Tekopp's dagbok *post-partum*

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Tror jeg bare hopper i det og starter på ei dagbok jeg.

36 år, samboer.
Har to barn, født 2017 og 2020. Og selv om vi egentlig har tenkt at vi kanskje burde være ferdige så ser det ikke slik ut gitt. Hadde jo vært hyggelig med en til :D

Fikk fjerna spiral i går på slutten av mens (mista den aldri helt på spiral), så vi hopper rett i en prøveperiode.

Førstemann var en ooops, men fin overraskelse.
nr 2 satt på 5. prøveperiode.
Spent på hvordan dette går :)

Pp1: fjerning av spiral og sykluskrøll
Pp2: 28 dagers syklus
Pp3: gravid!

Last edited:
Så spennende og gøy at dere går for nr tre! Masse lykke til med prøving :love017

Så spennende og gøy at dere går for nr tre! Masse lykke til med prøving :love017
Takk! Er så gøy å se at du nærmer deg termin med nr3 nå, en inspirasjon :happy093 håper det går bra med deg nå :)

Takk! Er så gøy å se at du nærmer deg termin med nr3 nå, en inspirasjon :happy093 håper det går bra med deg nå :)
Ja, hjelp! Snart 32 uker på vei.. Det har gått litt for fort :playful: Det går sånn tålig! Men det skal bli godt å bli ferdig ☺️

Gleder meg til å følge med på prøve-reisen deres! Håper det klaffer fort :love2

Kroppen driver og tuller etter uttak av spiral, jeg håper i det minste at det bare er det, for nå har jeg sporadiske blødninger på dag 4, og trodde jeg var ferdig med mens rett før det. Aner ikke hva som foregår, men er frustrerende.
Bestilte noen tester for eggløsning og graviditet nå, for føler brått på at jeg ikke har nok kontroll over syklus til å bare se det an. Tidligere har jeg bare testet etter graviditet, ikke eggløsning.

endometriose snakk/
Fikk time til sykehus for å starte utredning av endometriose skikkelig i starten av mai, er vel tredje gang jeg starter prosessen, og kanskje tredje gang hele greia blir avbrutt pga graviditet... om jeg er "heldig" :D , jeg har rykka tilbake til start hver gang hvertfall, og må krangle med lege for å få sendt henvisning på nytt. Ønsker jo å få sett på dette pga smerter og familiehistorikk, men følte legen nå var oppgitt fordi jeg sikkert hadde sett noe om det på tiktok eller no.
Når jeg fikk satt inn spiral var det i utgangspunktet for å være lindrende og forebyggende mot endometriose, men at om jeg ikke fikk ønsket resultat var kikhull operasjon neste på lista. Nå derimot var det beskjed om at jeg måtte ta ut spiral, og så vente noen måneder, før de kunne se på om det fortsatt var ille nok til at jeg kan få vente halvanna år på operasjon.
Kjenner jeg tenker endel på dette om dagen, hvor jeg bekymrer meg for at det er noe galt inni meg som jeg ikke får ordna opp i. Så vi får se hva som skjer.

Ingen blødning i dag, yay!

Fikk min første pakke med tester i posten i dag, så tok livets første eggløsningstest i dag. Var som ventet ikke positiv, appen (ptracker) varsler eggløsning om ei uke så får avvente litt før jeg begynner å teste mer etter den.

Snakka endel med samboeren i dag om det med å få barn nr3, han vil jo, men er samtidig veldig bekymra for hvordan man skal gjøre ting siden vi egentlig ikke har noe ekstra soverom å ta av feks. Oppgradering av bil osv.
Vi har hatt to ganske tøffe babytider, er dette egentlig noe vi vil igjennom igjen?
Samtidig som dette er tanker som er store og viktige, syns jeg det er slitsomt når det virker som om ting er bestemt, og så brått er det ikke det.
For jeg og har ting som veier både for og imot. På imot står ikke soverom (som jeg tenker ordner seg), men mer tanker på om jeg virkelig vil ha diabetes igjen, eller føde for den saks skyld. Det er jo alltid noe som veier i mot, men det er jo verdt det.

