Tanker rundt morsmelk og mme

Takk for tips! Det skal jeg huske på :) Jeg prøvde å blande litt ferdig NAN (ikke fra pulver men kjøpt ferdig) med mm nå, det gikk kjempefint! Deilig :) Får teste med pulver i morra!

NAN kan være litt hardt mot magen for enkelte, så om du synes at lille virker utilpass kan du prøve Hipp i stedet. Den fungerer for oss, mens NAN er helt fryktelig. Men dette er selvfølgelig helt individuelt! Du finner fort ut hva som funker for dere :)
 
NAN kan være litt hardt mot magen for enkelte, så om du synes at lille virker utilpass kan du prøve Hipp i stedet. Den fungerer for oss, mens NAN er helt fryktelig. Men dette er selvfølgelig helt individuelt! Du finner fort ut hva som funker for dere :)

Takk! Det gikk veldig greit med NAN :) Men..flaut (!)...det var visst filteret i pumpa som var problemet, vakuumet ble for dårlig til å få nok ut, selvom det liknet at den pumpet som normalt. Så nå har jeg byttet og alt funker igjen :) Deilig! Men tusen takk for råd, fra deg og de andre, det satte jeg veldig pris på :) Det er så godt å kunne spørre her!
 
Takk! Det gikk veldig greit med NAN :) Men..flaut (!)...det var visst filteret i pumpa som var problemet, vakuumet ble for dårlig til å få nok ut, selvom det liknet at den pumpet som normalt. Så nå har jeg byttet og alt funker igjen :) Deilig! Men tusen takk for råd, fra deg og de andre, det satte jeg veldig pris på :) Det er så godt å kunne spørre her!
Jeg er imponert over at har pumpet sååå lenge! Bøyer meg i støvet! Åssen har du klart det? Tar det ikke innmari mye tid?
Jeg ga meg etter 3,5 mnd, da følte jeg at alt av aktiviteter som befant seg utenfor husets fire vegger var et ork pga at jeg alltid måtte ha et sted å pumpe, og det tok jo nærmere 3 kvarter hver gang, for å prøve å få ut mest mulig og helst også øke mengden, da mini har måttet få MME i tillegg hele tiden.
 
Da mini her ble født hadde han problemer med blodsukkeret og riktig sugeteknikk. Dette endte med at vi måtte slutte å amme. Jeg har fått endel kommentarer på at jeg gir flaske og føler hele tiden at jeg må forklare hvorfor jeg "ga opp" fordi morsmelk er det beste for barnet. På sykehuset fikk vi mye informasjon fra barnelegene om at nyere forskning viser at det er ikke ammingen som beskytter barnet mot allergier og sykdom men at det er hvordan barnet har det i mors liv og mors hormonnivå. Her er er den forskningen omtalt på forskning.no:

http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror

Jeg synes det er fint at man fokuserer på mer helhetlige studier når det kommer til dette for jeg synes det er mye synsing og holdninger som kanskje er litt utdaterte.

Hva synes dere om tematikken?
Veldig fint at du tar dette opp, og veldig bra at det finnes forskning på dette området :) det letter litt på samvittigheten ;-)
En ting bare, er det ikke rart hvis ikke det finnes nyere forskning om dette temaet? Og forresten, når denne forskningen er såpass "gammel", burde ikke denne da vært oppfanget og tatt i bruk på alle landets sykehus og helsestasjoner?
Nå skal det sies at jeg har stort sett bare møtt forståelse av de fagpersonene jeg har vært borti. Det var jordmor på sykehuset som foreslo å gå over fra mating med kopp til flaske, og på helsestasjonen møtte jeg utsagn som helt tydelig støttet min avgjørelse da jeg sluttet å pumpe, at jeg ikke måtte ha dårlig samvittighet osv, jeg hadde gjort mitt beste. Så "skammen" over å gi flaske lå for min del mest i meg selv, men også ute i samfunnet, utenfor fagmiljøer som visste hva som var problemet. Jeg har følt veldig på et behov for å forklare hvorfor jeg ikke ammer, og tar meg selv i å fortsatt vegre meg for å gi flaske ute blant folk :-S
 
Da mini her ble født hadde han problemer med blodsukkeret og riktig sugeteknikk. Dette endte med at vi måtte slutte å amme. Jeg har fått endel kommentarer på at jeg gir flaske og føler hele tiden at jeg må forklare hvorfor jeg "ga opp" fordi morsmelk er det beste for barnet. På sykehuset fikk vi mye informasjon fra barnelegene om at nyere forskning viser at det er ikke ammingen som beskytter barnet mot allergier og sykdom men at det er hvordan barnet har det i mors liv og mors hormonnivå. Her er er den forskningen omtalt på forskning.no:

http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror

Jeg synes det er fint at man fokuserer på mer helhetlige studier når det kommer til dette for jeg synes det er mye synsing og holdninger som kanskje er litt utdaterte.

