Trenger deres synspunkter

BabyUndercover2016

This mom makes beautiful babies;-)
Oktoberskatter 2014
Jeg har hatt problemer med å amme tidligere, fikk det liksom aldri til. Så denne gangen ville jeg så virkelig få til denne dumme ammingen. Satt meg virkelig inni alt og forberedte meg på at de første mndr kom alt til å dreie seg om amming, og at jeg kom til å ikke ha mye tid til annet enn det. Og det har jeg gjort, ammer ammer og ammer. Lillesnuppa er nå 3 uker og jeg fullammer, gir henne kun en liten flaske med mme på kvelden. Hun gråter veldig lite, virker fornøyd, hun er en skikkelig proff suger men jeg føler hun drikker så lite av gangen, bare noen minutter på hver pupp hvor hun suger effektivt, resten er kosesuging tror jeg og hun sovner lett med puppen. På dagtid kan hun sove litt mellom ammingen også, varierer alt fra 1 til 3 timer. Ettermiddag og kveld henger hun litt mer på puppen men virker fremdeles fornøyd. Da helsesøster kom på hjemmebesøk hadde hun kun lagt på seg 100 g på 1,5 uke og det gjorde jo meg kjempe lei meg. Skal veie henne igjen nå på onsdag. Virker som hun får mer melk fordi bleiene fylles godt med tiss, men avføring har hun ikke hver dag. Blir så usikker, vil så gjerne at det skal gå denne gangen og føler jo at det på et vis er ok, men samtidig stresser jeg mye over dette med om det er for lite melk eller ikke. Dere som vet, hva tenker dere på bakgrunn av hva jeg har fortalt, burde jeg være bekymret eller kan jeg senke skuldrene litt? Vet det er et dumt spørsmål, men trenger vel litt bekreftelse eller avkreftelse.......

Vet ikke om jeg vet så mye, men lurer på når du sier hun kun hadde lagt på seg 100 g. Hva er det 100 g ifht? Fødselsvekt? Altså hvordan ligger hun vektmessig an ifht fødselsvekt?

Her sa helsesøster at om de hadde tatt igjen fødselsvekt på hjemmebesøket så var det bra.

Min lille var kun 40 g under fødselsvekt når vi var for å veie henne 4 dager etter fødsel.
Når helsesøster kom på hjemmebesøk ca 14 dager etter fødsel så hadde hun kun lagt på seg 60 g (alt i alt 20 g over fødselsvekt).
Jeg skal på helsestasjonen på onsdag for å veie igjen, sånn i tilfelle hun ikke legger på seg nok, men jeg stresser egentlig ikke med det.

Tenker om du også kan få veid henne innimellom for å følge med litt?

:)

(Håper det ikke ble altfor rotete skrevet! :P )

Jeg har hatt problemer med å amme tidligere, fikk det liksom aldri til. Så denne gangen ville jeg så virkelig få til denne dumme ammingen. Satt meg virkelig inni alt og forberedte meg på at de første mndr kom alt til å dreie seg om amming, og at jeg kom til å ikke ha mye tid til annet enn det. Og det har jeg gjort, ammer ammer og ammer. Lillesnuppa er nå 3 uker og jeg fullammer, gir henne kun en liten flaske med mme på kvelden. Hun gråter veldig lite, virker fornøyd, hun er en skikkelig proff suger men jeg føler hun drikker så lite av gangen, bare noen minutter på hver pupp hvor hun suger effektivt, resten er kosesuging tror jeg og hun sovner lett med puppen. På dagtid kan hun sove litt mellom ammingen også, varierer alt fra 1 til 3 timer. Ettermiddag og kveld henger hun litt mer på puppen men virker fremdeles fornøyd. Da helsesøster kom på hjemmebesøk hadde hun kun lagt på seg 100 g på 1,5 uke og det gjorde jo meg kjempe lei meg. Skal veie henne igjen nå på onsdag. Virker som hun får mer melk fordi bleiene fylles godt med tiss, men avføring har hun ikke hver dag. Blir så usikker, vil så gjerne at det skal gå denne gangen og føler jo at det på et vis er ok, men samtidig stresser jeg mye over dette med om det er for lite melk eller ikke. Dere som vet, hva tenker dere på bakgrunn av hva jeg har fortalt, burde jeg være bekymret eller kan jeg senke skuldrene litt? Vet det er et dumt spørsmål, men trenger vel litt bekreftelse eller avkreftelse.......
Tror su kan senke skuldrene litt til! :) De små trenger ikke avføring hver dag når de kun får pupp. Det at bleiene er våte er et godt tegn. Dersom hun i tillegg virker fornøyd, så er det liten grunn til bekymring. Synes du er kjempeflink! Det er helt vanlig at de henger mer i puppen om kveldeb.
Ammer du om natta? Det er viktig for at melkeproduksjonen skal holdes ved like. Du kan evt prøve å amme henne litt oftere på natta for å øke produksjonen.
Første jenta mi var også en mester til å sovne på puppen. Masser ørene hennes når hun suger dårlig, eller irriter henne på andre måter slik at hun våkner. (Hold litt for nesa, kil henne osv).
Det er jo viktig at hun går opp i vekt, men ingen grunn til panikk enda. Høres ut som du er godt på vei :) Heia heia!

