Tråden for "dumme spørsmål"

Snorkfrøken89

Betatt av forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
"Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar" , sa en professor da jeg var student. Synes egentlig det er godt sagt og man skal ikke være redd for å spørre. Derfor denne tråden med spørsmål som kan virke dumme, men som kanskje flere lurer på allikevel. Poenget er i alle fall at her skal det være lav terskel for å stille spørsmål :)

Har selv tenkt på ting jeg lurer på, men som ikke nødvendigvis passer i en egen tråd. Og spesielt for oss førstegangsfødende så er det en hel jungel av ting og tang man kan lure på, jeg blir i alle fall forvirret:hilarious:

La oss hjelpe hverandre, ingen spørsmål er for dumme!
 
Så da fyrer jeg løs med første "dumme" spørsmål:

Hva sover babyen i? Jaja, den sover i en eller annen form for seng, men hva har den på seg eller over seg når den er liten/nyfødt? Har man dyne, sovepose eller bare pysj og pledd?
 
Så da fyrer jeg løs med første "dumme" spørsmål:

Hva sover babyen i? Jaja, den sover i en eller annen form for seng, men hva har den på seg eller over seg når den er liten/nyfødt? Har man dyne, sovepose eller bare pysj og pledd?
Her sov lillemor i nattas og teppe! Hun hadde også babynest som hun sov i helt til hun ble for stor! Er planen at minstebror sover i ca det samme! :D
 
Takk for svar! Det høres i grunn ganske logisk ut :) Når begynner man med dyne egentlig?
Her har vi brukt dyne også helt fra starten.. nå er hun 14 mnd og sparker av dyna hele tiden.. så jeg har gitt det opp :laughing021
 
Takk for svar! Det høres i grunn ganske logisk ut :) Når begynner man med dyne egentlig?
Sniker :rolleyes:
Hos oss sov mini (født desember 2020) i pysj og dyne i sprinkelseng fra første kveld etter vi kom hjem fra sykehuset. Er nok opp til hver enkelt å avgjøre (og selvfølgelig også avhengig av den lille’s behov) hva man vil bruke og eventuelt når. Kommer nok også litt ann på hvor i landet man bor og nårtid på året den lille blir født. Vil tro at behovet for dyne e.l. er ganske forskjellig om man er født nord i landet mitt på kaldeste vinteren eller på sørlandet mitt i en hetebølge på sommeren ;)
 
Sniker :rolleyes:
Hos oss sov mini (født desember 2020) i pysj og dyne i sprinkelseng fra første kveld etter vi kom hjem fra sykehuset. Er nok opp til hver enkelt å avgjøre (og selvfølgelig også avhengig av den lille’s behov) hva man vil bruke og eventuelt når. Kommer nok også litt ann på hvor i landet man bor og nårtid på året den lille blir født. Vil tro at behovet for dyne e.l. er ganske forskjellig om man er født nord i landet mitt på kaldeste vinteren eller på sørlandet mitt i en hetebølge på sommeren ;)
Takk for svar! Jeg ser jo at som førstegangs så undrer man (og kanskje bekymrer seg) over mye rart :hilarious: Dyne står i alle fall på handlelista, så da kan man jo eventuelt vurdere hva som passer en selv/baby best.
Men uansett veldig greit å få litt tips, for jeg er jaggu blank på mye:rolleyes::p
 
Takk for svar! Jeg ser jo at som førstegangs så undrer man (og kanskje bekymrer seg) over mye rart :hilarious: Dyne står i alle fall på handlelista, så da kan man jo eventuelt vurdere hva som passer en selv/baby best.
Men uansett veldig greit å få litt tips, for jeg er jaggu blank på mye:rolleyes::p
Jeg var i akkurat samme situasjon som deg før mini kom :dummy:
Var til stor hjelp for meg at dette var samboers fjerde barn da ;)
Er jo et hav av ting man lurer på som førstegangsmamma/pappa.
 
Noen som har tips mot bekkensmerter? Jeg kjenner det i symfysen når jeg går og reiser meg, er det noe man kan gjøre? Hvis ikke får jeg bare prøve å bruke muligheten til å trene på avspenningsteknikker som jeg kanskje får bruk for under fødsel :wacky:
 
Noen som har tips mot bekkensmerter? Jeg kjenner det i symfysen når jeg går og reiser meg, er det noe man kan gjøre? Hvis ikke får jeg bare prøve å bruke muligheten til å trene på avspenningsteknikker som jeg kanskje får bruk for under fødsel :wacky:
Knipeøvelser/bekkenbunnstrening kan hjelpe litt. Sitte og gynge litt på en pilatesball kan lindre. Gå med mindre skritt og reis/sett deg med samlede knær.
 