Åh herregud jeg starta å teste etter eggløsning på mandag fordi det liksom skal gi men en slags ekstra sikkerhet og ro. Men skjønner ikkeno av dette, er jo ikke enten så er den positiv eller så er den negativ, her er det grader av ting. Og tester med dårlige fargestoffer, at man ikke må tisse på x antall timer og tenke på når i døgnet man tester osv osv...

Tror planen blir å prøve å teste en gang for dag (med mindre jeg får noen veldig rare tester igjen), på ca samme tidspunkt, og gjøre som det står på pakka å holde meg 4 timer først. Men sånt er enklere sagt enn gjort i hverdagskaoset altså :D
Det har sikkert ikke gjort det noe greiere med testene at hele familien har hatt omgangssyke nå, kjenner meg fortsatt passe dehydrert etter min natt med oppkast.

5dpo
Ser ut til at jeg hadde eggløsning en gang midt oppi omgangssyka vi hadde, så regner ut i fra det. Men her er det mye usikkerhet.

Trodde jeg hadde bestilt tidligtester, men det hadde jeg ikke, var vanlige. Får se om jeg kjøper tidligtester eller bare venter litt lengre (sannsynligvis blir jeg jo å kjøpe det, må bare komme meg et sted som selger sånt). Har uansett ikke helt trua på denne perioden med sykdom og diverse.

Endel vondter i dag det jeg diffust tenker på som "reproduktive organer". Men vet ikke om jeg vil legge for mye i det, vært mye vondt av og på der ei stund nå.

Last edited:
Ingen blødning i dag, yay!

Fikk min første pakke med tester i posten i dag, så tok livets første eggløsningstest i dag. Var som ventet ikke positiv, appen (ptracker) varsler eggløsning om ei uke så får avvente litt før jeg begynner å teste mer etter den.

Snakka endel med samboeren i dag om det med å få barn nr3, han vil jo, men er samtidig veldig bekymra for hvordan man skal gjøre ting siden vi egentlig ikke har noe ekstra soverom å ta av feks. Oppgradering av bil osv.
Vi har hatt to ganske tøffe babytider, er dette egentlig noe vi vil igjennom igjen?
Samtidig som dette er tanker som er store og viktige, syns jeg det er slitsomt når det virker som om ting er bestemt, og så brått er det ikke det.
For jeg og har ting som veier både for og imot. På imot står ikke soverom (som jeg tenker ordner seg), men mer tanker på om jeg virkelig vil ha diabetes igjen, eller føde for den saks skyld. Det er jo alltid noe som veier i mot, men det er jo verdt det.
Æh, de kan dele rom! Vi har heller ikke rom til en tredje unge. Plass er det minste problemet, tror nå jeg.

Æh, de kan dele rom! Vi har heller ikke rom til en tredje unge. Plass er det minste problemet, tror nå jeg.
Ja jeg vet! Det er det jeg sier, men da begynner han "men de kan ikke dele rom når de er tenåringer, og da må vi bygge ut huset, og så mye får vi ikke i lån om vi har en unge til..."
Han vil jo han også, men så vil han også at alt skal være mye mer på plass enn det jeg tenker er nødvendig. Vil ikke vente 3-5 år på å fikse huset før vi prøver tross alt.

