Tanker rundt morsmelk og mme

Otuko

Betatt av forumet
Da mini her ble født hadde han problemer med blodsukkeret og riktig sugeteknikk. Dette endte med at vi måtte slutte å amme. Jeg har fått endel kommentarer på at jeg gir flaske og føler hele tiden at jeg må forklare hvorfor jeg "ga opp" fordi morsmelk er det beste for barnet. På sykehuset fikk vi mye informasjon fra barnelegene om at nyere forskning viser at det er ikke ammingen som beskytter barnet mot allergier og sykdom men at det er hvordan barnet har det i mors liv og mors hormonnivå. Her er er den forskningen omtalt på forskning.no:

http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror

Jeg synes det er fint at man fokuserer på mer helhetlige studier når det kommer til dette for jeg synes det er mye synsing og holdninger som kanskje er litt utdaterte.

Hva synes dere om tematikken?
 
Veldig viktig at det studeres mere nøye! er alt for mange som er "gammeldagse".. f.eks eldste tantebarnet mitt som kun ble ammet på sykehuset har nesten ikke vært syk - mens nr2 som ble ammet til 6mnd sloter konstant med ørebetennelse og feber..
 
Jeg følte at jeg ble sett skikkelig ned på av de på sykehuset fordi vi ikke fikk til ammingen før vi dro hjem. Og det ble ikke bedre på helsestasjonen. Det resulterte i at jeg pumpet for harde livet døgnet rundt i seks uker og ga på flaske, uten å få til å amme én eneste gang. Jeg prøvde å legge henne til hver eneste gang hun var sulten, men det var helt håpløst - hun bare vridde seg vekk og ble hysterisk.

Prøvde å forklare på helsestasjonen, og fikk ammeveiledning der, men selv etter at de så med egne øyne hvor nytteløst det var fikk jeg beskjed om at "alle kan amme, det tar bare litt tid for noen å finne riktig teknikk". Jeg har aldri følt meg så ubrukelig verken før eller siden.
(Vi fant jo ut i ettertid at jenta vår hadde låsninger i rygg og nakke etter en litt tøff fødsel, som ganske sannsynlig kan forklare hvorfor hun ikke ville amme, men dette fikk vi absolutt ingen informasjon om på sykehuset eller helsestasjonen.)

Jeg synes det burde være mer forståelse for de som ikke får til eller kan amme. Og mer kunnskap om flasking og mme blant de på helsestasjonen. Jeg synes det er skremmende at det er så lite "akseptert" med flaskebarn i 2015, og det går vel utelukkende på manglende kunnskap tenker jeg.

Jeg fikk forøvrig flaske selv da jeg var baby og jeg var omtrent aldri syk som barn, heller ikke i voksen alder.
 
Jeg ammet lille i ca. 4 uker. Alt gikk kjempe fint, helt til jeg ikke hadde nok melk til han. Han skrek og skrek og dro i puppen. Fikk beskjed om å gi han tillegg, så begynte å gi han det. Tilslutt nekta han puppen og jeg måtte bare gi flaske. Skulle selvfølgelig ønske jeg kunne ammet han mye lenger, men man må se på hva som faktisk er best for barnet og mor. Skal han måtte skrike seg gjennom dagene, med en kjempe stresset mor som ikke har nok melk?
Jeg nekter hvertfall å la sønnen min gå sulten, som en hver annen mor. Kjenner mange barn som har fått flaske hele veien, Og det er ingenting galt med dem ;)

I mitt tilfelle var helsevesenet bare positive til at jeg gav han mme.
Men har hørt mange skrekk historier om helsesøster og jordmødre som tvinger på amming, og virker nesten sure når mor sier nei.

De enste jeg har fått kommentarer av er andre familie medlemmer som selv ammet sine unger lenge, på hvorfor jeg ikke ammer. Bare lukker øra, jeg vet hva som er best for mitt barn :)
 
Jeg pumpet i to mnd mens jeg hele tiden prøvde å legge han til, i håp om at teknikken hadde kommet. Etter 2 mnd var jeg så lei av å hele tiden måtte sitte å pumpe, for jeg mistet jo bare mer og mer melk, så da tok jeg en beslutning på at det bare ble flaske. Det var innmari deilig, for pappaen kan jo mate like mye, og det blir mer frihet :)
Kjente godt på den forventningen hele samfunnet har til at man skal amme, og at man føler for å måtte forklare/forsvare hvorfor man ikke ammer. Det er som om alle har ett krav på å få vite om x antall betennelser, sykdom osv. Pga dette løy jeg til hs og sa at han fikk mer mm enn mme da jeg pumpet. Da var de fornøyde liksom.
De fleste ønsker jo å amme, og da burde folk forstå at som regel er det en veldig god grunn til at man IKKE gjør det, og så burde man ikke trenge en forklaring.
 
