Tråden for rare spørsmål

Nå er vel dette veldig individuelt, men til dere som har vært gravide før. Når begynte dere å få litt synlig mage i forrige svangerskap? :joyful:

Første svangerskap ble det synlig etter uke 17 ish. Bærer utenpå her også.
Med nr 2 og 3 kom magen tidligere og tidligere (og babyen fikk også høyere fødselsvekt :smiley-ashamed004 for hver gang)

Hvilken uke er det best å ta TUL egentlig? Sånn for å se at det er liv og at ting ser ok ut? Vurderer det litt.

Jeg tar til 7+2 denne gangen, har tidligere hatt TUL 6+0/6+5, det er veldig kjipt å reise for tidlig å risikere mer stress om man ikke finner hjertelyd

Last edited:
Det kommer Ann på hva du vil ha ut av det :)
Hvis du vil se bankende hjerte så er det fint å dra når du er 7 uker på vei. Hvis du vil se babyform og litt mer enn et hjerte som banker ville jeg ventet til ca 10 uker på vei.
Hvis du vil se kjønn og at alt er som det skal i utviklingen ville jeg ventet til du er 12-13-14 uker på vei :)

Takk! Her hvor jeg bor får jeg uansett TUL mellom uke 10 og 14 en gang, så jeg tenkte mer på bankende hjerte. Skal sjekke litt priser og sånn neste uke tror jeg ☺️

Dumme meg… er straks 5+0. Siden denne graviditeten et uplanlagt og veldig overraskende - tok jeg en test til i dag. Tok sist tirsdag en clearblue digital som viste 2-3. I dag tok jeg en rfsu tidlig test, og forventet at streken skulle komme med engang. Det gjorde det ikke. Kom tydelig strek innen tidsfrist- men langt i fra like sterk som kontrollstreken. Og da blir jeg stressa!! tenkte siden det var en tidligstest som reklamerer med evt positiv svar 6 dager før ikm- så skulle den bli knallsterk. Må sies at jeg tidligere har hatt tidlige sa rundt denne tiden og det gjør at redselen sitter lettere. Har jo allerede blitt glad i dette frøet
Skal ikke si det for sikkert, men jeg har hørt at rfsu testene ikke er så bra, så prøv å ikke bekymre deg så mye over det ❤️ Har opplevd 3 SA jeg også så jeg vet hvordan bekymringene er, håper det går bra :)

Nå er vel dette veldig individuelt, men til dere som har vært gravide før. Når begynte dere å få litt synlig mage i forrige svangerskap? :joyful:
Med førstemann kom magen like etter OUL. Med andre mann fikk jeg synlig mage i uke 10-11.

Flere som blir lettere syk for tiden? Jeg har hatt ganske godt imunnforsvar siste åra. Men nå er jeg altså så mye syk som jeg ikje har vært på over 10 år. Vet jo at korona har litt skylda i det. Men er det vanlig at man kan bli lettere syk når man er gravid?

Flere som blir lettere syk for tiden? Jeg har hatt ganske godt imunnforsvar siste åra. Men nå er jeg altså så mye syk som jeg ikje har vært på over 10 år. Vet jo at korona har litt skylda i det. Men er det vanlig at man kan bli lettere syk når man er gravid?

Jeg sluttet å bli syk sist jeg var gravid, håper på det samme denne gangen :smiley-ashamed004

Jeg er i dag 3+4, men i følge en app jeg lastet ned er jeg i uke 4. Og det gir jo mening siden man starter på uke 0. Men altså, om noen spør, sier jeg da uke 4? Ikke uke 3? Huff, nå føler jeg meg litt teit, men hjernen er litt proppfull av info/tanker/følelser om dagen.

Og om man skal ha ultralyd i uke 12, blir det da den uka hvor man er 11+X?

Jeg er i dag 3+4, men i følge en app jeg lastet ned er jeg i uke 4. Og det gir jo mening siden man starter på uke 0. Men altså, om noen spør, sier jeg da uke 4? Ikke uke 3? Huff, nå føler jeg meg litt teit, men hjernen er litt proppfull av info/tanker/følelser om dagen.

Og om man skal ha ultralyd i uke 12, blir det da den uka hvor man er 11+X?

Jeg lurer på akkurat det samme. Hver gang jeg tror jeg har skjønt det så er det noe som forvirrer meg igjen :hilarious:
Altså, hva sier man når noen spør?

Det sies litt forskjellig, men vanligvis i helsevesenet og babyverden er 3+4 uke 3 og uke 12 blir 12+. Til forvirring er man samtidig i sin 4. eller 13. svangerskapsuke på eksemplene over. Man snakker altså om fullgåtte uker på samme måte som man sier man er 30 år og ikke i sitt 31.leveår. For at det ikke skal bli misforståelser, er det lurt å si 3+4 osv, spesielt når det er relevant når du snakker med lege/jordmor.

Dette er jo tråden for rare spørsmål, men til dere som er kvalme OG kaster opp. Hjelper det å kaste opp eller er du like kvalm etterpå da? Jeg er så kvalm og uvel.. så jeg bare lurer på om det hjelper noe å "få det ut":depressed::sad010

Ja, som gravid har jeg vært trekkplaster til alt av forkjølelser.. o_O fødte sist med en intens hoste som hadde vedvart i mange uker :yuck:
Det har nok noe med at immunsystemet ikke skal støte bort spiren å gjøre, går i et annet gir. I alle fall for min del

Ja, som gravid har jeg vært trekkplaster til alt av forkjølelser.. o_O fødte sist med en intens hoste som hadde vedvart i mange uker :yuck:
Det har nok noe med at immunsystemet ikke skal støte bort spiren å gjøre, går i et annet gir. I alle fall for min del
Det hørtes veldig travelt ut. Har også hørt andre som har fått omgangsyken når dem skulle føde. Må være grusomt. Håper bare lille spire tåler denne influensaen. Feberen ligger på rundt 39 og jeg sliten med å få den ned med paracet. Kom litt resteblod i dag,og for en time siden begynte jeg å.få kraftige stikk i høyre siden. Håper det ikke er noe galt.

Dette er jo tråden for rare spørsmål, men til dere som er kvalme OG kaster opp. Hjelper det å kaste opp eller er du like kvalm etterpå da? Jeg er så kvalm og uvel.. så jeg bare lurer på om det hjelper noe å "få det ut":depressed::sad010

Sist husket jeg det som veldig godt å bare få det ut så gikk det litt tid før kvalmen kom ordentlig tilbake

Har vært inne på tanken her også, for man føler seg jo litt fyllesyk og man vet at det hjelper å få det ut da:hilarious: Men har tenkt at det ikke vil funke sånn nå, men kjekt om noen har erfaringer å dele! Selv får jeg ikke opp noe, bare brekker meg til jeg kveles også er det greit igjen. Dog like kvalm:wacky:

Det hørtes veldig travelt ut. Har også hørt andre som har fått omgangsyken når dem skulle føde. Må være grusomt. Håper bare lille spire tåler denne influensaen. Feberen ligger på rundt 39 og jeg sliten med å få den ned med paracet. Kom litt resteblod i dag,og for en time siden begynte jeg å.få kraftige stikk i høyre siden. Håper det ikke er noe galt.
Jeg vet ikke om det blir det samme eller relevant for det nå, men jeg fikk korona samme dagen som jeg ble inseminert. Gikk rett ut i feber og var relativ dårlig i en uke. Var overbevist om at vi hadde forspilt forsøket vårt denne gangen. Men neida, lille spira klarte å gjøre jobben sin likevel:)

Back
Topp