Ja jeg vet! Det er det jeg sier, men da begynner han "men de kan ikke dele rom når de er tenåringer, og da må vi bygge ut huset, og så mye får vi ikke i lån om vi har en unge til..."
Han vil jo han også, men så vil han også at alt skal være mye mer på plass enn det jeg tenker er nødvendig. Vil ikke vente 3-5 år på å fikse huset før vi prøver tross alt.
Den tid, den sorg. Mye kan skje på ti år. Vi hadde jo (eller jeg, merket jeg plutselig) opprinnelig tenkt å utsette prøvingen på grunn av den berømte barnehageplasskrisen. Men da jeg snakket med mannen min om det en gang til, sa han at vi bare skulle la det som skjedde, skje. Tror flere av oss har godt av å tenke sånn. Vi har bare blitt vant til at "alle" har god plass og at "alle" har alt. Faren min vokste opp på 15 (!) kvadrat i en familie på seks - i Norge. Moren min vokste opp på rundt 30 kvadrat i en familie på fem. Det gikk fint med dem alle. (Vet ikke om det muntrer opp mannen din, men det er litt perspektiv i det minste!)

Den tid, den sorg. Mye kan skje på ti år. Vi hadde jo (eller jeg, merket jeg plutselig) opprinnelig tenkt å utsette prøvingen på grunn av den berømte barnehageplasskrisen. Men da jeg snakket med mannen min om det en gang til, sa han at vi bare skulle la det som skjedde, skje. Tror flere av oss har godt av å tenke sånn. Vi har bare blitt vant til at "alle" har god plass og at "alle" har alt. Faren min vokste opp på 15 (!) kvadrat i en familie på seks - i Norge. Moren min vokste opp på rundt 30 kvadrat i en familie på fem. Det gikk fint med dem alle. (Vet ikke om det muntrer opp mannen din, men det er litt perspektiv i det minste!)
Ja vi får prøve å snakke mer om temaet. Vi bodde jo på 60kvm med to unger fram til sommeren som var, så er vel litt at vi både går fremover med å endelig være i hus, men samtidig er ikke det "stort nok". Men ungene har jo egentlig bare lyst til å være på samme rom uansett, så :D

Er liksom så fort gjort å henge seg opp i alt som burde være, å ville at alt skal være så utrolig på stell. Men det ordner seg jo stort sett bare man gir det en sjanse <3

pp2 - cd5
Da var mensen kommet og gått. Har fått en ganske kompakt syklus etter barn, 24 dager var sist på, så får vi se med neste. ganske kort men kraftig mens, noe som nesten kjennes bedre ut enn på spiral. Da var den veldig lett (kunne ikke bruke tampong), men trakk ut i 8-9 dager noen ganger.
Skal begynne å teste etter El straks.

Hadde egentlig tenkt å reise bort med barna noen dager i påska, men uten samboer. Det bare frister lite om jeg da går glipp av EL, så teller på dager og tester meg fram mot den. Kanskje vi flytter turen til senere i uka :angelic: Klarer sikkert å finne en god grunn som egner seg i familieselskap for det også.

---
Tenker også litt på enkelte forkortelser man bruker. Dømmer ikke andre, men TR og IKM, tante rød og ikke-kommet-mens... liker ikke de altså.
Prøver å lære barna mine korrekte anatomiske navn på sine kjønnsorganer, og tror femåringen i hvertfall har en viss forståelse av hva mens er. Så skjønner ikke helt hvorfor man ikke bare kaller det for det?
Det blir så merkelig abstrakt å snakke om besøk av ei tante, samtidig som man viser fram pinner man akkurat har tisset på og snakker veldig åpent om andre kroppslige opplevelser (farge og konsistens på utflod, livmortapp og slikt).

Last edited:
Tenker også litt på enkelte forkortelser man bruker. Dømmer ikke andre, men TR og IKM, tante rød og ikke-kommet-mens... liker ikke de altså.
Prøver å lære barna mine korrekte anatomiske navn på sine kjønnsorganer, og tror femåringen i hvertfall har en viss forståelse av hva mens er. Så skjønner ikke helt hvorfor man ikke bare kaller det for det?
Det blir så merkelig abstrakt å snakke om besøk av ei tante, samtidig som man viser fram pinner man akkurat har tisset på og snakker veldig åpent om andre kroppslige opplevelser (farge og konsistens på utflod, livmortapp og slikt).

