Til førstegangs

• Trådstarter Trådstarter Kakaduen
  • Opprettet Opprettet
Hadde fødselsangst og avtale om tidlig epidural.
Fikk en fin fødsel med epidural.
Hadde ellers veldig få forventninger/krav, og det var visst veldig positivt - som JM jeg var til samtale hos sa det; Jo flere punkter man har låst seg fast på, jo flere forventninger/krav - jo større sjanse er det for at man blir skuffet.
For ting SKJER. Man kan være heeeelt sikker på at man skal føde i badekar - og så får man ikke tilgang, eller det er ikke medisinsk forsvarlig. Eller man kan bli helt knust fordi man ikke klarte en naturlig fødsel uten smertestillende, eller fordi fødekrakken ikke funket, eller whatever.

Ha gjerne noen vage ønsker, "jeg vil gjerne teste stillinger som lar tyngdekraften hjelpe meg" eller forhåpninger "jeg vil gjerne ha tilgang på smertelindring, men ikke spør meg om det før jeg tar det opp", men vær så snill, for ditt eget beste:
IKKE lag en detaljert plan for hvordan fødselen SKAL forløpe. For den KOMMER til å følge sitt eget løp, og du blir bare med i dragsuget, og da er det bedre å hoppe på et surfebrett enn å stå der med motorsykkehjelm i hånden og hyle. :D

Her var tanken å ta det som det kom, men gjerne prøve uten epidural. Og sånn ble det, fikk lystgass og ble sjekka, og viste seg da at jeg ikke hadde rukket noen epidural! :p

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Jeg hadde ikke bestemt meg for noe på forhånd, men ville gjerne prøve med så lite smertestillende som mulig. Har aldri behøvd noe annet enn lystgass, akupunktur og varm rispose. Er av de heldig som har rier som ikke er så grusomt vonde, men som funker kjempebra :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Fødte på fødestue uten tilgang på epidural, så var forberedt på at det mest sannsynlig ble det ja. Gikk bra også, men ble litt kav på slutten, så måtte frem med sugekopp og saks.

Min andre fødsel med epidural var mye bedre og roligere. Så det valget er klart om det blir en tredjemann :p

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Hadde bestemt meg for epidural første gang. Tok nesten to døgn så er glad for det. Andre rakk jeg ikke.

Hadde bestemt meg for helt naturlig, og fødte helt naturlig. Kvinner har fødet normalt i alle år, vi er jo skapt for dette! Synes det blir feil å føde med bedøvelse når man må få beskjed om når man skal presse, man vet jo ikke hvordan en fødsel føles da... Men det er nå min mening ;)

Har ikke o r d . . .

Når det er sagt så slår dem som regel av epiduralen når du skal presse, så sannelig får man kjent det!

Jeg hadde ikke tatt noen spesifikk stilling til det. Da riene var så vonde at vi kjørte inn til sykehuset var jeg bestemt på at jeg skulle ha epidural, men da jeg fikk bedt om det hadde jeg 10 cm åpning. Da var det bare å få ungen ut uten noe smertestillende.
Jeg er egentlig ganske stolt av at jeg fødte uten.

Vil helst føde på Storken, altså uten medikamenter, men er åpen for det meste. Aner jo ikke hvordan jeg kommer til å takle dette her.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Jeg hadde ikke bestemt meg på forhånd:) Det eneste jeg hadde bestemt meg får var å prøve uten så lange jeg orket, og at epidural ikke var et nederlag.

Etter 18 timer med rier fikk jeg plutselig konstante rier. Ingen pauser og skitvondt. Åpningen var bare 2cm, og da anbefalte jordmor epidural for at jeg ikke skulle slite meg ut. Fikk epidural på 4 cm. Fødselen varte 8 timer til, så det angret jeg ikke på. Fikk bare 9 cm åpning og endte med sugekopp som glapp to ganger og tang.

Var litt nummen i det ene beinet et par timer etter fødselen, men ellers merket jeg ingenting til den.

Rådet er vel å ikke bestemme seg på forhånd! Mindre sjanse for å bli skuffet hvis det blir annerledes:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg hadde bestemt meg for lystgass. Fikk ikke det pga stressa jordmor. Spurte etter epudural når det ble skikkelig vondt. Når legen endelig kom hadde jeg 10 cm åpning. Så ble visst ingen smertelindring på meg; p. Tenker å unngå det neste gang også.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Var fast bestemt på å bruke minst mulig smertestillende. Valgte også å føde på fødestue på sykehus uten mulighet for epidural. Måtte ty til badekar, varmepose og lystgass likevel. Satser på noe i samme bane denne gangen, og å føde på samme sted ! :)

Eneste e hadde "bestemt" meg for var at han skulle fødes vaginalt.
Smertestillende fikk komme etterkvært! *Epiduralen kunne de ha blåst en lang marsj i, da den ikke fungerte i det hele tatt*

Fast bestemt på naturlig fødsel begge gangene. Første ble akutt ks med narkose, før fødsel startet. Andre gangen ble det epidural ved hastesnitt.

Tenkte ja takk til alt jeg kunne få. Fikk lystgass som de glemte å skru på gassen i, fikk bare oksygen, ikke rart jeg syns den funka meget dårlig :p og epidural som bare virka på ene sida.

Jeg håpa jeg kunne klare meg uten, syns det er stilig å kan si at jeg har klart meg uten ^^

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ble sett i gang og fikk etterhvert så vondt at jeg ba om epidural. Godt var det. For det endte i hs.

Hadde god effekt av lystgassen før epiduralen.

Hadde bestemt meg for helt naturlig, og fødte helt naturlig. Kvinner har fødet normalt i alle år, vi er jo skapt for dette! Synes det blir feil å føde med bedøvelse når man må få beskjed om når man skal presse, man vet jo ikke hvordan en fødsel føles da... Men det er nå min mening ;)

Tydelig at du ikke vet hva du snakker om!
De som ikke var skapt til å føde før i tida døde faktisk under fødsel...
Man kan tenke før man ytrer ting man ikke vet noe om;)
25 uker <3

Hadde bestemt meg for å prøve uten epidural, men likevel ikke ta det som noe nederlag om jeg ombestemte meg. Brukte badekar en liten time, ellers ikke noe. Hadde en aktiv fødsel på fire timer så var ikke så lenge jeg måtte holde ut :)

Tydelig at du ikke vet hva du snakker om!
De som ikke var skapt til å føde før i tida døde faktisk under fødsel...
Man kan tenke før man ytrer ting man ikke vet noe om;)
25 uker <3

Tenkte mer på de som kan føde naturlig uten komplikasjoner, de fleste kan det... Men skjønner at det er nødvendig i noen tilfeller, feks hvis fødselen varer lenge og mor blir utslitt o.l. Jeg vet om flere som bestemmer seg tidlig for epidural fordi de ikke vil kjenne på smerten, og jeg fikk høre jeg var gal som fødte helt uten noen form for smertestillende. Hvis man kan føde naturlig, så synes jeg man skal gjøre det :)

Back
Topp