Tenker mye på fødsel i forbindelse med korona

Sniker.

Er det noen sykehus som nekter frisk partner og være med på fødsel? Det er vel barsel far uansett ikke får være med?

Far får ikke være med på keisersnitt, fødselsobservasjon, igangsetting.. Får kun komme inn når det er aktiv fødsel og 4 cm åpning. Synes ikke det heter å "være med på fødsel" om man må vente utenfor fram til rett før ungen skal ut..
 
Hva tenker dere om at i Danmark så er man i risikogruppa hvis man er gravid. Mens i Norge så er man ikke det?
 
Hva tenker dere om at i Danmark så er man i risikogruppa hvis man er gravid. Mens i Norge så er man ikke det?

Jeg tenker at det er ingen som riktig vet noe som helst om dette viruset ennå. På en side hadde det vært greit å bli satt inn i risikogruppen for sikkerhets skyld, fordi da blir man vel testet ved symptomer noe som hadde vært praktisk før fødsel. Men mange gravide er nervøse om bekymrede nok som det er, og få status som en del av risikogruppen kan kanskje gjøre den bekymringen værre.
 
Jeg føler veldig med dere som er førstegangs eller skal ha keisersnitt. Tipper jeg dropper barselavdelingen og drar rett hjem.
 
Jeg bekymrer meg ikke, og gleder meg til fødsel. Skal være alene både på fødsel og barsel. Jeg får ikke gjort noe med situasjonen som er idag, og jeg skal ikke la det ødlegge min positive innstilling til det å føde. Jeg nekter og gå inn på sykehuset med frykt og bekymringer, og kommer til å forberede meg så godt så mulig psykisk til det.

Dette er altså det jeg tenker men har forståelse for dere som er bekymret og er redde. Det er lov, men dere klarer det helt fint uten partner om det er tilfelle som skjer i mai.
 
Så tøff og fornuftig du er <3
Godt å høre flere innspill!
Jeg kjenner at jeg ikke redd for å føde uten partner, jeg tror jeg er sterk nok til å klare det selv. Det er heller ingen andre jeg ville hatt med. Jeg har vurdert søsteren min, men jeg vet ikke. Føler at hvis jeg skal dele fødselen med noen, er det min mann. Og hvis ikke, kan det være det samme.
Om min mann ikke kan være med, så skal jeg akseptere det. Men jeg tror jeg bare vil være litt lei meg, og synes det er leit at ikke han får være med på opplevelsen og øyeblikket når barnet kommer. Og hans nærhet og støtte. Det vil jeg savne. Og han vil være lei seg for å ikke få være med.
Men jeg er ikke i tvil på at jeg vil klare det selv sammen med jordmor.
Mannen min og jeg sier vi kan bruke skype, om han må være hjemme. Det er et alternativ. Det blir ikke det samme, men han får iallefall se fødselen og vi kan snakke sammen.

Men jeg er optimist, og tenker at det kommer til å gå bra så lenge han holder seg frisk. Så får det bare bli som det blir. Jeg vil savne han på barsel, men en dag eller to skal jeg klare. Så blir vi samlet hjemme etter det :)
Jeg tenker nok mest på han, at det må være veldig fortvilende å være hjemme, og ikke følge meg gjennom fødsel og ikke få møte barnet før vi eventuelt er kommet hjem.
Men det er 7 uker igjen..mye kan være endret til da. Jeg har bestemt meg for å ikke tenke for mye på det nå.
 
Det blir litt rart om mannen sitter i bilen og venter mens jeg liksom er en snartur innom sykehuset for å føde:wacky:
 
Det blir litt rart om mannen sitter i bilen og venter mens jeg liksom er en snartur innom sykehuset for å føde:wacky:
Var det vi fikk beskjed om at var løsningen.. han må vente i bilen der før fødselen er i en aktiv fase, og etterpå mens vi venter på å reise hjem :O
 
Var det vi fikk beskjed om at var løsningen.. han må vente i bilen der før fødselen er i en aktiv fase, og etterpå mens vi venter på å reise hjem :O
Er det noen grunn til å tro at du kommer på sykehuset før aktiv fase?
 