Her spiser også lillebror veldig kort av gangen, iblant så lite som fem minutter på ett bryst til et måltid. han har lagt greit på seg så vet ikke om det er sammenlignbart, men deler nå erfaringen allikevel:)Prøv å tenke at om hun trenger litt tillegg så er ikke det noen undergang, da har du virkelig prøvd og mamming er viktigere enn amming <3

Sent from my iPhone using BV Forum

Må henga meg på dei andre her :)
Senk skuldrane, ser heilt normalt ut alt så du skrive :)

Husk at morsmelk har ulik sammensetning gjennom døgnet, og det er vanlig at babyer henger mer i puppen utover dagen og kvelden - det betyr ikke (nødvendigvis) lite melk! Å gi mme da, kan derimot føre til at din egen produksjon går ned. Det sagt, anbefaler jeg ikke at du slutter med mme altså, jeg er ikke kvalifisert helsepersonell :) Spiser hun på natten? Det er den ammingen som øker produskjonen best, så det kan være verdt det å evt vekke henne ila natten, evt pumpe i en periode, om hun sover gjennom, for å få opp produksjonen om du tror den er lav. Det er faktisk sjelden noen ikke produserer nok melk av seg selv, men mange ting kan påvirke "utviklingen" av produksjonen...
Og ikke stress - hun har jo gått opp i vekt :) Lykke til!

Vi har ikke veid vår etter vi kom hjem.

Men uansett det som er med amming her hvis det hjelper:
Ammer ca hver 3 time, men en ammeperiode kan glatt ta 1-1,5 time. Alt fra 2-3 omganger med amming. Må ha rapepauser innimellom. Hun vil ikke spise effektivt dersom hun har vondt i magen eller en rap eller gulp som kommer. Er mye kosedrikking i slutten her også. Dersom hun sovner av så pirker jeg i kinnet eller trykker litt rundt brystvorten for å få henne til å suge igjen. Her er det tissebleier og drittbleier hver dag.

Det går jo an å pumpe deg og gi på flaske for å ha kontroll over hva hun får i seg. Ville kanskje ikke gjort det helle tiden, ettersom jeg tror det vil gå ut over ammingen, og hvordan babyen vil ta pupp. men det er jo noe jeg tror, vet ikke om det er tilfelle.

Jeg synes det høres ut som det går veldig bra med ammingen jeg! Senk skuldrene og stol på magefølelsen :)

Du kan også kjøpe nesesprayen som hjelper melken lettere ut i utdrivingsfasen, kan vær hun blir litt mer ivrig om det strømmer litt mer? :)

Jeg menner at du bur sinke skuldrene litt. Vekten kommer sikkert i gang snart. Det kan være at du hadde lite melk siste 1,5 uke, og hun er fornøyd nå fordi hun får nok.

