Tråd for dumme spørsmål

Sukkerspann

Flørter med forumet
Junilykke 2022
Synes gode tips og råd forsvinner litt i skravletråden, så da er det fint med en egen tråd for å stille (dumme) spørsmål! Her er alt lov :D
 
Er det vanlig å stelle babyen fra siden eller fra beinenden? Vanesak? Hva foretrekker dere?
 
Har hørt at man «alltid» skal rape babyen etter amming. Det kan man visst gjøre ved å bære litt rundt på baby med hodet mot skulder, og kanskje stryke litt på ryggen.

Hva om baby sovner ved puppen? Og hva gjør man på natta, om man har bedside crib og ammer liggende?

:anyone
Hilsen uvitende førstegangsfødende med lite babyerfaring :hilarious:
 
Er det vanlig å stelle babyen fra siden eller fra beinenden? Vanesak? Hva foretrekker dere?

Det velger du selv. Jeg startet med å stelle eldstemann fra beinenden, men etter å oppleve skytene avføring rett på meg har jeg stelt fra siden :dead:
 
Har hørt at man «alltid» skal rape babyen etter amming. Det kan man visst gjøre ved å bære litt rundt på baby med hodet mot skulder, og kanskje stryke litt på ryggen.

Hva om baby sovner ved puppen? Og hva gjør man på natta, om man har bedside crib og ammer liggende?

:anyone
Hilsen uvitende førstegangsfødende med lite babyerfaring :hilarious:

Greit å rape babyen ja etter amming tilfelle baby svelger nye luft under amming, dette kan forebygge mage vondt hos babyen. Løft babyen opp mot skulderen som du sier og stryk på ryggen til babyen opp over. Dette leste jeg skulle hjelpe med å få baby til og rape og har hatt god effekt hos oss.

På natten har jeg ikke pleid å være så opptatt av å rape babyen, men mindre baby svelger mye luft under amming og at luftsmerter er et problem.

Med mine 2 har jeg ikke opplevd tidligere at å få baby til å rape er et stort problem, men du vil finne ut hva som fungerer best for din baby.
 
Er det vanlig å stelle babyen fra siden eller fra beinenden? Vanesak? Hva foretrekker dere?

Det er nok veldig smak og behag. Vi steller ikke fra siden, de gangene vi må det føles det utrolig merkelig og alt blir knotete :p
 
Det velger du selv. Jeg startet med å stelle eldstemann fra beinenden, men etter å oppleve skytene avføring rett på meg har jeg stelt fra siden :dead:
Eg har stelt begge fra beinenden til tross for eit og anna tilfelle av skytande avføring :hungover: Det skjer heldigvis ikkje så ofte.
 
Har hørt at man «alltid» skal rape babyen etter amming. Det kan man visst gjøre ved å bære litt rundt på baby med hodet mot skulder, og kanskje stryke litt på ryggen.

Hva om baby sovner ved puppen? Og hva gjør man på natta, om man har bedside crib og ammer liggende?

:anyone
Hilsen uvitende førstegangsfødende med lite babyerfaring :hilarious:
Eg var ikkje flink nok til å rape eldste på natta som førte til mykje magevondt. Eg forsto ikkje samanhengen rett og slett... Nr 2 hadde ikkje same magetrøbbel på nettene så der var det vanlig at både ho og av og til eg sovna mens vi amma på natta.

Jordmor eg går til nå meinte at ein alltid skal ha babyen opp på skuldra, evt i bæretøy etter amming. Trenger ikkje stryke, men halde baby oppreist ei stund og vente på at det kjem ein rap eller promp.
 
Har hørt at man «alltid» skal rape babyen etter amming. Det kan man visst gjøre ved å bære litt rundt på baby med hodet mot skulder, og kanskje stryke litt på ryggen.

Hva om baby sovner ved puppen? Og hva gjør man på natta, om man har bedside crib og ammer liggende?

