Tar dere barna ut av skole/bhg for å reise på tur?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet Opprettet
Nei. Jeg respekterer barnas skolegang og det er viktogere for meg enn å spare noen tusen på sydentur. Skolen her er strenge på det og godt er det. Noen tar alikevel ut barna i ukesvis (dessverre de elevene med språk og sosiale vansker) og dette merkes på elevene det gjelder. Burde vært barnevernsak øyeblikkelig i slike tilfeller.

Det er da ikke omsorgssvikt å ta barna ut av skolen for å reise på ferie. Uavhengig av hvordan barna er sosialt og språklig... La barnevernet prioritere de barna som lever i skadelige omgivelser heller.

I bhg ja, skole er ikke aktuelt enda. Tviler på at vi vil gjøre det.

Ikke skolebarn ennå, i bhg kan jeg ta ut for litt ekstra fri. Når de går på skole har de nok fri fra før, de trenger ikke ekstra fri for at vi absolutt skal ut å reise bare for å reise. Selvsagt er det noe spesielt som f.eks begravelse er det en ting men ikke kun for ferie. Har en mor som jobber på skole, der var det en i 10 klasse som midt oppi muntlig eksamen ikke hadde opplyst foreldrene om hvilket fag vedkommende kom opp i, foreldrene tok det i god tro at barnet ikke hadde eksamen akkurat den helgen de skulle en langhelg til en storby, de trodde barnet sitt som sa at nei ingen eksamensforberedelser torsdag og fredag før eksamen mandag. Det var obligatorisk oppmøte disse dagene. Fikk avslag på søknad om fri, noe elev ikke opplyste om hjemme, familien reiste og foreldrene fikk først vite om dette når de kom hjem fra turen. Dårlig av foreldre å i det hele tatt bestille tur midt oppi eksamenstid og ta alt for god jord fordi barnet så gjerne vil på tur. Her blir turer lagt til ferier når guttene er i skolealder

Det er da ikke omsorgssvikt å ta barna ut av skolen for å reise på ferie. Uavhengig av hvordan barna er sosialt og språklig... La barnevernet prioritere de barna som lever i skadelige omgivelser heller.

Om man hvert år tar ut barnet i 3-6 uker for å besøke hjemlamdet så er det melding til barnevernet, dem type fravær er nok til at eleven må gå trinnet om igjen.

Om man hvert år tar ut barnet i 3-6 uker for å besøke hjemlamdet så er det melding til barnevernet, dem type fravær er nok til at eleven må gå trinnet om igjen.
Praktiseres det? Jeg skulka det meste av 4-7. trinn, og store deler av ungdomsskolen, hørte aldri noe om det.

En medelev i ett av mine barns klasser var borte mesteparten av fjoråret, men hen ble flyttet opp med resten av trinnet sitt.

Praktiseres det? Jeg skulka det meste av 4-7. trinn, og store deler av ungdomsskolen, hørte aldri noe om det.

En medelev i ett av mine barns klasser var borte mesteparten av fjoråret, men hen ble flyttet opp med resten av trinnet sitt.

Nei det praktiseres ikke, det er bare tull. Men barnet har jo rett (og plikt) til å ha en form for undervisning, men hva vet vel vi om hva foreldrene eller andre der de oppholder seg lærer barna. I Norge blir jo heller ikke svake elever holdt tilbake, og innvandrere uten skolegang må ikke begynne i 1.klasse for å kunne si at de har fullført grunnskolen.

Om man hvert år tar ut barnet i 3-6 uker for å besøke hjemlamdet så er det melding til barnevernet, dem type fravær er nok til at eleven må gå trinnet om igjen.[/QUOTE

Barnevernet kan jo ikke gjøre noen ting angående ett barn som ikke oppholder seg i Norge. Jeg syns det høres ut som en merkelig praksis.

Ja, dette har faktisk blitt veldig strengt fordi det skulkes mer enn noen gang på barneskoler, ikke her jeg jobber men vet det er et stort problem i osloskolen bl.annet nå husker ikke jeg eksakt antall dager som skal til men det er ikke så mye og det gjelder da selvfølgelig ugyldig fravær ikke at man er syk, klart er man mye syk kreves det jo etterhvert legeattest men en ferie til hjemlamdet i flere uker er ikke gyldig og det har jeg vært borte i flere ganger, i en av tilfellene var elevene borte i 8 uker, der ble det søkt om å ta trinnet på nytt fra lærer/ledelse og det ble meldt til barnevernet, det er omsorgsvikt å nekte barnet sitt opplæring i norge. Hva som skjedde videre er jeg usikker på. Skolene har sikkert ulik praksis her altså men dette kam jo skje om eleven har mye ugyldig fravær. Det får man selvfølgelig ikke av en uke eller 2 i syden[emoji5]

Så ja, det KAN skje, er det vanlig? Absolutt ikke. Men jeg personlig hadde ikke risikert det for noen uker i sola dersom mitt barn hadde mye ugyldig fravør fra før[emoji5]

Last edited by a moderator:

Har vært borte i tilfeller der det har blitt meldt. Men som nevnt flere ganger, dette gjelder jo ikke noen ukers ferie, jeg snakker ol de som drar til hjemlandet i ukesvis hvert år, så nei, det er ikke tull og jo, det praktiseres enkelte steder. Har faktisk opplevd at svake elever har gått om igjen også, 3 ganger faktisk. En var en medelev av meg selv som gikk 7 om igjen og de 2 andre tilfellene er fra nyere tid (gud nå følte jeg meg gammel[emoji23]) der var det snakk ol 1 og 3 klasse om igjen.

Ser du sammenligner med flykninger som begynner på riktig alderstrinn, det blir jo noe helt annet. De starter jo på sitt trinn og får mye ekstra hjelp der, for de er jo det sosiale utrolig viktig for utviklingen, ville jo vært rart å plassere store barn i 1 klasse[emoji85]

Barnehage er nå en ting for der går barna fordi foreldrene er på jobb stortsett.

Skolen er utrolig viktig for barna. Barn har ikke bare rett til undervisning men også en plikt til å følge undervisning. Om et barn er borte en uke mister det faktisk mye undervisning og kan bli hengende etter. Dette handler også om å lære barna sine om en sunn holdning til skole og forpliktelser. En fredag i halvåret er ikke krise, men barnet ditt fanger fort opp at fredager er dager man kan sluntre litt unna om de voksene legger til rette for det.

Alle har ikke råd til syden ferie i sesong, men er da den sydenturen så viktig?. Finn på noe annet i ferien eller spar opp i noen år. For barnet er det viktigere å oppleve noe med foreldre og familie enn hvor ferden går.

Hold barna på skolen i skoletiden.. det er nok av ferier i skoleåret. Det er dessverre ditt barn som taper på å tas ut av skolen.

Back
Topp