Trening og helse i svangerskapet

Ivf-Vimsa

Andre møte med forumet
Heisann! Andre gang jeg er her inne, forrige gang mistet vi dessverre. Nå har vi akkurat testet positivt (skal bekrefte med blodprøve i morgen) og er jublende glade:)

Jeg skulle egentlig løpe Halvbirken til helgen, men vi bestemte oss for å droppe det akkurat nå.

Planen er å trene styrke, løpe og gå turer gjennom hele svangerskapet -samt å spise relativt "sunt" og godt:) Må nok lese meg opp på hva jeg ikke kan spise fremover.. Kanskje vi kan hjelpe hverandre litt? Jeg kommer hvertfall til å rable ned noen ord her inne, og håper jo å se noen flere:)

Flere som liker litt aktivitet? Planen var å løpe halvmaraton i august/september, men lurer på å nøye meg med 10k og kose meg med litt kortere turer:p

Jeg vet det er tidlig.. Regnes vel såvidt som 4 uker! Men klarer ikke la være å glede meg☀️

Vimsa✌️
 
Jeg er veldig aktiv og skal ha ett stort fokus på en aktiv og sunn graviditet :) Trener på treningsstudio 3 ganger i uken, og se andre dagene går jeg lange turer på 1-3 timer. Har ett plantebasert kosthold :) Så blir spennende å se om aktivitet og sunn mat kanskje kan ha noe å si for plager i svangerskapet og fødsel :)

Er 6+3
 
Jeg liker også å trene, og jobber som instruktør på treningssenter (har kun 1 time i uka). Har bestilt boka "Smart mamma" :)
 
Heia, dere! Godt å høre! Jeg har vært litt i tvil på om det kan gjøre noen skade, men vet jo innerst inne hvilke regler som gjelder:) Er instruktør en dag i uka jeg også, ved siden av å holde livsstilsendringskurs med både kosthold og trening.

Jeg trener styrke 3 ganger i uka og jogger/ løper 2-4 ganger pr uke. Ikke så lange turene, stort sett mellom 5 og 8 km:)

Lurer litt på hvordan det er med sykling etterhvert.. Om det er fy-fy eller kjør på..

✌️
 
Heia, dere! Godt å høre! Jeg har vært litt i tvil på om det kan gjøre noen skade, men vet jo innerst inne hvilke regler som gjelder:) Er instruktør en dag i uka jeg også, ved siden av å holde livsstilsendringskurs med både kosthold og trening.

Jeg trener styrke 3 ganger i uka og jogger/ løper 2-4 ganger pr uke. Ikke så lange turene, stort sett mellom 5 og 8 km:)

Lurer litt på hvordan det er med sykling etterhvert.. Om det er fy-fy eller kjør på..

✌️
Det er flere på senteret der jeg jobber som har jobbet som spinning-instruktører nesten helt fram til termin. Vil tro sykling er bedre enn løping når man begynner å få større mage.
 
Det er flere på senteret der jeg jobber som har jobbet som spinning-instruktører nesten helt fram til termin. Vil tro sykling er bedre enn løping når man begynner å få større mage.

Ja.. Jeg bare mener å ha hørt noe om bekkenstilling på sykkel. Men igjen; Det er mye man hører som bare er fjas:p

Nå skal jeg avgårde og ta blodprøve for å få offisielt svar :D Etterpå blir det en løpetur. Får se hvor langt jeg kommer, føler meg så tung i kroppen av alle hormonene jeg må putte i meg..
 
Aktivitet er bra. En man skal ikke gå igang med noe ekstremt mer enn det nivået man hadde før graviditeten. Jeg har hørt at man ikke bør pushe seg mye samt holde pusten under 180. Noen som vet mer om puls/ intensitet?
 
Aktivitet er bra. En man skal ikke gå igang med noe ekstremt mer enn det nivået man hadde før graviditeten. Jeg har hørt at man ikke bør pushe seg mye samt holde pusten under 180. Noen som vet mer om puls/ intensitet?

Man skal ikke jobbe opp mot makspuls/ pulssone 5 hvertfall.. Og hvilepulsen vil øke litt så det er litt vanskeligere å holde seg innafor;) Mener det beste er å holde seg til pulssone 3 og nedre del av sone 4.
 
Jeg er kajakkinstruktør og holdt kajakkurs i kveld. Det gikk fint :) Skal holde en del kurs utover sommeren. Tror nok ikke selve kurset blir noe problem, men heller det å bære de tunge kajakkene... Er det farlig å løfte tungt?
 
