B1 - 22.01.25

V er elleve måneder og den siste uken har hverdagen bestått stort sett av meg og V. M har begynt på jobb igjen etter nesten elleve måneder i pappaperm så hverdagen har endret seg stort den siste uken. Det er stor forskjell på å være to voksne hjemme kontra en og da en redusert en siden formen min er mildt sagt variert. På grunn av lang reisevei til og fra jobb får M og V nå bare et par timer sammen hver dag og det er ganske kjipt. Godt det ikke skal være sånn for alltid. Ellers har jeg overtatt stafettpinnen når det kommer til babysvømming og hver onsdag bader vi. Jeg synes det er mildt sagt kjedelig men V elsker det og da er det verdt hvert minutt vi får sammen i bassenget. En stor omveltning er dog at V endelig har fått interesse for annet enn grøt, grøt og atter grøt. Yoghurt er en stor slager, lapper med snøfrisk og eggerøre går ned på høykant. Blåbær er godt, appelsin er godt, kokt skinke er godt og sei er godt for å nevne noe. Nå er det bare å tilby også smakes det som regel over en lav sko. Utrolig uvant men et kjærkomment tilskudd til mathverdagen her i hus. Middager som har vært totalt uinteressant har plutselig blitt veldig spennende og godt så som regel får V en liten porsjon av det vi har til middag.

Søvnen er fortsatt krisedårlig og det føles egentlig bare som at den blir verre. Med oppvåkninger etter hver eneste søvnsyklus samtidig som at V sliter med å finne søvnen er grobunn for mye frustrasjon både hos oss og hos V. Nettene er preget av mye gråt og uro. Vi tror også V er en del sulten på nattestid for det nattammes fortsatt men jeg har nok mistet en god del melk pga. graviditeten så vi har en teori om at V fortsatt driver og omstiller seg nå som melken er synkende samtidig som energibehovet øker pga. flere faktorer. Flere ganger den siste tiden har vi måtte gi en klemmepose med grøt på nattestid og den har gått ned på høykant også har V lagt seg rett ned og sovnet etterpå så noe er det hvertfall men nøyaktig hva det er det er, det er det vanskelig å si. V har blitt merkbart tyngre den siste måneden så jeg er litt spent på neste vektkontroll. Nytt er også at V blir skikkelig hangry og at V har behov for større porsjoner med hyppigere intervaller. Det er ikke alltid jeg klarer å henge med for endringen har kommet brått på, men vi gjør så godt vi kan. Jeg har i større grad også begynt å la V drive på med BLW og det fungerer egentlig veldig bra også blir det mindre stress for oss begge to, samt at jeg kan spise samtidig for jeg må også spise ofte for å holde kvalmen noenlunde i sjakk.

Nå går vi inn i siste måneden før V fyller et helt år. 68-garderoben er nå pakket bort og 74 tatt fram. De blå øynene er nok kommet for å bli og det tipper jeg det mørkeblonde håret også er. 4erbleier er nok også standarden god stund til og dessverre eksemen. Spesielt i kinnene men vi holder det i sjakk så godt vi får til ved å smøre flere ganger daglig med Apobase og Canoderm. Jeg håper eksemen blir bedre etterhvert som det blir varmere temperaturer ute, det vil tiden vise.

Last edited:
B2 - 12+0

Siden sist har jeg vært på OTUL ikke bare en men to ganger. Jeg fikk tildelt time til tidlig ultralyd 30. desember men som antatt så hadde de gjort feil da de ga meg timen. De hadde notert seg at første dag i siste mens var 1. oktober men fasiten er at det var 22. oktober. I tillegg hadde jeg jo sen EL til meg å være, så den gang da jeg var på tidlig ultralyd i desember ble jeg målt til 8+5. På ny tidlig ultralyd i dag ble jeg målt til 12+0. Jeg er dermed satt åtte dager tilbake og termin satt til 9. august. Ettersom hankjønnet begynte på jobb igjen for en uke siden måtte jeg gå alene men det var egentlig helt greit. I lå vanskelig til og JM slet med å få tatt alle målene som skulle tas så bildene ble så som så. Det viktigste er at målene ble tatt og at de så bra ut. Ingen indikasjon på noe avvik. Det ble ikke sagt noe om antydning til noe kjønn og jeg spurte ikke heller. I går sendte vi inn blodprøver til NIPT-testing så om litt over en uke så vet vi kjønnet på baby. Jeg har en magefølelse på hva det er så vi får se om den stemmer denne gangen også :wtf:

30.12.24 - 8+5
IMG_5443.jpeg

22.01.25 - 12+0
IMG_6091.jpeg

Last edited:
B2 - 13+0

Det er egentlig litt rart å se tilbake på hvor hyppig jeg oppdaterte sist svangerskap men da hadde jeg det også mye tyngre enn jeg har hatt det i dette svangerskapet så langt. Jeg har jo vært ganske dårlig nå også men heldigvis var jeg på mitt så langt dårligste når hankjønnet fortsatt var hjemme i pappaperm. På dagen han begynte tilbake på jobb ble jeg på et mirakuløst vis mye bedre i formen. Jeg var da 11+0. Formen er fortsatt variabel og jeg er stort sett kvalm hele tiden men på et eller annet vis så får vi det til. Det hjelper nok på at jeg har V å bruke tiden min på og distrahere meg fra alt som er slitsomt og tungt.

For å overleve hele dagene alene legger jeg meg med V når det skal duppes rundt 13-tiden samt at jeg legger meg nedpå om jeg behøver det. Jeg har hatt et par dager der besteforeldre har avlastet noen timer slik at jeg har kunnet sove, men ellers liker jeg stort sett å ha V selv. Spesielt nå som matspekteret endelig virker å utvides. Kun jeg har full kontroll på hva og hvordan ting best kan gis også ønsker jeg kontinuitet i det. Jeg slipper andre til men samtidig så blir jeg spurt hundre ganger om ditt og datt og da blir det mindre belastende å bare ha V selv. Jeg tror det blir enklere når rutinene er mer etablerte og V kan snakke selv for akkurat nå er det stort sett mamma som gjelder når det angår det meste. Ganske koselig, men minst like koselig er det å se hvor glad V blir når hankjønnet ramler inn dørene etter en lang dag på jobb :shy:

Last edited:
Så koselig å se at du har blitt gravid igjen <3 Gratulerer så mye! Masse lykke til med graviditeten og fødselen! Håper alt går kjempefint med dere og de små!

