Tanker om fødsel

Gleder meg masse[emoji171] hatt 2 fødsler uten noen hjelp/smertelindring,og en med hastekeisersnitt. Fødsel med nr 2 gikk utrolig fort(2 timer fra start til slutt,og tre pressrier) så håper d egentlig kan ta litt lengre tid denne gangen [emoji85] tar en time å komme seg til sykehuset.... mannen skal selvfølgelig være med,å han klipper navlestrengen [emoji171] det jeg gruer meg litt til er å sy og etterrier.... jeg håper at jeg denne gangen går så nærme termin som mulig.mannen skal bort halve februar,så må ihvertfall holde seg inne til 1.mars [emoji23]
 
Har begynt å tenke litt på det. Jeg håper at fødselen starter av seg selv denne gangen.
Jeg er veldig åpen for smertelindring. Er ikke alltid så god på å takle smerter føler jeg. Derfor tenker jeg lystgass i første omgang og epidural om det trengs.
Håper mannen får klippet navlestrengen. :) og så får vi se hva tiden bringer :)
 
Håper han holder seg inne til avtalt igangsetting. Ellers trenger det ikke hå noe kjappere enn sist, men håper det ikke plutselig haler ut heller (2stk styrtfødsler bak meg)
 
Har begynt å tenke på fødselen nesten hver dag nå..vi har valgt sykehus en time unna for å være garantert badekar..dette er eneste smertelindring jeg vet jeg MÅ ha..og hvis alt går bra og det føles trygt i situasjonen vil jeg helst føde i vann denne gang..(sist var noe av det verste da jeg måtte opp av vannet for å ligge på ryggen i en seng og presse)..håper at også siste del med pressrier blir bra denne gang!ellers skal mannen klippe navlesnoren(dette var ikke såå stort øyeblikk for oss som jeg hadde trodd sist,da vi var helt oppslukt av baby:p)..dette er sånn jeg ønsker og håper fødselen blir,selv om det kan ende med noe helt annet..gruer meg nesten mest til bilturen med rier og vil IKKE bli sendt hjem i aktiv fødsel denne gang:p
 
Jeg er forferdelig stresset over at man kan bli tvunget til å føde på Storken på Haukeland. Det vil jeg IKKE!!!

På storken får man ikke epidural. Selv om jeg ønsker og håper å ikke trenge epidural, så vil jeg vite at jeg kan få det om jeg trenger det. Det å vite at OM det begynner å føles uutholdelig, så har jeg muligheten til å få det, er en enorm trøst. Om jeg derimot må føde på storken, så har jeg ikke den trøsten, men vet at om det blir uutholdelig, så er eneste hjelpen de tilbyr akkupunktur (som jeg har like stor tro på som å hive salt over venstre skulder og si ave maria tre ganger baklengs), eller badekar (og jeg hater badekar og å bli våt). I tillegg er det ikke ordentlig sykehusseng, bare en vanlig rammemadrass.

Vi var på omvisning for et par uker siden, og der sa de at mange måtte inn på storken først, om det var fullt på føden, men at man kunne bli flyttet ned når det ble ledig. Problemet er at det ikke er sikkert at det blir ledig, og så må man føde på storken .( Leste en i januargruppen som opplevde det, måtte føde på storken.

Det stresser meg noe voldsomt. Jeg er ikke redd for noe særlig annet ennå.

Hei! Jeg er tredjegangs, og har født to ganger på Storken. Skjønner godt hva du mener. Følte på den samme redselen/mistroen som deg første gang, men vil i alle fall bare si at jordmødrene der var utrolig flinke, og det ble fine fødsler. Fikk inntrykk av at jeg kunne bli overført for epidural, men syntes lenge at smerten var grei å takle. Helt på slutten av begge fødsler tenkte jeg at NÅ holder det. Begge gangene spurte jeg om å bli overført for å få epidural ca 1 min før pressriene satt i gang og jeg hadde full åpning, så da var jo fødselen nedten ferdig. Pressrier gikk helt greit for meg uten smertelindring. Ikke meningen å avfeie det du tenker og føler; ville bare dele at jeg har inntrykk av at man faktisk kan bli overført -og at det kan gå bedre enn man tror på Storken også:)
 