Jeg er sååå enig! Har tenkt det samme selv mange ganger, men blir dratt inn i det og bruker se samme begrepen her inne på forumet. Er bare enklere siden alle andre gjør det liksom :laughing002
Eller i dagligtale sier jeg såklart aldri «Tante rød» eller «ikke kommet mens». Er jo kjemperare ord/begreper egentlig :laughing002

Masse lykke til med prøvingen :love2

Jeg er sååå enig! Har tenkt det samme selv mange ganger, men blir dratt inn i det og bruker se samme begrepen her inne på forumet. Er bare enklere siden alle andre gjør det liksom :laughing002
Eller i dagligtale sier jeg såklart aldri «Tante rød» eller «ikke kommet mens». Er jo kjemperare ord/begreper egentlig :laughing002

Masse lykke til med prøvingen :love2
Er jo kjekt å ha ett felles språk med folk på forumet, bare ble tenkende litt på den herlige blandingen av metaforer og grafisk språk :D men er supert å kunne lufte litt rundt greier det er vanskelig å snakke om i hverdagen :cat:

Takk :Heartred håper det går bra med deg i det du står i nå også :Heartred

Cd 9
Blir sterkere men tviler på at noe skjer på noen dager.
Premom tror el er i morra, p tracker i slutten av uka. Ut i fra testene er jeg tilbøyelig til å være enig med ptracker gitt.

Ny bekymring jeg -aldri- hadde tenkt på før jeg hang på prøvedel av forum "hva om jeg ikke har eggløsning?"
Med min historikk med forholdsvis regelmessig mens og to vellykkede graviditeter har jeg ingen grunn til å tenke på sånt, men man blir litt påvirka av ting man kan lese om :D
b2113d47-faa5-4d99-bbaa-ed4311604141.jpg

Last edited:
Ja vi får prøve å snakke mer om temaet. Vi bodde jo på 60kvm med to unger fram til sommeren som var, så er vel litt at vi både går fremover med å endelig være i hus, men samtidig er ikke det "stort nok". Men ungene har jo egentlig bare lyst til å være på samme rom uansett, så :D

Er liksom så fort gjort å henge seg opp i alt som burde være, å ville at alt skal være så utrolig på stell. Men det ordner seg jo stort sett bare man gir det en sjanse <3
Haha, vi har typ 54kvm og et soverom. Men to skal vi ihvertfall ha, så får vi se om fem år igjen :hilarious:

Haha, vi har typ 54kvm og et soverom. Men to skal vi ihvertfall ha, så får vi se om fem år igjen :hilarious:
Vi hadde to soverom, ett knøttliten og ett hvor vi akkurat fikk inn dobbeltseng og sprinkelseng (men måtte kappe ned to ben så den hvilte på lista for å få plass :D ). Både fordeler og ulemper med å bo litt smått, men absolutt ingen grunn til å utsette å utvide flokken mener jeg :happy:
Unger trenger mindre plass enn mange tror.

Vi hadde to soverom, ett knøttliten og ett hvor vi akkurat fikk inn dobbeltseng og sprinkelseng (men måtte kappe ned to ben så den hvilte på lista for å få plass :D ). Både fordeler og ulemper med å bo litt smått, men absolutt ingen grunn til å utsette å utvide flokken mener jeg :happy:
Unger trenger mindre plass enn mange tror.
Hahaha, jeg ser det for meg!
vi tenker bo her til fastrentetiden er over om 9år, de klarer seg til da :gen045 vi har seng i stua og jentungen soverommet. Så blir det køyeseng på dem etterhvert frem til vi flytter

Hahaha, jeg ser det for meg!
vi tenker bo her til fastrentetiden er over om 9år, de klarer seg til da :gen045 vi har seng i stua og jentungen soverommet. Så blir det køyeseng på dem etterhvert frem til vi flytter
Våre faste utgifter har ca dobla seg etter vi flytta (med lån, øte renter og alt som følger med å eie heller enn leie), så den planen hørtes veldig fornuftig ut! Spesielt i dagens økonomiske klima :angelic:

Back
Topp