B2 - 15+1

Nå nærmer jeg meg halvveis og hankjønnet har gått av siste nattevakt før avspaseringsuke. Det blir fint også er det i tillegg meldt det fine været den neste uken; iskaldt og strålende sol. Siden sist har jeg fått min første JM-time. Den skal vi på nå på tirsdag i kommende uke. Jeg har fått samme JM som sist så det er jeg veldig fornøyd med. Jeg har også fått ryddet gjennom boden og lagt ut mye på Finn og Tise og i løpet av februar måned så langt har jeg faktisk fått solgt unna ting for ca. 5000 kr. Ting vi egentlig hadde tenkt å kaste og gi bort. Det hjelper godt med. Ellers har jeg snart fått signert arbeidsavtale noe som blir en 0% nå til å starte med ettersom jeg er variabel i formen så plutselig er jeg tilbake i jobb for en liten periode. Første helgen i februar spilte jeg kamp og kommende helg skal jeg også spille. Det blir ikke mye spilletid på meg men noe spilletid, det har jeg fått. Det var helt utenkelig i forrige graviditet så synes det er litt stas å få det til.

Vi har også fått til å høre hjertelyden hjemme med doppler, den 1. februar på 13+3, og tatt NIPT der alt virker å være bra og med det vet vi også kjønn på #2. Nå er det bare ni dager til V fyller 1 år. Stas! ☀️

B2 - 15+1

Nå nærmer jeg meg halvveis og hankjønnet har gått av siste nattevakt før avspaseringsuke. Det blir fint også er det i tillegg meldt det fine været den neste uken; iskaldt og strålende sol. Siden sist har jeg fått min første JM-time. Den skal vi på nå på tirsdag i kommende uke. Jeg har fått samme JM som sist så det er jeg veldig fornøyd med. Jeg har også fått ryddet gjennom boden og lagt ut mye på Finn og Tise og i løpet av februar måned så langt har jeg faktisk fått solgt unna ting for ca. 5000 kr. Ting vi egentlig hadde tenkt å kaste og gi bort. Det hjelper godt med. Ellers har jeg snart fått signert arbeidsavtale noe som blir en 0% nå til å starte med ettersom jeg er variabel i formen så plutselig er jeg tilbake i jobb for en liten periode. Første helgen i februar spilte jeg kamp og kommende helg skal jeg også spille. Det blir ikke mye spilletid på meg men noe spilletid, det har jeg fått. Det var helt utenkelig i forrige graviditet så synes det er litt stas å få det til.

Vi har også fått til å høre hjertelyden hjemme med doppler, den 1. februar på 13+3, og tatt NIPT der alt virker å være bra og med det vet vi også kjønn på #2. Nå er det bare ni dager til V fyller 1 år. Stas! ☀️
Dårlig å si dere vet kjønn, men ikke forteller det her :wacky: ble jo ikke bare litt nysgjerrig heller da! Men jeg tipper dere får en lillebror. :happy:

B1 - 22.02.25

V er et helt år gammel og med det kommer siste månedlige oppdatering og blir nok heller en årlig greie. Nå har M vært tilbake i jobb i halvannen måneds tid og jeg og V har funnet vår rytme i hverdagen ‘hjemme alene’. Som regel våkner V i 08.30-tiden og da er det opp av sengen, på med tørr bleie og klær. Etterfulgt av tannpuss og frokost. Ofte setter jeg da på Babblarna eller Poppeloppane slik at V har litt selskap i det mens jeg får kommet meg i klærne og spist frokost selv. Jeg liker å få kjørt en klesvask tidlig på dagen som V elsker å dra ned før jeg er ferdig å henge opp så i det siste har jeg måtte lukke døren slik at jeg får gjort meg ferdig og det er ikke populært. Av og til tar vi oss en tur ut og over på butikken for å handle i beste permisjons- og pensjonisttid slik at vi slipper større folkemengder. Som regel sovner V på veien hjem og da er klokken rundt 12 +/- 1t. Jeg kjører derfor bare V i vognen videre ut på terrassen også soves det der. Det fungerer altså så bra så det er helt fantastisk at vi har fått innført. Det blir som regel bare den ene luren men det er i hvertfall bedre enn ingen lurer.

Størrelsen på matporsjonene som spises har nærmest eksplodert den siste måneden og nå er vi ofte oppe i fire måltider pluss pupp morgen og kveld. Appetitten er med andre ord på topp og det smakes på alt mulig. V er fortsatt ikke middagsglad men smaking, det skjer. Vi trenger ikke lenger å stå opp på nattestid for å mate så det er fint men det er fortsatt mye urolig søvn noe som tærer noe helt sinnsykt på, men vi holder ut. Det varierer veldig fra natt til natt men det er ikke sjeldent vi samsover med en urolig propell hele natten.

Ellers er det o store den siste måneden at V er blitt en racer til å gå med støtte og kan nå stå uten å holde seg, samt gå noen skritt uten støtte. Det virker som at V synes det er så stas og det er altså koselig å se hvordan ansiktet lyser opp når V får det til. Det bables mye og nå sies det ganske tydelig mamma og dadda. Utviklingen den siste måneden har virkelig vært stor og det er kjempestas. V har også blitt helt ekstremt mammadalt etter at M begynte på jobb igjen noe som er ganske uvant. Jeg har egentlig følt at M og V har vært uadskillelige hele veien så at V plutselig bare vil til meg synes jeg nesten er sårt på M sine vegner men det er nok bare en fase.

