Tips fra flergangsfødende til førstegangsfødende

Siden det er så mange gode tips og sånt om fødsel og etter fødsel. Så vil jeg gjerne anbefale deg en ammepute.
Denne finner du på barnashus, heter my breast friend. Koster vel omtrent 900kr.
Kjøpte så mange ammeputer at det kostet i lengden og syns de sklei så hver gang.

Men med denne type ammepute skal jeg bruke igjen med nr 2 som kommer i mai. Den kan du kneppe rundt og plasere så godt som mulig rundt en. Rett og slett amming ble lettere synes jeg. Men det tar tid å komme inn i det. Mange klarer dette fort.

Å så kommer du til å høre en temmelig irriterende settning med å nyte barseltiden (når man ligger å har vondt i mus,pupp og 0 søvn) så blir den irriterende. Men tro meg at jeg forstår dette mer nå etter jeg har en gutt på 18 mnd snart.
Og jeg er gravid. Dette er piende mæ trening hver dag hadde aldri trudd dette skulle bli så tungt og slitsomt å holde ut en hel dag. Gleder meg hver kveld/natt for å kunne sove!!!
Men jeg angrer ikke på å få barn, men man vet ikke hva det er å være sliten før man har fått barn
 
Snoket litt på september sin termingruppe og tenkte at vi også burde ha en slik tråd!

Tenkte dette kunne være en kjekk og nyttig tråd her inne.

For noen av oss er dette første graviditet / første barn og vi er litt "clueless", mens andre har vært igjennom tidligere graviditeter, tidligere fødsler og har barn.

- Er det noe du skulle ønske du selv visste første gangen?
- Har du en bok/film som har hjulpet deg og du vil anbefale videre?
- Hva er ditt beste tips til graviditeten/fødselen/tiden etter?

Har kan dere dele deres visdom med oss andre!

Kjekk tråd! Også for oss som har barn fra før. Utrolig hvor mye man glemmer
Sånn umiddelbare tanker:

skulle ønske jeg visste:
- at når de sier at barnet bare spiser, bæsjer og sover første tiden så hadde det vært kjekt å vite at det skjer OPPÅ meg
- hvor tøft amming kan være. At man får melkespreng og betennelse.

tips:
- helt unødvendig å kjøpe inn Babynest, bæresele/sjal, vugge osv før du vet hva slags baby du har med å gjøre. Min første ville kun ligge på meg f.eks.
- når det står at man skal ha med store truser på sykehuset så mener de STORE truser! Denne gangen skal jeg ta med bokser fra mannen
- Velg deg ut 1-2 personer du vil ta i mot råd fra. Man blir gaaaaaal av alle meningene om absolutt alt!
- Stol alltid på deg selv først og unngå å Google for mye. ✌
 
Jeg vet flere som har en ide om hvordan fødsel skal være, blandt annet at de ikke skal ha noe bedøvelse. Jeg vil anbefale å være åpen for alt. Jeg hadde 6 helt forferdelig timer hvor jeg alt jeg kan huske er smerte og at jeg sier "jeg klarer ikke mer". Syns det tok lang tid før de foreslo epidural og det tok også tid å få tak i legen som kunne sette. Hvis jeg føler det blir for mye denne gangen skal jeg be om det da og ikke gi meg på det. Etter epidural synes jeg fødselen var en positiv opplevelse og selv om det fremdeles var smerte hadde jeg mulighet til å tenke over det fantastiske som var i ferd med å skje.

Så med andre ord: Epidural :Heartred
 
Mange gode råd her!
Jeg så masse programmer og leste mye om fødsel. Var ikke redd og tenkte jeg visste litt hva jeg gikk til. Det ble så annerledes. De fødslene jeg har sett/hørt om virket som om smertene økte gradvis med åpningen. Dette stemte ikke for meg(igangsatt styrtfødsel). Åpningsriene var vondere enn pressriene. Vær åpen for at du går inn i noe ukjent og at du har et flott team rundt deg på sykehuset! Fødselsbrev hjalp meg som har epiduralangst.

Jeg savnet ammepute på sykehuset. Der fantes det ingenting og nervøse nybegynner-mammaen her hadde skuldrene opp under ørene. Den blir med denne gangen!

Nok klær til den nyfødte. Så stress med følelse av å gå tom. Energien flommet ikke hos meg så dette skal være på plass.

Jeg syns det var vanskelig å få i meg nok og riktig mat/drikke. Hadde mangel på jern, folat, b og d vitamin som gjorde meg slapp. Kommer til å ta blodprøve tidligere denne gang og spise bedre. Mistet nemlig ca halvparten av håret.
Min intuisjon har stemt ifht babyen. Far tenkte annerledes og vi hadde noen unødvendige stressituasjoner bla med overnattingsbesøk som var dårlig for mini og meg når han var 3 uker. Han ble stresset og gråt masse. Vi måtte være på soverommet. Nå skal jeg stole på at jeg kjenner min baby selv rett etter fødselen.

Og nesten det beste råder som flere sier; sov når babyen sover!
 
Har dere flergangsfødenede utstyrstips?
Får ofte beskjed om å se an babyens og dine behov men det er jo ikke så lett. Også vil man jo ha noe klert før fødsel. Så hva velger man? Hva må man ha?
 
Mange gode tips! Selv leste jeg meg opp på alt mulig og endte opp med å bli supernervøs for at jeg skulle gjøre noe «feil». Oppdaget heldigvis relativt fort at det finnes ikke fasitsvar på alt. Man lytter til hjerte og hode å gjør det som føles rett. :Heartred
 
Ville bare si tusen takk til både trådstarter og alle gode svar her inne - som førstegangsfødende setter jeg utrolig stor pris på at noen tar seg tid til å dele erfaringer :)
 
Har dere flergangsfødenede utstyrstips?
Får ofte beskjed om å se an babyens og dine behov men det er jo ikke så lett. Også vil man jo ha noe klert før fødsel. Så hva velger man? Hva må man ha?

Du trenger egentlig bare litt klær, bleier og bilstol.
Men mye er fint/praktisk: Seng, vogn, kluter, dyne, babynest, brystpumpe, stellematte... Bæretøy om du ønsker det.

Slikt som vippestol, babygym osv har du ikke bruk for den første tida.
 
Back
Topp