:anyone
Hilsen uvitende førstegangsfødende med lite babyerfaring :hilarious:
Eg rapa ikkje mini, men sleit heller aldri med luft i magen og dårleg sugetak (som ofte fører til luft i magen):)
 
Om stelleplassen er i høyden så steller jeg fra siden, steller jeg på gulvet så blir det en blanding av siden/beinenden.

Heldigvis hadde ikke eldste problemer med amming og på natten var det ofte vi begge sovnet uten at han rapet. Vet om barn som må rape etter hvert måltid, det kan være problemer med luft eller feks. Reflux/ gulping.
 
Dumme spørsmål har folk sagt at ikke finnes.... Men ser at jollyroom har noe som heter musselintepper, hva er det?
#førstegangsfødende
 
Steller fra fotenden. Tror det er vanligst, men kan være mer plassbesparende fra siden.
Om natten tok jeg han ikke opp for å rape. Ellers ville han vært våken halve natten. Puppen fikk han til å sovne fort igjen.
 
Har hørt at man «alltid» skal rape babyen etter amming. Det kan man visst gjøre ved å bære litt rundt på baby med hodet mot skulder, og kanskje stryke litt på ryggen.

Hva om baby sovner ved puppen? Og hva gjør man på natta, om man har bedside crib og ammer liggende?

:anyone
Hilsen uvitende førstegangsfødende med lite babyerfaring :hilarious:
Sniker :D Førstemann trengte ikke rape om natta, vi ammet og sov videre. Ble dermed sjokkert når lillesøster måtte det:p Men det var tydelige signal - lå og vrei seg og fant ikke roen. Roet seg etter å ha blitt tatt opp for raping :) ga seg ved 4-mnds alder ca, nå trenger hun ikke rape om natta (stort sett).
 
Har hørt at man «alltid» skal rape babyen etter amming. Det kan man visst gjøre ved å bære litt rundt på baby med hodet mot skulder, og kanskje stryke litt på ryggen.

Hva om baby sovner ved puppen? Og hva gjør man på natta, om man har bedside crib og ammer liggende?

:anyone
Hilsen uvitende førstegangsfødende med lite babyerfaring :hilarious:

Greit å få rapet på dagtid, og ha rutine på det etter måltid, men om baby sover videre etter amming på nattestid har hun det bra, og du kan sove du og. De våkner om de ikke har det greit. Men baby trenger ikke vekkes for raping :)
 
Dumme spørsmål har folk sagt at ikke finnes.... Men ser at jollyroom har noe som heter musselintepper, hva er det?
#førstegangsfødende
Musselin er en type bomull, kan minne litt om løst vevd krepp synes jeg. Lett og luftig og puster godt. Så jeg tror et musselinteppe må være et teppe i tynt stoff, særlig passende på sommeren?
Jeg synes gulpekluter i musselin var bedre enn de i flanell, bedre evne til å suge opp og opplevdes mykere.
 
Hvor store klær pakker dere i fødebagen? Bruker man vanligvis gravidklærne fra 3 trimester rett etter fødsel, eller kan man regne med å bruke det man brukte før man ble gravid (ikke det trangeste, selvsagt :hilarious:).
 
Hvor store klær pakker dere i fødebagen? Bruker man vanligvis gravidklærne fra 3 trimester rett etter fødsel, eller kan man regne med å bruke det man brukte før man ble gravid (ikke det trangeste, selvsagt :hilarious:).
Eg pakker litt romslige klær i min vanlige størrelse. Typisk joggebukser, dei romsligaste ammesinglettane og fleecejakke/ cardigan. Men det er store individuelle forskjeller...
 
Kjøpe ammepumpe før eller etter fødsel? Jeg liker jo å ha alt i orden, men vet jo ikke hvordan ammingen går. Eller om jeg burde ha elektrisk/manuell/enkel/dobbel osv? Noen råd?
 
Back
Topp