Musikk er fortsatt gøy og enhver rytme eller sang vi kommer over digger V ved å gynge i takt. Egentlig ganske kult og noe jeg er ganske sikker på at er M sin fortjeneste. Siste uken har M hatt avspasering og samtidig vært syk så det har blitt mye innetid til tross for fantastisk vær ute. Egentlig skulle M ha jobbet i dag, men siden han er syk så er han hjemme sammen med oss. Noen ganger er det litt digg at det blir som det blir for denne helgen hadde blitt lang om vi skulle vært hjemme alene hele helgen. Feiring blir først i mars, kombinert med M sin 32-årsfeiring.

Siste nytt er at vi har bestemt oss for å begynne tilvenning i barnehage i uken etter påsken, uke 17. Det vil si i slutten av april. Da vil V være 14 måneder gammel og vi tror det er et passelig tidspunkt å begynne. Jeg håper det blir en suksess for både V og oss. Litt vemodig men samtidig føles det rett å sende i barnehage. Sosialiseringen med likealdrende er jo superviktig og den tenker jeg at V får på plass der. Vi grugleder oss til de neste månedene men tror og håper det blir veldig bra☀️

Last edited:
B2 - 19+5

OUL overstått og alt bra. Hannen hadde avspasering så han fikk vært med denne gangen. Vi var inne en god stund ettersom vi hadde to jordmødre; ei erfaren og ei som var på opplæring. I var ikke særlig samarbeidsvillig, lå i tverrleie og var vanskelig å få noen gode bilder av. Fikk noen men kjenner det er ikke så viktig og spennende med UL-bilder denne gangen som det var når jeg gikk gravid med V. Denne gangen har jeg heller ikke brukt doppleren noe særlig og vi har ikke målt blodtrykket mitt en eneste gang her hjemme. Vi er generelt mye mindre stresset nå som vi er ivaretatt av systemet og det føles bra.

Vedlegg

• IMG_7607.jpeg
    IMG_7607.jpeg
    396,5 KB · Visninger: 57
Last edited:
B2 - 23+5

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her inne og samtidig er jeg kommet meg over halvveis mot termin. Tre små uker igjen før tredje og siste trimester står for tur. Etter mye rot hos legekontoret mitt fikk jeg i dag landet nødvendige blodprøver. Det gjelder de samme prøvene som jeg tok sist svangerskap; glukosebelastning og antistoffscreening av fosteret. Sistnevnte er den viktigste å få tatt nå i uke 24. Med en BMI på 25,3 som er 0,3 mer enn grensen for å slippe unna, ble det glukosebelastningstest på meg denne gangen også. Helt greit egentlig, heller en gang for mye enn en gang for lite.

Initialt hadde jeg labtime nå på fredag som var men da jeg troppet opp fastende på fredag, så var jeg ikke på listen deres samtidig som at jeg fikk vite at jeg hadde en svangerskapskontroll på torsdag som jeg ikke hadde bedt om eller fått med meg at jeg hadde, antistoffscreening hadde de ikke fått beskjed om å ta av meg og for å toppe det så var de tomme for glukosedrikk. I tillegg så betalte jeg for svangerskapskontrollen jeg var på i desember noe som er feil for det skal være gratis, men det var tydeligvis helt umulig å få rettet opp i på fredag. Jeg fikk dermed ny time i morgen, 15. april og de kunne ikke garantere at de hadde fått inn glukosedrikk til den tid. Ekstremt frustrerende ettersom hannen var på jobb og at svigers derfor ble hjemme noen dager ekstra i ens ærend for å passe på V i vårt fravær. De skulle egentlig reist til Kragerø på torsdag 10. april.

På lørdag fikk jeg derfor med meg hannen på apoteket hvor vi fikk hentet med oss glukosedrikk og bestilt inn Abrysvo til meg, påfyllsdose av boostrix til hannen, TBE-vaksine til V, Paracet og Ventolin. Greit med det som er gjort si. Hell i uhell så jobber hannen to netter nå før påsken og har vakt fra og med kl. 14.30 i dag, noe som gjorde det mulig for han å bli med meg på legekontoret i dag morges. Rart med det hvor medgjørlige de plutselig ble når han bare var med meg og jeg sa så og si nøyaktig de samme tingene som jeg sa på fredag. Plutselig var alt null problem og alt som ga meg hodebry på fredag ble fikset i en fei. De hadde ikke fått inn glukosedrikk så det var jo sjakktrekk at jeg fikk kjøpt og tatt med selv.

Antistoffscreeningen den tar noe tid å få svar på da den sendes til Ahus samt at det nå er påske så da kan det drøye litt, men det viktigste er at blodprøven er tatt og sendt til analyse. Glukosebelastningen gikk også greit 4,2 fastende og 7,6 etter to timer. Denne gang fikk jeg bringebærsmak og endte opp med å bli skikkelig kvalm og uvel den første timen. Sist gang hadde jeg ingen reaksjon så litt ekkelt og samtidig greit at hannen var med.

Jerntilskudd har jeg tatt siden slutten av januar. Fikk beskjed om å ta 40 mg fra uke 18 og ut svangerskapet, jeg har tatt 65 mg fra rundt 13+0. Det skader ikke. Jeg tok jo jerntilskudd under og etter forrige svangerskap også selv om jeg i følge verdiene mine ikke behøvde det den gang da, så da er det like greit å bare hive innpå. Jeg har også en boks liggende klart til post-partum.

Sånn ellers går det greit. Kvalmen har i stor grad sluppet, den er sporadisk. Jeg sliter litt med halsbrann og responderer dårlig på Postafen, mens Omeprazol tar den verste halsbrannen. Bekkenet mitt oppfører seg greit selv om det til tider er litt vondt. Jeg merker at jeg er mye mer sliten og begynner å bli tung i kroppen. Jeg veier rundt 73 kg som vil si en vektoppgang på rundt 8 kg siden start. V har endelig begynt å få en fin døgnrytme, vi har peilet oss inn på døgnrytme som skal fungere godt med barnehagens tidsplan. Etter planen begynner V i barnehagen 22. april, om åtte dager (som er helt sykt) så nå står vi som regel opp rundt 7-8. Hviler fra 11.30 i alt i fra en time til tre timer også legger vi for natten fra kl. 19. Den siste halvannen måneden har hannen tatt mesteparten av leggingene ganske enkelt fordi jeg har stått i det og tatt nesten all legging det første leveåret til V og jeg begynte å bli ganske desperat etter å få litt egentid. Samtidig tror vi det er greit å få inn rutiner nå før barnehagestart men også at hannen kan ta V mer nå før baby kommer. Det ble mye skriking og gråting den første kvelden men det gikk seg fort til. Heldigvis. Det begynner også å bli tungt for kroppen min så vi har vært nødt til å gjøre litt endringer og det har egentlig gått over all forventning. Så nå kan vi ikke lenger si at vi har et barn som aldri sover, for sove, det gjør V.