Det jeg synes er en fellesnevner for alle historiene jeg hører er at mammaer har prøvd alt hva de klarer og føler seg misforstått og stigmatisert av samfunnet generelt. Dette er noe jeg synes er fryktelig synd særlig med tanke på hva forskningen faktisk sier når man inkluderer det helhetlige bildet. Det virker som om det trengs et type paradigmeskifte for at det skal være ok å gi morsmelkerstatning. Barnelegene på sykehuset her sa faktisk "dette blir vel som å banne i kirka, men nyere forskning viser at det er mors hormonnivå og hvordan barnet har det i mors liv som avgjør sykdom og allergier". Det synes jeg sier mye om holdningene som er tilstede.

Jeg mener ikke at folk skal slutte å amme eller å promotere mme her. Jeg bare kjenner på at jeg savner en mer saklig og nyansert diskusjon rundt temaet. Også savner jeg en generell holdning på at mor gjør hva som funker best for sitt barn.
 
Jeg følte at jeg ble sett skikkelig ned på av de på sykehuset fordi vi ikke fikk til ammingen før vi dro hjem. Og det ble ikke bedre på helsestasjonen. Det resulterte i at jeg pumpet for harde livet døgnet rundt i seks uker og ga på flaske, uten å få til å amme én eneste gang. Jeg prøvde å legge henne til hver eneste gang hun var sulten, men det var helt håpløst - hun bare vridde seg vekk og ble hysterisk.

Prøvde å forklare på helsestasjonen, og fikk ammeveiledning der, men selv etter at de så med egne øyne hvor nytteløst det var fikk jeg beskjed om at "alle kan amme, det tar bare litt tid for noen å finne riktig teknikk". Jeg har aldri følt meg så ubrukelig verken før eller siden.
(Vi fant jo ut i ettertid at jenta vår hadde låsninger i rygg og nakke etter en litt tøff fødsel, som ganske sannsynlig kan forklare hvorfor hun ikke ville amme, men dette fikk vi absolutt ingen informasjon om på sykehuset eller helsestasjonen.)

Jeg synes det burde være mer forståelse for de som ikke får til eller kan amme. Og mer kunnskap om flasking og mme blant de på helsestasjonen. Jeg synes det er skremmende at det er så lite "akseptert" med flaskebarn i 2015, og det går vel utelukkende på manglende kunnskap tenker jeg.

Jeg fikk forøvrig flaske selv da jeg var baby og jeg var omtrent aldri syk som barn, heller ikke i voksen alder.

Jeg synes det er så utrolig uprofesjonelt at de oppførte seg på en måte som gjorde at du følte det sett ned på. Skikkelig provoserende faktisk!

Jeg ble møtt på en veldig fin måte synes jeg men det kan jo han noe med at mini her måtte ha tillegg pga blodsukkeret. Det virker som at det er mer akseptert når det er noe medisinsk inn i bildet. Når det kommer til hs er jeg veldig enig med deg i at det er veldig lite kunnskap om flaskemating. Det burde absolutt vært en flyer tilgjengelig om sterilisering, praktiske tips, de ulike mme og hva man gjør om det er melkeproteinallegi inn i bilde. Det hadde vært veldig fint å fått nasjonale retningslinjer på det.
 
Jeg er for at man skal støttes I sine valg. Jeg har ikke lyst til å møtes med stygge blikk når jeg drar frem puppen, enn hvor det måtte være fordi at det finnes flasker. Samtidig har jeg respekt for de som prøver og ikke får det til og dermed bruker flasker. Ja, det kan være veldig ammefrelst og spesielt noen leger/jm/HS ser ikke forbi bare pupp. Godt med forskning som er litt nyansert og ikke bare ser en side av saken.
 
