Tråden for rare spørsmål

Jepp, er absolutt en grunn til det. Har ikke antistoff jeg heller, selv om jeg har bodd med utekatt i mange år, så det er jo litt godt gjort. Holder meg også unna rødt kjøtt nå, spiste viltkjøtt hos mor og far i sommer og plutselig så jeg at jeg fikk i meg en bit som akkurat ikke var gjennomstekt. Fikk helt panikk :wideyed: Men roa seg litt når mamma sa det var dypfryst i noen mnd først, så krysser fingrene for at jeg gikk bra.
Det får vi håpe. Jeg spiste en skikkelig rå biff helgen før jeg fant ut at jeg var gravid

Jeg har lest at å ta Paracet er ok i svangerskapet og har liksom ikke tenkt mer over det.

Har vært mye syk i det siste, så det har vært i alle fall to uker til sammen den siste måneden der jeg har tatt 2 paracet (500 mg per tablett) nesten daglig pga smerter og for å holde feberen nede. Nå leser jeg at Paracet i mer enn en uke kan være skadelig spesielt for guttefoster.

Nå har jeg så dårlig samvittighet så har unngått Paracet fra jeg leste det. :sorry: Jeg er heldigvis på bedringens vei nå så jeg har ikke mye plager. Men er så redd jeg kan ta skadet baby... Er dette noe jeg bør nevne til jordmor når jeg har time der?

Jeg har lest at å ta Paracet er ok i svangerskapet og har liksom ikke tenkt mer over det.

Har vært mye syk i det siste, så det har vært i alle fall to uker til sammen den siste måneden der jeg har tatt 2 paracet (500 mg per tablett) nesten daglig pga smerter og for å holde feberen nede. Nå leser jeg at Paracet i mer enn en uke kan være skadelig spesielt for guttefoster.

Nå har jeg så dårlig samvittighet så har unngått Paracet fra jeg leste det. :sorry: Jeg er heldigvis på bedringens vei nå så jeg har ikke mye plager. Men er så redd jeg kan ta skadet baby... Er dette noe jeg bør nevne til jordmor når jeg har time der?
Tror nok ikke det er så farlig, men du kan jo nevne det sånn for din egen sjelefreds del? Min erfaring er at bekymringer krymper dersom man deler dem eller sier dem høyt.

Tror nok ikke det er så farlig, men du kan jo nevne det sånn for din egen sjelefreds del? Min erfaring er at bekymringer krymper dersom man deler dem eller sier dem høyt.
Ja kanskje jeg gjør det bare for å få det ut, haha.. :smiley-ashamed004 :Heartred Det skal alltids være noe å bekymre seg over som gravid har jeg funnet ut.

Veit ikke om det er et dumt spørsmål eller ikke, men har dere noen tips mot hard mage? Vet ikke om det kan kalles forstoppet, men det kommer altså bare ut småtteri og ikke hver dag engang.. ser ut som jeg er gravid med tvillinger og er ikke engang i uke 10 xD hjeeeeelp..
Hilsen ei som virkelig savner å få gått ordentlig på do..

Veit ikke om det er et dumt spørsmål eller ikke, men har dere noen tips mot hard mage? Vet ikke om det kan kalles forstoppet, men det kommer altså bare ut småtteri og ikke hver dag engang.. ser ut som jeg er gravid med tvillinger og er ikke engang i uke 10 xD hjeeeeelp..
Drikke mye vann, spise fiberrik mat og være fysisk aktiv er det beste for å forebygge hvertfall. Vet også en del spiser svisker ved hard mage. Ellers kan du forhøre deg med lege om det kan være aktuelt med litt ekstra hjelp fra f.eks Duphalac/laktulose eller Microlax :Heartpink

Hos meg hjelper det litt med Activia og biola og mye vann. Duphalac gjorde magen min såå mye verre (mye luftsmerter), men den hjelper nok noen! Huff kjenner meg så igjen i det :arghh:

En kiwi før frokost hjalp meg veldig i forrige svangerskap da jeg fikk knallhard mage av jerntabletter

Har noen brukt kegel baller til bekkenbunnstrening i graviditeten? noen som vet om det ikke er anbefalt? ser for meg at det er enklere å trene da

De her https://www.farmasiet.no/catalog/ma...ulcolax-enterotab-5mg-30,5000035?searchQuery= Er altså fantastisk. Har anbefalt lactulose før, men dette er så mye bedre. En bitteliten pille taes på kvelden (eller morgenen, alt ettersom når du vil gå på do). 12 timer senere funker det som bare det, og best av alt er ingen luftsmerter (som man kan få ganske mye av med f.eks lactulose).

De her https://www.farmasiet.no/catalog/ma...ulcolax-enterotab-5mg-30,5000035?searchQuery= Er altså fantastisk. Har anbefalt lactulose før, men dette er så mye bedre. En bitteliten pille taes på kvelden (eller morgenen, alt ettersom når du vil gå på do). 12 timer senere funker det som bare det, og best av alt er ingen luftsmerter (som man kan få ganske mye av med f.eks lactulose).
Disse har jeg tatt en gang før og aldri mer.. Det er det vondeste jeg noensinne har opplevd.. Hadde intense magesmerter i tre timer før jeg fikk gått på do.. hehe

Disse har jeg tatt en gang før og aldri mer.. Det er det vondeste jeg noensinne har opplevd.. Hadde intense magesmerter i tre timer før jeg fikk gått på do.. hehe
Ja må gå med en gang man får vondt i magen ☺️

Tar man med partner på TUL?
Sist jeg var gravid var det korona-restriksjoner, så jeg vet ikke hva som er vanlig...

Noen andre som begynner å klare å spise ting som har vært ekkelt så langt i svangerskapet? I dag har jeg drukket litt iskaffe og spist salat med balsamico (ville ikke klart noe av det for en uke siden). Er i midten av uke 11, så regner med det er derfor, men kjenner jeg tenker litt på det. Hva som har vært ekkelt har jo for såvidt forandra seg litt hele veien.

Noen andre som begynner å klare å spise ting som har vært ekkelt så langt i svangerskapet? I dag har jeg drukket litt iskaffe og spist salat med balsamico (ville ikke klart noe av det for en uke siden). Er i midten av uke 11, så regner med det er derfor, men kjenner jeg tenker litt på det. Hva som har vært ekkelt har jo for såvidt forandra seg litt hele veien.
Jeg er i uke 15 å har endelig slutta å brekke meg av alle slaks lukter. Klarer også å spise mere nå. :) utrolig godt å få matlysta tilbake :love7

Jeg har så smått begynt å nyte bittelitt kaffe, igjen :love7

Noen andre som bare får avsmak på flere og flere ting utover i svangerskapet? Jeg trodde dette var en tidlig-graviditets-greie, men den gang ei! Det begynte med at jeg ble kvalm bare ved tanken på varmebehandlet laks/ørret. Så kremete supper. Og nå spiser jeg nesten ikke middag i det hele tatt (kanskje 2-3 ganger i uka, absolutt max) :P Prøver å spise næringsrikt pålegg innimellom i det minste. Og frukt/litt grønnsaker og meieriprodukter. Cravings derimot har jeg ingenting av.

Back
Topp