Tvillinger August 2022

Noen av dere som har MCMA tvillinger?
Mine to får ikke lov til å bli værende i magen lenger enn til August på grunn av at de deler både morkake og fostersekk.

Gøy for dere som har noe å sammenligne svangerskapet med! Synes du at kvalmen ol har vært sterkere i dette svangerskapet?
For meg er på en måte alt "normalt", ettersom jeg ikke har vært gjennom det før :laughing002
Godt å høre at kvalmen begynner å gi seg, det må være deilig. Har du prøvd noen tiltak for bekkenet? Kiropraktor/fysio?

Har vært veldig heldig så langt. Ingen kvalme e.l. Har bare vært mye sliten, og at bekkenet begynte å krangle fra uke 10. Det har hjulpet med kiropraktor jevnlig, men det som har fungert aller mest er gradert sykemelding. Den fikk jeg pga at jeg var helt utslitt etter jobb, og ikke fikk energi til å leve ved siden av arbeid :schocked028
Klarer ganske greit å skille mellom tv1 og tv2. Tv1 har alltid ligget ganske dypt mot venstre side nede. har kjent jevnlige spark fra han lenge, men de kan ikke kjennes så godt fra utsiden. Tv2 har ligget mer overfladisk på høyre side oppe, med sterke spark. Men tok lengere tid før han kjentes for første gang. Kjenner nesten aller mest når de roterer på seg. Da gir tv2 akutt press på blæra, tv1 på tarmen :laughing001

Klarer du å skille de ad?

Første svangerskap var eg berre trøytt og oppblåst, og litt tung og sliten frå veke 38, så dette er ei heilt ny verd, men ein skal kanskje ikkje samanlikne så mykje - ei heller med seg sjølv.
Eg var innom kiropaktor ved Bekken og Barn no i veka, plagene er relativt nye så eg ser an utviklinga.

Så kjekt at det er så klart skilje mellom tvillingane dine! :) Her ligg dei på kryss og tvers, har ingen klare skiljeteikn enno.

Noen av dere som har MCMA tvillinger?
Mine to får ikke lov til å bli værende i magen lenger enn til August på grunn av at de deler både morkake og fostersekk.
Har selv DCDA tvillinger og får dermed gå til 38 uker før fødsel. Kan skjønne om du synes det er skremmende at dine må komme så tidlig. Du skal heldigvis få veldig tett oppfølging, og som oftest går det jo bra :Heartred hvor langt på vei er du nå?

Har selv DCDA tvillinger og får dermed gå til 38 uker før fødsel. Kan skjønne om du synes det er skremmende at dine må komme så tidlig. Du skal heldigvis få veldig tett oppfølging, og som oftest går det jo bra :Heartred hvor langt på vei er du nå?

Jeg er 13+3 nå. Så er et stykke igjen til vi er over på trygg grunn. Det er tøft dette her og jeg er av de utrolig heldige som kjenner liv tidlig. I dag tidlig ble jeg usikker og redd. Så la jeg meg på rygg og klemte godt til på der jeg kjenner at livmor er. Det gikk noen sekunder før jeg fikk svar. Da sprella begge inni der igjen. Det gjør det heldigvis litt lettere å takle. Jeg vet at de lever enda og de gir livstegn daglig.

Haha! Får se hva han tenker 3 mnd etter de er født :laughing001 Hvor gammel er hun nå? Må si jeg er veldig glad for at vi ikke har noen andre enn kattene vi må ta vare på samtidig som de nyfødte :gen053:schocked028
Hun blir 2 år i slutten av juli :wideyed: Så det skal nok bli travelt hos oss framover

Jeg er 13+3 nå. Så er et stykke igjen til vi er over på trygg grunn. Det er tøft dette her og jeg er av de utrolig heldige som kjenner liv tidlig. I dag tidlig ble jeg usikker og redd. Så la jeg meg på rygg og klemte godt til på der jeg kjenner at livmor er. Det gikk noen sekunder før jeg fikk svar. Da sprella begge inni der igjen. Det gjør det heldigvis litt lettere å takle. Jeg vet at de lever enda og de gir livstegn daglig.
Såå koselig at du kan kjenne de allerede :Heartred:Heartred Når tid har du fått neste UL kontroll?
Vi skal få se guttene igjen nå på torsdag:love7 er så herlig å få se de hver fjerde uke :happy:

