Trening i svangerskap

Synne1233

Blir kjent med forumet
Hei dere!

Hvordan trener dere i svangerskapet? Jeg trenger litt tips og inspirasjon. Jeg har alltid vært en jogger/løper, men nå får jeg det nesten ikke til lengre fordi jeg må skikkelig tisse med en gang jeg øker tempo. Har erstattet dette med lengre gåturer og fjellturer, men bare håper dette «holder» mtp utholdenhet og fysisk form til fødsel osv
 
  • Liker
Reactions: Ela
Jeg har I det siste ikke fått gjort annet enn gå lange turer og svømt. Vanligvis trener jeg spinning og intervall styrke. Tenkte jeg sku prøve meg igjen på en spinning time nå som kvalmen har gitt seg. Men sitter litt langt inne for sist jeg var på trening kastet jeg opp inne i treningssalen så det var temmelig flaut...
 
Trener forresten litt styrke med strikk hjemme. Men får ikke tatt meg ut på samme måte...
 
Elipsemaskin og styrketrening så lenge du orker ;)
 
Jeg har I det siste ikke fått gjort annet enn gå lange turer og svømt. Vanligvis trener jeg spinning og intervall styrke. Tenkte jeg sku prøve meg igjen på en spinning time nå som kvalmen har gitt seg. Men sitter litt langt inne for sist jeg var på trening kastet jeg opp inne i treningssalen så det var temmelig flaut...

Spinning er vel en god idé mtp tissetrengtheten min takk!!!
 
Jeg har I det siste ikke fått gjort annet enn gå lange turer og svømt. Vanligvis trener jeg spinning og intervall styrke. Tenkte jeg sku prøve meg igjen på en spinning time nå som kvalmen har gitt seg. Men sitter litt langt inne for sist jeg var på trening kastet jeg opp inne i treningssalen så det var temmelig flaut...
Huff, det høres ikke deilig ut. Håper du føler deg bedre snart!!!

Føler du at du får holdt formen ved like ved å gå lange turer? Jeg blir sliten i etterkant, men er usikker på hvor effektivt det egentlig er og føler meg ikke helt komfortabel med å tenke at jeg er «ferdigtrent».
 
Yoga har blitt en favoritt. Det er altså en egen kunst å lære seg å slappe av!:laughing002 men jeg klarer faktisk en lett økt tross kvalme - presser meg lite da.

I tillegg er det jo så fødselsforberedende:love017
 
Spinning er vel en god idé mtp tissetrengtheten min takk!!!
Men kan jo være om du ikke gjør de stående øvelsene at det utarter seg annerledes enn når du jogger? Blir ikke samme belastning på buk og dermed heller ikke på blæra ;)
 
Huff, det høres ikke deilig ut. Håper du føler deg bedre snart!!!

Føler du at du får holdt formen ved like ved å gå lange turer? Jeg blir sliten i etterkant, men er usikker på hvor effektivt det egentlig er og føler meg ikke helt komfortabel med å tenke at jeg er «ferdigtrent».
Det er jeg enig i. Jeg føler absolutt ikke jeg får vedlikeholdt kondisjon ved å bare gå tur. Prøver å si til meg selv at alt er bedre enn ingenting men forstår absolutt hva du mener :) kan det være ett tips med trappetrening? Men jeg tror egentlig den vil gjøre deg like tissetrengt. Er det å finne noe som ikke presser så mye på mage/buk tror jeg kan være lurt :)
 
Er det noe styrketrening du unngår under svangerskap? Har feks tenkt at mange av mine «vanlige» mageøvelser er uaktuelt fordi jeg må ligge på ryggen
Jeg fant heller andre øvelser, hvis jeg ikke klarte de jeg pleide å ta :)
 
Trent styrke siden 2009, sist trente jeg til bare dager før termin.
Trener nå også, ikke så ofte som før jeg ble gravid, vært mye sliten men begynner å komme seg.
Mye øvelser som bla bein er byttet ut med strikk som motstand istedetfor vekter.
Merkløft har gått fra 70-80kg til 25-30 :)
Så trener som før men med mye lettere motstand. Pulsen kommer fortere nå lell :) :) prøver gå tur med hunden hver kveld
 
Jeg liker yoga, Sarah Beth har egne videoer til gravide. Søk på prenental yoga eller finn dem her: https://www.youtube.com/user/SarahBethShow

Ellers kan jeg anbefale treningene som ligger i prenental-spillelisten til «BodyFit by Amy» her: https://www.youtube.com/user/BodyFitByAmy
Hun har også treninger med baby etter fødsel, disse har jeg ikke prøvd- men hadde jo vært fint å komme i gang med gode vaner etterpå også!

Begge disse deler inn i de ulike trimesterne og tar hensyn til mage og slikt. Øktene er korte nok til å rekke dem. Til nå har jeg tatt tre slike økter i uka og gå turer ved siden av (når tid!). Litt irriterende musikk på noen av dem, men det går. Mange kan man gjøre uten andre hjelpemidler enn en matte. Noen trenger man vekter eller andre ting til.

Min visjon er å holde formen slik at fødsel, forhåpentligvis, går lettere :) Lykke til jenter, det verste er å komme i gang med økten! :p
 
Last edited:
Trener 2-6 ganger i uka :cat: litt mindre nå i sommer, men kommer tilbake til rutiner etterhvert !

Trener CrossFit å styrke, scalerer øktene og tilpasser etter formen :smug:
 
Back
Topp