Tid for markløft

Otermamma

Forelsket i forumet
Skuddårsspirene 2024
Utmarsj 2024
Velkommen!
Dette er min reise mot å få kroppen i toppform før baby nummer to! Målet mitt er ikke slanking eller å nå et visst antall kilo, det betyr ikke så mye, men jeg vil gjerne stramme meg opp litt og jobbe mot målet mitt om å ta min egen kroppsvekt x2 i markløft (som vil tilsvare mellom 120-130 kg).


I skrivende stund er det 5 uker siden jeg fødte lillejenta mi. Jeg var i generelt god fysisk form hele svangerskapet, så jeg var veldig heldig sånnsett. Tre dager før fødsel tok jeg 100kg i markløft, og vannet gikk midt i et sett med knebøy. Kroppen har kommet seg fort tilbake etter fødsel rent muskulært, jeg har god kontakt med bekkenbunn og kjerne, og har tatt min første pull-up og ettbeins knebøy (pistol squats).

Jeg trener for tiden forsiktig hjemme, jeg har manualer fra 2-24kg og gjør 15-20 minutter med styrkeøvelser hver dag. Kjernen er jeg litt forsiktig med enda - er vel forsiktig generelt, har ikke lyst til å overtrene og ødelegge noe, så tar meg god tid.

Planen er å begynne å prøve på baby nummer to neste vår/sommer, og få termin mellom januar-mai 2026. Så ser vi hvor langt jeg kommer før det!
 
Start og mål

Nåværende vekt: 65,6kg-66,5kg, varierer
Målvekt: 65kg (startvekt før gravid), 0,5-1,5 kg å gå ned. BMI på rett under 25 da, helt fornøyd med det.
Håper dog å få midjemålet ned i ca 75 cm igjen (veldig firkanta bygget, har ikke så mye midje), aner ikke hva det er nå, men får vel gi det litt tid - var jo en baby inni der for litt siden, liksom.

Markløft PR: 100kg x2 (gravid)
Markløft mål: 2x egen kroppsvekt (ca 130 kg)

Strict pull-ups PR: 5, tror jeg?
Strict pull-ups PR post-baby: 1
Mål: 6


Planen er å komme seg tilbake på treningssenteret etter seksukerskontroll, og så fort vi får bilen vår tilbake fra verksted (kan ta lang tid). Så vi får se når det braker løs! Håper å kunne få inn en halvtime-time på senter 1-2 ganger i uka, så tar jeg resten hjemme med manualene.
 
Woohoo!
Hadde en liten svipptur innom treningssenteret i går etter handleturen (lånte bilen til mine foreldre, som bor i naboleiligheten i firmannsboligen vår), det var gøy! Bare de vanlige 15 minuttene, men gøy å bruke stanga igjen. Tok benkpress og barbell rows!
 
Offisiell Dag #1

Seks uker siden fødsel i dag! Jeg var på seksukerskontroll hos legen, og på treningssenteret etterpå for å ta mine første markløft etter fødsel.

Dagens vekt: 65,8 kg
Dagens markløft:
Fem sett, 3-5 min hviletid. 4x90, 4x90, 2x95, et forsøk på 100kg (for tungt i dag) og 6x80kg som avslutning. Søvnen var ikke helt prima i natt, så var nok ikke i toppform, men er fornøyd! Det er jo noen uker siden jeg har løftet, og det føltes defintivt tyngre enn tre dager før fødsel da jeg tok en rep med 100 uten problemer, men det er en bra start og det er ikke vits i å overdrive ting heller! Er jo litt risiko involvert, og jeg har god tid på meg.

Jeg fikk tatt noen før-bilder, blir spennende å se om det blir noen etter-bilder etterhvert også! Kroppen er jo ikke sååå langt unna start, men bærer selvfølgelig preg av at den nylig har bært fram et barn. Sammenlignet med bilder fra i fjor da jeg veide ish det samme som nå er det litt forskjell, og det er helt greit for meg. Føler meg stort sett komfortabel med meg selv!
 
Dag 4

I dag viste vekta 64,7kg, altså under startvekt! Første mini-mål er nådd.
Utfordringen min framover blir å få i meg nok proteiner - setter et mål på 100g om dagen. Vi har fremdeles ikke bil, så holder meg mest til hjemmetrening enn så lenge, men det går framover der også! Kommer langt med en kort økt om dagen.
 
Dag 13
Fikk inn en kort økt på treningssenteret i går da jeg lånte bilen til mamma for å handle! Kroppen samarbeidet godt, ble sett mellom 2-4 reps på 90 kg. Kjentes bra! Men tyngre enn før, naturligvis.

Proteinmålet går bra, nådd hver dag i det siste!
 
Back
Topp