Tankene snurrer - TUL satte meg tilbake nesten 4 uker...

Hjelp - tenk at jeg ikke har oppdatert her på 2 måneder! :smiley-ashamed004 Tiden har faktisk gått veldig fort når jeg tenker etter, og så mye har skjedd. Jeg har ikke engang rukket å henge med i "Min graviditet"-dagboken og mange uker står tomme. Jeg må snart sette meg ned og ta meg tid til å få tenkt over graviditeten før jeg går helt glipp av den oppi alt .......

Det var mye stress med jobb før jul, men så kom endelig den etterlengtede juleferien hvor jeg kunne bruke 2 uker med familie og venner og bare glede meg og se fram med kriblende følelser til neste jul hvor vi (forhåpentlig) sitter med en liten baby på 6 måneder på fanget! Det var godt å kunne snakke med alle om forventninger, håp, drømmer og tanker etter å ha holdt det skjult så lenge. Jeg filmet når jeg fortalte nyheten til både svigers, mamma, pappa og søstrene mine, og blir fortsatt rørt av å se på opptakene. Det er gode minner å ha. :hug003

Julen føltes fryktelig lang fordi jeg gledet meg sånn til ordinær ultralyd 4. januar. Det føltes veldig sent, da ville jeg være i uke 19+6 etter tul-beregningene og jeg var så fryktelig spent på hva kjønnet ville bli, og selvsagt også nervøs for om noe ville være i veien med det lille nurket mitt... 4. januar kom endelig, og jeg fikk min 4. ultralyd som omsider ble tatt utvendig på magen igjen - det var en deilig forandring og jeg slappet mye mer av under denne ultralyden. Min forlovede filmet hele ultralyden og jeg må innrømme at jeg nok har sett på den alt for mange ganger i ettertid, fordi det gjør meg så glad å få se den lille, så jeg anbefaler alle å filme en ultralyd for ettertiden! :excited001

Selve ultralyden varte i 15-20 minutter, og jordmoren var veldig flink og nøye. Hun viste oss først hjertet med alle de 4 kamrene og hjerteklaffene, at det gikk blod til alle kamrene og at alt så fint ut. Så viste hun oss magesekken, hvor det var en svart flekk som viste at barnet drikker og svelger fostervann slik det skal. Hun viste oss hjernen, med detaljer som lillehjernen osv. og forklarte at alt så bra ut. Så uten oppfordring fra meg gikk hun ned mot bekkenet og sa "nå kan vi finne ut kjønnet hvis dere vil - har dere snakket om det, om dere vil vite det?" og jeg svarte bekreftende at det ville vi veldig gjerne hvis hun følte at hun kunne se det. Den snille jordmoren tok seg godt tid til å forklare meg hva vi så - fordi jeg syns det var så vanskelig å skjønne det (jeg sa "jeg ser ikke babyen engang, jeg"). Hun vet jo mye bedre enn meg hva alt vi så på faktisk var :schocked028

Jeg tror jeg nesten holdt pusten før hun sa det. Jeg var veldig nervøs, fordi selv om jeg bare ønsket meg en frisk baby, så har jeg hele tiden hatt en slik forestilling om å få en jente - og både mamma og svigermor hadde så lyst på en jente i familien og jeg var så redd for å skuffe dem. Men samtidig hadde jeg innstilt meg så på at det var en gutt for å være sikker på å ikke bli skuffet, for det hadde jeg ikke lyst til å bli. Hun spurte hva vi trodde, jeg svarte at han trodde gutt, og jeg trodde det ble jente pga. den høyfrekvente hjertelyden (150 slag i minuttet) på forrige dopplertime hos jordmor. Hun viste meg begge lårbeina, og sa midt i mellom her er bekkenet, og her kan jeg helt tydelig se 3 hvite streker, så dette er en JENTE. :sign19 :happy093:angel13

Jeg kjente umiddelbart tårene renne nedover ansiktet av både overraskelse og glede :sad010, men turte liksom ikke håpe helt 100% enda. Og så kjente jeg plutselig på engstelse for at min kjære skulle være skuffet for at det ikke ble en gutt som han kunne lære alt av sine interesser til. "Så du ville helt sikkert sett en penis om det var en gutt?" spurte jeg for å være sikker, og jordmor sa at "ja, fra denne vinkelen ville vi sett tydelig både pung og penis, men jeg kan faktisk se kjønnsleppene hennes tydelig her så det er nok ei lita jenta, ja". Det holdt for meg! Heldigvis kan jeg høre på opptaket i ettertid at også min mann ble rørt til tårer av denne nyheten og han hadde jo lyst på jente også. Jeg måtte si til han at det betyr jo ikke at hun ikke vil dele dine interesser for spill og data og retroting osv. - jeg har jo de samme interessene og jeg er jente! Vi påvirker jo til en viss grad hva barnet får av interesser selv. Han ble litt glad for å høre dette.

