Tråden for rare spørsmål

Spinnwild

Glad i forumet
Marshmallows2021
Marsboerne 2023
(Hermer nådeløst fra andre termingrupper)

Her er tråden for alle små/rare/"dumme" spørsmål man har, som man ikke vil lage en helt egen tråd for.

Jeg lurer litt på om tivoli og karuseller blir litt risiko nå i 1.trimester...?

Her er tråden for alle små/rare/"dumme" spørsmål man har, som man ikke vil lage en helt egen tråd for.

Kan jeg aldri tenke meg. Minien er langt nede i bekkenet bakom skambeinet, så en må jo knuse det om en skal kunne skade mini. I utgangspunktet så skal det mye til for at det skjer, selv på tivoli :happy:

Kan jeg aldri tenke meg. Minien er langt nede i bekkenet bakom skambeinet, så en må jo knuse det om en skal kunne skade mini. I utgangspunktet så skal det mye til for at det skjer, selv på tivoli :happy:
Ja jeg tenker ganske likt egentlig. Men fikk kommentar på det, så ble usikker. Samme person har derimot ikke hatt noe imot at jeg er på litenbåt på hard sjø. Noe jeg tenker er verre enn de fleste karuseller (man sitter jo ganske fast som oftest)...

Lurte akkurat på det samme. Har tatt karusell, før jeg visste jeg var gravid og kjenner jeg blir litt usikker på om dette har gjort noe med bittelille spiren.

Lille er nok helt trygg inni magen, og om karusellen ikke skulle være egnet for gravide tror jeg det pleier å stå. Om du blir svimmel eller føler deg uvel ville jeg droppet det, ellers så vil jeg tro det bare er å kose seg :)

Hvordan skiller jeg mellom det de kaller ligamentsmerter og mensmurringer? Og hvor lenge har man mensmurringer?

Hvordan skiller jeg mellom det de kaller ligamentsmerter og mensmurringer? Og hvor lenge har man mensmurringer?
Jeg synes de er ganske forskjellige. Følte mensmurringene satt mer i selve livmorområdet, og de var ikke veldig sterke, men det "murret". Ligamentsmertene er mer akutte, skytende smerter, og sitter for meg ned mot lyskene og litt oppover langs sidene på magen :) De kommer ved visse bevegelser. Og de går raskt over.

Last edited:
For min del så utløses ligamentsmertene av en rask bevegelse, enten når jeg snur meg i senga, reiser meg opp og ned fra sofa/bil osv. mensmurringene sitter ofte mer i korsryggen hos meg og de kommer uavhengig av bevegelse, jeg hadde mye mensmurringer i uke 3 og 4, men fra uke 5+0 begynte de å avta og nå har jeg mensmurringen et par ganger om dagen her og der, men det er nok veldig individuelt❤️

For min del så utløses ligamentsmertene av en rask bevegelse, enten når jeg snur meg i senga, reiser meg opp og ned fra sofa/bil osv. mensmurringene sitter ofte mer i korsryggen hos meg og de kommer uavhengig av bevegelse, jeg hadde mye mensmurringer i uke 3 og 4, men fra uke 5+0 begynte de å avta og nå har jeg mensmurringen et par ganger om dagen her og der, men det er nok veldig individuelt❤️
De er mindre nå enn de var, men blir litt stressa av de. Kommer for det meste når jeg må tisse,faktisk. Hehe..

De er mindre nå enn de var, men blir litt stressa av de. Kommer for det meste når jeg må tisse,faktisk. Hehe..
Jaa jeg ble også super stresset av de før, og kan bli det enda, men jet har jo hatt to spontanaborter og de har aldri begynt med mensmurringer så jeg prøver å tenke på det

Jeg har alltid hatt lyst å spørre hva som skjer med eggene når man feks er gravid. Sparer vi eggene da?:)
Eller når noen bruker p-piller. Beholder man eggene som ikke blir brukt da selv om de blir eldre?
:smiley-ashamed005

Er man gravid så slipper ikke kroppen flere egg, de blir lagret. Vi blir jo født med alle eggene vi kommer til å få, så ved å bruke prevensjon som hindrer EL eller ved å gå gravid, så sparer vi ganske mange egg, ja. Men eggene vi sparer blir allikevel eldre mens de ligger på vent, så man får ikke strukket ut sine fruktbare år på denne måten heller :)

Jeg var i familiepark, men tok ikke de villeste karusellene. Er ikke så fan av sånt uansett. Tok mest det som var for 2 åringen, hehe.

Jeg har alltid hatt lyst å spørre hva som skjer med eggene når man feks er gravid. Sparer vi eggene da?:)
Eller når noen bruker p-piller. Beholder man eggene som ikke blir brukt da selv om de blir eldre?
:smiley-ashamed005
Vi er født med 2 millioner egg ca og når man kommer i puberten så har man ca "bare" 400 000 egg. Vi sparer ikke særlig på egg ved å gå på p-piller eller å gå gravid, eggene går etterhvert til grunne og blir absorbert av kroppen, så er mer relatert til alder. Når man er 50 har man ca 1000 egg igjen, men de er ikke levedyktige da og kan mest sannsynlig ikke bli befruktet.

Har et arr etter åpen blindtarm operasjon for 11 år siden, og nå i dag har jeg merket at det klør og det stikker noe voldsomt rundt det arret o_O Synes det er litt rart

Back
Topp