Tette og leie?

Dere må IKKE bruke nesespray nå når dere er gravide!!! Hvis noen har sagt det er ok på apoteket er det på tide de åpner lærebøkene litt! Det kan være skadelig for babyen, så ikke gjør det jenter! Hilsen sykepleier
Det er akkurat det legen min også sier, derfor jeg har latt være :/
 
Jeg bruker Rhinox (anbefalt av fastlegen) i den aller mildeste varianten... den for spedbarn... et par spray i hvert nesebor når jeg legger meg. Tror det hjelper bittebittelitt. Men våkner ofte av tetthet uansett. Og snorker visst som et uvær for tida :D Skal bli utrolig godt å få puste om natta igjen!

Er dette kanskje den type plagsomme greier som vi får for å ha gode grunner til å glede oss til fødselen?
Hehe helt likt her med snorkinga! Våkner av meg selv, noe som er veldig plagsomt :p vel, det hjelper veldig på den følelsen av at jeg bare vil bli ferdig i allefall! :p
 
Sniker litt fra april her :) på apotekets egne sider står det skrevet om bruken av nesespray som otrivin o.l- hvis dette hadde vært skadelig for fosteret ville de aldri ha skrevet at det er ok å bruke! :)

Les under spørsmål nr 5!

http://www.apotek1.no/graviditet/graviditet-vanlige-sporsmaal
Takk! Da skal jeg titte gjennom det :) skulle bare ønske leger og apotek kunne samkjøre litt... Vanskelig for meg å gjøre ting som legen fraråder, jeg kan jo ikke så mye :(
 
Dere må IKKE bruke nesespray nå når dere er gravide!!! Hvis noen har sagt det er ok på apoteket er det på tide de åpner lærebøkene litt! Det kan være skadelig for babyen, så ikke gjør det jenter! Hilsen sykepleier[

Kan du vise til noen kilder til dette du skriver her? Syns det er rart at apoteket, legene på sykehuset og fastlegen sier noe helt annet :)
 
Hva er forskjellen på rhinox og otrivin?
Virkestoffet i Otrivin er - xylometazolinhydroklorid
Virkestoffet i Rhinox er -oksymetazolin

Og som ved bruk av alle legemidler når det kommer til svangerskap. Veie opp for og imot.
Jeg vil mene at det er viktigere at du får god hvile, enn det minimale virkestoffet går over i blodbanen din.
Den er jo lokalt virkende!
 
Takk! Da skal jeg titte gjennom det :) skulle bare ønske leger og apotek kunne samkjøre litt... Vanskelig for meg å gjøre ting som legen fraråder, jeg kan jo ikke så mye :(
Jeg har brukt otrivin når det har vært helt ille! Det står mye rart på nett, så ikke tro på alt! Snakket med fastlegen min om dette og hun sa det ikke var noe problem for fosteret, men det kan ødelegge slimhinnene dine og at du kan bli avhengig! :( så ikke bruk mer enn det står på pakka! Jeg fikk også en resept på nesespray fra legen min fordi 10 dager ikke var nok for meg.,,

Rhinox har de samme virkestoffene som otrivin! Jeg ville ikke stresset med dette! Apoteket kan ikke skrive sånt hvis det ikke stemmer :)
 
Hva er forskjellen på rhinox og otrivin?
Ser at Eccentric har svart deg bra :) gå inn på de lenkene til felleskatalogen, så kan du lese om hver av de :) hovedforskjellen er forskjellig virkestoff, virkestoffet i otrivin er ikke anbefalt v/ graviditet, mens virkestoffet i rhinox ikke har vist seg å være skadelig for foster etc... Det blir på en måte som paracet og ibux, paracet er ok i svangerskapet, men ikke ibux :)
 
Ser at Eccentric har svart deg bra :) gå inn på de lenkene til felleskatalogen, så kan du lese om hver av de :) hovedforskjellen er forskjellig virkestoff, virkestoffet i otrivin er ikke anbefalt v/ graviditet, mens virkestoffet i rhinox ikke har vist seg å være skadelig for foster etc... Det blir på en måte som paracet og ibux, paracet er ok i svangerskapet, men ikke ibux :)
Jeg ville lest denne også :)

http://www.relis.no/Publikasjoner/2...jon_om_legemidler_ved_graviditet_eller_amming
 
Jeg har brukt saltvann hele svangerskapet i de periodene jeg har vært tett. Har brukt nesespray med mentol de gangene jeg har vært sikkelig sikkelig tett. Skal heldigvis operere nesa når vesla er født :)
 
Ser at Eccentric har svart deg bra :) gå inn på de lenkene til felleskatalogen, så kan du lese om hver av de :) hovedforskjellen er forskjellig virkestoff, virkestoffet i otrivin er ikke anbefalt v/ graviditet, mens virkestoffet i rhinox ikke har vist seg å være skadelig for foster etc... Det blir på en måte som paracet og ibux, paracet er ok i svangerskapet, men ikke ibux :)
Da skjønner jeg litt mer :) når du drar opp likheten mellom Ibux og paracet mener jeg! Jeg får sjekke dette ut nøyere, blir jo gæren her hehe :)
 
Jeg har brukt saltvann hele svangerskapet i de periodene jeg har vært tett. Har brukt nesespray med mentol de gangene jeg har vært sikkelig sikkelig tett. Skal heldigvis operere nesa når vesla er født :)
Skyller du ut med saltvann, eller bruker du det som en spray? :) har lite erfaring med det.
 
Prøv også med vanndamp, kok opp en liten kjele med vann, heng over kjelen med hodet og pust normalt. Ta gjerne et håndkle over hodet så dampen blir mer "konsentrert" :)
Nesehorn har jeg hørt mye bra om, hos meg fungerer det dårlig, er altfor tett.. Men det har fungert før, så kjekt å ha!
 
Prøv også med vanndamp, kok opp en liten kjele med vann, heng over kjelen med hodet og pust normalt. Ta gjerne et håndkle over hodet så dampen blir mer "konsentrert" :)
Nesehorn har jeg hørt mye bra om, hos meg fungerer det dårlig, er altfor tett.. Men det har fungert før, så kjekt å ha!
Vanndamp fungerer der og da synes jeg, men ikke på natten når det er verst :( orker ikke å styre med det når jeg egentlig skal sove :p det er ikke så lenge til han kommer, og da blir det forhåpentligvis bedre! :)
 
Ops!!! Ser at det er noe jeg ikke har fått med meg. Har brukt otrivin på de verste dagene på kvelden. Men bortsett fra det kun saltvann. Hva er skadevirkningene v otrivin da?
 

Rhinox for barn i små doser er ok. Otrivin ikke ok! Er bare å slå opp i felleskatalogen det! Allmennkunnskap... Min mann er også lege og sier akkurat det samme. Men vil dere sjanse så kjør på...
 
Back
Topp