Til førstegangs

• Trådstarter Trådstarter Kakaduen
  • Opprettet Opprettet
Jeg skulle ligge på medisinsk avd. Siden jeg har epilepsi skulle jeg også få epidural da anfall kan fremkalles under en fødsel. Men takket være en idiotisk JM som tok imot oss på føden og fortalte meg at det ikke så ut som jeg hadde det så vondt da jeg hadde rier (vannet gikk før riene startet). Ba hun meg om å dra hjem og komme tilbake når jeg ikke holdt ut smerten lengre. Brukte ikke rieteller for å sjekke heller. Vi tenkte hun visste hva hun snakket om og dro så hjem. Kom tilbake på føden da mannen fikk nok av å se meg stønne av smerte. Ble tatt i mot av en annen JM som skulle tappe i badekar til meg for å lette smertene. Fikk beskjed om at det var for sent. Hun skulle bare hente amnesti legen som skulle sette epiduralen. Legen kom inn, for sent med epidural. Og så var det bare å sette igang å presse. Endte opp med en fantastisk fødsel, ingen brøling fra meg, ingen rifter, mannen min oppførte seg akkurat som han skulle og jenta mi ble perfekt :) Skal prøve naturlig med nestemann også :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

hadde skrevet fødebrev om naturlig fødsel første gangen
, fikk SV forgiftining og ble påtvunget (var jo nødt da) epidural og drypp og hele menyen.
(epiduralen ble skrudd av før pressriene,så de kjente eg 100% )

Andre gangen var jeg bare litt i badekaret, og føda uten noe smertestillende resten.

Foretrakk sistnevnte, mer intenst imens det sto på men godt å bli fort ferdig med der:)

Det var planlagt epidural for meg fordi han skulle komme med rumpa først. Men jeg rakk ikke noe smertestillende...

Fikk epidural med nummer 2.

Hadde ikke behov for noe med nummer 3

Med førstemann hadde jeg bestemt meg for epidural:)
Men andremann uten no, det klarte jeg:)

#Happyface fra appen#

Hadde bestemt meg for helt naturlig, og fødte helt naturlig. Kvinner har fødet normalt i alle år, vi er jo skapt for dette! Synes det blir feil å føde med bedøvelse når man må få beskjed om når man skal presse, man vet jo ikke hvordan en fødsel føles da... Men det er nå min mening ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Så innmari fint for deg da.
Regner med at du ikke ber om bedøvelse når du går til tannlegen heller, da, eller morfin om du skulle brekke beinet - det er jo helt NATURLIG smerte det også.
Visdomstenner er også veldig naturlig - men fy f*en så vonde de kan være når de vokser feil vei og blir betente.

Naturlig fødsel er Sierra Leone og Afghanistan, hvor 1 av 6 kvinner dør i barsel.
Å forhellige fødselsmerte er helt meningsløst - at noen har lyst til å oppleve den er så sin sak, men ikke prøv å gjøre det til noe attraktivt, vær så snill.
Jeg kan fint gå gjennom livet uten å vite hvordan en fødsel uten smertelindring kjennes ut.

Forøvrig vil en korrekt epiduralbedøvelse skrus av under pressriene nettopp for at man skal få full effekt av riene og god pressetrang, og mer kontroll = mindre revning.

Gikk bevisst inn i d med tanker på naturlig. (var 20 da). tok veeeeldig lang tid, og ble tilslutt ganske heftig, så skulle få epidural, men ble jaggu naturlig likevel pga var kommet for langt ;) nr 2 var også naturlig akkurat som planlagt.

Vel, jeg bare mener at hvis man kan føde naturlig, så er det det beste.

Formulerte meg litt uheldig, jeg mener jo ikke helt dønn seriøst at man ikke aner hva en fødsel er, for alle går jo igjennom den når de føder.... Men ærlig talt, hvis noen tar smertestillende når det er nødvendig; værsegod, jeg har full forståelse for det.

