Tekopp's dagbok *post-partum*

Gratulerer så mye! :love7

Såå gøy! Gratulerer så masse :love7

Gratulerer så mye med spiren :love017 :talk017 :Heartred :love7 :smiley-bounce015

14dpo/3+6 (offisiell ikm i morgen)
Jeg har en gravid-test igjen (babyplan-strimmel) og driver og vakler mellom om jeg skal ta den, eller om jeg bares skal gå ut i fra at alt er vel framover uten.
En liten stemme i bakhodet prøver å si noe om at det hadde vært kjekt med digitale tester og, "bare for å se".
Testing kan være gøy, men syns også det fører til stress altså :D

Skal prøve å få bestilt en TUL for å få sett etter hjertet, da blir det endel tryggere å fortelle folk rundt meg, spesielt barna mine. For min del hadde det vært helt greit å fortelle omverden veldig tidlig, andre voksne tåler å høre om sånt, men vil helst ikke ta barna med på den emosjonelle berg-og-dalbanen det kan være om dette ikke går veien.

utdrag fra tankekverna:
-Jeg har aldri mistet før, så hvorfor skulle jeg begynne nå? -er en tanke
-1 av 3 graviditeter går til grunne - er neste tanke
-Dette kommer til å gå så fint
-Men tenk om det ikke gjør det
-Kanskje jeg skal begynne å strikke noen søte små babyplagg? :D

(strikker alt til gravid familiemedlem, så holder strengt tatt på med søte små babyplagg alt :angelic: )

Last edited:
Jeg har en gravid-test igjen (babyplan-strimmel) og driver og vakler mellom om jeg skal ta den, eller om jeg bares skal gå ut i fra at alt er vel framover uten.
En liten stemme i bakhodet prøver å si noe om at det hadde vært kjekt med digitale tester og, "bare for å se".

Skal prøve å få bestilt en TUL for å få sett etter hjertet, da blir det endel tryggere å fortelle folk rundt meg, spesielt barna mine. For min del hadde det vært helt greit å fortelle omverden veldig tidlig, andre voksne tåler å høre om sånt, men vil helst ikke ta barna med på den emosjonelle berg-og-dalbanen det kan være om dette ikke går veien.

utdrag fra tankekverna:

(strikke alt til gravid familiemedlem, så holder strengt tatt på med søte små babyplagg alt :angelic: )
Forstår godt tankene dine :Heartred du er viljesterk må jeg si som klarer å holde deg unna testene! Jeg er enig, de fører ofte med seg mer vondt enn godt, mer usikkerhet. Men samtidig så kan de være betryggende! Så vanskelig det der!

Jeg krysser alt jeg har for at det her går bra :Heartpink

utdrag fra tankekverna:

(strikke alt til gravid familiemedlem, så holder strengt tatt på med søte små babyplagg alt :angelic: )
Kjenner meg godt igjen i den tankekverna! Her veksler det veldig mellom håp, tro og usikkerhet. Er 5+1 (men etter eggløsning å regne litt kortere), og bortsett fra nattesvette som jeg har hatt alle graviditetene, er det foreløpig temmelig milde symptomer, men så vet jeg at ingen svangerskap er lik. Jeg har ikke oddsen helt på min side, samtidig tenker jeg at hvorfor skal det ikke gå bra? De fleste graviditeter som går til grunne, går til grunne veldig tidlig sånn at mensen faktisk kommer som normalt.
Jeg har 1 digital test igjen som jeg skal ta på tirs om jeg klarer å vente. Mandag kan være for tidlig å få 3+, og jeg vet jeg kommer til å stresse hvis det fremdeles står 2-3 da. Vi prøvde lenge på første og mistet 5 på veien dit, og da var det et stressmoment med strimmeltester. Da jeg ble gravid med datter hadde jeg kjøpt 5 digitale. 2 som viste gravid eller ikke og 3 med ukesindikator. Det klarte jeg å fordele slik at jeg fikk sett utviklingen, og det roet meg litt. Men det er stressende med tester uansett. Håper spiren klamrer seg fast hos oss begge, og at alt er fint :Heartred :love7

Forstår godt tankene dine :Heartred du er viljesterk må jeg si som klarer å holde deg unna testene! Jeg er enig, de fører ofte med seg mer vondt enn godt, mer usikkerhet. Men samtidig så kan de være betryggende! Så vanskelig det der!

Jeg krysser alt jeg har for at det her går bra :Heartpink
Vet ikke om det er viljestyrke eller om jeg bare har nok av andre ting å bruke pengene mine på, digtaltester med ukesindikator er dyre! Men blir sikkert å svi av den siste testen, for nysgjerrig er jeg jo :D Men er definitivt en balansegang mellom vitebegjær og å henge seg for mye opp i det.

