B2 - 07.01.26
I er fem måneder gammel. Desember var måneden som kom og gikk på et blunk. I midten av desember var jeg og I på en dagstur til Bærum for å møte en håndfull Skuddårsspiremammer for en lunsj og åpne secretsantagaver. Det var som alltids veldig kjærkomment å komme seg ut på livet. Det var lenge siden sist, så det var absolutt på tide med et stuebytte. Togturen tok en liten time, så det ble noen timer på farten men det var godt for hodet mitt å komme seg ut litt. 17. desember fikk jeg for første gang forsøkt meg på å ha begge to hjemme alene på dagtid og det gikk overraskende greit å legge V. I sovnet passende nok rett før V skulle legges så da gikk det overraskende lett. Selvtillitsboost. 18. desember fløy vi til Bergen. Turen begynte begynte bra men det skulle fort gå nedover. 5 min før vi landet i Bergen ble V tydeligvis kvalm av typen reisesyk og kastet opp på M der de satt fastspent. Vi fryktet at det var omgangssyken, men det ble kun det ene tilfellet av oppkast. Vi hadde egentlig planer om å møte et vennepar første kvelden i Bergen, men det måtte vi avlyse før vi reiste vestover da de hadde omgangssyken. Natt til 20. desember gikk svigerfar ned for telling, også han med omgangssyken. Dåpen 21. desember den gikk som planlagt. Det ene dåpsbarnet dukket ikke opp - sikkert omgangssyken, og vi ble spurt av både prest og en kirketjener om det ikke var vi som hadde et barn som skulle døpes. Vi hadde kanskje ikke dåpsbarn, men vi jobbet mildt sagt som galninger på bakerste kirkerad for å holde barna i vater for var mildt sagt stressende å sitte der i en lang gudstjeneste i beste leggetid. Etter dåpen var vi noen timer i selskap og på vei ut av lokalet klinket V til med å kaste opp over M, deretter over meg. Det var så mye oppkast som kom ut av det lille mennesket. V kastet opp i ca. et døgn. Natt til 22. gikk jeg og M ned for telling, mens svigermor og I heldigvis slapp unna det hele. Utfordringen var at vi egentlig skulle flydd hjem tidlig ettermiddag den 22. desember, men det gikk jo naturligvis ikke. Dermed ble det nattog på oss natt til 23. etterfulgt av flere dager med dårlig matlyst. Så det var den julen. Juleaften feiret vi sånn type halvveis den 26. desember og nyttårsaften feiret vi sammen med en håndfull venner. Sistnevnte ble veldig hyggelig og både jeg, hannen og V hadde nok litt godt av det etter all sykdommen vi sto i gjennom julen. Nå har vi omsider entret 2026 og rett etter vi bikket midnatt til 1. januar, begynte det å snø. Temperaturen har falt til rundt 10 kalde, så nå er det endelig kommet snø og blitt skikkelig vinter. Det betyr også at dagene omsider har blitt litt lysere ettersom solen har snudd og fordi snøen lyser merkbart opp
2. januar var jeg hos gynekolog på Ahus Nordbyhagen og fikk tatt en innvendig ultralyd. Livmoren min beskrev gynekologen som flott og den dermoide cysten sitter såpass til at den ikke bør være et problem noen gang, så slik det er nå så får den bare være der den er slik den er. Jeg hadde masse egg på begge eggstokker, så det var bare fryd og gammen. M klarte å fikse det slik at han kunne være med meg på timen og det er veldig greit når det kommer til sånne ting for han er god på å stille oppklarende spørsmål slik at vi får konkret og informative svar av legene.
Nå har vi vært foreldre i snart to år, tobarnsforeldre i snart et halvt. Den siste måneden, før vi reiste til Bergen og den siste uken, har prosjekt finne ut hva vi kan gjøre for å løse søvnproblematikken til V vært en aktualitet. Jeg har vært pådriver for å la V prøve også ser vi hva som skjer. M er litt mer tilbakeholden enn meg på akkurat det men den siste måneden har vi begge to vært flinke på å la V prøve. Det vil si at sprinkelsengen, den forsøkte vi først å skru av ene siden på slik at den sto åpen. Det hadde null effekt, så sprinkelsengen den er skrudd ned og ryddet bort. Vi har to sofapuffer som måler 1*1 meter som er satt inn på rommet til V og fungerer nå som en provisorisk seng inntil vi flytter herfra. Vi har også sett nødvendigheten av å dele oss i to slik at jeg samsover med I og hannen med V. De første dagene måtte han sove hele nettene inne hos V, mens nå kan jeg eller M være med V til V sovner, også kan vi liste oss ut. V våkner som regel 2-3 ganger hver natt og da kommer V tassende inn på rommet vårt også følger en av oss med tilbake og legger. Som regel ganske uproblematisk. Vi har også byttet ut plastikkopper, plastikktallerkener og plastikkbestikk med barnemummikopper, barneglass og barnebestikk også bruker V nå samme tallerkener og skåler etc. som oss. Resultatet? Ungen virker ekstremt mye mer fornøyd og rolig. Det er mye mindre skriking og hyling. Det er fortsatt mye store følelser, men på en annen måte. Den største forskjellen er dog at vi alle sover mer, vi sover bedre og vi har det bedre. Jeg blir nesten rørt når jeg tenker på hvor stor endring det har vært på denne ene måneden. Det er ikke sikkert noen av tiltakene vi har gjort er det som har ført til endringen, men jeg velger allikevel å tro at vi er blitt flinkere som foreldre og skjønner ungen vår bedre enn noen gang tidligere. Jeg bare håper at det vedvarer og at det bare blir bedre fremover.
