Prøv å tenk at treningen nå er for å skape et best mulig grunnlag for svangerskap og fødsel - at målet ikke lenger nødvendigvis er å bli sterk eller fit, men å ha en mest mulig funksjonell kropp i forhold til den oppgaven du nå står ovenfor
Jeg pleier å bruke en del øvelser der du bruker egen kroppsvekt og strikker, ball og små manualer som motstand. For eksempel "fuglehunden" der du holder en 1kgs manual i hånda og strekker godt ut med både arm og bein. Kjør 10-15 reps på den ene siden, før du går over til neste. Altså ikke annenhver slik som mange gjør.
Du kan også bruke liggende bekkenhev/glute bridge med en liten strikk rundt beina, rett på oversiden av knærne. Trekk hælene mot rumpa og press hoftene så høyt opp du kommer. Jobb utover mot strikken hele veien, opp og ned. 20-30 reps.
Donkey Kicks fungerer også bra, det samme gjør rygghev liggende på magen (hvert fall nå i starten). Ellers finnes det mange gode øvelser i TRX/slynge som er fine under svangerskapet.
Pass på: Gravide skal helst ikke ligge for lenge på rygg under trening. Unngå statiske øvelser, og øvelser der hodet vender ned. Kjenn på kroppen hva den orker hver enkelt trening - unngå overoppheting, og drikk rikelig med vann både før, under og etter trening. Vibrasjonstrening (power plate) må unngås.
Fokuser på: Stabilitet, kjernemuskulatur, kontakt med hver enkelt muskelgruppe fremfor å løfte tyngst mulig, bekkenbunnsmuskulatur og setemuskulatur, øvre del av rygg/bakside skuldre og god pust gjennom alle øvelsene
Kanskje ikke verdens beste forklaring - er en grunn til at jeg ikke er nett coach, men jobber en til en med kundene mine