️ Graviduke 5 Oppsummert
️
Tenker å starte å skrive ukesoppdateringer som oppsummerer uka som har vært. Nå er det starten på ny uke ifølge menstermin, antar at jeg får en senere termin ved OUL, men inntil videre syns jeg det er helt ok å følge menstermin. Sist gikk jeg jo endel lengre enn til termindato, og jeg er glad jeg slapp igangsettelse, og ønsker egentlig ikke det denne gangen heller. Så en senere termindato vil bare bli positivt tatt imot. Fødselen starter når den starter uansett, men med senere termin får jeg litt flere dager før en eventuell igangsettelse om jeg skulle trenge det.
Baby:
Baby er nå knøtteliten, på størrelse med et sesamfrø, 2-3mm langt.
Formen:
Formen er inntil videre bra!
Humør:
Humøret har vært greit denne uka. Veldig spent og glad, men merker jeg kanskje har litt lettere for å overreagere. Så det er nok litt hormoner i sving som vil påvirke humøret i tiden som kommer.
Søvn:
Trøtt midt på dagen, men litt senere enn sist svangerskap. Fra klokka 14 får jeg en knekk, og derfra og til kanskje 17/18 kan jeg lett sovne litt om jeg legger meg nedpå. Men, da er jo typisk mini hjemme fra barnehagen, så da blir det zombiemamma istedenfor. Føler ikke inntil videre at trøttheten er like lammende som den var med første. Men jeg tror de fleste symptomene kom første i uke 6 og utover, så blir spennende til uka. Ellers er A-mennesketendensene mine bare blitt enda mer utpreget nå, men jeg tror kanskje det er fordi jeg er så spent? Våkner tidlig og vil bare opp, og da blir jeg jo nødvendigvis og veldig trøtt på kvelden.
Livmor/mage:
Den strekker! Jeg innbiller meg at jeg kjenner den allerede, men det gjør jeg da såklart ikke. Føler jeg ser mer gravid ut allerede enn hva jeg gjorde i uke 12 med første, men det og er vell innbilning kanskje. Hatt noen stikkinger innimellom.
Appetitt/Cravings:
Ingen inntil videre, men har fått kaffeaversjonen. Den meldte seg for en uke siden! Appetitten er heller dårlig, og lite mat som frister, men spiser lite og ofte.
Kvalme:
Må spise frokost for å ikke føle meg uggen. Men inntil videre ikke noe mer enn litt småkvalme. Preger ikke hverdagen i noen grad inntil videre.
Symptomer oppsummert for uke 5:
- Trøtthet, men usikker på om det er symptom, høstmørket, eller bare generelt fordi jeg er så spent.
- Livmoren strekker og stikker. Mest strekking, men litt stikkinger iblant!
- Kaffeaversjon
- Uggen om morgenen før jeg får spist.
Nå prøver jeg å drøye så godt jeg klarer før jeg skal overraske mannen med gave, kaffe og kake på senga. Er så spent! Gleder meg så mye, venta hele uken på dette. Oppdaterer om det i egen post senere