Jaa det var det jeg måtte dobbeltsjekke, at jeg ikke var glemtSå godt å få svar. Da vet du at de ikke har glemt deg eller at det er systemfeilhåper du får time snart

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jaa det var det jeg måtte dobbeltsjekke, at jeg ikke var glemtSå godt å få svar. Da vet du at de ikke har glemt deg eller at det er systemfeilhåper du får time snart

Ja ikke sant, og det skjer dessverre stadig vekk godt det ikke var tilfellet nåJaa det var det jeg måtte dobbeltsjekke, at jeg ikke var glemter så kjedelig når det skjer, så syns det var greit å sjekke opp!
![]()
Jeg var nylig på TUL, og fikk se en frisk og aktiv liten babymen, jordmor sa at navlestrengen er festet bare litt under en cm inn på livmora, og ikke i midten. Så nå stresser jeg litt da, og lurer på om noen andre har vært borti dette, og om det har hatt noe å si? Hvor langt ut på siden er for langt, liksom?
Godt du ikke var glemtJeg ringte i dag og hørte - jeg er på venteliste for time i februar, så da vet jeg hvert fall at alt er i orden![]()
Ikke fått noe ul-notat enda.Mente hun at morkaken var veldig nært livmorhalsen..? Eller..?
Navlestrengen er jo festet til morkaken.. Bare tenkte at det kunne være fare for placenta previa, at det var det hun mente..?
Du får nok uansett mer info på OUL. Også kan du jo se hva hun skrev på UL-notatet ditt..? Om du skjønner det bedre da.
Ikke fått noe ul-notat enda.
Hu mente at navlestrengen var festet i morkaken, men veldig langt til siden. Tror det er det de kaller marginalt feste..
men du mente kanskje bare ikke i midten av morkaken,da?Hehe, stemmer, mente at den ikke er i midten av morkaken. Litt vansker med å ordlegge meg om dagen trur jegAhh, skjønte ikke helt med "bare litt inn i livmoren og ikke i midten"men du mente kanskje bare ikke i midten av morkaken,da?
I så fall ser det bare ut som om de vil være litt ekstra obs på evt litt lavt symfysemål, mtp litt redusert fostervekst mot slutten.
De ville nok ha tatt en større samtale om de anså det som såpass alvorlig at du trengte tett oppfølging eller observasjon, i alle fallMen jeg har ikke opplevd det selv, og vil anbefale å ta det opp med jordmor eller lege neste gang..!
Forøvrig, rart du ikke fikk noe notat. Jeg fikk med et skjema/UL notat som skulle legges ved helsekortet... (Tror kanskje det ligger på helsenorge også).

Hehe, stemmer, mente at den ikke er i midten av morkaken. Litt vansker med å ordlegge meg om dagen trur jeg
Mja, får tro de eventuelt snakker mer om det etter oul. Blir jo stressa av alt om dagen.
Pleier å få notat på helsenorge ja, men det hender det tar litt tid. Fikk ikke med noe notat i hånda i hvert fall.
Takk for svar![]()
men hadde det vært kritisk, hadde du nok fått beskjed, og lett googling (ignorere det skumleste, for man finner jo ALLTIDS worst case scenarios uansett hva man googler) så går det som regel helt fint, bare litt obs på veksten mot slutten. Og 1cm inn kan vel fort bli lengre inn på morkaken etterhvert som den vokser litt..?Ja, tenkte som deg at kanskje festet eventuelt kan flytte litt på seg, men aner ikke. Ikke finnes det jordmor der jeg bor for øyeblikket heller, så får spørre på oul tenker jeg ja. Det er jo så fort gjort å google seg i senk i mellomtiden hehDa skjønner jeg mer
Nei, har ikke egentlig hørt om det faktiskmen hadde det vært kritisk, hadde du nok fått beskjed, og lett googling (ignorere det skumleste, for man finner jo ALLTIDS worst case scenarios uansett hva man googler) så går det som regel helt fint, bare litt obs på veksten mot slutten. Og 1cm inn kan vel fort bli lengre inn på morkaken etterhvert som den vokser litt..?
Du får nok høre mer på OUL, men ville absolutt spurt jm også, så man får høre litt mer om det.![]()

