To fornavn på barn

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Jeg lurer på hvorfor noen velger det...? Jeg vet ikke om ett eneste tilfelle av barn med to fornavn hvor begge navnene brukes. Stiller spørsmål kun av ren nysgjerrighet.
 
Har dobbelt navn på 2 av 3 barn. Jeg bruker mye begge navna dems (ikke bare som kjefte navn :p ) Grunnen til dobbelt navn er rett og slett pga at pappaen ønska det. Resten av hans familie har dobbelt navn. Så er vel nesten bare meg og det ene barnet vårt som ikke har dobbelt navn :p
 
Jeg vet av tilfeller når begge brukes, og da er det for å understreke at NÅ er det alvor!! :D

Mannen min har forøvrig to navn, søsknene hans også. Broren bruker bare ett, søstra bruker begge. Mannen min veksler litt på å bruke ett eller begge. Men dom oftest går han under et kallenavn han har hatt fra han var liten gutt i familien deres. Selv bruker jeg begge navnene hans, synes de er fine sammen :happy:

Mulig vi går for to navn på eventuelle barn vi også, for å få med litt oppkalling. Får se.
 
Vi har to fornavn på første og lillesøster får også det. Begge navnene brukes fram til barna eventuelt bestemmer seg for at de kun ønsker å bruke ett.

Jeg har selv navn med bindestrek, men bruker kun det første. Navnene ble kun brukt sammen når det var kjeft å få...
 
Jeg har dobbeltnavn, samme med broren min. Hele slekta bruker begge på oss begge. Dobbeltnavn må øves inn. Jeg har vært sløv selv, så venner og andre bruker bare første.
Vet av flere som konsekvent bruker begge. Og når man er vant til det blir det bare feil å ikke gjøre det. Men det må jobbes med i starten altså, av foreldre og en selv om man ønsker at det blir brukt.
 
Her var det på grunn av fars ønske. 1 av 2 jenter har et ekstra navn, brukes svært sjeldent. Han ønska dette pga han synst det navnet er så pent, men for meg er det ikke så stor favoritt. Så når vi da var blitt enig om fornavn som var min smak av navn, fikk han sitt ønske som navn nr. 2 . Hans fra tidligere har også 2 navn, å de brukes Alltid omtrent.
 
Litt morsomt, for nesten alle jeg kjenner med to fornavn bruker begge :rolleyes: Det blir helt rart å tenke på om de bare skulle brukt ett av de. Det er navn som Ida Sofie, Anna Marie, Tor Emil osv. Har to fornavn selv og bruker begge :)
 
Vi valgte to navn av flere grunner, egentlig. Fornavnet passet ikke så godt sammen med etternavnet alene, det klinger bedre med mellomnavnet. Far valgte fornavn og jeg ville gjerne ha med et av «mine» navn. Selv har jeg et ekstremt kort navn og ønsket som liten at jeg hadde mellomnavn, gikk i perioder og insisterte på at Alexandra eller Vibeke var mellomnavnet mitt :joyful:

Når det er sagt bruker vi nesten bare fornavnet og jeg funderer jo litt på om det var absolutt nødvendig.
 
Fordi jeg synes navnene var fine. Spesielt den yngste er opptatt av at folk bruker begge navnene. Om noen sier bare det første, så sier han at han heter ikke det, han heter ... så sier han begge navnene :)
 
To av mine tre barn har to fornavn.
 
Eg e ikkje fan av dobbeltnavn heller... Har kun ett navn sjøl (akkurat som gubben) og vi ble enige at småen vår kommer til å ha kun ett navn og etternavn også :flower
 
Mitt barn har to fornavn, og vi bruker begge to i det daglige. Det klinger veldig fint sammen, og vi har fått masse skryt for navnevalget :) Kjenner også MANGE med to fornavn der begge brukes.
 
For min del har kjært barn mange navn. Derav 2 fornavn. Også har familien ett etternavn. Men jeg har selv et kort stumpt navn hvor jeg ente opp med å møte mange med samme navnet gjennom diverse aktiviteter (oftest 1-6 år yngre barn med samme navnet som meg selv). Også var det jo i de dager hvor man hadde store og lille Emil. Eller Emil A og B. Eller om de hadde mellomnavn så kunne de få bruke det navnet. Og jeg hadde ikke mellomnavn så da ble det disse Store Petra A eller O (O var etternavnet som også måtte taes i bruk fordi Petra med mellomnavn ikke var verken liten eller hadde mellomnavn på B)

Så min sønn har mellomnavn og kan bruke mellomnavnet om noen har samme navn som han.
 