Hei! Jeg er tredjegangs, og har født to ganger på Storken. Skjønner godt hva du mener. Følte på den samme redselen/mistroen som deg første gang, men vil i alle fall bare si at jordmødrene der var utrolig flinke, og det ble fine fødsler. Fikk inntrykk av at jeg kunne bli overført for epidural, men syntes lenge at smerten var grei å takle. Helt på slutten av begge fødsler tenkte jeg at NÅ holder det. Begge gangene spurte jeg om å bli overført for å få epidural ca 1 min før pressriene satt i gang og jeg hadde full åpning, så da var jo fødselen nedten ferdig. Pressrier gikk helt greit for meg uten smertelindring. Ikke meningen å avfeie det du tenker og føler; ville bare dele at jeg har inntrykk av at man faktisk kan bli overført -og at det kan gå bedre enn man tror på Storken også:)

Ja, man kan bli overført - OM det er ledig kapasitet... Det fikk vi beskjed på da vi var på omvisning der. Og det er der problemet ligger. Hva om det IKKE er ledig kapasitet? Da blir man tvunget til å føde på Storken, selv om man aldri så desperat og intenst har gitt uttrykk for at det er noe man overhodet ikke vil i det hele tatt. Er ikke akkurat bare å knipe igjen til det blir ledig plass på en annen avdeling heller, liksom :p
 
Ja, man kan bli overført - OM det er ledig kapasitet... Det fikk vi beskjed på da vi var på omvisning der. Og det er der problemet ligger. Hva om det IKKE er ledig kapasitet? Da blir man tvunget til å føde på Storken, selv om man aldri så desperat og intenst har gitt uttrykk for at det er noe man overhodet ikke vil i det hele tatt. Er ikke akkurat bare å knipe igjen til det blir ledig plass på en annen avdeling heller, liksom :p
Skjønner hva du mener. Tenkte det samme -og litt mer nervøs denne gang pga komplikasjoner som kan føre til mer smerter... Men får ta det som det kommer. Har brukt myyyyye tid som gravid og mamma på å bekymre meg for allslags som viser seg å gå bra til slutt...og gjør det visst enda:banghead:
 
Skjønner hva du mener. Tenkte det samme -og litt mer nervøs denne gang pga komplikasjoner som kan føre til mer smerter... Men får ta det som det kommer. Har brukt myyyyye tid som gravid og mamma på å bekymre meg for allslags som viser seg å gå bra til slutt...og gjør det visst enda:banghead:

Haha, ja, jeg vet jo av erfaring at 95% av de tingene jeg går rundt og bekymrer meg for viser seg å ikke skje i det hele tatt :p
 
Jeg gleder meg egentlig, fryktene jeg har er om han snur seg til seteleie igjen. Eller om personell under fødsel gjør feilvurderinger som gjør at baby dør eller blir skader, feks venter for lenge med å si keisersnitt :(

Jeg ønsker ikke epidural eller spinalbedøvelse. Jeg prøver gjerne varmtvann og badekar, da vann har god smertelindrende effekt på meg:)
Jeg vet ikke hva jeg går til da, dette er første barnet. Og jeg gikk glipp av fødselskurset :angry9 jeg ringte helsestasjon flere ganger i desember og januar og spurte om dato på neste kurs, men fikk bare vite at dato ikke var klar men at de skulle kontante meg. I dag fikk jeg brev med kursdatoer, det var 24, altså på onsdag. Takk skal de ha liksom :mad:

Dere som har født før: er rie smerter litt lik muskelkrampe smerter :scratch? Muskel kramper (i legg) er helt skrekkelig vondt, og muskelen strammer seg. Livmora er jo også en muskel å, er riene litt lik muskelkramper også?
 
