Tråden for rare spørsmål

Hadde dette nærmere fødsel, men var vel en del av slimproppen da?
Sannsynligvis. Har ingen smerter, kramper, kløe eller andre merkbare symptomer. Og det har tatt litt tid før tanken har slått meg at det kanskje ikke er normalt. Var til ul i sta, og glemte selvfølgelig å spørre om dette…

Sniker fra april. Ble bedt om å hjelpe med flytting, det med å løfte tungt gjelder vel ikke når man bare er 4 uker, sant? Kommer sikkert ikke til å løfte veldig tungt uansett, men :shy:
Jeg prøvde å unngå tunge løft helt fra starten, men er sikkert ikke farlig egentlig. Forrige gang hadde jeg en del småblødninger, men denne gangen har jeg kun blødd litt etter en gang jeg bare noe halvtungt i en litt merkelig posisjon. Det var nok bare livmorhalsen som blør lett, men var allikevel litt skummelt.

Er det andre her som opplever store tørre slimklumper i utfloden? Beklager ekle detaljer, men kan ikke huske det var sånn sist :hilarious: Finnes ikke spor av blod eller annen farge i det, bare helt hvitt.
Vil ikke si tørre, men hvite klumper ja

Jeg har et spørsmål om trening! Min bror flytter og vi skulle bære inn i nyhuset fra bilen , men alle sier til meg «du skal ikke bære dette» om å bære seng og kommode. Er det virkelig så strengt eller er dette veldig overdrevent? Det var ikke så tungt at jeg strevde veldig
Min jordmor i forrige svangerskap mente at det var mer for at man ikke skal overbelaste egen kropp fordi leddene blir slakkere i svangerskapet :)

Spør heller om litt for mye enn litt for lite jeg :p Powerade er innafor å drikke, ikke sant? For det inneholder jo ikke koffein og taurin som andre energidrikner, så det bør funke greit? Det er nemlig det eneste som frister nå, så vurderer å hamstre litt :angelic:

Er første mensendagen i følge syklusen min, og har i dag følt meg litt ekstra uggen, murring i hodet (får alltid intens migrene første mensendag), ekstra vondt i korsryggen og magen. Ingen blødninger heldigvis, men noen andre som har opplevd dette?

Er første mensendagen i følge syklusen min, og har i dag følt meg litt ekstra uggen, murring i hodet (får alltid intens migrene første mensendag), ekstra vondt i korsryggen og magen. Ingen blødninger heldigvis, men noen andre som har opplevd dette?
Er 8+1 på vei i dag

Fikk svar fra legen på toksoplasma-blodprøven i dag. Han skriver at den viser at jeg har vært infisert med det fra tidligere og er derfor å anse som immun.
Men den lille skeptikeren i meg blir litt nervøs likevel. Hvordan kan de se på blodprøven om jeg ble smittet før jeg ble gravid?

Håper noen vet mer om dette og kanskje kan berolige meg litt…

Fikk svar fra legen på toksoplasma-blodprøven i dag. Han skriver at den viser at jeg har vært infisert med det fra tidligere og er derfor å anse som immun.
Men den lille skeptikeren i meg blir litt nervøs likevel. Hvordan kan de se på blodprøven om jeg ble smittet før jeg ble gravid?

Hei! Ut fra det jeg leser er det to forskjellige antistoffer, hvor den ene indikerer at fosteret er beskyttet, og den andre indikerer at det kan være aktiv smitte. Jeg vil tro du da er testet for IgG antistoffer, og at det var denne som kom tilbake positiv? https://nhi.no/familie/graviditet/s...-svangerskapet/toksoplasmose-i-svangerskapet/

Hei! Ut fra det jeg leser er det to forskjellige antistoffer, hvor den ene indikerer at fosteret er beskyttet, og den andre indikerer at det kan være aktiv smitte. Jeg vil tro du da er testet for IgG antistoffer, og at det var denne som kom tilbake positiv? https://nhi.no/familie/graviditet/s...-svangerskapet/toksoplasmose-i-svangerskapet/

