Til alle dere ugifte

tepose

Betatt av forumet
Hei

Vi begynner å nærme oss termin, og dette med etternavn har kommet opp. Vi er ikke gift, og har to ganske lange etternavn. Veldig usikker på hva vi skal gjøre.
Jeg vil jo ikke være den eneste i familien med annet etternavn, mens mann og barn skal hete det samme. Men samtidig blir det fryktelig langt med disse to voldsomme navnene..
Jeg håper jo også vi skal bli gift en gang, og da er jeg innstilt på å fjerne mitt navn..
Hva har dere gjort?

Hadde tatt etternavnet til mannen ;)

Jeg har faktisk tatt etternavnet til huleboermannen. Vi vet jo at vi en dag skal gifte oss, men han har ikke fridd enda. Jeg byttet navn 3 mnd før termin med første barnet.

Tviler på at det blir bryllup på oss, etter 10 år+..
Så barnet fikk mitt etternavn, og kommende baby får også det:) samboeren villa h mitt som mellomnavn og hans som etternavn, men det nektet jeg. Da jeg har et veldig sjeldent familienavn og han heter Johansen. Så derfor ble det enten hans og så mitt eller kun mitt. Han gikk med på bare mitt selv:)

Her har de fått sambo sitt etternavn. Mitt er veldig vanlig og hans er stedsrelatert ifh til slekta hans.

Vi skal gifte oss en vakker dag og da tar jeg hans navn ;)

Tviler på at det blir bryllup på oss, etter 10 år+..
Så barnet fikk mitt etternavn, og kommende baby får også det:) samboeren villa h mitt som mellomnavn og hans som etternavn, men det nektet jeg. Da jeg har et veldig sjeldent familienavn og han heter Johansen. Så derfor ble det enten hans og så mitt eller kun mitt. Han gikk med på bare mitt selv:)

Akkurat samme problematikken her også, du har bare en litt mer fornuftig samboer ;) Jeg aner ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at det er 20 000 andre i landet som kommer til å føre hans etternavn videre men bare en håndfull som har mitt.....

Barna har fått mitt som mellomnavn og mannens etternavn. Kunne godt ha vært omvendt, men d ble nå slik da.

Når vi blir gift endrer jeg også navnet.

Akkurat samme problematikken her også, du har bare en litt mer fornuftig samboer ;) Jeg aner ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at det er 20 000 andre i landet som kommer til å føre hans etternavn videre men bare en håndfull som har mitt.....
Menn er litt vanskelige der:-s vi kranglet mye om navn før vi fikk barn.
Men han selv som sa at vi bare skulle bruke mitt;) etter at jeg slo fast at mitt skulle stå sist uansett. Vi er bare noen og 30 stykker med mot navn og sålengw vi ikke er gift og tviler vi blir dessverre ville jeg ikke føre vidre et navn alle har.. Nå får blir vi jo tre med det samme og han med
Sitt. Så han vurderer å skifte selv faktisk

Min samboer har et mye finere etternavn en meg. Begges er sjeldne. Datteren har fått bare hans etternavn. Jeg har tenkt på å ta hans navn, men det er jo liksom ikke meg. Ødelegger initialene mine (som jeg er svært fornøyd med... :p ) også, så spørs vel om jeg bare forblir "den jeg er". ;)

Mine barn har etternavnene til fedrene (har barn med eksen og snart nr 2 med min samboer)

Jeg bryr meg ikke om at jeg ikke har samme etternavn som ungene mine, de kan heller velge å bytte når de er eldre. Det gjorde jeg selv, så nå har jeg mamma og pappa sine etternavn.

Jeg kommer ikke til å bytte mitt etternavn senere heller, uansett om jeg gifter meg.

Pappaens fornavn + sønn/datter eller mammaens fornavn + sønn/datter?

Det har vi gjort :)

Ellers tenker jeg dere kan bytte navn og ta hverandres men bestemme dere for å bruke bare det ene sånn til vanlig alle sammen.

Her får babyen begge :) vi Har begge sjeldne navn å vill dermed ha med begge :)
Jeg har å to fra før som har mitt som mellomnavn så det får minsten å :) å så faren sitt som er enda sjeldennere enn mitt sist :)
Det samme kommer jeg til å gjøre vis vi blir gift :)

Kjæresten min mente vi bare skulle bruke mitt :p men det er jo teit synes jeg da, ingen av oss har veldig vanlige etternavn (i Norge iallfall).

Her tok vi etternavnet til mannen selv om vi ikke er gift :) jeg tenker om så at jeg ønsker meg barn med denne mannen og der å gifte seg da en gang I fremtiden er jo veldig sannsynlig og derfor tok vi etternavnet hand :) jeg vil jo ta hans den dagen vi blir gift :)

Vi har ett barn hver fra før, og vil gjerne begge at det nye barnet skal ha samme etternavn som oss selv... Samtidig er det koselig at barnet har samme navn som sine søsken.. Så vi har jo et dilemma vi også :P
Sambo har finere etternavn, men jeg synes det er rart å ha to barn med forskjellige etternavn... Så her får baby begges.

Barna våre har begge våres etternavn. Jeg beholder mitt, men tar hans også når/hvis vi blir gift. Den ringen lar vente på seg...

Er dere ikke gift så er det jo slik at da får barnas mors etternavn fra gammelt av.
Jeg er litt rar å synes det er litt trist at så mange kvinner velger bort sitt navn når de gifter seg. Jeg er litt rødstrømpe der, tar ikke mannen mitt tar ikke jeg hans :D

Back
Topp