Jeg gleder meg egentlig, fryktene jeg har er om han snur seg til seteleie igjen. Eller om personell under fødsel gjør feilvurderinger som gjør at baby dør eller blir skader, feks venter for lenge med å si keisersnitt :(

Jeg ønsker ikke epidural eller spinalbedøvelse. Jeg prøver gjerne varmtvann og badekar, da vann har god smertelindrende effekt på meg:)
Jeg vet ikke hva jeg går til da, dette er første barnet. Og jeg gikk glipp av fødselskurset :angry9 jeg ringte helsestasjon flere ganger i desember og januar og spurte om dato på neste kurs, men fikk bare vite at dato ikke var klar men at de skulle kontante meg. I dag fikk jeg brev med kursdatoer, det var 24, altså på onsdag. Takk skal de ha liksom :mad:

Dere som har født før: er rie smerter litt lik muskelkrampe smerter :scratch? Muskel kramper (i legg) er helt skrekkelig vondt, og muskelen strammer seg. Livmora er jo også en muskel å, er riene litt lik muskelkramper også?
Jeg synes ikke smerter fra rier er likt muskelkrampe nei...
Det er en helt annen smerte som jeg ikke synes kan sammenliknes med noen ting... hehe
 
Nei det er en helt annerledes smerte, må oppleves, kan egentlig ikke beskrives. De bygger seg opp og avtar på samme måte, men der slutter likhetene og.
De kan sitte i magen, i ryggen, i både mage og rygg, og nedover lårene. Jeg har aldri kjent riene i ryggen, hos meg har de sittet i magen frem til 7-8 cm hver gang, for så å spre seg nedover lårene de siste cm.
 
Jeg synes ikke smerter fra rier er likt muskelkrampe nei...
Det er en helt annen smerte som jeg ikke synes kan sammenliknes med noen ting... hehe

Haha jeg får leve lykkelig uvitende om hvilke smerter som venter meg enn så lenge :knegg: jeg oppdager nok snart nok hvilke skrekkeligheter som venter meg:eek:
De er litt letttere å få babyene «inn» enn ut igjen, de blir liksom litt større på 9 mnd:laughing002
 
Haha jeg får leve lykkelig uvitende om hvilke smerter som venter meg enn så lenge :knegg: jeg oppdager nok snart nok hvilke skrekkeligheter som venter meg:eek:
De er litt letttere å få babyene «inn» enn ut igjen, de blir liksom litt større på 9 mnd:laughing002
Hehe jepp! Og ut må de tilslutt, selv om det kan føles litt skremmende av og til! :D
 
Rier kan ikke beskrives, de må bare oppleves som de er. Hos meg var de ikke lik med nr 1 og to en gang. Med nr 1 føltes det som noen helte kokende vann i fanget mitt. Og alt av rier hadde utspring nederst i livmor. Mens med nr 2 kjente jeg en slags knytting øverst i livmoren.
 
Ja. Jeg skal på fødesamtale på mandag, så i dag har jeg skrevet fødebrev med mannen. Ønsker at de tar vannet og eventuelt gir meg riestimulerende drypp før jeg er helt utslitt og fødselen stopper opp. (Etter 26-27 timer sist). Håper virkelig ikke jeg får en så lang og vond fødsel som sist.. og så ønsker jeg epidural lenge før, ikke etter 30 timer. Vil generelt at de skal høre mer på meg, og ikke strekke alt ut så lenge..
 
Jeg gleder meg egentlig, fryktene jeg har er om han snur seg til seteleie igjen. Eller om personell under fødsel gjør feilvurderinger som gjør at baby dør eller blir skader, feks venter for lenge med å si keisersnitt :(

Jeg ønsker ikke epidural eller spinalbedøvelse. Jeg prøver gjerne varmtvann og badekar, da vann har god smertelindrende effekt på meg:)
Jeg vet ikke hva jeg går til da, dette er første barnet. Og jeg gikk glipp av fødselskurset :angry9 jeg ringte helsestasjon flere ganger i desember og januar og spurte om dato på neste kurs, men fikk bare vite at dato ikke var klar men at de skulle kontante meg. I dag fikk jeg brev med kursdatoer, det var 24, altså på onsdag. Takk skal de ha liksom :mad:

Dere som har født før: er rie smerter litt lik muskelkrampe smerter :scratch? Muskel kramper (i legg) er helt skrekkelig vondt, og muskelen strammer seg. Livmora er jo også en muskel å, er riene litt lik muskelkramper også?