Du har da ikke fullforståelse for det. Du mener kvinner er skapt til å føde, selv om det er flere barn og mødre som overlever nå, så er nok det pga moderne medesin;)
Og du de fikk bedøvelser før også, da gjerne bedøvelse som ikke var bra for mor og barn!
Jeg bruker bedøvelse når jeg blir sydd, er hos tannlegen, bruke smertestillende ved migrene, kramper i kroppen, det er da også naturlig smerte.
Formulerte deg ikke bare litt uheldig, veldig uheldig og lite gjennomtenkt ;)

Du har da ikke fullforståelse for det. Du mener kvinner er skapt til å føde, selv om det er flere barn og mødre som overlever nå, så er nok det pga moderne medesin;)
Og du de fikk bedøvelser før også, da gjerne bedøvelse som ikke var bra for mor og barn!
Jeg bruker bedøvelse når jeg blir sydd, er hos tannlegen, bruke smertestillende ved migrene, kramper i kroppen, det er da også naturlig smerte.
Formulerte deg ikke bare litt uheldig, veldig uheldig og lite gjennomtenkt ;)
Jada.. Jeg er nå uenig.. Og å sammenligne det med feks bedøvelse hos tannlegen er ikke det samme.

Jada.. Jeg er nå uenig.. Og å sammenligne det med feks bedøvelse hos tannlegen er ikke det samme.

Hva er forskjellen? :) Smertelindring er smertelindring og for en vonde du har i kroppen...

Jeg var/er livredd nåler så var naturlig nok redd epidural (hørt masse rart), men overlevde den (og fødselen kjente jeg, det kan jeg F meg love deg!! Alle de 30 timene med rier). Syns også det blir rart å kalle fødsel uten smertelindring en naturlig fødsel! Fødte jeg kunstig da siden min ble dratt ut med vaaccum og tang med epidural da eller hva?

Tenker at man må gjøre det som det er behov for, slik at mor og barn har det bra under fødsel og er friske og fine etterpå!

Fokuset på smertelindring virker å gi et negativt bilde der en skal kjenne seg utilstrekkelig fordi en ikke "greide seg" uten?! Alle fødsler er ulike og jeg mener en ikke skal bedømme det en ikke har opplevd selv, verken eller! Ikke håne dem som ønsker fødsel uten smertelindring fordi ikke vet hva de går til og andre veien ikke se ned på dem som har fått smertelindring heller.

Jeg har ingen forventninger og tar det som det kommer! Fødselen min er da naturlig uansett så lenge babyen kommer ut av sjura på et eller annet vis!

Så innmari fint for deg da.
Regner med at du ikke ber om bedøvelse når du går til tannlegen heller, da, eller morfin om du skulle brekke beinet - det er jo helt NATURLIG smerte det også.
Visdomstenner er også veldig naturlig - men fy f*en så vonde de kan være når de vokser feil vei og blir betente.

Naturlig fødsel er Sierra Leone og Afghanistan, hvor 1 av 6 kvinner dør i barsel.
Å forhellige fødselsmerte er helt meningsløst - at noen har lyst til å oppleve den er så sin sak, men ikke prøv å gjøre det til noe attraktivt, vær så snill.
Jeg kan fint gå gjennom livet uten å vite hvordan en fødsel uten smertelindring kjennes ut.

Forøvrig vil en korrekt epiduralbedøvelse skrus av under pressriene nettopp for at man skal få full effekt av riene og god pressetrang, og mer kontroll = mindre revning.
Jeg snakker om HVIS man KAN føde naturlig så synes jeg det er best. I de tilfellene hvor det er komplikasjoner og noe alvorlig skjer så synes jeg det er veldig bra at vi har smertelindring og andre hjelpemidler til hjelp.

Jeg snakket jo ikke om de i Sierra Leone der det er mangel på hjelp hvis det skjer noe gale! For flere der tar det lang tid å komme seg frem til sykehus og mange venter lenge før de reiser. (Det er veldig avgjørende for at det går gale) Det er også mangel på jordmødre der, i tillegg til at de mangler utdanning...

Og de som velger å ta epidural eller andre smertestillende må gjerne gjøre det, men det er ikke hva jeg velger å gjøre HVIS jeg kan føde naturlig.

Det er også ting som kan gå gale ved en epidural; noen har blitt lam, flere må taes med tang og sugekopp, tregere fremgang...

Jeg snakker om HVIS man KAN føde naturlig så synes jeg det er best. I de tilfellene hvor det er komplikasjoner og noe alvorlig skjer så synes jeg det er veldig bra at vi har smertelindring og andre hjelpemidler til hjelp.