Nå er neste svangerskapskontroll hos JM 22. april ellers så tviler jeg på at jeg gidder å bruke FL til det siden det ble så mye rot og frem og tilbake med alt. Vi får se :)

Last edited:
B2 - 27+4

Så var man plutselig påbegynt tredje og siste trimester. Sist gang jeg skrev her hadde jeg akkurat tatt glukosebelastning og antistoffscreening. Sistnevnte ble dog gjort feil. Det vil si de tok ett glass med blod i stede for tre, noe som resulterte i at jeg måtte tilbake til legekontoret for å ta blodprøven på nytt den 25. april, slik at blodprøven ble tatt i uke 25 i stede for uke 24. Irriterende. Man skulle tro det ordnet seg deretter, men nå har det seg sånn at i dag er det 11. mai og jeg har fortsatt ikke fått svar på denne antistoffscreeningen og cluet er at man eventuelt skal ta anti-D i uke 28, noe som for meg vil si før onsdag 14. mai. Ettersom de nå på fredag 9. mai ikke kunne svare meg på om de hadde fått resultatet på blodprøven, så blir det til at jeg tar anti-D uavhengig nå i morgen 12. mai. Profylaktisk. Neste svangerskap kommer jeg til å be om henvisning til Ahus for blodprøver for så mye rot rundt blodprøver har jeg aldri vært borte i før. I tillegg er det kortere vei til Ahus enn det er til det nevnte legekontoret.

Helgen har gått med til å se gjennom klær vi har hatt liggende i boden. Det er da mine ikke-gravidklær og baby- og barneklær. Jeg og M fikk også tatt oss en tur til Oslo i går kveld og sett Ricky Gervais med Mortality. Veldig gøy og fortsatt like uvant å dra ut noensteds uten V på slep. Det blir nok en god stund til neste gang vi får reist ut sånn som i går for jeg merker selv at jeg har blitt veldig gravid den siste måneden. Bekkenet er blitt verre og jeg har nå bekkensmerter hver dag. Ikke kan jeg gå fort for da får jeg kynnere med én gang. Sistnevnte er nytt for meg for jeg merket ingenting til kynnere når jeg var gravid med V. Det er litt som når man løper og får sting bare at stingen sitter over hele magen. Vekten er krøpet til 76 kg, så nå har jeg gått opp ca. 11 kg og det meste av nytilkommet vekt sitter fra livet og ned.

Siden sist har vi fått tatt ettårsbilder av V. Vi var hos fotograf 16. april, men vi har fortsatt til gode å finne tid til å få sett og kjøpt bildene for april og mai har vært travel på mange måter. Jeg skal også få tatt gravidbilder den 19. juni, så jeg tror vi tar sikte på å få ordnet med ettårsbildene rett før det. V har også fått startet i barnehagen og det virker som at V trives godt. Det er fortsatt litt gråting enkelte dager ved levering men det gir seg fort. V har et par som jobber der som V er ekstra trygge på. Det enkleste er når jeg kan levere og de er ute eller skal til å gå ut for da piler V av gårde i retning steiner, alle steiner må tas på, plukkes opp og spises på eller bort til sandkassen uten så mye som et hadet eller noe gråt. Til nå har V vært i barnehagen fra rundt kl. 09-09.30 til 14.30-15, så vi prøver å holde det til maksimalt 5-6t. Jeg er jo hjemme uansett og ønsker ikke at V skal måtte ha alle sine våkne timer i barnehagen og til nå har tendensen vært at V er siste som blir levert og første som blir hentet. Det blir en myk start med en del fridager nå i mai og juni, før det er sommerferie nesten hele juli. Planen er at V har siste dag i barnehagen før sommerferien den 19. eller 20. juni også tilbake i barnehagen 28. juli. M har siste nattevakt natt til 19. juni og begynner på jobb igjen den 28. juli så det passer bra. Jeg vil da være 38+5 så da tipper jeg det er fint å få hvilt så mye som mulig med mindre I har meldt sin ankomst før den tid.

Jeg synes generelt at tiden flyr av sted nå som vi nærmer oss sommeren noe som og betyr at vi snart nærmer oss ferdige med babysvømmingen til V. Nå har vi bare seks ganger igjen før ferien, litt heldigvis akkurat nå for det begynner å bli tungt. Det er definitiv enklere å være 2:1 kontra 1:1 på svømmingen, men de andre mødrene på kurset er gode og hjelper meg med V helt uoppfordret slik at jeg kan kle meg uten at jeg må stresse meg i hjel for å passe på V på en og samme tid. Forhåpentligvis får vi til babysvømming etter sommeren også, det tror og håper jeg vi skal få til. Annet nytt siden sist er at M har fått seg ny jobb, et vikariat på Radiumhospitalet, noe som gjør at han ikke skal ha foreldrepermisjon før i mai 2026. Det kan bli hardt men det vil jo tiden vise. Nå er jo svigermor blitt pensjonist og svigerfar blir pensjonist i slutten av mai så da har vi hjelp innen kort tid dersom vi trenger det.