Jeg er kajakkinstruktør og holdt kajakkurs i kveld. Det gikk fint :) Skal holde en del kurs utover sommeren. Tror nok ikke selve kurset blir noe problem, men heller det å bære de tunge kajakkene... Er det farlig å løfte tungt?

Man skal vel unngå langvarig høyt bukpress spes i første trimester, men tror ikke "ekspertene" er helt enig når det gjelder å løfte tungt :-/ Det kommer nok an på hva man er vant med, løfteteknikk og sånn tror jeg?
 
Gratulerer Ivf Vimsa :D
Ikke like aktiv som deg ;) Men trener en del. Deltok i et løp i dag, (10k) og det gikk fin fint. Pleier og prøver å ha en 3-4 økter i uka. Og håper jeg videre vil klare å holde formen oppe. :)
 
HURRA! ☀️ Fikk gode nyheter på blodprøven og har allerede feiret med en løpetur på 5k i sola. Gikk ikke rasende fort, men koste meg masse og nøt det deilige været☀️

Håper dere har en fin dag der ute!
Gratulerer! :)
 
Trener 3-4 ganger i uka til vanlig, men fikk betennelse i en skive i ryggen i april og måtte ta det med ro. Nå er jeg så sykt trøtt at jeg sover en time etter middag også blir det en gåtur om jeg føler meg uthvilt etterpå. Frykterlig frustrerende.
Håper trøttheten gir seg snart så jeg kan komme meg ned på treningsstudioet igjen. Liker å trene styrke.
 
Gratulerer Ivf Vimsa :D
Ikke like aktiv som deg ;) Men trener en del. Deltok i et løp i dag, (10k) og det gikk fin fint. Pleier og prøver å ha en 3-4 økter i uka. Og håper jeg videre vil klare å holde formen oppe. :)

Grattis med gjennomført løp! 10k er langt for meg om dagen, da jeg føler meg trøtt og sliten konstant
Høres ut som du vil klare å holde formen helt fint
 
Trener 3-4 ganger i uka til vanlig, men fikk betennelse i en skive i ryggen i april og måtte ta det med ro. Nå er jeg så sykt trøtt at jeg sover en time etter middag også blir det en gåtur om jeg føler meg uthvilt etterpå. Frykterlig frustrerende.
Håper trøttheten gir seg snart så jeg kan komme meg ned på treningsstudioet igjen. Liker å trene styrke.

Nesten litt godt å høre at flere er stuptrøtte!! Sovner ofte etter middag jeg og..:) Høres kjipt ut med betennelse! Regner med trøttheten gir seg litt etterhvert, ellers pleier jeg å våkne litt ut i økta
 
Jeg har tidligere trent 5 ganger i uken. Nå er jeg så sinnsykt trøtt om dagen at jeg bare har fått til 2 økter ca. Jeg er litt redd for å presse meg selv, selvom jeg har lest at man ikke kan trene på seg en spontan abort.
 
Jeg har tidligere trent 5 ganger i uken. Nå er jeg så sinnsykt trøtt om dagen at jeg bare har fått til 2 økter ca. Jeg er litt redd for å presse meg selv, selvom jeg har lest at man ikke kan trene på seg en spontan abort.

Skjønner hva du mener! Men 2 ganger i uka er vel GULL det?;) Tror ikke det beste er å stresse seg igjennom på trening når man ikke føler for det jeg:) Men å trene, være aktiv og "kose seg" litt med det.. Jeg også er redd for å ta i for mye og har gått litt ned på vektene og løper litt saktere og kortere enn før:p

I morges hadde jeg en deilig oppvarming på 15 minutters jogging ute etterfulgt av et herlig, lite styrkeprogram på 40 minutter før jobb og det var supert
 
Så flinke dere er! :D elsker å trene og trener vanligvis 4-6 ganger i uka. Det må bare prioriteres midt i jobbstress og 16mnd gammel jente. :)
MEN de to siste ukene har det vært dårlig med trening. Jg er SÅ kvalm og trøtt. Vanskelig å få ned noe mat så jeg har jo null overskudd. Gleder meg til jeg er litt mer meg selv igjen. Håper det ikke varer så lenge denne gangen. Forrige gang var jeg uggen/kvalm fra uke 6-22. Denne gangen startet ekstrem kvalme i uke 5.. er 6+3 nå..
 
Back
Topp