Så da fyrer jeg løs med første "dumme" spørsmål:

Hva sover babyen i? Jaja, den sover i en eller annen form for seng, men hva har den på seg eller over seg når den er liten/nyfødt? Har man dyne, sovepose eller bare pysj og pledd?
Jentungen vår sov i bleia eller bare body, også svøpte vi henne i et svøpeteppe av musselin-bomull og la en dyne over. Slik sov hun fra hun ble født på tampen av februar til det ble for varmt. Da forsvant body og dyne. Tror vi slutta med svøpinga i mai eller juni fordi også det ble for varmt. På enkelte kaldere netter og når det generelt ble kaldere igjen mot høsten som var, tok vi på henne bomullspysj. Etter vi flyttet inn i et eldre hus i oktober har hu brukt ullpysj med ull-strømpis under og dyne over. Sparker som regel av seg dyna ganske kjapt. Men kjøper nok en ekstra til nestemann, for tror nok vi får bruk for to en periode fremover. Pysj + nattpose har bare gjort hu svett, som for øvrig også forklarer hvorfor hu sparker av seg dyna når hu har fått varmen i seg. Ute i vogna sover hu i det hu går med inne (som regel strikkaplagg i tynn ull), ei tynn ullue og Voksi City vognpose. Kan til og med bli skikkelig svett i det nå midt på vinteren.
 
Last edited:
Er noen som er andregangsfødende her som merker ekstra mye til de stikkesmertene i underlivet nå? Jeg er 27+0 i dag, og husker med første at jeg fikk et å annet stikk der når ho bevegde seg, men denne gangen er det plutselig mye mer! føler meg dessuten helt hoven og oppblåst i underlivet også! Synes det er skikkelig slitsomt å være gravid denne gangen!
 
Er noen som er andregangsfødende her som merker ekstra mye til de stikkesmertene i underlivet nå? Jeg er 27+0 i dag, og husker med første at jeg fikk et å annet stikk der når ho bevegde seg, men denne gangen er det plutselig mye mer! føler meg dessuten helt hoven og oppblåst i underlivet også! Synes det er skikkelig slitsomt å være gravid denne gangen!
Ja, veldig! Merket ingenting til det sist, men nå er det mange ganger daglig. Synes også bevegelsene til baby er mer ubehagelige denne gangen, føler allerede at det er helt fullt i magen :rolleyes: 27+3 i dag.
 
Er noen som er andregangsfødende her som merker ekstra mye til de stikkesmertene i underlivet nå? Jeg er 27+0 i dag, og husker med første at jeg fikk et å annet stikk der når ho bevegde seg, men denne gangen er det plutselig mye mer! føler meg dessuten helt hoven og oppblåst i underlivet også! Synes det er skikkelig slitsomt å være gravid denne gangen!
Merker stor forskjell på å være gravid med førstemann og gravid med andre mann. Jeg får mer kynnere, mer ubehag, mer ligamentstrekk og generelt mer sliten :p og ja, super slitsomt å være gravid denne gangen :banghead:
 
Ja, veldig! Merket ingenting til det sist, men nå er det mange ganger daglig. Synes også bevegelsene til baby er mer ubehagelige denne gangen, føler allerede at det er helt fullt i magen :rolleyes: 27+3 i dag.
Ja, enig! Har en ganske rolig baby denne gangen, men glad for alt liv jeg kjenner altså! Men er ganske ubehagelige føles liksom litt ømt på innsiden kanskje, vanskelig å forklare, men ja veldig ubehagelig blir ikke flere barn på meg etter dette
 
Merker stor forskjell på å være gravid med førstemann og gravid med andre mann. Jeg får mer kynnere, mer ubehag, mer ligamentstrekk og generelt mer sliten :p og ja, super slitsomt å være gravid denne gangen :banghead:
Huff! Hva vi velger å gå i mellom flere ganger i livet. jepp, kjenner igjen alt du skriver, kynnerne er mye vondere denne gangen også, har alt vært på sykehuset en gang fordi jeg hadde så vondt, men alt var fint så da får jeg bare stå i det. de som sier at en graviditet ikke skal gjøre vondt kan ikke ha vært gravid mer enn en gang, for jeg synes dette er litt vondt jeg sliter faktisk veldig med å finne gode liggestillinger denne gangen også, siden jeg synes det strekker over alt !
 
Er noen som er andregangsfødende her som merker ekstra mye til de stikkesmertene i underlivet nå? Jeg er 27+0 i dag, og husker med første at jeg fikk et å annet stikk der når ho bevegde seg, men denne gangen er det plutselig mye mer! føler meg dessuten helt hoven og oppblåst i underlivet også! Synes det er skikkelig slitsomt å være gravid denne gangen!
Nå er ikke jeg andregangs men jeg er tredjegang og kan skrive under på at jeg kjenner allerede til stikkinger i underlivet.. :shifty: kynnerne kjenner man også til mer og mer for hvert svangerskap.. :oops: sist gang ble jeg lagt inn hver uke de to siste mnd pga ingen søvn og store smerter.. :arghh:
 
Er det noen som har brukt sovepose til baby? Hva er bakdelene med sovepose?
 
Nå er ikke jeg andregangs men jeg er tredjegang og kan skrive under på at jeg kjenner allerede til stikkinger i underlivet.. :shifty: kynnerne kjenner man også til mer og mer for hvert svangerskap.. :oops: sist gang ble jeg lagt inn hver uke de to siste mnd pga ingen søvn og store smerter.. :arghh:
Huff da! Det hørtes slitsomt ut! Også rett før fødsel som man hele tiden får høre at man må slappe av. Håper du slipper samme runden igjen! Men det skal vel bare være sånn da! Masse lykke til! ❤️
 
Back
Topp