Såå koselig at du kan kjenne de allerede :Heartred:Heartred Når tid har du fått neste UL kontroll?
Vi skal få se guttene igjen nå på torsdag:love7 er så herlig å få se de hver fjerde uke :happy:

2. Mai skal jeg inn til Haukeland igjen. Det føles uendelig lenge til. Jeg kjenner at jeg har behov for å vite om gutta har snurra mer på navlesnorene. Det er verste skrekken akkurat nå. Men får vel bare holde ut.

Etter den kontrollen så skal jeg inn annenhver uke før det trappes opp til en gang i uka. Jeg har 10 uker igjen i limbo før vi vet om vi har en sjanse eller ikke. Holder tvillingene ut til uke 24 så er det gode muligheter for å overleve.

2. Mai skal jeg inn til Haukeland igjen. Det føles uendelig lenge til. Jeg kjenner at jeg har behov for å vite om gutta har snurra mer på navlesnorene. Det er verste skrekken akkurat nå. Men får vel bare holde ut.

Etter den kontrollen så skal jeg inn annenhver uke før det trappes opp til en gang i uka. Jeg har 10 uker igjen i limbo før vi vet om vi har en sjanse eller ikke. Holder tvillingene ut til uke 24 så er det gode muligheter for å overleve.
Skjønner at det må være forferdelig nervepirrende å måtte vente dobbelt så lenge som alle andre før man føler seg "trygg". En liten trøst er det i allefall at du kan kjenne de allerede :Heartred Blir ventetiden for ille kan du evt bestille en privat UL i mellomtiden.

Hei!
To stk i magen her også med termin i august ☺️ En gutt og en jente! Storesøster blir snart 3 år☺️ Spennende tider!

Hei. Jeg venter 2 gutter i midten av august. Noen flere som har fått vite kjønn?

Håpar det er bra med alle rugekassane :)
I lige måte!
Var på kontroll i går, 36+4. Guttene vokser fint, og er nå estimert til 2,9 og 2,7 kg. Livmorhalsen var helt avkortet og 2 cm åpning, så forhåpentligvis skjer det noe snart - begynner å bli veldig lei :wacky: Men fikk også dato for igangsettelse 25.07, så skal klare å holde ut om ikke annet:D

Hvordan står det til med deg?

I lige måte!
Var på kontroll i går, 36+4. Guttene vokser fint, og er nå estimert til 2,9 og 2,7 kg. Livmorhalsen var helt avkortet og 2 cm åpning, så forhåpentligvis skjer det noe snart - begynner å bli veldig lei :wacky: Men fikk også dato for igangsettelse 25.07, så skal klare å holde ut om ikke annet:D

Hvordan står det til med deg?
Så fint det er bra, og spennande med endeleg dato, men kor lenge kan ein gå med 2 cm opning? Og har du kjent at det har utvikla seg så langt?

Vi er 36+0 i dag, har kontroll med fødselslege igjen om ei veke og det står på agenda å fastsetje dato for igangsetting då. Dei fylgjer 50%-kurva begge to her og har det (etter alt vi veit) fint, men det byrjar å bli lite plass til mor. Eg skal dog klare å halde ut ei stund til

Så fint det er bra, og spennande med endeleg dato, men kor lenge kan ein gå med 2 cm opning? Og har du kjent at det har utvikla seg så langt?

Vi er 36+0 i dag, har kontroll med fødselslege igjen om ei veke og det står på agenda å fastsetje dato for igangsetting då. Dei fylgjer 50%-kurva begge to her og har det (etter alt vi veit) fint, men det byrjar å bli lite plass til mor. Eg skal dog klare å halde ut ei stund til
Kjenner at det hjalp veldig mentalt å få en endelig dato! For som du skriver, de siste 2 ukene har det vært veldig lite plass og mobilitet til overs til mor :dead: Godt å høre at dine også vokser som de skal! Merker du noe til modningstegn?

