ORIGINAL: Fridasinmamma
Spør igjen jeg.. hvordan har det seg da at time-out blir anbefalt av så mange?? Man har jo sett flere sesonger av Nanny feks.. hvor time-our alltid blir praktisert..
Regner med at det er av samme grunn som mange helsesøstre fremdeles anbefaler Ferber: Fordi det gir resultater, ofte kjappe resultater, og det ikke alltid er lett å knytte eventuelle senreaksjoner til metoden uten langvarig forskning.
Når det er sagt ser jeg helt klart nytten av time-out i visse situasjoner, nettopp fordi det gir FORELDRENE en mulighet til å roe seg ned, ikke bare barnet.
Jeg har ikke gitt Jr. time-out enda, vi har ingen gode steder å gjøre det og han ville ikke blitt sittende om jeg plasserte ham et sted - men om han f.eks. slår snur jeg ryggen til ham og sier f.eks. "Jeg snakker ikke med gutter som slår".
Om han bøller med gjenstander - slår jeg med en leke, hamrer løs på laptopen e.l., blir DE plassert i bokhylla på "time-out", med beskjed om at "Du får den igjen om to minutter", som så økes ut til 3, 4, 5 osv.
Jeg havner litt på at hyppig, overdreven bruk av time-out kan oppleves isolerende og utfrysende av barnet, som blir puttet alene i trappen mens det koker av sinne/sjalusi/urettferdighet, og så må lære seg å "svelge" følelsene sine uten å få luftet dem ordentlig.
Sporadisk bruk av time-out for at begge parter skal få en mulighet til å roe seg i en anspent situasjon, med en god samtale etterpå, er nok en dyd av nødvendighet og langt å foretrekke fremfor eitrende sinte foreldre som skriker til like forbannede unger. [;)]