Time-out

• Trådstarter Trådstarter Kickie
  • Opprettet Opprettet
ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Fru Riskorn

For hissige mennesker som meg, er time-out en løsning for å skåne barnet fra en rasende foreldre. Om jeg setter meg sammen med henne, ville problemet eskalert ytterligere. Jeg har lest mye teori om time-out, så mye at jeg klarer å ikke dømme alle mennesker ut fra mine egne løsninger.

Jeg har også en tendens til å kjefte alt for mye... desverre.
folk og unger er forskjellige...
JEG tror ikke ungen tar skade av å se at voksne mennesker også bare er mennesker og har følelser!
men klart, er jo ikke noe hyggelig for noen om det bare blir kjefting da, ikke det jeg sier[:)]
føler med deg[8D]

ORIGINAL: søteste

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

Time in hadde aldri fungert på min unge iallefall.
For han synes det er kjempe morsomt vist jeg deltar i straffen hans.
Og ingen barn tar skade av å sitte ett par minutter for seg selv å tenke gjennom hva han/hun har gjort.
Lurer egentlig hvordan barna våre skal bli jeg? De blir jo pakket inne i rosa bobleplast i disse tider.
mhm...stakkars barn får jo traumer av alt i dag! fra time-out,til kjefting og til litt snø i fjeset[:-]

Ja, det er det jeg mener. Synes dette er merkelig. Har virkelig våre foreldre gjort så mye galt med oss?
Jeg har hatt det helt supert i barndommen min jeg, men når jeg gjorde noe galt så måtte jeg faktisk sitte å tenke litt på hva jeg har gjort. Er ikke feil å bli litt kjent med sine egene følelser heller. Det er faktisk viktig å bli kjent med seg selv.

Ja, også kommer den regla der igjen. Bla bla bla... Bør vi heller ikke være glade for at verden faktisk har gått videre? Da du var baby så lå du mest sannsynlig i bag med nett over. Fint det? Ikke så ille det? [8|]

Og ingen barn tar skade av å sitte ett par minutter for seg selv å tenke gjennom hva han/hun har gjort.
Lurer egentlig hvordan barna våre skal bli jeg? De blir jo pakket inne i rosa bobleplast i disse tider.
mhm...stakkars barn får jo traumer av alt i dag! fra time-out,til kjefting og til litt snø i fjeset[:-]

Ja, det er det jeg mener. Synes dette er merkelig. Har virkelig våre foreldre gjort så mye galt med oss?
Jeg har hatt det helt supert i barndommen min jeg, men når jeg gjorde noe galt så måtte jeg faktisk sitte å tenke litt på hva jeg har gjort. Er ikke feil å bli litt kjent med sine egene følelser heller. Det er faktisk viktig å bli kjent med seg selv.
nettopp!
jeg fikk t.o.m ris og ble dratt i øra ved ett par anledninger av faren min[:-][:-]
har det fint jeg å[;)]
MEN det ville jeg aldri gjort selv da!!! selv om jeg har da tatt i ungen min i sinne før,og når hu er sint..i armen f.eks(båret henne i armen osv)
misshandling[:-][:-][:-][8D]

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Fru Riskorn

For hissige mennesker som meg, er time-out en løsning for å skåne barnet fra en rasende foreldre. Om jeg setter meg sammen med henne, ville problemet eskalert ytterligere. Jeg har lest mye teori om time-out, så mye at jeg klarer å ikke dømme alle mennesker ut fra mine egne løsninger.

Jeg har også en tendens til å kjefte alt for mye... desverre.
folk og unger er forskjellige...
JEG tror ikke ungen tar skade av å se at voksne mennesker også bare er mennesker og har følelser!
men klart, er jo ikke noe hyggelig for noen om det bare blir kjefting da, ikke det jeg sier[:)]
føler med deg[8D]

Takk og lov, det tror ikke jeg heller. I så tilfelle ville mine barn vært skadet. Men, jeg blir så forbanna usaklig når jeg er sint (og ikke minst når jeg er trøtt). Det skal sies at jeg har brukt time-out to ganger på fire år, så det er ikke akkurat et hyppig hjelpemiddel. Og jeg forklarer det med at "nå trenger vi begge en pause. sitt her til jeg henter deg".

nettopp!
jeg fikk t.o.m ris og ble dratt i øra ved ett par anledninger av faren min[:-][:-]
har det fint jeg å[;)]
MEN det ville jeg aldri gjort selv da!!! selv om jeg har da tatt i ungen min i sinne før,og når hu er sint..i armen f.eks(båret henne i armen osv)

Virkelig....

