Tøybleier

Kka

Elsker forumet
Februarlykke 2022❄️
Flere som vurderer tøybleier til baby? Evt har brukt tøybleier før? Vi brukte tøy til storesøster fordi alle engangsbleier lakk.. Tøybleier fungerte helt supert og jeg har så mye fint liggende etter henne, fant det fram nå å sitter å ser igjennom alt, men klarer faktisk ikke bestemme meg for om jeg skal ta det i bruk eller ikke. De er så fine, så er det jo tipp topp med tanke på miljø og redusert avfall. Ikke synes jeg det var veldig stress sist heller, men kjenner jeg gruer meg for en ekstra vask hver 2-3 dag når vi blir 5 stk i hus, og disse bleiene krever jo litt tid i vask.. Se så fine de er da :joyful:
 

Vedlegg

  • 706B224B-8CA1-4987-80DB-60B03DAD07DA.jpeg
    706B224B-8CA1-4987-80DB-60B03DAD07DA.jpeg
    1,5 MB · Visninger: 62
Flere som vurderer tøybleier til baby? Evt har brukt tøybleier før? Vi brukte tøy til storesøster fordi alle engangsbleier lakk.. Tøybleier fungerte helt supert og jeg har så mye fint liggende etter henne, fant det fram nå å sitter å ser igjennom alt, men klarer faktisk ikke bestemme meg for om jeg skal ta det i bruk eller ikke. De er så fine, så er det jo tipp topp med tanke på miljø og redusert avfall. Ikke synes jeg det var veldig stress sist heller, men kjenner jeg gruer meg for en ekstra vask hver 2-3 dag når vi blir 5 stk i hus, og disse bleiene krever jo litt tid i vask.. Se så fine de er da :joyful:
Fine! Vi skal bruke tøybleier. Hvor fikk du kjøpt dette?
 
Ikke heelt det samme, men vi vurderer vaskekluter til vask under bleieskift(unngå engangs med mindre vi er på farten). Tips til typer? Har kjøpt noen på IKEA, men føler de er litt grove? Ser sparkjøp har gaskluter til 6kr pr pakke:)
 
Fine! Vi skal bruke tøybleier. Hvor fikk du kjøpt dette?
Jeg har enn så lenge kun etter sist runde, det har jeg kjøpt fra forskjellige plasser. Mye brukt, tøybleietorg på Facebook er helt super for bruktkjøp. Ellers har jeg bestilt fra gasungen.no, lillegullbleier.no og bæreglede.no. Har og noen bleier fra eBay, disse fungerer greit, men innleggene er ubrukelige så der må man bestille andre utenom. Ser og at jollyroom og babyshop har fått inn tøybleiepakker, men disse har jeg ingen erfaring med. Har du satt deg inn i hvilket system du ønsker å gå for? Jeg har likt lommebleier best. Så har vi brukt formsydd med ull over på natt. Litt usikker på om jeg nå skal prøve meg på noen ullsperrelag til nyfødt og bruke brettebleier i starten.. eller om jeg bare venter til ho passer one size bleiene jeg har.
 
Ikke heelt det samme, men vi vurderer vaskekluter til vask under bleieskift(unngå engangs med mindre vi er på farten). Tips til typer? Har kjøpt noen på IKEA, men føler de er litt grove? Ser sparkjøp har gaskluter til 6kr pr pakke:)
Jeg kjøpte på kid, disse tror jeg https://www.kid.no/jul/jul-pa-badet/mio-5pk-frottekluter-lys-gra?v=20046802238. Kokte vann, rørte ut litt babyolje i vannet, lot de trekke litt og slo ut overskuddsvann å hadde i en tett boks. Enkle våtservietter på farta og hjemme. Annbefaler å kjøpe en våtpose å legge brukte kluter i om du ønsker å bruke dette systemet også når du er på farta. Som dette https://www.jollyroom.no/babyutstyr...rYat71OGaRmEAPb4B4tIIK1YbuW9C6uoaAst5EALw_wcB. Ellers finnes det bokser og kluter beregnet for løsninger som dette, søk opp cheeky wipes :joyful:
 
Jeg kjøpte på kid, disse tror jeg https://www.kid.no/jul/jul-pa-badet/mio-5pk-frottekluter-lys-gra?v=20046802238. Kokte vann, rørte ut litt babyolje i vannet, lot de trekke litt og slo ut overskuddsvann å hadde i en tett boks. Enkle våtservietter på farta og hjemme. Annbefaler å kjøpe en våtpose å legge brukte kluter i om du ønsker å bruke dette systemet også når du er på farta. Som dette https://www.jollyroom.no/babyutstyr...rYat71OGaRmEAPb4B4tIIK1YbuW9C6uoaAst5EALw_wcB. Ellers finnes det bokser og kluter beregnet for løsninger som dette, søk opp cheeky wipes :joyful:

Åå, det var nyttige tips! TAKK!:)
 
  • Liker
Reactions: Kka
Jeg brukte litt tøybleier en periode sist, men kom aldri helt inn i det og gikk tilslutt over til engangs på fulltid. Har en del tøybleier liggende, men tror ikke jeg kommer til å gå inn for å prøve det denne gangen. Syns rett og slett det ble for mye jobb. Selv om det sikkert er en vanesak og man kommer inn i rutinene etterhvert :happy:
Men enig i at de er superfine! Likte også best lommebleier.
 
