Tid for markløft

Uke 7+3

Markløft - 5 sett med 90 kg:
5-5-5-4-4
Skulderpress med stang, 5 sett med 30 kg:
2-2-2-2-2 reps

Hadde visst låst mann og barn ute av huset, så stoppet der :facepalm:

Uke 8+4
Hele gjengen har vært nede for telling med forkjølelse, så har ikke blitt noe trening siden forrige økt før i dag - kom i gang med den daglige lille hjemmetreningen min! Energinivåene er litt bedre for tiden, men det er også mer kvalme og har fått bekkenløsning, så er fornøyd med det lille jeg får til.

Uke 9+3

Nytt treningsprogram, dog dagen på treningssenteret er ganske uendret. Formen har vært krise denne uka også og det synes på styrken, men godt å bevege seg litt likevel.

Markløft: 6 sett, 1-4 reps, 95 kg
3-3-2-2-1-1

Skulderpress: 6 sett, 1-4 reps, 30kg
2-2-1-1-1-1

Uke 10+4
Det har blitt litt flere hjemmeøkter denne uka, men formen er stort sett krisedårlig. Sover eller hviler 2/3 av døgnet. Men bekkenet og psyken har godt av litt trening, og det er jo ikke så mye som skal til heller.

Ukens senterøkt viser nok en gang nedgang på styrken, men annet er jo ikke å forvente i en sånn situasjon. Jeg føler meg ganske awesome som får til det jeg gjør likevel. Om det er lov å si!

2-2-2-2-1-1

1-1-1-1-1-1

Uke 10+4
Det har blitt litt flere hjemmeøkter denne uka, men formen er stort sett krisedårlig. Sover eller hviler 2/3 av døgnet. Men bekkenet og psyken har godt av litt trening, og det er jo ikke så mye som skal til heller.

Ukens senterøkt viser nok en gang nedgang på styrken, men annet er jo ikke å forvente i en sånn situasjon. Jeg føler meg ganske awesome som får til det jeg gjør likevel. Om det er lov å si!

2-2-2-2-1-1

1-1-1-1-1-1
Ja husker min styrke falt dramatisk også når jeg var gravid - hubby mente jeg bare innbilte meg det, jeg hadde jo like mye muskler som før :hilarious: Bra uansett å «møte opp», og gjøre det man klarer. Redusere vekter så man ikke er på maksløft og får for mye buktrykk sies det, men dette kan du sikkert alt om :smiley-angelic003:Heartpink

Ja husker min styrke falt dramatisk også når jeg var gravid - hubby mente jeg bare innbilte meg det, jeg hadde jo like mye muskler som før :hilarious: Bra uansett å «møte opp», og gjøre det man klarer. Redusere vekter så man ikke er på maksløft og får for mye buktrykk sies det, men dette kan du sikkert alt om :smiley-angelic003:Heartpink
Regner med kroppen har andre ting å prioritere i disse dager ja :p Går helt greit, selv om det suger litt at jeg hadde jevnt over samme styrkenivå sist svangerskap som før barn - men det var et helt annet svangerskap generelt, så kan ikke sammenlignes. Eneste jeg måtte kaste inn håndkleet på var pull-ups, så prøver å trene det så lenge jeg kan denne gangen. Løfter høyst sjelden maks uansett gravidtilstand, det er jo mer for gøy enn for helsa. Men skal jo ha det litt gøy i livet også:cool:

Uke 11+3
Energinivået er litt høyere og jeg har begynt med 20% jobb denne uka, noe som merkes godt på bekkenet, men det har blitt litt styrketrening hjemme denne uka også. Blir stadig svakere, så er på tide å fjerne litt vekt på stanga.

Markløft: 6 sett, 1-4 reps, 90 kg
4-4-4-4-3-3

Skulderpress: 6 sett, 1-4 reps, 27,5kg
4-4-4-3-3-3

Uke 12+3

Ny treningsfase! Kortere hviletid, flere reps, færre sett.

Markløft 3x4-8, 85kg
7-6-5

Lying leg curls 1x8-12, 25kg
12

Skulderpress 3x8-12, 20kg
12-10-8

Barbell curls 3x8-12, 20kg
11-8-8

Stomack vacuums 5×30s on/off

14+5
Glemte å logge forrige uke, men treningen ble gjort. Nedgangen i styrke fortsetter, men jeg mistenker det har mer å gjøre med at jeg har svært dårlig matlyst i varmen, i tillegg til at det meste av mat gjør meg fremdeles kvalm bare av tanken. Craver saftis, ikke mye å bli sterk på det :hilarious:

Markløft 3x4-8, 85kg
7-6-5

Lying leg curls 1x8-12, 25kg
12

Skulderpress 3x8-12, 20kg
11-7-6

8-6-6

Stomack vacuums 5×30s on/off

Imponerende å lese! Har selv løftet bittelitt for mange år siden, men kom meg aldri opp til de store tallene, tror jeg maks tok ca 1,2 x kroppsvekt i knebøy, og markløft har jeg hatt litt dårlig selvtillit på teknikken min. Nå har jeg slitt med bekken etter fødsel nr to. Har ikke kommet tilbake til treningsrutinen etter at jeg måtte trappe ned til stort sett bare rehab-trening mot slutten av graviditeten. Baby er snart fire mnd nå. Prøver å finne øvelser jeg kan gjøre uten å få smerter dagen etter, men det er jammen ikke lett. Motiverende at du har fått til korte økter så ofte!