ORIGINAL: Labambie

Ja, også kommer den regla der igjen. Bla bla bla... Bør vi heller ikke være glade for at verden faktisk har gått videre? Da du var baby så lå du mest sannsynlig i bag med nett over. Fint det? Ikke så ille det? [8|]
bra at slike sikkerhets ting blir bedre(som bag med nett,salami i svangerskapet,bakovervendt osv osv) MEN at folk ikke skal få lov å vise følelser ovenfor unga sine engang, er å dra den  litt langt!!
kan ikke skåne de for alt

nettopp!
har det fint jeg å[;)]

Virkelig....
du som er nazi på å skille sak og person hele tida, hva mener du med det? at jeg har traumer?[;)] tror du at du kjenner meg?

veit det er en teit kommentar, er helt enig! men jeg sier bare sannheten, jeg har ingen traumer!
og hvis du leser resten så betyr ikke det at jeg syntes det er ok,og ville ikke gjort det selv[;)]
oppdragelse er ikke svart\hvitt! noe funker på noen, og andre ikke! finnes ingen "how to become a super-mom" oppskrift!

Nei faktisk ikke!! Jeg satt bakovervent i ett sete som var sveiset fast i bilen.
Hvorfor var alt våre foreldre gjorde så galt???
At barn får kjenne på sine egene følelser er ikke galt det er enn bra ting! Og bli kjent med seg selv er viktig for det skaper også selvfølelse.

Spør igjen jeg.. hvordan har det seg da at time-out blir anbefalt av så mange?? Man har jo sett flere sesonger av Nanny feks.. hvor time-our alltid blir praktisert..

ble stille nå...[8|]

ble stille nå...[8|]

Ja, ble det gitt

Blir helt feil i mitt hodet å høre på brukere her inne... de er ingen eksperter[8D][:)]

La folk få gjøre som de vil! Regner med at enhver foreldre gjør det som er til det beste for sitt barn!

ORIGINAL: Testomania

ORIGINAL: Fridasinmamma

Spør igjen jeg.. hvordan har det seg da at time-out blir anbefalt av så mange?? Man har jo sett flere sesonger av Nanny feks.. hvor time-our alltid blir praktisert..

Det kan de ikke svare på... Og det blåser jeg i kjenner jeg. Jeg gjør det som passer OSS, så får alle andre passe på seg selv! Den rosa bobleplasten funker dårlig på sikt tror jeg. Så min sønn sitter på krakken de gangene han må det, han er ellers en veldig glad, lykkelig og fornøyd gutt. Ikke en traume i sikte her iallefall!

[:D]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Er også veldig nyskjerrig på hvorfor det har seg at så mange anbefaler metoden!

Kan jeg bare først få spørre om hva ferber er???? [:)]

Ogsååå den derre time-outèn, er jo nesten det samme som å si at nå får du gå på rommet ditt, og det er det jo da ingen problemer og snakk ved?..[&:][8D] ser ikke problemer akkurat.

ORIGINAL: Taurin

Kan jeg bare først få spørre om hva ferber er???? [:)]

Ogsååå den derre time-outèn, er jo nesten det samme som å si at nå får du gå på rommet ditt, og det er det jo da ingen problemer og snakk ved?..[&:][8D] ser ikke problemer akkurat.
står noe her, bare å google så kommer det opp masse[:)]
http://www.sovlillebaby.com/Ferbermetoden.htm

http://www.unt.se/barnochforaldrar/barn-ska-vaxa---inte-lyda-1041407-default.aspx

Har denne også...

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/skamvrans-aterkomst

Kanskje heller plassere foreldrene i skamkroken istedet - sikkert mange foreldre som trenger en timeout.... [8D]

ORIGINAL: Bolla85

Hvorfor er time in det samme som å beskytte ungen med bobleplast? Den skjønte ikke jeg. Hvis man leser beskrivelsen av time in en gang til så ser man jo at det absolutt ikke er det det dreier seg om. Jeg tror at når barna blir større så har de fått veldig mye mer ut av en oppdragelse hvor man kan snakke om følelser, hvorfor man har gjort ting, at det er lov å gjøre feil (også for voksne) osv osv, enn kjeft og time out. Sånn har i hvertfall aldri jeg blitt behandla, ønsker å bli behandla eller kommer til å behandle noen andre.

Og det at man selv trenger å ta en "time out" når man blir sint av og til og vil skåne ungene for det betyr jo ikke at man konsekvent trenger å bruke time out på ungene tenker jeg.

Så du mener at barn som blir satt i time out ikke snakker om sine følelser?
For her snakker vi faktisk om følelser, men vi roer oss først!
Å snakke med eller holde noen i hånden når de er sinte er jo bare helt teit.
Hvorfor skal ikke barnet få lov til å rase fra seg tenke litt gjennom hva de føler for så å snakke om følelser?
Jeg mener at gennerelt i dagens sammfunn blir barnet pakket inn i rosa bobleplast. De skal få lov til å bli sinte, men vi må holde de å være der når det skjer, barn skal ikke klatre i trær de kan jo faktisk skade seg osv.
Synes mye av den nye pedagogikken, gir bortskjemte drittunger som ikke kommer til å tåle mye motgang i livet.
Og det kommer faktisk motgang og jeg synes det er viktig da at mitt barn klarer å takle denne motgangen.