Neste svangerskapskontroll hos JM står for tur 19. mai :)

Last edited:
B2 - 29+0

80 dager fra termindato. I går var det to år siden vi mistet januarspiren vår til en SA, 20. mai 2023 og i går ble vi også "onkel" og "tante" til en "fetter" i Bergen da hannens kusine fødte sin andre sønn. Dermed har V og I nå to fettere og det er skikkelig stas. Det eneste som er synd er jo at de bor på andre kanten av landet, men vi ses innimellom noe som er veldig hyggelig. Ellers fikk jeg i dag endelig tilsendt skriv fra Ahus som bekrefter rhesusulikheten mellom meg og I. Det tok bare fem uker og mye masing og purring. Det skal ikke være lett si. JM-kontrollen på mandag gikk fint, jeg har nå bikket 77,5 kg og har dermed gått opp totalt 12,5 kg. Fint BT og plettfri urin. Jeg har inntatt redebyggemodus og sto på et tidspunkt i forrige uke og støvsugde oppå garderobeskapene her på soverommet. Jeg tuller ikke når det var kanskje 1 cm tykt med støv som blåste utover sengen og stellebordet mm. så da ble det uplanlagt støvsuging fra tak til gulv. Har også fått støvsugd inni garderobeskapene, vasket, tørket og brettet alle baby- og barneklær vi har hatt liggende klar i de neste størrelsene i boden, så nå er det forhåpentligvis lenge til neste gang. For å få oversikt over alt av klær og sko etc. vi har, så har jeg omsider tatt meg tid til å føre alt inn i Excel, så nå har jeg stålkontroll på beholdningen. Jeg har klart meg med en oversikt på notater på tlf, men det har egentlig fungert suboptimalt. Ellers har jeg fått kjøpt litt sommerklær til V da det er mye tilbud ute og går og det plutselig ble sommer her i noen dager, samt solhatt og sokker til I.

Neste prosjekter som står for tur er egentlig å få ryddet gjennom klærne til M, han har jo blitt mye mindre det siste året pga. treningsmengden og han har en rekke klær som han aldri bruker så da er det veldig greit å få ryddet ut. Så kan det selges, gis eller kastes. Alt ettersom. Synes det er fint å bli ferdig med slike ting som jeg vet ikke kommer til å bli prioritert på en stund nå som vi nærmer oss termin med stormskritt, så da er det veldig fint å få gjort slik nå slik at ikke ryddejobben blir så stor den gangen i fremtiden vi kanskje får muligheten til å gjøre nettopp det. I tillegg så må jeg veldig snart få kommet i gang med skolearbeid i de timer V er i barnehagen. Jeg har ikke prioritert det i det hele tatt nå i vår så jeg må bare henge i nå før sommeren. Annet nytt er at jeg har fått plass på master i operasjonssykepleie på HVL, LDH, OsloMet og UINN. Jeg ender nok opp med å reservere alle plassene fordi termin 9. august og studiestart er stort sett 11. og 12. august hvor det er mye obligatorisk og praksis, så det er nok veldig urealistisk å få begynt på noe nå.

Formen er midt på treet. Jeg har et bekken som er veldig vondt og jeg er veldig trøtt for tiden, men vi klarer oss. Snart er det sommerferie og plutselig termin :happy090

Last edited:
What! E du 29+0 allerede? Kor i all verden blei det av den tio??:wideyed:
Kjekt å få lesa ein grundig og samla oppdatering på deg her inne :love017 måtte le litt for meg sjølv når eg tenkte på om eg skulle ha fått ført inn dei 20 søppelsekkane med klær eg har på loftet i excell og :hilarious: prøvde dogg på eit tidspunkt å sortere ut typ 20 av kvart plagg og kvar str, men eg veit neimen ikkje heilt ka som skjedde med det systemet:wtf::facepalm::hilarious::arghh::bag:

B2 - 31+0

Ni uker og tre dager fra termindato, tre uker og fire dager gjenstår før jeg kan kalles høygravid. Tiden går egentlig fort og det er i grunn greit. Jeg har begynt å grue meg til en høygravid sommer for nå som mai er forbi og juni er i gang så nærmer vi oss kanskje en god del varmere dager. Det har heldigvis vært ganske mildt og vekslende vær til nå for det begynner å bli tungt på flere måter, samtidig er det fint om vi får oss en skikkelig sommer også for V elsker å være ute og det er noe jeg egentlig bare har kapasitet til når været er fint for å løpe etter V med nåværende kropp, det er slitsomme greier det. Ettersom I blir en sommerbaby så har jeg de siste månedene ryddet og solgt unna mye her hjemme. Det gjør jeg fortsatt, forsåvidt for det nærmer seg en pause på den fronten også tipper jeg med tanke på hvor altoppslukende barseltiden var sist. Denne gang skal den gjennomføres med en aktiv ettåring og mye alene ettersom M begynner i ny jobb 1. september. I tillegg skal han på kurs i Tønsberg den første jobbuken, så det blir en skikkelig ildprøve. Det går seg nok til men jeg gruer meg litt for det kommer nok til å bli ganske intenst.

I dag fikk vi levert seng til I, den samme som V har Stokke Sleepi Mini også har jeg omsider investert i sengehimmel til V. Stangen som man fester sengehimmelen i kjøpte jeg i fjor en gang men jeg har aventet å kjøpe selve sengehimmelen siden den er så dyr. Kom over et godt tilbud på alt nytt så da blir det endelig snart barnerom å oppdrive her. Den prosessen startet vi på i januar men så har vi utsatt og utsatt for våren har vært så travel med jobb, trening, graviditeten og barnehageoppstart. PAX-skap skal vi også ha der inne og det ønsker svigers å sponse noe vi ikke er lei oss for. Ofte er det -20% på dette systemet rundt studiestart i januar og august så tanken er å gjøre alt klart, minus skapet og vente til det forhåpentligvis kommer et tilbud i august. Vi har regnet på at vi kommer til å spare 3000-4000 kr på det så det å vente med det til tett opp mot termin, det er det verdt. Designet er omtrent det samme som vi har på vårt soverom så det er ferdigstilt for lenge siden.