Resten av ultralyden sa jordmor hele tiden "hun" og "den lille jenta deres" og det var veldig sterkt å endelig ha et kjønn knyttet til babyen. Det føltes plutselig 100% mer virkelig at hun faktisk skal komme til oss om noen uker!! Alt så bra ut på hele ultralyden og det var en lettelse å vite at hun ikke så noen avvik enda på alt hun undersøkte. Jenta var aktiv og beveget seg rundt og det var gøy å se. Jordmor bekreftet også min antakelse om at morkaken min ligger foran, som er årsaken til at jeg enda ikke har kjent tydelig liv fra magen. Det føles rart at jeg nå er i uke 21, endelig over HALVVEIS og enda ikke kan si at jeg kjenner liv. Bortsett fra null mens og større bryster :downtown (dessverre med tydelige, stygge strekkmerker allerede :facepalm:) så har jeg ikke FØLT meg gravid enda. Magen synes litt mer nå enn før, og jeg er sliten og sover :sleep011 hele tida, men jeg har lite kvalme, ingen cravings, spiser fortsatt lite osv. Føler ikke at jeg har typiske gravid-symptomer og føler meg enda som "meg selv" på et vis. Tror jeg hadde for høye forventninger til hvordan det ville føles å endelig være gravid, jeg :oops:

Vi fikk 3 bilder fra oul også, men kun ett som så bra ut, det legger jeg ved her (jeg syns det ser ut som om hun smiler!). Vi ble satt 3 dager tilbake også, så min nye termin er nå 31. mai. Dermed er det enda større sjanse for at vi faktisk sitter igjen med en junibaby! Til min overraskelse fikk vi vite at vi skal ha 4 ultralyder til i dette svangerskapet! :wtf:excited001:confused004:smiley-bounce015 Jeg ble paff for jeg forventet jo at dette ville være den siste slik som vanlig er, men pga. alt TULLET jeg stelte i stand med feilberegning av termin i første tul, så hadde de satt meg opp til ekstra faste vektkontroller og sjekk gjennom hele svangerskapet som om jeg var et risikosvangerskap (og jeg takker ikke nei til det for å si det sånn! :smiley-ashamed005:smiley-angelic006) når jordmor forsikret meg om at det ikke var farlig med månedlige kontroller! Så nå skal jeg ha ultralyd i uke 24, 28, 32 og 36 før fødselen! :smiley-bounce016 Det føles utrolig at jeg har vært så heldig, pga. min egen regnefeil. :scratch:sick009 Nå gleder jeg meg til å få se barnet igjen om bare 3 uker, og denne gangen tar jeg med svigermor siden min mann har fått vært med 4 ganger alt. Neste ultralyd er 16. februar!

Mange takk for tålmodigheten dere som fortsatt følger meg, og beklager så mye for hele 2 måneders pause. :smiley-angelic001 Jeg skal prøve å oppdatere mer underveis videre! Nå er vi lykkelige og venter på å motta den lille jenta vår! Vi har valgt navn allerede, men jeg er litt engstelig for å publisere det i tilfelle det er å dele for mye detaljer som kan gjøre at folk finner ut hvem jeg er, så jeg avventer med å si det. Lykke til videre alle dere mødre, vordende mødre og prøvere der ute! (egentlig merkelig hvor få menn jeg har sett her inne - har dere sett noen? Det kan vel ikke være bare oss som er litt "obsessed" med barn?)

Hurra!! Så flotte oppdateringer og gratulerer med den lille jenten!<3 ville bare kjapt berolige med at jeg ikke kjente liv før uke 20/21 og jeg hadde morkaken bak(førstegangs). Snart dulter hun borti deg!<3

Hurra!! Så flotte oppdateringer og gratulerer med den lille jenten!<3 ville bare kjapt berolige med at jeg ikke kjente liv før uke 20/21 og jeg hadde morkaken bak(førstegangs). Snart dulter hun borti deg!<3
Tusen takk, det beroliget meg ja :D Godt å høre!

Gratulerer! Så fint:Heartred Jeg kjente heller ikke liv før uke 20 ca (førstegangsfødende). :love7

Positiv på feil måte....
Vel, dette var jo ikke det jeg ønsket å oppdatere dagoken min med, men fredag testet både jeg og samboeren min positivt for corona.... det var som pokker. Jaja, heldigvis har vi bare milde forkjølelsessymptomer. Han har vært litt varm (mulig feber) og hatt noen kuldetokter, mens jeg har kunnet gått tur med hunden (langt fra folk) hver dag. Vi hoster og snørrer litt, men det må man jo forvente. I det minste betyr det at jeg får 4 isolerte dager hjemme fra jobb :p

Jeg har faktisk hatt problemer med stress og angst såpass mye de siste ukene at jordmor gav meg svangerskapspenger. Det er i forbindelse med jobb, livet generelt, svangerskapet, hunden, kjæresten og alt. Det påvirket søvnen min, matvanene og kunne da gå ut over babyen. Jordmor mente at jeg trengte å roe ned. Altså søkte vi NAV om svangerskapspenger fra mandag i forrige uke.

Fordi jeg elsker jobben min og ikke klarer å la den slippe helt, får jeg lov til å jobbe noe hjemmefra og være på arbeid hver mandag i en periode framover for å hjelpe vikaren som skal overta for meg i gang med uka. Nå får jeg jo ikke det neste uke fordi jeg er isolasjon, men jeg er veldig sosial av meg å trenger å ha en jobb å gå til i hvert fall noe. Det blir merkelig å ikke ha det, for tiden fram mot fødselen blir å føles så mye lenger nå, men samtidig føler jeg at jeg får mye bedre tid til å lese, slappe av, ta vare på kroppen og barnet og å forberede meg på det store, nye livet som kommer i slutten av mai!

Håper alt står bra til med alle dere der ute, og at dere slipper å være corona-smittet enn så lenge.... jeg klarte å holde meg unna i nesten 2 år, men nå var det altså min tur. Heldigvis går det bra :)

Vedlegg

• 2022-02-04 23.04.15.jpg
    2022-02-04 23.04.15.jpg
    1.001,5 KB · Visninger: 18
Back
Topp