Hva synes dere om tematikken?

Min svigermor er ganske nazi på amming og jeg var litt stresset og redd for å ikke gå det til pga maset hennes, men det gikk :) så tenker jeg, hu ammet begge sine sønner, men i dag då har begge mageproblemer og min mann har allergier også, hans bror har krons og må ofte inn på sykehuset til behandling, så man får ikke ett perfekt barn bare pga amming :) og jeg mener at mme er bedre enn ingebting! Hva skal man gjøre hvis man ikke får det til lissom??? ;)

Godt det forskes :)
 
Tusen takk! :) Ja, har full-pumpet siden hun ble født 30. mai, men nå må jeg nok over på erstatning etter hvert... Men det er sant som du sier. Jeg har jo vært flink som har holdt ut så lenge uten noe ekstra :) Nå håper jeg bare hun liker smaken av mme! Får kanskje blande litt med det jeg pumper ut :) Noen tips?

Oj du har vert flink! Her har jeg full-pumpa i en mnd ca nå og er dritt lei!
 
Veldig fint at du tar dette opp, og veldig bra at det finnes forskning på dette området :) det letter litt på samvittigheten ;-)
En ting bare, er det ikke rart hvis ikke det finnes nyere forskning om dette temaet? Og forresten, når denne forskningen er såpass "gammel", burde ikke denne da vært oppfanget og tatt i bruk på alle landets sykehus og helsestasjoner?
Nå skal det sies at jeg har stort sett bare møtt forståelse av de fagpersonene jeg har vært borti. Det var jordmor på sykehuset som foreslo å gå over fra mating med kopp til flaske, og på helsestasjonen møtte jeg utsagn som helt tydelig støttet min avgjørelse da jeg sluttet å pumpe, at jeg ikke måtte ha dårlig samvittighet osv, jeg hadde gjort mitt beste. Så "skammen" over å gi flaske lå for min del mest i meg selv, men også ute i samfunnet, utenfor fagmiljøer som visste hva som var problemet. Jeg har følt veldig på et behov for å forklare hvorfor jeg ikke ammer, og tar meg selv i å fortsatt vegre meg for å gi flaske ute blant folk :-S

Jeg synes det du spør om er kjempe interessant! Da jeg fikk førstemann for seks år siden fikk vi masse ammeoppfølging og jeg kjente da på et ekstremt ammepress fra helsevesen og samfunnet generelt. Jeg ammet han i seks måneder og det var seks måneder med blod og tårer. Jeg husker nesten ingenting fra den tida og føler at jeg mistet hele barseltida. Men nå, seks år senere var det en helt annen holdning blant helsepersonellet. Nå handlet det jo om mini sin helse også så da var situasjonen litt annerledes. Men snakka mye med barnelegene om dette og de sa at de bruker denne forskningen daglig og stedet er synd at andre innenfor helsevesenet ikke tar i bruk ny forskning på feltet. Dette blir jo veldig erfaringsbasert fra min side da.

Men om man skal tenke fra et litt større samfunnsperspektiv så tror jeg aldri at man kommer til å likestille morsmelk og mme. (Og det synes jeg er fint, for all del!). Dette fordi det er jo veldig mye fordeler med morsmelk og det er mindre risiko for at man gjør noe feil som å glemme å sterilisere eller bruke feil blandingsforhold. I tillegg så blir det jo feil av norske myndigheter å anbefale noe man må kjøpe på markedet. I tillegg så er det jo mye mer miljøvennlig å amme :) I tillegg tror jeg at noe av dette er kulturelt. Du skal jo ikke langt unna før folk spør om du har valgt å amme eller å gi flaske. :)

I forhold til helsepersonell så tror jeg det tar lang tid før man klarer å få alle med på lasset. Det er nok veldig individuelt hvordan de ulike møter mødre med ammeproblemer.