17+5

Glemte å logge forrige uke, men gjorde det samme som jeg gjør denne uka.

30s hviletid mellom settene

Markløft touch and go, 70kg
10-8-6

Chin-ups med tykk strikk
8-4

Incline bench press 10kg
15-10
Incline flyes 6kg
15-13

Stomack vacuums 5x30 sek av/på

Hjemmeøktene går bra, ser ut til at jeg er inne i en god flyt igjen. Bekkenet begynner å bli dårligere, men jeg fikk noen tips til gode øvelser anbefalt av fysio av en veninne, og det hjelper heldigvis.

19+5 (i går, glemte å poste)

Glemte å logge forrige uke også, men det går jevnt over veldig bra. Styrken begynner å ta seg opp igjen, som er gøy, for nå er det ny fase med tyngre vekter! Sist jeg var her var i uke 12, så begynner å bli en stund siden.

Markløft: 6x 1-4 reps med 90kg
4-4-4-4-4-4 (opp 2 reps totalt fra sist med samme vekt, føltes veldig bra, kunne nok tatt tyngre vekt)

Skulderpress med stang: 6×1-4 reps, 30 kg
2-2-2-2-2-2 (opp seks reps totalt fra sist med samme vekt)

20+3, tid for knebøy!

Tenker å prøve å få inn en senterdag til, så kan jeg få øvd litt på knebøy med stang også. Begynner å bli en stund siden jeg har gjort det, så får ta det sakte og rolig i starten. Jeg gjør helt dype knebøy (så dypt det går, "ass to grass"), så det begrenser vekten en del, men jeg har ikke planer om å konkurrere i powerlifting så da er det like greit å trene hele bevegelsesspennet.

Knebøy, 3x1-4 reps, 60kg

4-3-3 (tidligere har jeg tatt 4 reps med 65 kilo på tilsvarende, så ikke veldig langt unna)

Cable rows, 3x4-8 reps, må teste vekt
15x35kg, 6x45kg, 6x45kg

5x30s av/på stomack vacuums

21+3

Glemte nok en gang å logge på lørdag, men det ble altså gjennomført. Vært mye elendig søvn denne uka, så dette er ukens første økt.

Knebøy, 3x1-4 reps, 60kg

4-3-3

Cable rows, 3x4-8 reps, 45kg

7-6-6

5x30s av/på stomack vacuums

23+3, tid for sykdom
Hurra for barnehagestart! Og dårlig gravidsøvn. Lite treningssenter med andre ord, men jeg gjør de korte hjemmeøktene mine der jeg kan.

23+5
Endelig en senterøkt! Ny treningsfase, flere reps og litt kortere hviletid mellom settene.

Markløft 3x4-8, 85kg
8-8-7 (forbedring fra sist runde, 7-7-6)

Skulderpress med stang 3x8-12, 20kg
12-10-8 (forbedring fra sist, 11-10-8)

11-10-8(forbedring fra sist, 11-8-6)

Stomack vacuums 5x30s av/på

Styrken er definitivt tilbake, men kondisen går nok bare nedover herfra! Skikkelig andpusten mellom settene med markløft i dag.

Last edited:
25+3

Bekkenet begynner å bli dårligere, men jeg klarer meg greit enn så lenge på trening. Turgåing er derimot en større utfordring.

Knebøy, 40kg
12-10-8

Skrå benkpress, 25 kg
12-11-9

26+5

Litt svakere i dag, og jeg gikk over til sumo-markløft fordi magen begynner å bli et hinder. Har trent fire dager på rad nå, fint å få en streak igjen!

Markløft 3x4-8, 85kg
8-8-6

12-10-8

27+5

Jeg følte meg sterk i dag, ble noen ekstra reps fra tidligere denne runden! Snart er jeg i tredje trimester, og jeg er veldig fornøyd med å enda holde treningen i gang. Nå har jeg 9 dager på rad, så kan si jeg er inne i en god flyt. Søvnen er litt bedre, og ingen er syke, så det er forklaringen!

Sumo-markløft 3x4-8, 85kg
8-8-8

12-11-9

12-10-8

30+2
Grunnet søvn og sykdom har det blitt sporadisk med trening, men det har vært noen økter siste ukene likevel. I dag kjente jeg at det var på tide å få kroppen i gang, så det ble en økt på senteret. Tok det rolig siden det er en uke siden sist jeg trente, men jeg falt for fristelsen til å teste 100kg på stanga i markløft - gikk fint det! Ble to reps.

Back
Topp