Tråd for dumme spørsmål

Hvordan er det å ligge på rygg etter epiduralen er satt? Er ikke den «i veien»?
Jeg er supertrøtt etter en søvnløs natt, men mener epidural er ei sprøyte du får i ryggen, den er ikke festet til deg. Har fått epidural 3 ganger så burde svare enkelt på dette :hilarious:
Drypp er noe som er festet i veneflon til deg hele tiden, gjennom veneflon i hånden.
 
Jeg har aldri hatt epidural, men du får «en slange» inn i ryggen (epiduralrommet) der du får tilført medisin etter behov gjennom fødselen.
 
Hvordan er det å ligge på rygg etter epiduralen er satt? Er ikke den «i veien»?
Eg fekk epidural med første og låg på ryggen så ho blei fødd, så meiner det skal gå bra. Med mindre dei tok den ut rett før, men det trur eg ikkje... Var skikkelig sliten når eg var kommen så langt så eg hugser ikkje så mykje lengre.
 
Ja, det er ikke en nål som ligger i ryggen, det kan jo være greit å vite :happy: Synes drypp er mer hemmende og i veien enn epidural, hadde epidural med nummer 1 for 16 år siden :)
 
Har skikkelig vondt i området ved venusberget når jeg er oppe og går, kan det være bekkenløsning? Kjennes ut som området er i ferd med å revne :bag:
 
Har skikkelig vondt i området ved venusberget når jeg er oppe og går, kan det være bekkenløsning? Kjennes ut som området er i ferd med å revne :bag:
Er det skammen/symfysen? Midt på ‘tissen’ liksom. For ja, det er bekkenløsning. Huff, håper det ikke blir veldig ille for deg :Heartred
 
Er det skammen/symfysen? Midt på ‘tissen’ liksom. For ja, det er bekkenløsning. Huff, håper det ikke blir veldig ille for deg :Heartred

Det er nok skambein/symfyse ja, det gjør ganske så vondt til tider og var helt horribelt etter jeg var på jobb i går. Blir spennende fremover skjønner jeg :hilarious:
 
Det er nok skambein/symfyse ja, det gjør ganske så vondt til tider og var helt horribelt etter jeg var på jobb i går. Blir spennende fremover skjønner jeg :hilarious:
Huff. Slitt med det selv en stund nå. Blir ille når jeg har sittet lenge og så skal reise meg å gå. Hadde aldri klart å jobbet nå. Så å bevege seg sakte men sikkert, ingen brå vridninger, pute under beina når du sover, samla bein mest mulig. Blir fysio her fremover, det er ikke så mye som hjelper for selve symfysen, men det blir visst stramt rundt resten av bekkenet også. Smertene varer gjerne etter fødsel å :inpain: leste ca 1 mnd, men ei jeg kjenner hadde vondt i 7 mnd etterpå!:confused:
 
Huff. Slitt med det selv en stund nå. Blir ille når jeg har sittet lenge og så skal reise meg å gå. Hadde aldri klart å jobbet nå. Så å bevege seg sakte men sikkert, ingen brå vridninger, pute under beina når du sover, samla bein mest mulig. Blir fysio her fremover, det er ikke så mye som hjelper for selve symfysen, men det blir visst stramt rundt resten av bekkenet også. Smertene varer gjerne etter fødsel å :inpain: leste ca 1 mnd, men ei jeg kjenner hadde vondt i 7 mnd etterpå!:confused:

Usj, ja det blir veldig ille når man har vært i ro og skal opp og gå. Har allerede fått økt sykemeldingsgraden min, men tviler på jeg holder ut med å være i jobb særlig mye lenger. Reiser meg opp flere ganger ila arbeidsdagen, og står og går en del i tillegg. Har noen øvelser jeg kan gjøre, men har også hørt det ikke er så mye man får gjort for symfysen. Håper virkelig ikke vi må ha det vondt sååå lenge etter fødselen :wideyed: ønsker oss lykke til :hilarious:
 
Har skikkelig vondt i området ved venusberget når jeg er oppe og går, kan det være bekkenløsning? Kjennes ut som området er i ferd med å revne :bag:
Ja, det er nok fra symfysen/bekkenet, se feks her: https://www.bekkenogbarn.no/blogginnlegg/hvorfor-har-jeg-vondt-i-symfysen-og-hva-kan-jeg-gjre
Jeg hadde vondt i nærmere ett år etter forrige fødsel, men går jo heldigvis kjappere over for de fleste. Så forbered deg gjerne på at det ikke går bort umiddelbart, men håp på det beste! :)
 
Ja, det er nok fra symfysen/bekkenet, se feks her: https://www.bekkenogbarn.no/blogginnlegg/hvorfor-har-jeg-vondt-i-symfysen-og-hva-kan-jeg-gjre
Jeg hadde vondt i nærmere ett år etter forrige fødsel, men går jo heldigvis kjappere over for de fleste. Så forbered deg gjerne på at det ikke går bort umiddelbart, men håp på det beste! :)
Helt forberedt! Psyket meg opp til fødsel å mtp smertene :bag:

har faktisk hjulpet noe å massere setemusklene med massasjepute!!
 
Takk for nyttig info :happy:

Ett år? Hjelp. Var det like vondt etter fødsel som før?
Det gikk ganske raskt nedover med vondtene, men påvirket lengden på trilleturene så lenge, ja. Fikk vondt dagen etterpå etter lange turer. Men de daglige smertene ga seg heldigvis relativt raskt!
 
Helt forberedt! Psyket meg opp til fødsel å mtp smertene :bag:

har faktisk hjulpet noe å massere setemusklene med massasjepute!!
Ja. Har fått tips om å holde alt rundt bekkenet mykt og bevegelig, det skal hjelpe på. Hvis det stivner til, så blir det i alle fall ikke noe bedre…
 
Ja. Har fått tips om å holde alt rundt bekkenet mykt og bevegelig, det skal hjelpe på. Hvis det stivner til, så blir det i alle fall ikke noe bedre…

Høres ut som jeg bør søke litt hjelp :happy: må innrømme at jeg ikke har bekymret meg for fødselen i det hele tatt, frem til nå. Jaja, det går nok bra :happy:
 
Høres ut som jeg bør søke litt hjelp :happy: må innrømme at jeg ikke har bekymret meg for fødselen i det hele tatt, frem til nå. Jaja, det går nok bra :happy:
Kombinasjonen vondt bekken og fødsel er ikke noe å bekymre seg for er min erfaring :) Skulle lære meg liggende amming på siden etter fødsel, det var verre uten mine vante puter mellom beina…
 
Høres ut som jeg bør søke litt hjelp :happy: må innrømme at jeg ikke har bekymret meg for fødselen i det hele tatt, frem til nå. Jaja, det går nok bra :happy:
Det går nok bra ja! Finnes ulike grader av dette, noen får det mer enn andre. Og på noen har det forsvunnet før fødsel også!
 
Back
Topp