Jeg kjenner meg igjen på dette. Jeg slitet med amming med første mann. Da hadde jeg lyst denne gangen å amme akkurat som deg. Det gikk bra med riktig sugeteknikk. På dagtid spiser hun hvert 3 timer for en kort periode men effektiv. På kveld henger hun på puppen, jeg blir usikkert om hun gjøre det pga hun fikk ikke nok eller hun ville spise mer eller bare for kos. Hun har tissefull bleier men avføring kommer ca.hver 2/3 dager. Vi har det akkurat som dere og hun er 3 uker gamle. Når det kommer til vekt, så lagt hun på seg 200 sist. Jeg forstår din bekymringer og følelser, men sikkert at alt skal gå bra:)

Om du er usikker på hvor mye melk du har så vil jeg anbefale deg å pumpe for å se :) Og ikke stress med dette! Om frøkna suger godt så er jo mye av jobben gjort. Som andre sier, hold henne våken. Vi hadde litt startproblemer her der jeg pumpa meg annenhver time døgnet rundt for å øke produksjonen. Melka satte jeg i kjøleskapet også ga vi med kopp. Hun fikk mme i tillegg. Jeg har jobba intenst med å holde henne våken ved amming. Skifta bleier i mellom for å vekke henne, hatt vann i håret hennes, massert under beina og inni hånda, stryker henne under haka.. Jeg er ingen amme ekspert, men jeg har hatt startproblemer med lite vektøkning. Som nevnt over her er nattamming viktig for produksjonen :) Og om hun spiser 10- 12 min ved et bryst er visst det bra. Med effektiv spising såklart :) Lykke til! Stress ned, det høres ut som det du gjør er veldig bra og du har rette innstillingen!

Om du er usikker på hvor mye melk du har så vil jeg anbefale deg å pumpe for å se :) Og ikke stress med dette! Om frøkna suger godt så er jo mye av jobben gjort. Som andre sier, hold henne våken. Vi hadde litt startproblemer her der jeg pumpa meg annenhver time døgnet rundt for å øke produksjonen. Melka satte jeg i kjøleskapet også ga vi med kopp. Hun fikk mme i tillegg. Jeg har jobba intenst med å holde henne våken ved amming. Skifta bleier i mellom for å vekke henne, hatt vann i håret hennes, massert under beina og inni hånda, stryker henne under haka.. Jeg er ingen amme ekspert, men jeg har hatt startproblemer med lite vektøkning. Som nevnt over her er nattamming viktig for produksjonen :) Og om hun spiser 10- 12 min ved et bryst er visst det bra. Med effektiv spising såklart :) Lykke til! Stress ned, det høres ut som det du gjør er veldig bra og du har rette innstillingen!

Helt enig dette. Vil bare nevne at mange får ut mindre melk ved pumping enn ved amming, så det er ikke alltid pumping vil vise reel melkemengde.

Jeg får ikke ut mer enn noen få ml ved pumping, så her stressa d mer enn d var nytte..

Her mangla lille fortsatt nesten 10g på å ta igjen fødselsvekt da han var 18 dager gammel...

Skal veie når han er 4 uker igjen. Foreløpig skal jeg ikke tenke på mme eller noe... Bare amme ofte. Minimum hver 3. Time gjennom hele døgnet. På kvelden er det oftere

Jeg får ikke ut mer enn noen få ml ved pumping, så her stressa d mer enn d var nytte..
Jeg har elektrisk pumpe og får ut en del :) Men det er nok individuelt det som mye annet. Jeg pumpet på sykehuset også for å få en viss idé om hva jeg hadde i puppa :P Det var jordmor der som foreslo det :)

Jeg har elektrisk pumpe og får ut en del :) Men det er nok individuelt det som mye annet. Jeg pumpet på sykehuset også for å få en viss idé om hva jeg hadde i puppa :P Det var jordmor der som foreslo det :)
Okai. Ja har elektrisk jeg og.. Medela swing. Men ser ikke ut til at det hjelper :p

Okai. Ja har elektrisk jeg og.. Medela swing. Men ser ikke ut til at det hjelper :p
Samme som meg! ^^ Nå har jeg ikke brukt den siden jeg styra annenhver time og matet lille med kopp.

Stress ned, tenker jeg :) Hun har lagt på seg og hun virker fornøyd. Den "kosesuginga" til slutt er for øvrig ikke bare kos, det er på slutten at den feiteste melka kommer, så hvis du orker, la henne "henge" der, det kan også stimulere til mer produksjon :)

Back
Topp