Barnelegene på sykehuset her sa faktisk "dette blir vel som å banne i kirka, men nyere forskning viser at det er mors hormonnivå og hvordan barnet har det i mors liv som avgjør sykdom og allergier". Det synes jeg sier mye om holdningene som er tilstede.
For meg høres det veldig logisk ut. Jeg ble ammet lenge, og mamma hadde fløte i brystene. Burde vært knall frisk. Men jeg ble født med astma mest sannsynlig fordi min mor røyket de 5 sigarettene det var lov til i svangerskapet for 30 år siden. Det kan jo være tilfeldig, men mest sannsynlig ikke.
Ønsker heller ikke at amming skal velges bort til fordel for mme fordi folk ikke gidder, men å begrunne amming med at barna holder seg friske blir jo feil. Da får de finne på noe nytt!
 
Jeg synes det er så utrolig uprofesjonelt at de oppførte seg på en måte som gjorde at du følte det sett ned på. Skikkelig provoserende faktisk!

Jeg ble møtt på en veldig fin måte synes jeg men det kan jo han noe med at mini her måtte ha tillegg pga blodsukkeret. Det virker som at det er mer akseptert når det er noe medisinsk inn i bildet. Når det kommer til hs er jeg veldig enig med deg i at det er veldig lite kunnskap om flaskemating. Det burde absolutt vært en flyer tilgjengelig om sterilisering, praktiske tips, de ulike mme og hva man gjør om det er melkeproteinallegi inn i bilde. Det hadde vært veldig fint å fått nasjonale retningslinjer på det.

Ja, jeg har sagt fra til de på helsestasjonen nå i senere tid at de bør tenke seg om før de dømmer mor nedenom og hjem fordi hun ikke får til ammingen. Spesielt når de ikke engang gadd å vurdere det jeg sa om at jenta mi ikke ville/fikk til å amme. Hadde vi fått tips om å oppsøke manuellterapeut tidligere hadde vi kanskje fått til ammingen vi også. Det er vondt og sårt å tenke på, jeg ønsket så inderlig å amme lenge! :(

Ja til mer kunnskap og informasjon om amming vs. flasking (og samtidig et solid spark i ræva til helse-Norge som må få opp øynene for muskel- og skjelettplager som kan oppstå hos barn etter tøffe fødsler)!
 
Ja, jeg har sagt fra til de på helsestasjonen nå i senere tid at de bør tenke seg om før de dømmer mor nedenom og hjem fordi hun ikke får til ammingen. Spesielt når de ikke engang gadd å vurdere det jeg sa om at jenta mi ikke ville/fikk til å amme. Hadde vi fått tips om å oppsøke manuellterapeut tidligere hadde vi kanskje fått til ammingen vi også. Det er vondt og sårt å tenke på, jeg ønsket så inderlig å amme lenge! :(

Ja til mer kunnskap og informasjon om amming vs. flasking (og samtidig et solid spark i ræva til helse-Norge som må få opp øynene for muskel- og skjelettplager som kan oppstå hos barn etter tøffe fødsler)!

Vet du! Synes det er så rart at det ikke opplyses om nettopp muskel og skjelettplager hos barn pga tøffe fødsler!! Har fått inntrykk av at det faktisk er en del som kunna ha godt av kiropraktor eller Manuellterapeut.
 
Vet du! Synes det er så rart at det ikke opplyses om nettopp muskel og skjelettplager hos barn pga tøffe fødsler!! Har fått inntrykk av at det faktisk er en del som kunna ha godt av kiropraktor eller Manuellterapeut.

Det burde tilbys gratis kontroll av alle barn på sykehuset før hjemreise, og ny kontroll på helsestasjonen en uke etter fødsel. Bedre å sjekke og ikke finne noe, enn å ikke sjekke og la barnet ha det vondt!!

Hun som behandlet jenta vår har mastergrad i kiropraktikk og amming, og hennes hjertesak er å få til et samarbeid med sykehuset for å fange opp muskel- og skjelettplager hos nyfødte før det får utvikle seg til problemer. Hun er overbevist om at det finnes utrolig mange barn som skriker mye og avskrives som kolikkbarn, men som egentlig ikke er det. Som f.eks. jenta vår, som skrek i fem uker før jeg tok henne med til behandling - hun ble en helt ny baby etterpå.
 
Det burde tilbys gratis kontroll av alle barn på sykehuset før hjemreise, og ny kontroll på helsestasjonen en uke etter fødsel. Bedre å sjekke og ikke finne noe, enn å ikke sjekke og la barnet ha det vondt!!

Hun som behandlet jenta vår har mastergrad i kiropraktikk og amming, og hennes hjertesak er å få til et samarbeid med sykehuset for å fange opp muskel- og skjelettplager hos nyfødte før det får utvikle seg til problemer. Hun er overbevist om at det finnes utrolig mange barn som skriker mye og avskrives som kolikkbarn, men som egentlig ikke er det. Som f.eks. jenta vår, som skrek i fem uker før jeg tok henne med til behandling - hun ble en helt ny baby etterpå.