Herregud som enkelte her inne overdriver!! Helt umulig å diskutere, fo alt blir jo feil enkeltes øyne. JA vi er vel alle glad for at verden har utviklet seg og gått videre, men noen av tingene kan man vel ta med seg videre og tilpasse de hvordan man selv ser på ting? Som time out vs skammekroken. Min er for liten til både forklaringer om ditt og datt, men også for liten til time out. Men jeg fjerner han fra situasjonen og setter han på gulvet, inntil en vegg i en krok etc alt etter hva som er nærmest. Han sitter til han går selv eller til jeg tar han vekk.. Altså ingen påtvungen greie, men han får alikevel kjenne på at det ikke var lov...

ORIGINAL: Bolla85

Hvorfor er time in det samme som å beskytte ungen med bobleplast? Den skjønte ikke jeg. Hvis man leser beskrivelsen av time in en gang til så ser man jo at det absolutt ikke er det det dreier seg om. Jeg tror at når barna blir større så har de fått veldig mye mer ut av en oppdragelse hvor man kan snakke om følelser, hvorfor man har gjort ting, at det er lov å gjøre feil (også for voksne) osv osv, enn kjeft og time out. Sånn har i hvertfall aldri jeg blitt behandla, ønsker å bli behandla eller kommer til å behandle noen andre.

Og det at man selv trenger å ta en "time out" når man blir sint av og til og vil skåne ungene for det betyr jo ikke at man konsekvent trenger å bruke time out på ungene tenker jeg.

Så du mener at barn som blir satt i time out ikke snakker om sine følelser?
For her snakker vi faktisk om følelser, men vi roer oss først!
Å snakke med eller holde noen i hånden når de er sinte er jo bare helt teit.
Hvorfor skal ikke barnet få lov til å rase fra seg tenke litt gjennom hva de føler for så å snakke om følelser?
Jeg mener at gennerelt i dagens sammfunn blir barnet pakket inn i rosa bobleplast. De skal få lov til å bli sinte, men vi må holde de å være der når det skjer, barn skal ikke klatre i trær de kan jo faktisk skade seg osv.
Synes mye av den nye pedagogikken, gir bortskjemte drittunger som ikke kommer til å tåle mye motgang i livet.
Og det kommer faktisk motgang og jeg synes det er viktig da at mitt barn klarer å takle denne motgangen.
enig! man prater jo om ting forde!
her (med min unge) så hadde det IKKE gått å sitte sammen med henne, eller prate til henne mens hu er sint..for denne ungen blir rett og slett lyn FORBANNA, og ikke går det fort over heller!! ingenting går inn i det heletatt! da er det mye bedre hun får roe seg først, og jeg eventuellt roe meg for å unngå kjefting!

ORIGINAL: Kickie

Jeg forstår ikke hvorfor alle skal bruke time-out uten å ha satt seg inn i denne metoden i det hele tatt.

Time-out er opprinnelig en metode som ble utviklet for å takle ekstremadferd hos ungdommer. Det er først nå i det siste at det er blitt en poppis-metode blandt småbarnsforeldre. En ny type skammekrok.

Ja, man skal selvfølgelig fjerne barnet fra situasjonen om det er utagerende, eller om h*n trenger en pause, men jeg tror det er veldig viktig å skape et skille mellom time-out og time-in.

En time-out for meg er at barnet skal taes vekk fra situasjonen og bli plassert alene en plass i så og så mange minutter for å tenke over det gale h*n har gjort.
Ved en time-IN derimot tar man også barnet vekk fra situasjonen, men istedenfor å plassere det alene, setter man seg ned med barnet og snakker med det. Gir rom for følelsene. Kanskje barnet rett og slett bare trenger litt oppmerksomhet?

Begge "metodene" starter med det samme, nemlig å ta barnet vekk fra en situasjon, men metoden som gagner barnet best er en time-in. Istedenfor å bli ekskludert når ting er vanskelig, blir man heller inkludert for å lære.

En time-out kan føre til at barnet føler at når ting blir trist og vanskelig inni seg, blir forholdet til foreldre og andre autoritetspersoner vanskelig. Satt på spissen: Når jeg er trist og frustert er det ingen som liker meg.

Det er så mange som bruker time-out bare fordi det er det som er "in" nå, uten å ha satt seg inn i alternativene eller de grunnleggende prinsippene til metoden.

Time-out er dressur!

Mye bra her Kickie!!

Ja, små barn vil føle SKAM og ikke skyld når de blir plassert bort for å "tenke"...

Himmel.. jeg blir helt matt jeg hører/leser om foreldre sender barna sine i kroker og hjørner for å tenke..

Back
Topp