The last puzzle❤️ (etter ma)

Solstråla92

Flørter med forumet
Tenkte å prøve meg på dagbok skriving om veien til siste brikken vi mangler i vår lille familie, nemlig barn nummer to. Grunnen til at jeg ville teste ut dette var fordi vi var uheldige og opplevde vår største frykt. Vi hadde klart å bli gravide og gledet oss til at nummer to skulle komme og vesla skulle bli storesøster. Men på tidlig ultralyd hvor jeg skulle vært 13+6, var det ikke et hjerte som slo lenger. Dette hadde stoppet ca. 11+3.

Føltes som hele verden raste sammen. Man følte seg trist, sint, skuffet, tom og alle mulige følelser på registeret. Ble sendt videre samme dagen for å starte den medisinske aborten og komme tilbake for kuren to dager senere den 17.oktober 2024.

3 Dager etter MA
Sitter her nå i ettermiddag og det har nå blitt to dager siden jeg hadde min værste dag i livet. Selve prosessen gikk overraskende bra på en måte, men smertene, følelsene og synet av det som kom ut sitter som en klump i magen.

Hvordan skal man komme seg videre etter dette og hvordan vil et nytt svangerskap bli? For alt man virkelig ønsker seg oppi alt dette, uavhengig hvor tøft det er, så er det å være gravid igjen.

Så planen videre nå er selvfølgelig å lytte til kroppen, men etter mye samtaler med samboer blir det å kaste seg på prøveballen så fort blødninger stopper og gravidtesten er negativ. Så hvis du vil følge meg på veien til nummer to med alle oppturer og nedturer som måtte komme, så er du hjertelig velkommen. Står du i noe av den samme situasjonen eller lurer på noe så ikke vær redd for å spørre. Jeg har funnet ut at den beste medisinen for meg oppi dette og skulle klare å se fremover er å prate om det åpent.

Last edited:
Så trist å lese om det du går gjennom. Jeg opplevde dette i vår. Hadde en bitteliten blødning 17+0. Fikk en ul 17+1. Fosteret hadde dødd rundt uke 14. Men føler seg så lurt av sin egen kropp, og det ble vanskelig for meg å stole på egen kropp og egen fortolkning av symptomer i tida etterpå. Ønsker deg lykke til med tiden framover.

Så trist å lese om det du går gjennom. Jeg opplevde dette i vår. Hadde en bitteliten blødning 17+0. Fikk en ul 17+1. Fosteret hadde dødd rundt uke 14. Men føler seg så lurt av sin egen kropp, og det ble vanskelig for meg å stole på egen kropp og egen fortolkning av symptomer i tida etterpå. Ønsker deg lykke til med tiden framover.
Kjenner veldig godt igjen de følelsene ja. Man tenker liksom når man har kommet forbi uke tolv som vi trodde uten noe blødning eller tegn på at det skulle være noe galt, så tror man jo at alt skal være bra. Eneste som hjelper meg noe i denne prosessen er å tenke at det var ikke ment at den babyen skulle bli til, at noe var galt og ikke ville vært levedyktig. Det hjelper også å vite at vi har fått det til en gang før og har ei nydelig frøken på litt over 1,5 år, så sannsynligheten for at vi lykkes neste gang er stor :)

4 dager etter MA

Har følt det har gått overraskende bra psykisk disse dagene, men det gjør at jeg blir skremt for om det plutselig skal komme en smell. Blødningene syns jeg hvertfall har roet seg ganske bra ned, men murringer og andre typiske mensensmerter har tatt seg litt opp. Har hatt en hodepine uten like siden dagen vi fant det ut. I tillegg så er frykten for om alt har kommet ut til stedet eller at noe annet galt skal skje. Men prøver å se fremover og tenke at man er en dag nærmere for å kan prøve på drømmen igjen, men det er ikke lett.

I dag skal vi i tillegg i bursdag med min familie. Alle der har fått beskjed om dette i forkant, men frykten for spørsmål eller kommentarer føler jeg vokser. Vet ikke helt hvordan det kommer til å gå, men må bare krysse fingrene og håpe det går bra.

Last edited:
5 dager etter MA

I dag har vært en tung dag psykisk. For endte med å måtte ringe sykehuset i går grunnet økende smerter, skulle prøve smertestillende og avvente. Smertene har heldigvis ikke blitt noe verre, men ordentlig mensensmerter ja.

Prøvde også på å ta en graviditetstest i dag bare for å se hvordan streken var og ha noe å kunne sammenligne med senere. Vet det nok er tidlig å gjøre det og var veldig klar på at den ville være positiv. Var veldig rart å se så tydelig og sterk strek som man så lenge har leitet lenge etter i prøveperioden, men ikke ønsker å se akkurat nå. Får bare fortsette å ta tiden til hjelp og nyte tiden med den lille familien min.