Ellers har vi alle vært nede for telling med det beryktede barnehageoppstartsviruset. Ikke overrasket men fy så seigt det er å bli frisk. Jeg har ikke fått det noe hardt minus nå på fredag og lørdag som var. På lørdag hadde jeg ikke mindre enn ni tømminger, dvs. sprutdiaré, jeg har vært kvalm og hatt null matlyst i en ukes tid. Resultatet for min del er minus en kg men ellers god allmenntilstand. V har vært småsyk i hele mai men på onsdag for en uke siden måtte jeg hente i barnehagen tidlig for da var livets første feber å detektere. Jeg har jo lenge vært bekymret for at V har hatt lite å gå på, som en 1 percentiler, for V ble skikkelig dårlig. Så dårlig at det å stå oppreist for egen maskin ikke gikk før nå i går. Ingen matlyst, sterkt redusert allmenntilstand og kontaktsøkende. Drikke det har V gjort men ellers har dagene stort sett gått i Paracet, Neurofen og hvile. På søndag var V plutselig dekket av eksem fra topp til tå og på kvelden ble første diarébleie levert. På mandag var vi en tur til fastlegen bare for å få kontrollert CRP; at det har vært en viral problemstilling, ikke en bakteriell, sjekk av ører og svelg. Øyekatarren som både jeg og V fikk den tok vi knekken på med en runde Kloramfenikol. Etter fastlegetimen fikk V seg en fire timers lur etterfulgt av litt grøt før natten. I går, tirsdag var formen betydelig bedret, fortsatt preget og slapp men interessen for mat den var noe tilbake. Vi tok oss en tur på senteret for å få fikset litt småting og da pilte V av gårde rundt omkring. Natt til i dag var god med en god mengde søvn i egen seng på eget rom - endelig etter en uke med samsoving, stiv rygg og nakke etc. - og i dag har også vært en god dag. V har fortsatt diaré, hoste og er åpenbart ikke i slaget men her får vi bare ta tiden fremover til hjelp. Det blir ikke noe barnehage denne uken, men kanskje neste uke. Vi kommer uansett til å la V bli skikkelig frisk før noe retur for det er så kjipt å være halvsyk hele tiden og vi vil helst ikke ha med oss sykdom inn i sommerferien. Den tredje av oss, M har også vært ganske slått ut av barnehageviruset og var syk hele forrige uke samt at han er sykemeldt denne uken også. Han har gått klar diaréen men han har fått litervis med snørr og luftveisplager i stedet. Det er lenge siden han har vært såpass slått ut av sykdom men barnehageviruset er ikke noe å tulle med :meh:

Til helgen skulle vi egentlig reist til Tromsø i dåp, det blir det ikke noe av i den formen vi er i nå så den turen måtte vi dessverre avbestille i går. I tiden fremover har vi ikke så mye planer noe som er fint. M har seks vakter igjen og V har potensielt åtte dager igjen i barnehagen før ferien. I juni og halve juli vil det nok gå en del tid til å bare være oss tre. Planen er å bruke terrassen mye, været må bare tillate oss å kunne være ute for sånn det er nå er det for kaldt. Det er meldt fint vær fra og med neste uke så jeg håper for V sin del at det blir en skikkelig fin sommer med mye utetid. 15-månederskontrollen med MMR-vaksine, samt TBE-vaksinen skal egentlig gjennomføres nå 11. juni men med tanke på nåværende form så er jeg litt i tvil på om vi får det til. 16. juni skal jeg til JM også er det plutselig tid for å reise til Kragerø og ha base der så lenge været er greit. I midten av juli får vi besøk av et tysk vennepar i tre-fire dager før vi forhåpentligvis bare skal få nyte late sommerdager :)

Last edited:
B2 - 34+4

Høygravid! Det er rart men samtidig etterlengtet. Jeg har virkelig vokst de siste ukene og jeg tror jeg nærmer meg om ikke jeg allerede er like stor jeg var ved termin med V. Vekten er hvertfall tilsvarende det den var rundt termin med V. Omtrent 78 kg. Det begynner å bli tungt fra diafragma og ned og det har egentlig vært ganske fysisk tungt de siste to-tre ukene. Bukskinnet sprenger og det er ubehagelig der hvor livmor presses mot ribbebeinene. Jeg opplever mye lightning crotch og bekkenleddsmertene kommer og går. Det er symptomatisk at jeg er ganske ok energimessig tidlig på dagen men sov når baby sover praktiseres i høy grad nå for tiden; jeg må som regel legge meg nedpå når V sover og er jeg heldig får jeg 1-2t i horisontalen.

Sånn ellers har juni måned vært ganske travel i den forstand at vi har utnyttet tiden vår godt for å ferdigstille og planlegge prosjekter. Prosjekt barnerom er planlagt, men vi venter fortsatt på PAX-tilbud. Det kom et tilbud nå i forrige uke men det var kun på garderobestammene. Litt irriterende for det er innmaten som er dyrest. Neste gang vi tar turen innom IKEA er tanken å få kjøpt med seg hjem et lekekjøkken til V, samt et par TROFAST-hyller. Vi var en tur på IKEA nå i forigårs og da kjøpte vi med en UPPLYST-lampe, KALAS-servise og bestikk til å ha hos oss, svigers og i ferieleiligheten i Kragerø, en hel haug med leker av filt, hengere til barneklær og litt annet smått til hus og hjem. Vi er ikke så glad i IKEA men av og til tar vi sats og får unnagjort en handel. Bekkenet mitt døde litt men det var det verdt.

Ellers har vi som tidligere nevnt kjøpt seng til I, neste bilstol med base til V; Maxi-Cosi Pearl Pro står klar til bruk. Nyfødtinnlegget til Pebble Pro 2en ligger klar til bruk i fødebagen, men vi venter med bilstolbytte til I trenger det. V kunne nok brukt bilstolen i en ganske lang tid til ettersom V hverken veier mer enn maksvekt på 13000 g eller er lenger enn makslengde på 87 cm. Vi var innom helsestasjonen nå 23. juni for 15-månedskontroll. En måned forsinket pga. sykdom og samtidig fikk V satt MMR-vaksinen og andre dose av TicoVac junior. Fasit på mål ble 7810 g og 74,5 cm. Samtidig håper jeg at overgang til en litt mer oppreist bilstol gjør at det ikke blir like kjedelig å kjøre lengre bilturer for V er relativt lite glad i bilkjøring. Det løser seg som regel fint så lenge man har et lager med mat og annet å trykke i fjeset for å holde humøret oppe.