Samtidig som det virker som at V har det bedre, så begynner I å bli mer levende av seg. Det vil si I serverer masse smil og pludring, lyder i form av hyl og blåsing av bobler i spytt. I ler ikke veldig mye enda, latteren må stort sett lokkes frem, men de ganger den er spontan, er det som regel fordi I ser noe V gjør. V er også som tidligere nevnt det som gjør at I lyser opp som en sol i ansiktet av begeistring.
Sånn ellers går det fortsatt i null trening for oss begge, babysvømmingen er fullført for V og slik det ser ut nå må I vente til M går ut i pappapermisjon før det eventuelt blir noe babysvømming. Både jeg og M sover lett og reagerer med å bråvåkne til hver minste lyd, antakeligvis et resultat av dårlig søvn og søvnmangel over lang tid. Jeg bare håper søvnen kan stabilisere seg fremover og at vi kan bli kvitt litt stress for det oppleves tyngende i en småbarnshverdag. Sånn generelt håper jeg vi nå nærmer oss en tid hvor vi snart kan samkjøre barna med tanke på rutiner. Det vil si legging på dagtid, måltider og legging på nattestid. Vi ønsker også å ha dem på samme rom, slik at de kan finne tryggheten i hverandre og bare generelt at ting blir litt mer stabilt fremover. Det er hardt og vanskelig å leve i unntakstilstand over lang tid, så jeg tror det er viktig å sette seg realistiske men også hårete mål for å holde fokuset opp og fremover. Planen fremover er også å komme i gang med smaksprøver og grøt, jeg har kokkelert med boken ‘Barnemat helt enkelt’ ellers forsøker vi å samkjøre det meste andre. Det betyr at vi begynner å gjøre klar for kvelden i 18-tiden. For V betyr det dusj, for I enten dusj eller å ligge på stellematten på baderomsgulvet mens vi andre gjør oss klar for kvelden. Deretter er det bleieskift og på med pysj for begge etterfulgt av kvelds for V og nattpose for I. V legges på eget rom ved hjelp av mørke, nattasanger og samsoving, mens I responderer best på mørke og byssing eller at I finner roen selv ved at man legger I ned i sengen. Noen ganger kan I ammes i søvn men enklest er det å bysse eller la I dytte ansiktet inn i dyna for sa sovner I fort. Som regel sover I fra 20-21-tiden. Egentid er det dog lite av for tiden etter ungene er lagt den går som regel med til å smøre frokost og lunsj for kommende dag, en nødvendighet for å passe på at vi alle får i oss mat i løpet av dagen.
I er fortsatt tommelsuger og især venstre tommel er skikkelig god. Hendene et stort sett i munnen og det sikles også helt enormt. I kan ikke ikke ha på smikke, det er dog ingen tegn til at noen tenner er på vei selv om jeg sjekker jevnt og trutt. Vi har kjøpt tannbørste og tannkrem som vi øver med innimellom slik at vi er klare til pussing når tenner er et faktum. Øynene er fortatt blå, håret er fortsatt mørkeblondt/blondt, lysere enn V, og begynner å få en god lengde. Hårlengden og hårmengden harmonierer fint med hodestørrelsen og resultatet er at I i våre øyne er riktig så søt og god. Bleier i størrelse 3 brukes fortsatt og nå har vi akkurat byttet fra bodyene som er blitt brukt siden nyfødtalder, til neste størrelse: 62/74. Det går utelukkende i ullklær. Finmotorikken er også blitt bedre siden sist og nå brukes begge hender mer aktivt. Tidligere var det helst venstre hånd som ble brukt. Neste helsestasjonsbesøk blir femmånederskontroll er nå på fredag hvor det også venter en ny runde med vaksiner.
I morgen skal jeg hospitere på nyfødt intensiv på Ahus Nordbyhagen og det gleder jeg meg skikkelig til. Nyfødtintensiv har jeg hatt lyst til å prøve meg på siden studietiden og nå som jeg fikk mulighet til nettopp det var det bare å hoppe på