Ja, tenkte som deg at kanskje festet eventuelt kan flytte litt på seg, men aner ikke. Ikke finnes det jordmor der jeg bor for øyeblikket heller, så får spørre på oul tenker jeg ja. Det er jo så fort gjort å google seg i senk i mellomtiden heh![]()
Hehe, fort gjort å glemme litt om dagen!Hæ? Skal ikke kommunene ha jordmor tilgjengelig?
Kunne spurt min for deg, men jeg har ikke time igjen før midten av februar ish. (... Jeg kom akkurat på at jeg har glemt når jeg har time....)
Nei, det er ingen jordmor i kommunen per nå, men det jobbes med saken, såvidt jeg har skjønt. Håper de får inn en snartHehe, fort gjort å glemme litt om dagen!Nei, det er ingen jordmor i kommunen per nå, men det jobbes med saken, såvidt jeg har skjønt. Håper de får inn en snart

Sniker. Myomer kan lett opereres vekk når man ikke er gravid. Tror ikke det er noe å bekymre seg over når man er gravid, spesielt hvis de skal sjekke det ved OUL.Hei dere, var på TUL denne uken og alt var bra med fosteret, men jm nevnte jeg hadde en muskelknute i livmoren. Hun spurte om jeg hadde en fra før svangerskapet (nei) og sa at det ikke kunne forårsake så mye annet enn smerter, og at dette er noe de sjekker på OUL (om det har blitt større etc). Et kjapt Google søk antyder at det er normalt med sånne men også at det kan bety det ene og det andre, og gjør meg usikker såklart…
Er det noen andre som har erfaringer med muskelknuter (myomer)? Er det bare å følge med på neste OUL eller er det annet bør man tenke på eller gjøre?
Tror du ikke kanskje hun mente den satt en cm inn på morkaka i stede for på midten? Har ikke vært borti det, men spør legen din el jordmor!Jeg var nylig på TUL, og fikk se en frisk og aktiv liten babymen, jordmor sa at navlestrengen er festet bare litt under en cm inn på livmora, og ikke i midten. Så nå stresser jeg litt da, og lurer på om noen andre har vært borti dette, og om det har hatt noe å si? Hvor langt ut på siden er for langt, liksom?
Hei,Hei dere, var på TUL denne uken og alt var bra med fosteret, men jm nevnte jeg hadde en muskelknute i livmoren. Hun spurte om jeg hadde en fra før svangerskapet (nei) og sa at det ikke kunne forårsake så mye annet enn smerter, og at dette er noe de sjekker på OUL (om det har blitt større etc). Et kjapt Google søk antyder at det er normalt med sånne men også at det kan bety det ene og det andre, og gjør meg usikker såklart…
Er det noen andre som har erfaringer med muskelknuter (myomer)? Er det bare å følge med på neste OUL eller er det annet bør man tenke på eller gjøre?
Hehe, dette er så teit et spørsmål, men... jeg grubler virkelig på dette.
Når man er gravid så vokser jo livmoren og ender opp langt oppe. Men blir egglederne og alt det der igjen "nede" i magen?

Skjønner du at jeg grubler på dette *ler*På ingen bilder utover 12-15 uker gravid ser man eggstokker etc på bilder.. men jeg regner med og tror de holder seg nede, evt flyttes litt til siden.
Vis vedlegget 397338
Dette skulle forestille uke 12. Da ser man såvidt en eggstokk på siden der. (Samme "grafikk" men uke 15-20++, så var eggstokken "borte", så regner da med den havnet PÅ SIDEN av, ikke oppå)
Vis vedlegget 397339
Også denne da.