Er det noen grunn til å tro at du kommer på sykehuset før aktiv fase?

vi bor langt unna sykehus, så har ikke mulgijet til å vente hjemme så lenge.. hadde laaang åpningsfase sist på over 12 timer med doble rier, 2 minutt mellom riene ++ men under 2 timer aktiv fødsel, og på den tiden rekker vi oss ikke på sykehus.. hovedregelen har vært at vi skal kjøre når det er 15 minutt mellom riene.. jeg har aldri hatt så lang tid mellom mine rier.. så anbefales altså egentlig å kjøre med en gang riene starter.. kan ikke kjøre selv med 2 min mellom riene i nesten tre timer
 
vi bor langt unna sykehus, så har ikke mulgijet til å vente hjemme så lenge.. hadde laaang åpningsfase sist på over 12 timer med doble rier, 2 minutt mellom riene ++ men under 2 timer aktiv fødsel, og på den tiden rekker vi oss ikke på sykehus.. hovedregelen har vært at vi skal kjøre når det er 15 minutt mellom riene.. jeg har aldri hatt så lang tid mellom mine rier.. så anbefales altså egentlig å kjøre med en gang riene starter.. kan ikke kjøre selv med 2 min mellom riene i nesten tre timer
Under meg over om det er vanlig å kjenne riene når det er 15 minutter mellom. Ved min 2. fødsel kjente jeg med 10 min mellom. Da var det veldig svak kiling i magen. Rimelig sikker på at jeg ikke ville kjent dem om det ikke var fordi jeg satt stille å så på TV. Jeg gikk en tur på do, og da gikk jeg glipp av en:)
 
Er det noen flere med baby i seteleie som er litt ekstra spente på fødsel? Har termin i starten av mai og gruer meg litt, med tanke på at jeg må være alene hvis det blir keisersnitt. Partner får vente på et annet rom, men det blir jo ikke det samme som å ha han ved siden av meg underveis..

Blir det keisersnitt får jeg vel heller ikke dra hjem rett etter fødsel og må være alene på barsel, mens jeg vet at samboer sitter hjemme i karantene og venter på meg og en baby han knapt har fått hilse på..
 
Er det noen flere med baby i seteleie som er litt ekstra spente på fødsel? Har termin i starten av mai og gruer meg litt, med tanke på at jeg må være alene hvis det blir keisersnitt. Partner får vente på et annet rom, men det blir jo ikke det samme som å ha han ved siden av meg underveis..

Blir det keisersnitt får jeg vel heller ikke dra hjem rett etter fødsel og må være alene på barsel, mens jeg vet at samboer sitter hjemme i karantene og venter på meg og en baby han knapt har fått hilse på..

samme her bsre at mi ligger i tverrleie.. men slik jeg har forstått det får ikke far vente inne på sykehuset i hele tatt ved ks. Slippe av ved døren og hente etter noen dager liksom

håper virkelig hun snur seg eller at vending fungerer
 
samme her bsre at mi ligger i tverrleie.. men slik jeg har forstått det får ikke far vente inne på sykehuset i hele tatt ved ks. Slippe av ved døren og hente etter noen dager liksom

håper virkelig hun snur seg eller at vending fungerer

Ja, jeg håper virkelig hun snur seg her også, men hun bytter foreløpig bare på å ha hodet på høyre og venstre side.. Skikkelig vrang Prøver å dytte og «irritere» henne litt, men hun tar foreløpig ikke hintet. Er spent på hvordan det blir etter neste kontroll. Da er jeg i uke 36!

På sykehuset jeg skal føde står det at far får være med på planlagt keisersnitt, men må vente på anvist rom mens det utføres, før han får babyen hos seg til jeg er ferdig og klar til å trilles på barsel. Så får vi være sammen en stund før far må reise hjem Hvertfall er det slik pr. nå.. Håper det endrer seg så han får være med hele veien, men det er kanskje tvilsomt..
 
Ja, jeg håper virkelig hun snur seg her også, men hun bytter foreløpig bare på å ha hodet på høyre og venstre side.. Skikkelig vrang Prøver å dytte og «irritere» henne litt, men hun tar foreløpig ikke hintet. Er spent på hvordan det blir etter neste kontroll. Da er jeg i uke 36!

På sykehuset jeg skal føde står det at far får være med på planlagt keisersnitt, men må vente på anvist rom mens det utføres, før han får babyen hos seg til jeg er ferdig og klar til å trilles på barsel. Så får vi være sammen en stund før far må reise hjem Hvertfall er det slik pr. nå.. Håper det endrer seg så han får være med hele veien, men det er kanskje tvilsomt..

Hvor skal du føde? Ny time på torsdag med UL her... men det kjennes foreløpig ut som hun ligger helt som tidligere, eventuelt har satt seg på rumpa....
Du vurderer ikke å føde i sete?
 
Hvor skal du føde? Ny time på torsdag med UL her... men det kjennes foreløpig ut som hun ligger helt som tidligere, eventuelt har satt seg på rumpa....
Du vurderer ikke å føde i sete?

På Gjøvik sykehus :) Men bare hvis hun snur seg, for hvis ikke må jeg til Lillehammer for å få føde i sete. Jeg er nok villig til å prøve det. Tror jeg. Det kommer an på størrelsen hennes og risikoen, da jeg er ganske liten og lav selv. Hun ligger allerede litt over gjennomsnittet og er estimert til nærmere 4kg på termin, noe jeg tror er grensa for setefødsel også.. Mye å ta stilling til!! Hva tenker du om å føde i sete?:)
 
Back
Topp