Last edited:
En uke etter MA

Da har det allerede rukket å gå en uke. Hvor ble tiden av, syns det har gått utrolig fort. Dagene går litt opp og ned, kanskje litt mer ned akkurat nå. Dette fordi i morgen skal jeg til fastlegen, som egentlig skulle vært en kontroll time i svangerskapet. Så gruer meg til å prate om hendelsen med han, men tenker å kanskje få tatt noen blodprøver mens jeg er der. Videre etter denne timen er tiden jeg har bestemt meg for å fortelle jobben om dette. Har ikke villet stå i den situasjonen enda og siden jeg uansett er sykmeldt (grunnet svangerskapet som var) har jeg utsatt det.

Blødningene er enda til stedet, men kanskje noe mindre koagulert enn tidligere. Så var det disse testene for veien videre med å sjekke når hcg er ute og prøvingen kan starte kommet i posten idag. Så sitter nå å lurer på om jeg skal tørre å begi meg ut på en test, for å se om den har blitt noe svakere eller ikke. Men vegrer meg litt da det ikke er nå man ønsker å se to streker. So what to do?

Jeg ville ventet til totalt 3 uker etter aborten. Det er jo vanlig å blø rundt to uker etterpå usnsett. Men det er veldig individuelt hva som føles rett, så følg hjertet ditt der.

1,5 uke etter MA

Dagen i går gikk overraskende bra med både legetime og fortelle jobben om situasjonen. Skuldrene føltes ti ganger lettere og det var liksom siste gjøremål for å prøve nå å gå videre. Var selvfølgelig litt kjipt hos legen, da han ikke visste noe om det som har skjedd, men tok seg tid til en god samtale osv.

Noe nytt er at i dag føler jeg på ordentlig mensensmerter? Jeg blør jo enda etter MA, men er det mulig å få mensen oppi det hele eller er dette normalt i forhold til MA? Har liksom ikke hatt så mye smerter i denne tiden, utenom når jeg var på sykehuset og en gang noen dager etter. Ellers håper jeg blødningene snart stopper, testen blir negativ og vi endelig kan gå i gang med ny prøveperiode.

Sett andre her inne lager seg liste over delmål frem til ett nytt svangerskap, så tenker å prøve meg på det. Godt å kunne ha en liste med ting å se frem til, hvis dere skjønner :)

Veien videre:
  • Blødninger stopper
  • Negativ graviditetstest
  • Eggløsning (hvis man rekker å ha det)
  • Positiv test

1,5 uke etter MA

Dagen i går gikk overraskende bra med både legetime og fortelle jobben om situasjonen. Skuldrene føltes ti ganger lettere og det var liksom siste gjøremål for å prøve nå å gå videre. Var selvfølgelig litt kjipt hos legen, da han ikke visste noe om det som har skjedd, men tok seg tid til en god samtale osv.

Noe nytt er at i dag føler jeg på ordentlig mensensmerter? Jeg blør jo enda etter MA, men er det mulig å få mensen oppi det hele eller er dette normalt i forhold til MA? Har liksom ikke hatt så mye smerter i denne tiden, utenom når jeg var på sykehuset og en gang noen dager etter. Ellers håper jeg blødningene snart stopper, testen blir negativ og vi endelig kan gå i gang med ny prøveperiode.

Sett andre her inne lager seg liste over delmål frem til ett nytt svangerskap, så tenker å prøve meg på det. Godt å kunne ha en liste med ting å se frem til, hvis dere skjønner :)

Veien videre:
  • Blødninger stopper
  • Eggløsning (hvis man rekker å ha det)
  • Positiv test
Mensen er normalt et regn på at eggløsning har skjedd, så tror nok ikke du har mensen nå. Det er normalt å blø i to uker etter abort. Men hvis smertene tar seg opp, synes jeg du skal kontakte gynpol for å utelukke rester/infeksjon, kanskje?

Mensen er normalt et regn på at eggløsning har skjedd, så tror nok ikke du har mensen nå. Det er normalt å blø i to uker etter abort. Men hvis smertene tar seg opp, synes jeg du skal kontakte gynpol for å utelukke rester/infeksjon, kanskje?
Men man kan også ha mensen ute at eggløsning har skjedd, men ja tviler litt på at det er det allerede. Hjalp heldigvis noe med smertestillende, så avventer litt til før jeg evt. gjør det. Var hvertfall den beskjeden jeg fikk sist jeg ringte

1,5 uke etter MA

Da ble dessverre smertene verre og ligger nå på sykehuset i påvente av narkose og fjerning av rester. Akkurat nå kjenner jeg på så mange følelser. Blir litt flashback tilbake til den dagen aborten ble gjennomført, men å godt å vite at i kveld så er alle rester borte og vi kan gå videre i prosessen.

De kunne se rester på 2 cm, men grunnet smerter og ømhet ved undersøkelse nedentil og klemming på magen slapp jeg ny tablett kur, for dette ville de ha ut så fort som mulig. Noe jeg er ekstremt glad for. Men noen med erfaring om hvordan det er etter utskrapning? Blødninger, smerter osv?

