Tanker om fødsel

Jeg skulle virkelig ønske at jeg fikk oppleve en fødsel til. Jeg er sikkert litt rar, men jeg ser på fødsel som bonusen i hele svangerskapet. Jeg har hatt to fine fødsler, uten smertelindring. Eller, med forrige brukte jeg badekar, og det fungerte strålende!

Denne gangen får jeg dessverre ikke velge, da det blir pks i uke 37. Og det gruer jeg meg til. Det føles mye mer dramatisk med kirurgisk inngrep, spinalbedøvelse, kateterisering osv osv... Men jeg må jo bare stole på legene, og akseptere at sånn ble det denne (siste) gangen... Må inn på sykehus allerede over helgen, så jeg får fire uker å forberede meg på.. [emoji85]

Jeg skal ha tidlig epidural, om jeg får tid til det. Mine riesmerter er helt sjuke vonde og bare kynnerne jeg har får meg til å kaste opp. Har sorte prikker på eggestokkene og menssmerter som slår meg helt ut hver måned. Født en gang før og det var ordentlig jævlig fordi riene var konstante, ekstreme og null mat eller vann på over et døgn.

Alle har forskjellige smerter. Det hadde vært fantastisk om smertene denne gangen var litt mildere slik at jeg ikke kastet opp for da kunne jeg ha prøvd uten epidural!

Har noen av dere hatt med studenter under fødsel før? Og hva tenker dere førstegangsfødende om dette?

Jeg er førstegangsfødende og har lyst til at færrest mulig folk skal være der. Det at de eventuelt kun skal observere er noe jeg tenker på som veldig ubehagelig. Hater tanken på å bli glodd på hele tiden. Har skjønt at jordmoren går litt ut og inn av fødestuen og det tenker jeg på som bra for da får jeg og kjæresten litt tid for oss selv. Og vil ikke da at en student skal være der hele tiden med oss.

Har noen av dere sagt nei til det og fått "kjeft" for det? Tenker at det er MIN kropp og første gang så dette må jeg og kjæresten min få bestemme selv. Kan eventuelt takke ja neste fødsel når man vet hva man går til.

Last edited:
Man kan si nei til student. Jeg har bare blitt spurt om student én av tre ganger, da sa jeg ja. Er helsepersonell selv, så for meg ble det riktig å si ja. Han fikk klippe navlesnoren også [emoji4] Når/hvis jordmoren går ut, så følger studenten etter. Det er nok viktig p kjenne på hva man selv vil, ingen blir sinte om du sier nei.

Du kan helt fint si nei, ingen har lov til å kjefte for det. Jeg har sagt ja i alle situasjoner hvor det har føltes greit, men ikke når jeg føler meg veldig sårbar. Husk bare å si fra så raskt som mulig, for en student følger gjerne en bestemt jm, så da må du få en jm som går uten student.

Hadde student med i begynnelsen med første, så gikk studenten tydeligvis av vakt før vanlig vaktskifte. Syntes det var helt greit.
Hadde nok ikke gjort det med nummer 2, fikk heller ikke spørsmålet, mulig de ikke hadde noen der den dagen eller at de ville skjerme meg/studenten pga historikk.
Sier nok ja om det kommer opp denne gangen, med forutsetning om at studenten får i alle fall en overfladisk innføring i historikken noe jeg forventer av alle som er inne hos oss.

Har noen av dere hatt med studenter under fødsel før? Og hva tenker dere førstegangsfødende om dette?

Jeg er førstegangsfødende og har lyst til at færrest mulig folk skal være der. Det at de eventuelt kun skal observere er noe jeg tenker på som veldig ubehagelig. Hater tanken på å bli glodd på hele tiden. Har skjønt at jordmoren går litt ut og inn av fødestuen og det tenker jeg på som bra for da får jeg og kjæresten litt tid for oss selv. Og vil ikke da at en student skal være der hele tiden med oss.

Har noen av dere sagt nei til det og fått "kjeft" for det? Tenker at det er MIN kropp og første gang så dette må jeg og kjæresten min få bestemme selv. Kan eventuelt takke ja neste fødsel når man vet hva man går til.
Har ikke fått spm om det før. Men med nr 1 ville jeg takket nei. Med nr 2 hadde det kanskje gjort fødsels opplevelsen bedre. Da den jm virket uinteressert i å være tilstede. Denne gangen hadde det ikke gjort meg noe. Vet hva jeg går til.

Men ønsker ikke fler der enn høyst nødvendig. Men menn kan holde seg unna.

Har hatt flere studenter med på både fødsel og andre innleggelser - men har alltid blitt spurt først, så ingen problem å si nei. Under fødsel har jeg ikke brydd meg en plass om hvem eller hvor mange som var tilstede, hadde mer enn nok med meg selv. Men synes det er helt Ok at studenter er med for å få mest mulig erfaring før de skal i «ilden» selv [emoji4]
Men Selvfølgleig - din kropp, ditt valg! Ingen blir sure for det altså [emoji4]

Jeg er skeptisk til å ha studenter tilstede, etter erfaring fra lege/jordmortime. Jordmor hadde en student tilstede under ene kontrollen min, og da følte jeg meg rett og slett bare som et stykke beleilig kjøtt studenten kunne øve på. De sto og snakket over hodet på meg, ikke MED meg, og hørte ikke når jeg stilte spørsmål for de var så opptatt av å snakke med hverandre. Jeg hadde samme erfaring hos en kontroll hos legen, da hun hadde en legestudent med seg.

Ikke noe kjekt, og sånn vil jeg absolutt ikke ha det under fødselen.

I begynnelsen av svangerskapet tenkte jeg på hjemmefødsel, men siden jeg er førstegangsfødende gikk det over til å se for seg å føde i badekar på Storken. Men nå har alt endret seg ettersom han har ligget i seteleie (er 35+2) i flere måneder. Derfor har den siste tiden har gått til å undersøke alternativene setefødsel eller planlagt keisersnitt, og jeg har endt opp på å velge keisersnitt dersom han ikke snur seg. Nå har jeg blitt så innstilt på det at det vil være rart å se for seg vanlig fødsel i hodeleie igjen, så det må en omstilling til i tilfelle! I min familie føder visst alle på overtid, derfor blir det stor forskjell mellom pks før tiden og å innstille seg på at det kan gå 11 dager over tiden og eventuell igangsetting ved vanlig fødsel..

Det aller viktigste for meg er å bli godt ivaretatt av personalet, få all informasjon og at mannen kan være tilstede sammen med meg etter fødselen. Får helt angst av å tenke på å skulle ligge på firemannsrom etter en slik opplevelse, uten han.. Grøss. Tenker at smertene må jeg gjennom uansett, og jeg stoler på at kroppen min vil klare det, så jeg er mest redd for å bli neglisjert av jordmor/legene, eller at de skal gjøre feil. Har hørt så mye kjipt om Haukeland med tanke på alt dette, så vurderer Voss..

Back
Topp