Jeg snakket jo ikke om de i Sierra Leone der det er mangel på hjelp hvis det skjer noe gale! For flere der tar det lang tid å komme seg frem til sykehus og mange venter lenge før de reiser. (Det er veldig avgjørende for at det går gale) Det er også mangel på jordmødre der, i tillegg til at de mangler utdanning...

Og de som velger å ta epidural eller andre smertestillende må gjerne gjøre det, men det er ikke hva jeg velger å gjøre HVIS jeg kan føde naturlig.

Det er også ting som kan gå gale ved en epidural; noen har blitt lam, flere må taes med tang og sugekopp, tregere fremgang...

Det var bare den bastante uttalelsen om at du hadde BESTEMT deg for å føde naturlig - kjenner kvinner som tok yogatimer, hadde klart CD med fødemusikk, venninne som "coach" og fødselsledsager i tillegg til mannen - og endte opp med KS.
Og opplevde det hele som et mareritt, fordi ingenting ble som planlagt og alt ble "feil" - selv om de endte opp med en sunn og frisk baby på slutten.

Det er veldig mange som BESTEMMER seg for hvordan de vil ha fødselen, uten at det blir slik - og da blir det veldig lett å tolke uttalelser som din som at man KAN få det slik man vil, eller at det bare står på viljen.

I tillegg opplever vi i dag et stigende antall KS, og en liten teori er at dette kan skyldes at mange i vår foreldregenerasjon fikk KS og fødehjelp hvor man tidligere kanskje ville mistet både mor og barn, eller i hvert fall ikke hadde fått flere barn; derfor vil eventuelle egenskaper som gjør en mindre egnet som fødekvinne (trangt bekken, store barn m.m.) gå i arv i stedet for å dø ut - så vi ER kanskje ikke så godt "skapt for å føde" alle sammen.

Personlig var det tilbud om epidural som gjorde at jeg i det hele tatt våget å føde vaginalt - jeg hadde fødselsskrekk i tre år før jeg ble gravid...

Hva er forskjellen? :) Smertelindring er smertelindring og for en vonde du har i kroppen...

Jeg var/er livredd nåler så var naturlig nok redd epidural (hørt masse rart), men overlevde den (og fødselen kjente jeg, det kan jeg F meg love deg!! Alle de 30 timene med rier). Syns også det blir rart å kalle fødsel uten smertelindring en naturlig fødsel! Fødte jeg kunstig da siden min ble dratt ut med vaaccum og tang med epidural da eller hva?

Tenker at man må gjøre det som det er behov for, slik at mor og barn har det bra under fødsel og er friske og fine etterpå!

Fokuset på smertelindring virker å gi et negativt bilde der en skal kjenne seg utilstrekkelig fordi en ikke "greide seg" uten?! Alle fødsler er ulike og jeg mener en ikke skal bedømme det en ikke har opplevd selv, verken eller! Ikke håne dem som ønsker fødsel uten smertelindring fordi ikke vet hva de går til og andre veien ikke se ned på dem som har fått smertelindring heller.

Jeg har ingen forventninger og tar det som det kommer! Fødselen min er da naturlig uansett så lenge babyen kommer ut av sjura på et eller annet vis!

Ser det på en annen måte; mener det er forskjellig fordi smerter fra en fødsel er positivt, og smerten går jo over noe som gjorde det lettere for min del.

Naturlig fødsel mener jeg er fødsel uten smertestillende.. Beklager altså, men det er da min mening, andre får ha sin. Synes kroppen gjør en fantastisk jobb under en fødsel og ved normale omstendigheter klarer den å gjøre jobben selv.

Og som sagt så skjønner jeg veldig godt at noen velger smertelindring hvis det er komplikasjoner o.l.

:)

Det var bare den bastante uttalelsen om at du hadde BESTEMT deg for å føde naturlig - kjenner kvinner som tok yogatimer, hadde klart CD med fødemusikk, venninne som "coach" og fødselsledsager i tillegg til mannen - og endte opp med KS.
Og opplevde det hele som et mareritt, fordi ingenting ble som planlagt og alt ble "feil" - selv om de endte opp med en sunn og frisk baby på slutten.