Håper noen vet mer om dette og kanskje kan berolige meg litt
Den testen viser antistoffene man får etter gjennomgått sykdom. Så det viser at det er en stund siden og at du ikke har det aktivt nå! Testa positivt selv i forrige svangerskap så regner med de ikke tester denne gang. Har man hatt det 1 gang er man jo immun.
De fleste som tester positivt hadde det som barn. Etter leking i sandkassa og spising av sand :laughing021

Åh, takk for svar! Jeg har ikke selv sett prøvesvarene, fikk bare melding fra fastlegen på Helse Norge. Men siden det da er forskjellige antistoffer som gir utslag, så regner jeg med at han da har kontroll:bookworm:

Åh, takk for svar! Jeg har ikke selv sett prøvesvarene, fikk bare melding fra fastlegen på Helse Norge. Men siden det da er forskjellige antistoffer som gir utslag, så regner jeg med at han da har kontroll:bookworm:
Hvis det var antistoffene som indikerer aktiv infeksjon (IgM) hadde legen reagert raskt og fått deg inn til time antagelig, så det er helt sikkert antistoffene som indikerer at du har gjennomgått infeksjon for en god stund siden (IgG) du har testa positivt på :joyful:

Heldig! Hadde håpet jeg også var immun... da kunne jeg spist biff og kosa meg. Kan ikke fatte at jeg aldri har fått det,så mye rosa kjøtt jeg spiser

Heldig! Hadde håpet jeg også var immun... da kunne jeg spist biff og kosa meg. Kan ikke fatte at jeg aldri har fått det,så mye rosa kjøtt jeg spiser
Er vel mest i viltkjøtt (spesielt hjort), så med mindre du ikke har spist veldig masse rødt viltkjøtt er det kanskje ikke veldig rart :joyful:
I tillegg dør vel toxoplasma når det dypfryses over lengre tid (si fra om det ikke stemmer!) så om det er gjort først så er vel sjansen enda mindre igjen.

Er vel mest i viltkjøtt (spesielt hjort), så med mindre du ikke har spist veldig masse rødt viltkjøtt er det kanskje ikke veldig rart :joyful:
I tillegg dør vel toxoplasma når det dypfryses over lengre tid (si fra om det ikke stemmer!) så om det er gjort først så er vel sjansen enda mindre igjen.
Joa mulig, men det er jo en grunn til at man ikke skal spise rødt kjøtt som ikke er gjennomstekt. Spiser ofte fersk biff og andebryst f.eks som ikke har vært fryst. Men det er ikke så mye å gjøre med det. Immun er jeg ikke, og skal holde meg unna rødt kjøtt. Gjennomstekt rødt kjøtt er ikke godt

Er det andre her som opplever store tørre slimklumper i utfloden? Beklager ekle detaljer, men kan ikke huske det var sånn sist :hilarious: Finnes ikke spor av blod eller annen farge i det, bare helt hvitt.
Yes :wacky:

Joa mulig, men det er jo en grunn til at man ikke skal spise rødt kjøtt som ikke er gjennomstekt. Spiser ofte fersk biff og andebryst f.eks som ikke har vært fryst. Men det er ikke så mye å gjøre med det. Immun er jeg ikke, og skal holde meg unna rødt kjøtt. Gjennomstekt rødt kjøtt er ikke godt
Jepp, er absolutt en grunn til det. Har ikke antistoff jeg heller, selv om jeg har bodd med utekatt i mange år, så det er jo litt godt gjort. Holder meg også unna rødt kjøtt nå, spiste viltkjøtt hos mor og far i sommer og plutselig så jeg at jeg fikk i meg en bit som akkurat ikke var gjennomstekt. Fikk helt panikk :wideyed: Men roa seg litt når mamma sa det var dypfryst i noen mnd først, så krysser fingrene for at jeg gikk bra.

Back
Topp