Som student hadde vi endel forelesninger om barns motorikk. Og låsninger kan føre til at medfødte reflekser ikke avtar osv. Som igjen kan føre til motoriske utfordringer. Så helt enig at det burde være noe for å fange opp dette.
 
Åh, så deilig å lese denne tråden! Jeg har som mange av dere andre pumpet pga. ammeproblemer. Nå er snuppa snart fem måneder, og jeg sliter plutselig med å ha nok melk til henne. Men jeg har hatt nok helt til nå! Og det er jo det jeg må fokusere på. Ikke at det er et nederlag at jeg ikke har nok lenger eller at snuppa aldri har tatt puppen...

Måtte bare si takk for mange tankevekkende innlegg :)
 
Åh, så deilig å lese denne tråden! Jeg har som mange av dere andre pumpet pga. ammeproblemer. Nå er snuppa snart fem måneder, og jeg sliter plutselig med å ha nok melk til henne. Men jeg har hatt nok helt til nå! Og det er jo det jeg må fokusere på. Ikke at det er et nederlag at jeg ikke har nok lenger eller at snuppa aldri har tatt puppen...

Måtte bare si takk for mange tankevekkende innlegg :)

Du fortjener en medalje for den innsatsen du har gjort! Pumping i FEM måneder?! Det står det respekt av. :)

Bare ha fokus på at jenta di skal være fornøyd, og om det betyr at du må gi mme så skal du ikke føle at det er noe nederlag. :)
 
Du fortjener en medalje for den innsatsen du har gjort! Pumping i FEM måneder?! Det står det respekt av. :)

Bare ha fokus på at jenta di skal være fornøyd, og om det betyr at du må gi mme så skal du ikke føle at det er noe nederlag. :)

Tusen takk! :) Ja, har full-pumpet siden hun ble født 30. mai, men nå må jeg nok over på erstatning etter hvert... Men det er sant som du sier. Jeg har jo vært flink som har holdt ut så lenge uten noe ekstra :) Nå håper jeg bare hun liker smaken av mme! Får kanskje blande litt med det jeg pumper ut :) Noen tips?
 
Tusen takk! :) Ja, har full-pumpet siden hun ble født 30. mai, men nå må jeg nok over på erstatning etter hvert... Men det er sant som du sier. Jeg har jo vært flink som har holdt ut så lenge uten noe ekstra :) Nå håper jeg bare hun liker smaken av mme! Får kanskje blande litt med det jeg pumper ut :) Noen tips?
Det er rett og slett imponerende! Jeg skjønner ikke hvordan du har orket det... Så du skal virkelig ikke ha dårlig samvittighet for å starte med litt MME! *klappe* :D
 
Tusen takk! :) Ja, har full-pumpet siden hun ble født 30. mai, men nå må jeg nok over på erstatning etter hvert... Men det er sant som du sier. Jeg har jo vært flink som har holdt ut så lenge uten noe ekstra :) Nå håper jeg bare hun liker smaken av mme! Får kanskje blande litt med det jeg pumper ut :) Noen tips?

Prøv å ha litt mm i blandingen til å begynne med. Bare ikke erstatt vann med mm, da blir det feil og kan gi magevondt. Bland heller opp mme som anbefalt og tilsett ønsket mengde mm etterpå. :)
 
Det er rett og slett imponerende! Jeg skjønner ikke hvordan du har orket det... Så du skal virkelig ikke ha dårlig samvittighet for å starte med litt MME! *klappe* :D

Tusen takk :) :D Har hatt nok av melk og snuppa har vokst helt perfekt, så da har jeg ikke hatt hjerte/samvittighet til annet. Men ser nå at det ikke går lenger, så da må jeg bite i det sure eplet og gå over på mme. Det er jo kjempebra det også! Tusen takk, det hjelper :)
 
Prøv å ha litt mm i blandingen til å begynne med. Bare ikke erstatt vann med mm, da blir det feil og kan gi magevondt. Bland heller opp mme som anbefalt og tilsett ønsket mengde mm etterpå. :)

Takk for tips! Det skal jeg huske på :) Jeg prøvde å blande litt ferdig NAN (ikke fra pulver men kjøpt ferdig) med mm nå, det gikk kjempefint! Deilig :) Får teste med pulver i morra!
 
Back
Topp