Jeg synes det er godt å høre at du har blitt møtt på en god måte! Det har jeg også denne gangen! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Jeg synes også det er vanskelig å ta fram flaska og har også følt et behov for å forklare hvorfor jeg ikke ammer. Har også møtt mye rare holdninger og fått kommentarer på at jeg er lat og at jeg bare ikke har prøvd nok. :-(
 
Min svigermor er ganske nazi på amming og jeg var litt stresset og redd for å ikke gå det til pga maset hennes, men det gikk :) så tenker jeg, hu ammet begge sine sønner, men i dag då har begge mageproblemer og min mann har allergier også, hans bror har krons og må ofte inn på sykehuset til behandling, så man får ikke ett perfekt barn bare pga amming :) og jeg mener at mme er bedre enn ingebting! Hva skal man gjøre hvis man ikke får det til lissom??? ;)

Godt det forskes :)

Godt å høre at amminga gikk fint! Ikke greit å føle på svigermors press altså! :) Det er nok mye genetikk inn i bilde også ja! :)
 
Åh, så deilig å lese denne tråden! Jeg har som mange av dere andre pumpet pga. ammeproblemer. Nå er snuppa snart fem måneder, og jeg sliter plutselig med å ha nok melk til henne. Men jeg har hatt nok helt til nå! Og det er jo det jeg må fokusere på. Ikke at det er et nederlag at jeg ikke har nok lenger eller at snuppa aldri har tatt puppen...

Måtte bare si takk for mange tankevekkende innlegg :)

Wow! Imponert over deg altså!!! :)
 
Jeg vil bare understreke at jeg ikke mener at man skal sette mme foran mm og amming altså. Jeg hadde absolutt ammet om jeg hadde kunnet. Men når det nå er sånn at man ikke kan så er det så synd at man skal føle seg som verdens verste mor fordi man tror at man påfører barnet astma og allergier, når dette ikke er tilfellet! Tenkte bare å skrive det så ingen misforstår :)
 
Jeg vil bare understreke at jeg ikke mener at man skal sette mme foran mm og amming altså. Jeg hadde absolutt ammet om jeg hadde kunnet. Men når det nå er sånn at man ikke kan så er det så synd at man skal føle seg som verdens verste mor fordi man tror at man påfører barnet astma og allergier, når dette ikke er tilfellet! Tenkte bare å skrive det så ingen misforstår :)
Helt enig i det! Og gode poenger når det gjelder at ammingen bør være å foretrekke sånn generelt i samfunnet. I mitt hode er amming også det enkleste..når det bare fungerer!
 
Jeg er imponert over at har pumpet sååå lenge! Bøyer meg i støvet! Åssen har du klart det? Tar det ikke innmari mye tid?
Jeg ga meg etter 3,5 mnd, da følte jeg at alt av aktiviteter som befant seg utenfor husets fire vegger var et ork pga at jeg alltid måtte ha et sted å pumpe, og det tok jo nærmere 3 kvarter hver gang, for å prøve å få ut mest mulig og helst også øke mengden, da mini har måttet få MME i tillegg hele tiden.

Takk! :) Og i like måte! Jeg var veldig tett på å slutte ved 3,5 mnd.
Jo, det tar innmari mye tid... Men jeg har hele tiden hatt nok melk, og ikke hatt behov for erstatning - og det har liksom gjort at jeg har holdt det gående. Det er tungvint når man skal avgårde, men det går. Sørger for å treffe så godt som mulig med tidspunkt for mat, og pumper gjerne like før, så har jeg 3-4 timer før jeg må pumpe igjen. Og da sitter jeg gjerne i bilen el.l. hvis jeg har den. Ellers prøver jeg å rekke hjem igjen. Har aldri pumpet på café (har kun vært på café to ganger), der går min grense... Det tar ca. 30 minutter, 45 om morgenen :)
 
Oj du har vert flink! Her har jeg full-pumpa i en mnd ca nå og er dritt lei!

Takk! Det ble rutine etter hvert... Men jeg tror ikke jeg hadde gjort det igjen hvis jeg kunne startet på nytt. Det tar for mye tid og krefter. Og har nok også vært et resultat av at jeg er usikker på om jeg er en god nok mor. Men det er vi jo alle!

Nå er det mer staheten det går på; jeg skal klare meg til 6 mnd., nå når jeg er kommet så langt (hun er 5 mnd. i dag). Så er det gradvis stopp. Skal nyte det siste av permisjonen 100%! Men nå er jeg liksom så nærme målet at jeg fortsetter... Tror det jeg vil frem til er at du skal slutte når du blir for sliten og lei av det. Og jeg tror jeg vil definere det som at det er når du bruker enda mer ekstra tid på pumpingen enn det den pleier å ta (flere ekstra pumpinger ut over de gangene du pumper rett før/etter babyen har fått mat, for at du skal ha nok til h*n). Det var ingen på helsestasjonen som kunne gi meg noe godt svar, men etter å ha vært igjennom det selv så er det min konklusjon... Oi, dette ble langt. Lykke til uansett hva du velger, og ha en fin permisjon! :)
 
Back
Topp