Ble fra uke 30-34 satt på hormoner for å motvirke at livmorshalsen kortet seg litt for fort. Det hjalp på. Deretter har den gått fra 1,4 cm til 0,9 cm på to uker, og nå fra 0,9 til helt avkortet ila de siste to ukene. Har ikke merket noe annet enn de normale kynnerne, og at jeg kjenner litt mer nedpress når tv1 rører på seg. Har forstått det sånn at de som går med en baby kan gå med 2-3 cm åpning i flere uker. Men i og med at vi har fulgt utviklingen hver andre uke, så har jeg trua på at disse 2 cm utvikler seg fort :hello2

Last edited:
Kjenner at det hjalp veldig mentalt å få en endelig dato! For som du skriver, de siste 2 ukene har det vært veldig lite plass og mobilitet til overs til mor :dead: Godt å høre at dine også vokser som de skal! Merker du noe til modningstegn?

Ble fra uke 30-34 satt på hormoner for å motvirke at livmorshalsen kortet seg litt for fort. Det hjalp på. Deretter har den gått fra 1,4 mm til 0,9 mm på to uker, og nå fra 0,9 til helt avkortet ila de siste to ukene. Har ikke merket noe annet enn de normale kynnerne, og at jeg kjenner litt mer nedpress når tv1 rører på seg. Har forstått det sånn at de som går med en baby kan gå med 2-3 cm åpning i flere uker. Men i og med at vi har fulgt utviklingen hver andre uke, så har jeg trua på at disse 2 cm utvikler seg fort
Her er ingen teikn som minner om fødsel, så dei har heller ikkje målt livmorhalsen min. Vi hadde relativ rask fødsel med ho som blir storesøster, så dei er obs på at fødekanalen kan opnast kjapt i denne kroppen, men alt du skriv om å kunne gå med opning over lengre tid er heilt nytt for meg. Og at du kjenner godt til tvilling 1 er heller ikkje så vanskeleg å forstå då. Her er han også ganske grei å kjenne når han kviknar til, men så er han også med å stabilisere bekkenet så eg slepp bekkenleddsmerter, så han er velkomen til å ligge nedi der og vri seg.

Til sjuande og sist er det jo fantastisk at dei kan hindre for rask utvikling når det skjer utvikling tidlegare enn ynskja, det er jo berre å takke og bukke for all oppfylgjing ein får som tvillinggravid! :)

Last edited:
Her er ingen teikn som minner om fødsel, så dei har heller ikkje målt livmorhalsen min. Vi hadde relativ rask fødsel med ho som blir storesøster, så dei er obs på at fødekanalen kan opnast kjapt i denne kroppen, men alt du skriv om å kunne gå med opning over lengre tid er heilt nytt for meg. Og at du kjenner godt til tvilling 1 er heller ikkje så vanskeleg å forstå då. Her er han også ganske grei å kjenne når han kviknar til, men så er han også med å stabilisere bekkenet så eg slepp bekkenleddsmerter, så han er velkomen til å ligge nedi der og vri seg.

Til sjuande og sist er det jo fantastisk at dei kan hindre for rask utvikling når det skjer utvikling tidlegare enn ynskja, det er jo berre å takke og bukke for all oppfylgjing ein får som tvillinggravid! :)
Da blir det veldig spennende å høre hvor fort fødselen skjer for deg denne gangen! Håper ikke dere bor langt unna sykehus? :nailbiting:
Vi har 2,5 timer til sykehus, så håper ikke på noe styrtfødsel her! Har ingen tidligere fødsler å sammenligne med.
Har vært kjempe fornøyd med oppfølgingen under svangerskapet, både lokalt og på sykehuset :hello2 Men skal samtidig bli veldig kjekt å være ferdig med å ha så mange oppfølgingstimer, både med jordmor og ultralyd.

Så godt at de kan gjøre litt nytte for seg også, mtp å stabilisere bekkenet :laughing002 Kjenner også nå at tv1 har lagt seg lengere ned i bekkenet, har endelig litt bedre plass til magesekken og mindre halsbrann :happy:

Back
Topp