Vi har valgt ett fornavn på begge guttene. Men lurer litt på om lillesøster får 2 fornavn.

Men har aldri hatt noe imot dobbeltnavn, men navnene på guttene våre føler vi står best alene :) og ser ikke vitsen med to navn hvis vi ikke ønsker å bruke begge. Men nå når vi venter jente så føler jeg det er så mange fine navn som passer sammen :)
 
I familien min har nesten alle to fornavn, men de fleste bruker bare det ene, er kun tre som bruker begge.:) Vi valgte det samme for vår sønn, så han fikk to fornavn, men bruker kun det ene. Rett og slett, fordi vi synes det høres så stusselig ut med bare et fornavn og et etternavn, høres alltid ut som at noe mangler.
Men det kan også være fordi jeg er så vandt med det:p
 
For min del har kjært barn mange navn. Derav 2 fornavn. Også har familien ett etternavn. Men jeg har selv et kort stumpt navn hvor jeg ente opp med å møte mange med samme navnet gjennom diverse aktiviteter (oftest 1-6 år yngre barn med samme navnet som meg selv). Også var det jo i de dager hvor man hadde store og lille Emil. Eller Emil A og B. Eller om de hadde mellomnavn så kunne de få bruke det navnet. Og jeg hadde ikke mellomnavn så da ble det disse Store Petra A eller O (O var etternavnet som også måtte taes i bruk fordi Petra med mellomnavn ikke var verken liten eller hadde mellomnavn på B)

Så min sønn har mellomnavn og kan bruke mellomnavnet om noen har samme navn som han.

Det er ikke en dum tankegang. Mine foreldre valgt tydeligvis fra topp-tre lista i sin tid, så jeg har både vært Store-Sara, Lille-Sara, Sara Lys og Sara V. (Bortsett fra at jeg ikke heter Sara da)... Men, ja... fryktelig kjedelig når det alltid er noen i klassen, på laget eller på jobben som heter det samme.
 
Det er ikke en dum tankegang. Mine foreldre valgt tydeligvis fra topp-tre lista i sin tid, så jeg har både vært Store-Sara, Lille-Sara, Sara Lys og Sara V. (Bortsett fra at jeg ikke heter Sara da)... Men, ja... fryktelig kjedelig når det alltid er noen i klassen, på laget eller på jobben som heter det samme.

Ja ikke sant. Mine valgte ikke fra topp listen. Men navnet blusset fort opp i årene etter og vips hadde alle samme navnet. Og i tillegg hadde jeg etternavn som resten av Norge har. så jeg har blitt bedt i bryllup, fått takkekort for ting jeg ikke har gitt, blitt invitert på besøk, fått postkort fra fremmede osv. Å sånn blir det når alle har samme navn og bor i samme by. Søsteren min var også offer for dette med navn fordi hennes også blusset opp i årene som fulgte. Så tror hun har gjevnlig kontakt med 4 andre med samme fornavn og etternavn fordi de må sende post mellom hverandre fra tid til annen. Større problem i gamle dager, men hender ennå at hun får regninger eller post til ei med samme navn.
 
Mannen min har to fornavn. Han introduserte seg for meg med bare et. Men jeg oppdaget fort at moren hans bruker begge, faren bruker et, i jobbsammenheng ofte bare et mens jeg gjerne bruker begge.

Vi har gitt ungene bare et fornavn hver, de har "to etternavn", dvs de har mellomnavn, så det er liksom nok.
 
Mine to har to fornavn, men vi bruker bare det andre da det er mer vanlig i Sverige, der far kommer fra. De har, i tråd med familietradisjonen, samme første fornavn alle sammen.
Får vi en sønn til, så får han også dette første fornavnet i tillegg til et vi vil bruke i dagligtalen. Jeg er derimot veldig usikker på hva vi gjør dersom vi får en datter, for der er det ingen tradisjon. Men flere enn ett navn er veldig sannsynlig, da min familie også har to fornavn på alle. :happy:
 
Back
Topp