I tillegg til litt barneromplanlegging har vi kjøpt oss utemøbler og putekasse fra Europris til en billig penge, satt opp barnegrind og vindbeskytter på terrassen. De to sistnevnte slik at V ikke skal skade seg eller klare å kaste leker ut sprinklene. Det blir naturligvis også lunere når man får dekket dem til. Den gang da vi kjøpte leilighet i Haugesund våren 2022 kjøpte vi et MORUM-teppe til å bruke på terrassen. Det har vi aldri rukket å ta i bruk, før nå. Det passer perfekt inn. Det eneste som gjenstår på terrassen nå er å få fiksert barnegrinden og vindbeskytteren skikkelig med strips. Jeg festet den provisorisk den dagen jeg satte dem opp ettersom M skulle på nattevakt. På den andre terrassen har vi og endelig fått satt opp grillen, den ble også kjøpt våren 2022 i forbindelse med leilighetskjøpet i Haugesund, men har aldri vært tatt i bruk. Jeg kom over et -40%-tilbud på grillstativ som jeg klikket hjem fra Sortland og plutselig har vi nå grill disponibelt. Tidligere i vår kjøpte jeg et babybasseng og med skjermveggen så er det helt ypperlig for V å bruke. Når det ikke benyttes med vann ute så fungerer det som ballbinge innendørs med baller fra Thansen. Tror ikke det er feil å kalle det redebygging for jeg har hatt et behov for å ferdigstille ting som jeg vet kan bli vanskelig å få ferdigstilt alene med nyfødt. Blant annet er de prosjekter som direkte berører V viktig for meg å få prioritert ferdigstilt før I blir født, derfor har prosjekt barnerom høy prioritet.

Kalenderuken vi er inne i nå, uke 26 er første ferieuke for V fra barnehagen og M sin siste pappapermisjonsuke fra V sin permisjon før de neste fire ukene er ferie. Dermed durte vi sør-vestover og stasjonærte hos i ferieleiligheten til svigers i dag, slik at vi kan få litt avlastning nå de siste ukene før I melder sin ankomst. Jeg klarer mindre og mindre noe som innebærer mindre bæring av V enn tidligere pga. bekkenet, jeg har lite melk slik at V ikke får ammet så mye som V ønsker og det er generelt mye som lander på M. Det går jo fint og han klarer det men samtidig unner jeg ham å kunne få slappet skikkelig av han også. Han står alltid på og det er kanskje noe av det jeg setter mest pris på ved ham. Aldri en sur mine, en skikkelig ja-mann. Dersom alt går som planlagt skal vi være her til og med 27. juli, minus en svipptur hjem den 9. juli fordi jeg har JM-time den 10. Mandag 28. juli venter barnehage for V og jobb på M før det så bare er snakk om 11 dager før vi klokker inn termindato 9. august. Ettersom svigers skal hjelpe oss med litt diverse spesielt i nyfødttiden, så er det ypperlig at vi får en måned sammen på innkjøringen av rutiner. Håper sommeren blir superfin og at vi ikke regner bort her for det er kjedelig i lengden :meh:

Last edited:
B2 - 36+0

Du vet det nærmer seg fødsel når appene dine lurer på om du har født. På mandag denne uken kjørte vi hjem en tur etter en uke i Kragerø. Det har vært både varmt, kaldt, vått og tørt og ettersom vi har hatt litt greier som vi har måtte reise hjem for, reiste vi like gjerne hjem noen dager før planen. Det har resultert i to relativt effektive dager hjemme hvor vi har fått hentet pakke, gjort en retur, skrudd sammen roadeoen til Emmaljungaen, skrudd sammen Tripp Trapp stolen og montert nyfødsetet til baby, sortert ut klær fra hannens kleskap som skal doneres og selges, kjøpt litt nødvendigheter til svigers, kjøpt leker som kan bli stående i Kragerø osv. I dag fikk vi også solgt spisestolene våre til samme sum som vi kjøpte dem for i fjor (de ble kjøpt brukt til en billig penge som midlertidige spisestoler), så da blir det veldig snart nye spisestoler fra Ikea. Vi har sett på Lisabostoler i over tre år uten å ha tatt oss råd til å kjøpe dem, dog har vi nå landet på at de skal kjøpes. Jeg har i en årrekke drevet og svart på spørreundersøkelser og tjent opp poeng på det viset. Forrige uke vekslet jeg inn poeng i to stk. gavekort på 1000 kr hver. Gavekortene og summen vi fikk for spisestolene dekker over 50% av utgiftene for 4 stk. nye Lisabostoler slik at i stede for å bruke litt over 5000 kr på nye stoler så blir totalen ca. 2000 kr. Det er en deal vi er fornøyde med. Ettersom de er utsolgt for stolene på Ikeaen som ligger 10 min kjøring herfra, må hannen innom Ikea Slependen for å få tak i dem. Planen nå er å kjøre ned til Kragerø i morgen også skal M returnere hjem på lørdag, for på søndag skal han hente det tyske venneparet vårt på Gardermoen og kjøre til Kragerø. Det blir for trangt å sitte fem stk. i bilen, dermed blir jeg og V igjen i Kragerø sammen med svigers i mellomtiden. Han kjører da med tom bil så da passer det å stikke innom Ikea for nye spisestoler.

