Til dere som er kvalme

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på om jeg er sulten og kvalm (har ofte lettere for å kaste opp om jeg går til jeg blir kjempesulten). Akkurat nå knasker jeg potetskruer, fordi jeg ikke har fått i meg særlig med mat i dag, og det og cola er det beste mot kvalmen her i hus (+ overkommelig å få opp igjen). Må holde meg unna melkeprodukter, sauser, rødt kjøtt, sjokolade, egg osv. Tror det er veldig individuelt hva man klarer å få ned/holde på, og for meg krever det fortsatt mye prøving og feiling.

Trodde jeg var ferdig med den verste spyinga, men nå er det visst i full gang igjen. Postafen holder det heldigvis litt i sjakk, men det er lite digg når man ikke kan drikke vann en gang uten at det kommer i retur. Får du i deg noe i det hele tatt?

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på om jeg er sulten og kvalm (har ofte lettere for å kaste opp om jeg går til jeg blir kjempesulten). Akkurat nå knasker jeg potetskruer, fordi jeg ikke har fått i meg særlig med mat i dag, og det og cola er det beste mot kvalmen her i hus (+ overkommelig å få opp igjen). Må holde meg unna melkeprodukter, sauser, rødt kjøtt, sjokolade, egg osv. Tror det er veldig individuelt hva man klarer å få ned/holde på, og for meg krever det fortsatt mye prøving og feiling.

Trodde jeg var ferdig med den verste spyinga, men nå er det visst i full gang igjen. Postafen holder det heldigvis litt i sjakk, men det er lite digg når man ikke kan drikke vann en gang uten at det kommer i retur. Får du i deg noe i det hele tatt?

Off. Jeg føler magen blir verre av syreholdige drikker og blir tvunget til å drikke vann med sitrondråper i.

Jeg tar både zofran, stemetil og postafen, så kaster opp litt mindre pga dem.

Spiser oppdelt eple, og poteter. Enten potetstappe eller stekt, eller pommesfrit. Føler potet legger seg i svelget da:-(
Klarer ikke spise andre vanlige ting. . :-(

ingenting frister!!!

Vanskelig spørsmål. Et det eg har lyst på, og orka å lage til... Spyr ikkje så mykje, meir kvalme oppi halsen det meste av tida. Vatn er det verste, og det er kiipt, sia det er viktig og vanskelig å finne ein god erstattar for. Middag går ofte ned, så prøvar eg å ete knekkebrød eller frukt/bær i tillegg.

Vanskelig spørsmål. Et det eg har lyst på, og orka å lage til... Spyr ikkje så mykje, meir kvalme oppi halsen det meste av tida. Vatn er det verste, og det er kiipt, sia det er viktig og vanskelig å finne ein god erstattar for. Middag går ofte ned, så prøvar eg å ete knekkebrød eller frukt/bær i tillegg.
Jeg lurer så fælt på når elendigheten skal gå over.. Tenk om en synsk hadde visst..:-P

Off. Jeg føler magen blir verre av syreholdige drikker og blir tvunget til å drikke vann med sitrondråper i.

Jeg tar både zofran, stemetil og postafen, så kaster opp litt mindre pga dem.

Spiser oppdelt eple, og poteter. Enten potetstappe eller stekt, eller pommesfrit. Føler potet legger seg i svelget da:-(
Klarer ikke spise andre vanlige ting. . :-(

ingenting frister!!!

Oida. Har du fått påvist hyperemesis? Høres veldig ut som du har det...

Forstår ikke hvorfor alle sier at eplejuice hjelper, det trigger veldig for meg. Appelsinjuice med isbiter fungerer derimot greit stort sett. Skal jeg drikke vann må det være iskaldt! Har gått en del i poteter her også, men forspiste meg på pommes frites en stund, og det er absolutt ikke godt å få opp igjen. Så nå klarer jeg ikke annet enn litt kokt potet, helt most, uten melk. Føler jeg har en perioder med en ting som er det eneste som går, også kan jeg plutselig ikke spise det i det hele tatt og må finne noe nytt.

