Trening i svangerskapet

Jeg har lovet meg selv at i kveld etter at kiden er lagt skal jeg finne frem yogamatta og ta en liten økt på stuegulvet. Bedre enn ingenting :angelic:
 
Ja, det er utrolig vanskelig. Jeg snakker av erfaring. Denna kroppen har virkelig ikke blitt lytta til siste 15-20 åra, og jeg er sånn som aldri sitter stille. Året som var sa kroppen bare stopp, så ble helt nødt til å lytte (eller kroppen klarte ikke mer, så jeg ble pent nødt). Det er mye bedre å stoppe i tide og lytte, enn å gå hele den lange veien tilbake :hilarious: det et grusomt, unner ingen det!
MYE bedte å nyte den turen en får enn ingenting. Om det så er en luftetur til postkassa, eller en tur i området på 5-10 min til en halvtime istedenfor den fine løpeturen eller lignende. Det viktigste et at en fungerer, tross alt. Å nå skal det jo spire et liv til som må bli tatt hensyn til ❤️
Formen din kommer tilbake når du er så aktiv som du er, så bare gjør de tingene som gir deg overskudd. I dag følte jeg meg faktisk ok ute, og hadde da veldig lyst til å dra på enda mer med en lengre tur - men da måtte den fornuften min fortelle meg at det vesle overskuddet skal spares og ikke kjøres i senk. Så nå har jeg fått reid på senger og vasket klær, altså, små gleder av mestring her :hilarious: men det er såå viktig, iallefall for min del i veien tilbake. Nå er jo du ikke der, men skal holde deg i gang frem til lille kommer og lytte til kroppen ❤️


Uvant og måtte tilpasse seg graviditeten så brått, men det må jo selvfølgelig til. Finner vel en god balanse mellom å ta det rolig og holde kroppen i gang etter hvert.

Høres jo ut som du er på vei til en aktiv, men fornuftig periode, til tross for en smell! Så får vi krysse fingrene for lite plager fremover :D
 
Uvant og måtte tilpasse seg graviditeten så brått, men det må jo selvfølgelig til. Finner vel en god balanse mellom å ta det rolig og holde kroppen i gang etter hvert.

Høres jo ut som du er på vei til en aktiv, men fornuftig periode, til tross for en smell! Så får vi krysse fingrene for lite plager fremover :D
Veldig uvant å tilpasse seg, men tipper det vil gå fint! Den balansen er bra, så får en bare prøve og feile :) kroppen sier jo uansett fra.

Her er jeg heldigvis på vei tilbake. Typisk å bli gravid midt oppe i den veien, men det er bare så fint egentlig ❤️

vi krysser fingrene for lite plager, og fin form fremover :)
 
I dag ble det tatt en styrkeøkt hjemme, og en lang gåtur i går. Merker jeg har godt av bevegelse og må fortsette med dette. Motivasjonen stoppet opp da alle treningssentre stengte.. Men som det skrives over her er litt bedre enn ingenting! Var i god driv før lockdown på sentrene her, så stoppet det litt opp. Merker at svangerskapet påvirker formen en del, men skal prøve å få inn litt hver dag nå. Heldigvis har jeg hund, så turer blir det uansett :Heartred
 
Alt er bedre enn ingenting ❤️
Her har jeg mine daglige løpeturer foreløpig, så litt styrke hjemme, håper bare treningssentrene åpner igjen snart. Det er så mye mer motiverende å trene der enn hjemme synes jeg :)
 
Alt er bedre enn ingenting ❤️
Her har jeg mine daglige løpeturer foreløpig, så litt styrke hjemme, håper bare treningssentrene åpner igjen snart. Det er så mye mer motiverende å trene der enn hjemme synes jeg :)
Da er du sprek! Jeg tror ikke jeg orker løpe nå, så da blir det gåturer :happy: Håper de åpner snart! Har PT av og til og gleder meg til å få lagt opp et program som styrker kroppen gjennom svangerskapet og til fødsel :woot:
 
Da er du sprek! Jeg tror ikke jeg orker løpe nå, så da blir det gåturer :happy: Håper de åpner snart! Har PT av og til og gleder meg til å få lagt opp et program som styrker kroppen gjennom svangerskapet og til fødsel :woot:
Det er ingen vits å overdrive. Gåturer holder i massevis! Jeg holder meg greit i gang, men jeg er i utganspunktet litt ekstrem :wideyed: så prøver gjøre det son føles ålreit og klarer uansett ikke overdrive nå :hilarious: hadde treningssenteret vært åpent hadde det lett vært fra det ene til det andre i en normalsituasjon.
PT høres behagelig ut :D det er lurt! Jeg håper bare det åpner, så jeg får holdt styrke i gang. Føler ikke det like bra hjemme, men er vel sikkert helt ok.
 
Her er det heller ingen løping. Jeg går til og fra jobb hver dag og prøver å få inn 10000 skritt om dagen :)
 
Det er ingen vits å overdrive. Gåturer holder i massevis! Jeg holder meg greit i gang, men jeg er i utganspunktet litt ekstrem :wideyed: så prøver gjøre det son føles ålreit og klarer uansett ikke overdrive nå :hilarious: hadde treningssenteret vært åpent hadde det lett vært fra det ene til det andre i en normalsituasjon.
PT høres behagelig ut :D det er lurt! Jeg håper bare det åpner, så jeg får holdt styrke i gang. Føler ikke det like bra hjemme, men er vel sikkert helt ok.
Det er som PT’en min sa sist lock down «det vi driver med nå er vedlikehold, ikke å slå nye rekorder», så trening vi gjør hjemme er vedlikehold og det er bedre enn ingenting :happy:
 