Ingen erfaringer men klem og masse god bedring :Heartred

Ingen erfaringer men klem og masse god bedring :Heartred
Jo tusen takk for det :) var så uheldig at det hadde rukket å bli infeksjon der i tillegg:( men nå vet jeg hvertfall at alt er borte, så er det bare å komme seg igjennom antibitotika kuren og få første mens. Så er det klart for å endelig kunne prøve på nytt:)

Snart 2 uker siden MA

Nå er det snart to uker siden MA og to dager siden de måtte fjerne rester i narkose. Dagen etter var ikke mye moro, hadde enda smerter og feber igjennom hele dagen. Noe som er forståelig da det hadde oppstått infeksjon der i tillegg. Så tenker at den feberen hadde nok kommet uansett. Fikk beskjed at jeg kom til helt riktig tid, så vi kunne få renset opp og starta behandling før infeksjonen ble altfor ille. Så det er hvert fall godt å tenke på at jeg lyttet helt riktig til kroppen og ringte inn. De sier jo at det er bedre å ringe en gang for mye, enn en gang for lite :)

Dagen i dag har vært noe bedre, men med en syk lita jente hjemme så kjenner jeg fort på kroppen når den har blitt pushet for langt. Så prøver å være flink å lytte til den og ta det med ro. Noe annet som er positivt er at det ser ut som blødningen er så og si ferdig:D er så vidt jeg spotter litt ved tørking etter toalettbesøk. Så det er jo snart en ting jeg kan stryke fra listen. Ellers fikk jeg beskjed på sykehuset at det beste for kroppen er å vente med prøving til jeg har hatt en runde med menstruasjon. Dette for å la livmoren få tid til å komme seg og infeksjonen er borte. Så da er det bare å krysse fingrene og håpe tante rød kommer så fort som mulig på besøk.

Veien videre:
  • Blødninger stopper (kan snart stryke denne)
  • Eggløsning
  • Positiv test

Last edited:
Da føler jeg at jeg endelig kan stryke ut første ting på listen og gud så godt det er:D Den følelsen å endelig kan gå uten bleier/bind og ikke se et blodbad ved hvert toalettbesøk, er helt nydelig. Så neste på lista nå er negativ graviditetstest og første mens. Endelig føles det ut som prosessen nå går videre og forhåpentligvis lysere tider:)

Veien videre:
  • Blødninger stopper:thumright
  • Mensen
  • Eggløsning
  • Positiv test

Litt over 2 uker siden MA

Da har det allerede rukket å bli over to uker siden MA og en uke siden utskrapningen. Har vært litt stille et par dager, men har brukt tiden på familien og begynt på stor opprydding i heimen;) Har vært godt å kunne fokusere på noe annet.

Tok en graviditetstest her for noen dager siden og kunne endelig se en forskjell. Så planen nå er vel å ta en ny en i morgen eller mandag, tror jeg. Ellers skal vi nyte å ha ferie ei uke nå og en liten Kiel tur på tirsdag.

Håper nå bare at mensen skal melde sin ankomst om et par uker og prøvingen kan starte. Kanskje vi får en liten tidlig julegave i år med en positiv test:nailbiting:

Testedag

I dag hadde jeg bestemt meg for at nå skulle jeg teste på nytt for å se hvordan det ser ut. For nå er det 2 uker og fire dager siden den medisinske aborten og en uke siden utskrapning. Er enda selvfølgelig klar over at den mest sannsynlig vil være positiv, mens for min del er det fint å kunne ha en dag i uka hvor jeg sjekker ståa. Dette for å også kunne se fremover og føle det går fremover.

Så her er testene som har blitt tatt for å sammenligne med hverandre.
IMG_1402.jpeg

Kan endelig se en tydelig nedgang i teststreken og det er godt :) For neste runde med testing nå blir ikke før tidligst neste torsdag. Da vi reiser på Kiel tur på tirsdag og ikke er hjemme før torsdag. Kan være jeg også venter en eller to dager til etter det også, men noe rundt den tiden blir det ny test.

3 uker siden MA

Tenk at det allerede har blitt tre uker siden det skjedde:oops: syns tiden faktisk har gått overraskende fort. Blødningene har holdt seg borte og vi har vært å kost oss på en liten Kiel tur. Var koselig å få tankene over på noe annet og nyte tiden med den lille familien min. Det å se denne vesle frøkna vår utvikle seg og bli større, er utrolig.

Men tenker at i morgen er ny dag for test for å se om den kanskje endelig er negativ og et nytt punkt på listen kan strykes bort. Så da skrives vi igjen da:)

Testdag

Da er dagens test tatt og det er enda strek, men tok mye lenger tid for at den skulle komme frem og i mine øyne ser den svakere ut. Eller hva syns dere?
IMG_1437.jpeg

Så blir spennende å se fremover nå, litt usikker på når jeg evt. tar en ny, kanskje søndagen? Vi får bare se hvordan testetrangen utløper seg.

Back
Topp