Det er veldig mange som BESTEMMER seg for hvordan de vil ha fødselen, uten at det blir slik - og da blir det veldig lett å tolke uttalelser som din som at man KAN få det slik man vil, eller at det bare står på viljen.

I tillegg opplever vi i dag et stigende antall KS, og en liten teori er at dette kan skyldes at mange i vår foreldregenerasjon fikk KS og fødehjelp hvor man tidligere kanskje ville mistet både mor og barn, eller i hvert fall ikke hadde fått flere barn; derfor vil eventuelle egenskaper som gjør en mindre egnet som fødekvinne (trangt bekken, store barn m.m.) gå i arv i stedet for å dø ut - så vi ER kanskje ikke så godt "skapt for å føde" alle sammen.

Personlig var det tilbud om epidural som gjorde at jeg i det hele tatt våget å føde vaginalt - jeg hadde fødselsskrekk i tre år før jeg ble gravid...
Orker ikke skrive mer nå, har svart forskjellige. Føler ikke det er noe poeng i å gå dypere inn i det.

Mener det jeg har sagt tidligere. Ja, jeg bestemte meg på forhånd; gitt at alt gikk fint under fødselen selvfølgelig og barnet hadde det bra. Men om det ikke hadde gått slik og det hadde vært nødvendig med smertelindring så hadde ikke det vært noen katastrofe for min del. !

Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg skulle ta det som det kom, og fikk beskjed om at det var lurt for ofte ble det ikke slik folk hadde forestilt seg for før fødsel. Jeg fikk lystgass og etter noen timer fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha epidural. Jeg er livredd sprøyter og derfor ønsket jeg ikke å ta den, men valget mellom hastesnitt og epidural var lett og det ble epidural. Om det skulle bli flere barn ønsker jeg fortsatt å stille til fødsel med tanken om at jeg tar det som det kommer :)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Hadde ikke bestemt meg for noenting da jeg skulle ha første men fikk både lystgass og epidural da fødselen varte og rakk. Men planla litt mer med nr 2 :)

Jeg hadde bestemt meg for naturlig fødsel. Dette fordi ei venninne av meg hadde født litt før meg, og hun hadde fått endel smertelindring under fødselen, så hun følte seg litt "neddopa" når sønnen kom ut, og det angra hun veldig på. Men jeg måtte til slutt prøve litt lystgass da, men det følte jeg egentlig ikke hjalp noe særlig. Bortsett fra lystgassen hadde jeg ingen annen form for smertelindring, og fikk skryt av jordmora for at jeg sa nei takk til smertelindring i og med at jeg var førstegangs. Hun sa at de aller fleste førstegangs velger en eller flere former for smertelindring.

Var fast bestemt på at jeg ikke skulle ha noe epidural og var usikker på lystgass. På vei til sykehuset ble jeg usikker og begynte å vurdere epidural, men da vi kom frem og fikk vite at det var 6 cm åpning ble jeg lettet og tenkte at det her klarer jeg så der ble kun lystgass :) lystgassen var fantastisk! :)

Fødsel kan skje når som helst nå og jeg tar det som det kommer, men ønsker og prøve meg uten epidural viss jeg klarer det :)

Jeg skulle absolutt ikke ha epidural!
det første jeg fikk på sykehuset var feilsatt epidural så fikk spinal bedøvelse istedenfor, absolutt noe å anbefale ;) gikk ifra smertehelvete uten pauser til himmelen! :D

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Hadde bestemt meg for helt naturlig, og fødte helt naturlig. Kvinner har fødet normalt i alle år, vi er jo skapt for dette! Synes det blir feil å føde med bedøvelse når man må få beskjed om når man skal presse, man vet jo ikke hvordan en fødsel føles da... Men det er nå min mening ;)

bra ikke alle fødsler og mennesker er like da!

til info så merket jeg utrolig godt når jeg skulle presse og ikke!
men da fordi smertestillende blir tatt vekk/skrudd av eller i mitt tilfelle ikke gitt påfyll når det er kommet så lang.
ja vi er skapt til å føde barn men tenk så herlig vi har det i 2014 med hjelpemidler :)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Back
Topp