To fornavn på barn

Kjenner få som bruker begge, jeg har vært bestemt hele livet på at mitt barn kun skal ha ett fornavn, det var ufravikelig tett og slett
 
Har flere i nær familie som bruker begge, og det er så naturlig at jeg ikke tenker over at det er dobbelnavn. Veldig vanlig her i området, flere i barnehagen bruker begge navnene sine f.eks.
 
Har to fornavn på tre av barna. Bruker ett og begge om en annen til alle tre. En av de hadde intet mindre enn tre med samme fornavn i barnehagen, da var det greit å hete Ole Per (han heter ikke det altså), i stedet for å bli Ole Jensen, Ole Olsen eller Ole Hansen, som de andre gutt ble hetende.

Min første gutt skulle være mitt siste barn, og fikk dermed begge guttenavnene jeg og eksen ønsket å bruke. Når gutt nummer to kom, ble det rart å ha bare ett barn med to fornavn, så han fikk også to. Gutt nummer tre har annen far, og i hans familie er det tradisjon at førstefødte gutt har Johan som andre fornavn, og det passet inn med min greie med at gutta hadde to fornavn.
 
Mine barn har to fornavn. Bruker bare første navnet til daglig. Andre navnet er oppkalling etter noen i familien. For oss er det viktig med oppkalling
 
Vi har 2 etternavn så då blir det for langt med 2 fornavn også. Kjenner fleire med dobbelt navn som bruker begge til daglig. Og mange som berre bruker det eine.
 
Har dobbeltnavn fordi heile familien har det. Eg elskar det og bruker alltid begge navna mine. Grunnar til at foreldre gir barna to fornavn Jan fir eksempel være at det er tradisjon i familien, at det eine navnet kan brukast som oppkallingsnavn, at begge kan få med sitt favorittnavn osv osv...
 
Back
Topp