Jeg lurer så fælt på når elendigheten skal gå over.. Tenk om en synsk hadde visst..:-P
Iallefall i november :-p

I tidligare svangerskap gav det seg litt ca halvveis, så håpar på det no og. Trur det gjer seg litt etterkvart for dei aller fleste. Ein dato for både det og når babyen kjem hadde vore topp :-D

Må spise det jeg har lyst på akkurat der og da... Også må jeg ligge eller sitte i ro en stund etter på... Her går frukt, og mat som ikke smaker så mye, og glir rett ned greit... Cola og brus, krydret og feit mat er helt håpløst :/ noen dager er ok, og enkelte dager går ingen ting ned...
Har gått ned 6 kilo så langt, og det synes godt på kroppen og i ansiktet... Krysser fingrene for at det går over snart.. Har ikke mere å gå på... :p

Hva spiser dere?
Jeg syns det er så tungt med mat, har ingen matlyst og er sulten og kvalm konstant.. :-(
Sniker litt fra desember jeg :p men har du vært og fått påvist hypermesis? (Så noen andre spurte om det og).
Jeg har vært akkurat sånn som deg og jeg fikk påvist hypermesis.. Til meg så gikk det så langt at jeg ble kraftig dehydrert fordi jeg ikke har fått i meg verken mat eller drikke.. Så jeg har fått væske intravenøst i 2 dager og i kveld spiste jeg to brødskiver! Noe jeg ikke har gjort på evigheter! (Har gått ned nesten 7 kg på ca 1 mnd..)
Legen sa til meg at kvalmen kunne bli forsterket av at jeg var dehydrert..
Så kansje det kan være lurt å sjekke om du også er dehydrert...? Jeg ante ikke at man kunne bli så slapp og elendig form av det, jeg føler meg som en annen etter bare to runder med intravenøs væske!
Håper du blir bedre snart og at du får i deg mat og drikke :):)

Jeg har hyperemesis.... drikk masse vann!!! Kommer det opp igjen så er det bare å drikke mer. Det har fått meg til å kanskje ha 1 til 2 dager i uken hvor jeg klarer å holde nede mat. Var inne på sykehuset I en uke for å få veske, å etter det så har det vært veske som er tingen. :)

Takk for alle svar:-) koselig.
Ja har hyperemesis og jeg var innlagt etter påske og fikk to liter væske. :-) da var jeg så tørr at jeg nesten ikke klarte å gå på beina, men nå går det greit å gå så tror ikke jeg får mer væske hvis jeg spør? :-/
Jeg husker hvor godt det var med iv væske. Ble piggere der og da. Skal prøve bli flinkere å presse i meg drikke :-/

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på. Akkurat nå er det gatekjøkken burger som frister mest, så har spist det to ganger hittil denne uken. Ellers spiser jeg mye vannmelon og knekkebrød med litt leverpostei på.

Det er så utrolig kjipt når det er sånn. Jeg har faktisk ikke kastet opp en eneste gang, men jeg er så kvalm og har så dårlig matlyst at enkelte dager er det eneste jeg har fått i meg vært noen små kjeks. Men som andre har skrevet, drikk vann selv om det kommer opp igjen. For meg har det hjulpet med vannmelon. Det har jeg ikke blitt videre kvalm av, jeg får i meg masse væske og det gir en metthetsfølelse ihvertfall en liten stund!

Har slett med ekstrem kvalme siden uke 5. Er nå snart 14 uker og klaret bare å spise grøtete, knekkebrød med ost, frokost blanding og yoghurt. Det har jeg overlevd på nå I over 2 mnd.

Sover du nok? Jeg ble mye dårligere de dagene jeg var ekstra trøtt. Heldigvis *bank i bordet* kvitt det værste nå. Hender det sniker seg innpå litt uggenhet bare, og da er det som regel pga sult. Hjalp å spise salt potetgull her da jeg var kvalm. Spiste litt chips hver morgen da gubben sto opp (før 5), så var magen litt mer klar for frokost da jeg sto opp halvannen time senere. Ble ikke den samme kvalme utsulta følelsen før jeg fikk i meg frokost.

Back
Topp