Krysser fingre og tær selv, og håper på fine tester fra deg snart ;)

Kjenner meg godt igjen i den tankekverna! Her veksler det veldig mellom håp, tro og usikkerhet. Er 5+1 (men etter eggløsning å regne litt kortere), og bortsett fra nattesvette som jeg har hatt alle graviditetene, er det foreløpig temmelig milde symptomer, men så vet jeg at ingen svangerskap er lik. Jeg har ikke oddsen helt på min side, samtidig tenker jeg at hvorfor skal det ikke gå bra? De fleste graviditeter som går til grunne, går til grunne veldig tidlig sånn at mensen faktisk kommer som normalt.
Jeg har 1 digital test igjen som jeg skal ta på tirs om jeg klarer å vente. Mandag kan være for tidlig å få 3+, og jeg vet jeg kommer til å stresse hvis det fremdeles står 2-3 da. Vi prøvde lenge på første og mistet 5 på veien dit, og da var det et stressmoment med strimmeltester. Da jeg ble gravid med datter hadde jeg kjøpt 5 digitale. 2 som viste gravid eller ikke og 3 med ukesindikator. Det klarte jeg å fordele slik at jeg fikk sett utviklingen, og det roet meg litt. Men det er stressende med tester uansett. Håper spiren klamrer seg fast hos oss begge, og at alt er fint :Heartred :love7
Sist jeg var gravid kjøpte jeg noen av de digitale, og husker jeg var i grensen mellom når folk brukte å få 3+ eller ikke, men så fikk jeg bare 2-3, var helt forferdelig for jeg ble så stressa. Og samboeren min satte ned foten på videre testing når han så hvor stressa jeg ble av det. For det var jo ingen tegn på noe galt.
Alt var jo helt fint, men det er litt greit å få lufta hvor mye rart man tenker rundt dette.

Håper virkelig alt er fint hos oss begge :flower :Heartred

4+6
Formen er fin, murrer men ellers lite symptomer. Ikke vært svimmel engang nå. Blir stressa av mangelen på symptomer, for alle andre har mer. Men så er jeg seint i ei termingruppe så de fleste er forran meg. Får sikkert kvalmen og trøtta kasta på meg snart nok.

Bestilt TUL til når jeg er 7+6 (tror jeg). Legetime uka etter for henvisninger og blodprøver.
Har fått blodsukkermålingsutstyr, og fått noen høye målinger alt i dag. Kontakter nok legen på andre siden av langhelga om henvisning videre.

det kjennes uvirkelig ut at jeg skal være gravid. Jeg leste gjennom dagboka fra når jeg var gravid med 2020 barnet, og da og kjente jeg på det samme. Bare gleda meg til bevegelser så det skulle bli ekte. Det er jo fint, men fortsatt endel uker til.

6+6
Mer kvalm (begynt å brekke meg de siste par dagene, men ikke kasta opp enda), og sovner på sofaen etter å ha lagt unger på kvelden.
En uke til privat TUL, blir skikkelig offisielt da, har allerede fått såpass med mage at jeg syns det vises, er den litt kleine fasen hvor det kan være at jeg bare er blitt litt tykkere... eller kanskje jeg er gravid. Syns jeg ser de blikkene.

7+6 og TUL!
gikk kjempefint, embryo i riktig størrelse og med hjerte som banka gjevnt og raskt, akkurat sånn ting skal være. Ville sette meg to dager fram, men jeg holder på utregning til oul.

Fortalte det til barna i dag, og de ble veldig glad. De bare syns det er lenge å vente på baby :D virker jo helt fjernt for en femåring å måtte vente til etter jul når vi sitter her og smelter i sommervarmen. Så på bilder av babyer inni magen etterpå, har ei bok med bilder av Lennart Nilsen som viste hvordan embryo egentlig ser ut mye bedre enn bønna på ultralyd bilde :love7

Bilde fra boka:
20230616_175430.jpg

Last edited:
8+6
Legetime i dag, første svangerskapskontroll. Fikk skjemaet mitt, fint blodtrykk og logga fødested.
Lagt på meg 1kg i følge vekta hos legen.

Ca 1t etterpå fikk jeg brev på helsenorge med innkalling til toul, når jeg er i uke 12+4 tror jeg?
Kræsjer heldigvis ikke med når vi skal være bortreist på ferie, men blir midt i fellesferien.

Skal på sykehuset for oppfølging av svangerskapsdiabetes over helga, selv om det har blitt endel bedre siste halvanna uka.

Folk på jobb har spurt meg lm jeg er gravid, det vises såpass allerede :bag:

10+3
Jeg har startet på insulin, langtidsvirkende på morgenen. Heldigvis har jeg forholdsvis god effekt av en lav dose, enn så lenge.
Blir oppfølging hver 14dag (minimum) med blodsukker. Var ikke noe problem å få diagnosen svangerskapsdiabetes av spesialist, selv om fastlegen sa "du har det jo ikke, men jeg kan henvise deg" (vurderer sterkt å bytte lege).

Jeg blir kvalm endel hver dag fortsatt, starter ca kl 14 og øker på utover ettermiddagen og kvelden. Virker ikke som det kommer av noe jeg gjør direkte, men met klokka/døgnrytmen.

Ferie nå! Håper det blir en fin sommerferie for oss alle! :smiley-bounce012

Oii, dette har jeg ikke fått med meg! Så artig, gratulere så mye! :Heartred

13+1
Toul (eller sier man otul?) I dag.
Alt ser bra ut med baby, har kjent litt liv siste uka, men var allikevel bekymra før sjekk. Og der var ett foster som sprella og dansa såpass at det ikke var greit å få tatt mål :Heartred
Ble satt fram noen dager, så kjennes ut som liten tidsreise å skrive 13+1 når jeg i dag morges var 12+3.

Tok nipt blodprøver etter ul, håper på gode svar derfra og. Var veldig vondt å ta blodprøve i dag, vesentlig vondere enn å gi blod selv om mengden egentlig er liten.

fikk 1 ul bilde i dag utskrevet. Lurer på om sykehuset prøver å spare penger :D
Snapchat-588938047.jpg

Back
Topp