Ville hørt med jordmor om hun kan hjelpe. Da det så ut som vi kanskje ikke rakk kurset vårt tilbød jordmor å sette opp en dobbelttime til oss for å snakke gjennom alt. Vi fikk gått på kurset likevel, men tror en dobbelttime kunne gjort samme nytten [emoji5]

Jeg er også førstegangs og har mange av de samme bekymringene som deg, men trøster meg med at Norge kanskje er verdens tryggeste land å føde i - vi er ihvertfall helt oppe i toppsjiktet. Har også tatt imot tilbud om samtaler med fødeavdelingen på sykehuset vårt, det hjalp veldig på angsten. Har hatt én innledende samtale, og skal tilbake i februar for omvisning og for å skrive fødebrev med jordmoren på sykehuset.
 
Ja. Jeg skal på fødesamtale på mandag, så i dag har jeg skrevet fødebrev med mannen. Ønsker at de tar vannet og eventuelt gir meg riestimulerende drypp før jeg er helt utslitt og fødselen stopper opp. (Etter 26-27 timer sist). Håper virkelig ikke jeg får en så lang og vond fødsel som sist.. og så ønsker jeg epidural lenge før, ikke etter 30 timer. Vil generelt at de skal høre mer på meg, og ikke strekke alt ut så lenge..
Off dæ haurest ud som du e hatt dæ likt meg. Har og best om at di ska ta hensyn å hjelpe meg igang tiligare slik eg slipper noen døgn i helvete. Krysser fingrene for oss begge å håper dæ går bedre denne gangxsmile9
 
Jeg gleder meg egentlig, fryktene jeg har er om han snur seg til seteleie igjen. Eller om personell under fødsel gjør feilvurderinger som gjør at baby dør eller blir skader, feks venter for lenge med å si keisersnitt :(

Jeg ønsker ikke epidural eller spinalbedøvelse. Jeg prøver gjerne varmtvann og badekar, da vann har god smertelindrende effekt på meg:)
Jeg vet ikke hva jeg går til da, dette er første barnet. Og jeg gikk glipp av fødselskurset :angry9 jeg ringte helsestasjon flere ganger i desember og januar og spurte om dato på neste kurs, men fikk bare vite at dato ikke var klar men at de skulle kontante meg. I dag fikk jeg brev med kursdatoer, det var 24, altså på onsdag. Takk skal de ha liksom :mad:

Dere som har født før: er rie smerter litt lik muskelkrampe smerter :scratch? Muskel kramper (i legg) er helt skrekkelig vondt, og muskelen strammer seg. Livmora er jo også en muskel å, er riene litt lik muskelkramper også?

En venninne av meg beskrev rier som kraftigere menssmerter, mens for meg føltes det som om livmoren (eller hele nedre del av overkroppen) langsomt ble ført over et bål eller gjennom kokende vann eller noe, så det er nok veldig forskjellig fra person til person!
 
Jøss, det var veldig interessant å lese deres tanker om fødsel.. Blir spennende å lese hvordan fødselene deres faktisk blir i forhold til hva dere har sett for dere på forhånd :)
 
Jeg er veldig veldig spent! Kjenner på en uro over at jeg ikke vet hvilken dag jeg forbereder meg til [emoji28] Jeg ønsker veldig vann fødsel, så naturlig som overhodet mulig. Jeg har forberedt meg med selv hypnose for smertelindring i 6mnd nå [emoji4] Det er så fantastisk!! Det blir kun min samboer som blir med på fødselen. Så lenge alt går bra blir det lotus fødsel, altså ingen avnavling i det hele tatt [emoji4] Blir spennende! Det er så rart at det kan skje når som helst nå
 
Back
Topp