Ellers er det lite nytt å melde. I morgen har jeg JM-time hos en vikar for min faste JM som har ferie. Jeg føler meg fremdeles veldig gravid og gleder meg til å få kroppen min noenlunde tilbake om ikke så alt for lenge. Bekkenet skranter og det lyner titt og ofte i tissen. Formen er stort sett ok dog er jeg fortsatt veldig trøtt stort sett hele dagene, så jeg er spent på hvordan jeg takler temperaturene som er meldt fra og med i morgen. Da skal det krype opp mot 30 plussgrader og det kan jo fort bli mildt sagt jævlig, men satser på at jeg kan gjemme meg inne og i skyggen, samt ta meg et bad eller to. Jeg er jo egentlig en badenymfe til vanlig så det at vi nærmer oss midten av juli og at jeg ikke har tatt årets første utendørsbad enda, det er nesten på grensen til kriminelt :shy:

Vedlegg

• IMG_9584.jpeg
    IMG_9584.jpeg
    328,1 KB · Visninger: 50
  • IMG_9585.jpeg
    IMG_9585.jpeg
    263,6 KB · Visninger: 48
  • IMG_9587.jpeg
    IMG_9587.jpeg
    351,4 KB · Visninger: 53
  • IMG_9588.jpeg
    IMG_9588.jpeg
    312 KB · Visninger: 47
Last edited:
B2 - 37+0

Tre uker og tre dager til termin. Vi smelter bort her i Kragerø og det været vi har hatt den siste tiden bekrefter at jeg absolutt foretrekker vinter- og vårtermin over sommertermin. Det er tidvis helt forferdelig varmt og det suger å måtte gjemme seg inne fordi solen og temperaturen utendørs er nådeløs. Det har også vært veldig varmt å være inne så vognviften jeg kjøpte nå i vår til V har kommet godt med. Siden det ble så veldig fint vær nå i helgen som var så ble M værende med oss til søndagsmorgen og droppet dermed planen om IKEA. De besøkende tyskerne som har vært her siden søndag kveld reiser i dag og det er egentlig litt fint for det er ikke så hyggelig med besøk når jeg ikke kan være med på noe båtturer ol. pga V og pga. liten båt i møte med mye bølger. I tillegg er jeg lost in translation fordi det går for det meste i tysk ettersom M sin barndomskompis sin nye kjæreste ikke kan noe norsk og bare litt engelsk. Ganske frustrerende å ikke kunne henge med på hverken det ene eller det andre og det er så kjipt å være den ene som ikke kan være med på leken.

Ellers har vi landet på at vi antakeligvis reiser hjem rundt den 24. eller 25. fordi vi ønsker litt flere dager hjemme før hverdagen melder sin ankomst. Det er litt merkelig for på en og samme tid føler jeg at tiden både går sakte og fort, men mest fort i grunn. Det er jo helt merkelig å tenke på at om en mnd så er jeg og M mest sannsynligvis blitt tobarnsforeldre og en familie på fire, V har fått et lillesøsken og er plutselig eldst. Det er skikkelig rart å tenke på og jeg vet ikke om jeg gleder meg til nyfødttiden fordi jeg vet at den innebærer så mye kroppslige forandringer på kort tid, intenst mye nærvær og lite søvn. Kanskje spesielt intenst er det det første halve året. Samtidig tror jeg også at skyldfølelsen mange snakker om ovenfor eldre søsken, den kommer jeg definitivt til å kjenne på for jeg har allerede dårlig samvittighet ovenfor V mtp hvor sterkt redusert jeg er og har vært de siste månedene. Heldigvis varer det ikke for alltid men allikevel, det er vanskelig å ikke kjenne på noe skyldfølelse for V har jo ikke gjort noe for å fortjene mindre oppmerksomhet enn før :bag:

B2 - 39+0

Ti dager til termin. I går var vi på sjette kontroll hos JM. Alle målinger var fine og SF-målet mitt har hoppet over 50%-streken. Det har aldri skjedd før. I er festet og ligger med ryggen mot venstre side som er optimal stilling for fødsel. Det er veldig rart men det var nesten som jeg kunne kjenne når I krøp ned i bekkenet for rundt en uke siden i dag; mye romstrering etterfulgt av at magen plutselig hang mye lavere og god plass oppe i diafragma. Plutselig mye lettere å puste dog dessverre lite endring i bekkenleddssmertene. Jaja man kan ikke få i pose og sekk. Negativt med at I nå er festet er at føttene ligger nærmest konstant klistret oppe i høyresidige ribbebein og plager vettet ut av meg. Dog skal det nevnes at denne vondten/nummenheten i huden høyresidig diafragma, er mye mindre vond med denne babyen kontra med V. Da var jeg helt nummen i huden i det området i lang tid og det var altså så ekstremt smertefult. Som følger av at baby nå er festet føler jeg på mye nedpress og følelse av å måtte tisse stort sett hele tiden. Jeg har mye kynnere og lightning crotch. Jeg har som i sist svangerskap måtte ta av meg ringene ettersom jeg begynner å bli ødematøs på venstresidige ekstremiteter og sitter jeg lenge med beina ned så blir de fort røde og lilla. JM trodde ikke jeg kom til å gå til termin denne gangen - et utsagn jeg tar med en klype salt. Siste JM-kontroll er satt opp dagen før termin den 8. august og det er datoen jeg har bestilt fødsel på pga. fin dato. Sist gang startet jo riene i bilen på vei til samme JM på termindato, så det hadde vært litt festlig om det gjentok seg.

Ellers er formen ok. Heldigvis har temperaturen sunket til rundt 20 og det er levelig for meg igjen. Hankjønnet er på nattevakt x2 denne uken så jeg er alene med V natt til i dag og natt til fredag. De kroppslige begrensningene jeg har er litt utfordrende i møte med en 17 måneders som bare vil klatre høyest mulig på sofaen noe som resulterte i at jeg nærmest demonterte hele sofaen etter klatrerunde nr. 1000. Samtidig som at V er ekstremt mammadalt for tiden og ønsker å amme omtrent hele tiden, er alt feil, det hylgråtes ved enhver anledning og ja det er litt utfordrende for tiden både når det angår mat, søvn og livet generelt så det er litt slitsomt men vi holder ut hverandre. Jeg pleier alltid å ta tak i mitt eget nakkeskinn når det koker i topplokket og minne meg på at V er 1 år, V kan ikke noe for det, V mener ikke noe vondt med det og ikke minst det er for en periode, det går over. Det er ikke alltid jeg klarer å møte V på best mulig vis men jeg gjør så godt jeg kan og akkurat nå er det godt nok. Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg aldri ble sint eller frustrert, men jeg blir dessverre det:blackeye:

Vedlegg

• IMG_9941.jpeg
    IMG_9941.jpeg
    414,4 KB · Visninger: 44
Last edited:
Back
Topp