Det er som PT’en min sa sist lock down «det vi driver med nå er vedlikehold, ikke å slå nye rekorder», så trening vi gjør hjemme er vedlikehold og det er bedre enn ingenting :happy:
Absolutt! Er kun vedlikeholdstrening jeg får gjort hjemme med de vektene, så må være fornøyd med det uansett :) enklere å komme tilbake ved å bare holde seg i gang :)
 
Jeg vil også gjerne klare å holde meg i aktivitet gjennom svangerskapet. Gjorde det med min første for 5 år siden og følte jeg fikk mye igjen for det både i svangerskapet og i tiden etterpå. En meget god investering for kropp og hode :)
For min del går det i turer, lett jogging og styrketrening. Håper å unngå plager som veldig dårlig form nå i starten og bekkenløsning etterhvert. Slipper jeg unna det, skal jeg klare å holde motivasjonen oppe:)
Veldig fint med en slik tråd hvor vi kanskje kan motivere hverandre og komme med smarte tips!
 
Jeg håper å klare og holde meg aktiv dette svangerskapet. Har gått ned en del i vekt i høst, og har løpt mye, så vil vedlikeholde kondisjonen i 5iden framover. Håper også dette kan være med på å forebygge for å unngå å bli syk igjen (alvorlig svangerskapsforgiftning.
 
For en kjekk tråd! :happy: Jeg har hund jeg går tur med. Liker veldig godt yoga, men fikk utrolig vondt i mage og korsrygg etter en økt forrige uke. Måtte bare legge meg på sofaen, hvor det bedret seg. Men ble verre om jeg prøvde å stå opp. Noen andre som har opplevd det samme?

Gikk på langrenn i går og det gikk heldigvis kjempefint!
 
Før jeg ble gravid trente jeg tung styrke 3-5 ganger i uka og var liten og nett. Første uka når jeg fant ut at jeg var gravid tørte jeg ikke å trene, men forsøkte til slutt på en økt som gikk veldig dårlig ift hvilket nivå jeg var på. Siden har jeg kun gått tur og har heldigvis en aktiv jobb hvor jeg får gått 12 000-15 000 skritt per dag. I tillegg er jeg trett og uggen. Håper jeg er i bedre form etterhvert, men er lite motivert for økter når formen er så dårlig..så får holde meg til hjemmetrening. Det mange driver med ift tunge knebøy/markløft, pullups osv ser for meg utrolig risikabelt ut (selv om det sikkert ikke er det) så jeg orker ikke engang tenke tanken på å teste ut den risikoen.
 
Før jeg ble gravid trente jeg tung styrke 3-5 ganger i uka og var liten og nett. Første uka når jeg fant ut at jeg var gravid tørte jeg ikke å trene, men forsøkte til slutt på en økt som gikk veldig dårlig ift hvilket nivå jeg var på. Siden har jeg kun gått tur og har heldigvis en aktiv jobb hvor jeg får gått 12 000-15 000 skritt per dag. I tillegg er jeg trett og uggen. Håper jeg er i bedre form etterhvert, men er lite motivert for økter når formen er så dårlig..så får holde meg til hjemmetrening. Det mange driver med ift tunge knebøy/markløft, pullups osv ser for meg utrolig risikabelt ut (selv om det sikkert ikke er det) så jeg orker ikke engang tenke tanken på å teste ut den risikoen.


Samme som deg! Vært ekstremt trøtt, så spesielt de dagene jeg har vært på jobb har jeg knapt orket å gjøre annet. Fikk ei styrkeøkt igjen i helgen og det var så deilig. Så vidt jeg har skjønt kan man fortsette å trene som før, men ikke gjøre øvelser med stort buktrykk. Jeg har løst dette ved å trene flere reps og mindre vekt i øvelser som markløft og knebøy. Håper på en knallfin vår med mer overskudd, mye ut og at det tar seg litt opp på treningsfronten igjen. De siste ukene har virkelig vært nitriste. Prøver å glede meg over hver lille tur jeg får gått, men jammen meg vanskelig å omstille hodet når kroppen plutselig ikke funker som før!
 
Samme som deg! Vært ekstremt trøtt, så spesielt de dagene jeg har vært på jobb har jeg knapt orket å gjøre annet. Fikk ei styrkeøkt igjen i helgen og det var så deilig. Så vidt jeg har skjønt kan man fortsette å trene som før, men ikke gjøre øvelser med stort buktrykk. Jeg har løst dette ved å trene flere reps og mindre vekt i øvelser som markløft og knebøy. Håper på en knallfin vår med mer overskudd, mye ut og at det tar seg litt opp på treningsfronten igjen. De siste ukene har virkelig vært nitriste. Prøver å glede meg over hver lille tur jeg får gått, men jammen meg vanskelig å omstille hodet når kroppen plutselig ikke funker som før!
Dere må bare fortsette som før, men unngå boktrykk og inntil hva som er komfortabelt. Det kommer seg plutselig får en håpe :)
 
Trene vanligvis 5-6 ganger i uken, men får det virkelig ikke til i det hele tatt nå med denne kvalmen. Får vondt i hodet av aktivitet og blir bare mer uvel.. Noen som har noen tips?
 
Jeg har mistet sååå treningsmotivasjon. Skulle egentlig jogge i kveld, men er så sykt sliten. Det eneste jeg orker etter å ha lagt sur og grinete ettåring, er å lande på sofaen.
 
Sist svangerskap var jeg i ganske god form, trente en del. Gikk også fjelltur når jeg var over termin :rolleyes: Håper formen er like bra denne gang.
 
Back
Topp