Jeg brukte litt tøybleier en periode sist, men kom aldri helt inn i det og gikk tilslutt over til engangs på fulltid. Har en del tøybleier liggende, men tror ikke jeg kommer til å gå inn for å prøve det denne gangen. Syns rett og slett det ble for mye jobb. Selv om det sikkert er en vanesak og man kommer inn i rutinene etterhvert :happy:
Men enig i at de er superfine! Likte også best lommebleier.
Det er det jeg føler litt på denne gang, at sist måtte jeg gå inn for det fordi engangsbleier ikke var tett på frøkna vår, hver skit-bleie havna helt oppi hårfeste på ho :grumpy: Alle de fine lyse ullbodyene var helt gule på ryggen.. Hvis engangs holder tett denne gang er jeg redd jeg har null motivasjon for å bruke tøybleier, for da er det litt mer jobb en engangs. Det var det ikke sist, for da skylte å vaska jeg klær hvis jeg ikke gjorde det med bleiene. Men så er de så fine, så føler jeg at jeg burde. Får 750kr i tilskudd her jeg bor, så om jeg skal bruke det vil jeg iallefall få bestilt litt nytt å søkt om tilskudd, men kan jo gjøre det frem til mini er 1 år da..
 
Eldste hadde tøybleier til han startet i barnehagen.
Barnehagen var negative til konseptet, og jeg gadd ikke krangle med dem om det, så vi gikk over til engangs.
Dessuten orket jeg ikke to tøybleiebarn på en gang uansett.
Minste hadde tøybleier i starten siden engangs ikke holdt tett de første månedene.

Jeg har tøybleiene ennå, så vi får se hva jeg får til denne gang.
Da det var bare jeg og eldste hadde jeg allverdens med tid, sånn er det ikke nå.
For meg er tøybleiene et overskuddsprosjekt mest av alt.
Hvordan samboer stiller seg til saken aner jeg ikke. Jeg har ikke nevnt det i det hele tatt så langt
 
Ikke heelt det samme, men vi vurderer vaskekluter til vask under bleieskift(unngå engangs med mindre vi er på farten). Tips til typer? Har kjøpt noen på IKEA, men føler de er litt grove? Ser sparkjøp har gaskluter til 6kr pr pakke:)

Princess har fine kluter. Disse har holdt til 2 barn. Har ikke tørketrommel og disse blir ikke stive med tida siden de ikke er frottestoff.
https://www.princessbutikken.no/dis...jFEaAsL5EALw_wcB&isUrlRewritten=true&mobil=ja

Har vel en 30 stk. bruker til bleieskift og vask etter måltider nå som det spises fast føde! Vrir opp og legger i en åpen dunk på badet, bruker hver klut 1 gang som regel.
 
Eldste hadde tøybleier til han startet i barnehagen.
Barnehagen var negative til konseptet, og jeg gadd ikke krangle med dem om det, så vi gikk over til engangs.
Dessuten orket jeg ikke to tøybleiebarn på en gang uansett.
Minste hadde tøybleier i starten siden engangs ikke holdt tett de første månedene.

Jeg har tøybleiene ennå, så vi får se hva jeg får til denne gang.
Da det var bare jeg og eldste hadde jeg allverdens med tid, sånn er det ikke nå.
For meg er tøybleiene et overskuddsprosjekt mest av alt.
Hvordan samboer stiller seg til saken aner jeg ikke. Jeg har ikke nevnt det i det hele tatt så langt
Forstår godt at du ikke orker to tøybleie barn på likt, det må være litt stress og ikke minst sykt med bleievask! Jeg har ikke sett på det som så mye ekstra jobb sist, men kjenner litt på den denne gang. Her har mannen min være veldig for tøybleier, det hjelper selvfølgelig på :joyful:
 
Forstår godt at du ikke orker to tøybleie barn på likt, det må være litt stress og ikke minst sykt med bleievask! Jeg har ikke sett på det som så mye ekstra jobb sist, men kjenner litt på den denne gang. Her har mannen min være veldig for tøybleier, det hjelper selvfølgelig på :joyful:

så koselig at mannen din er for tøybleier :)

Jeg innbiller meg at samboer blir ganske sjokkert hvis jeg foreslår det i det hele tatt, men han har overrasket meg før.
Denne gangen er vel saken mest at jeg ikke makter å vaske meg gjennom klesvasken fra før av.
Det er forskjell på å være bare en mamma og en pjokk, og å være ei mamma med samboer (som vasker sitt eget tøy i det minste) og 2-4 barn i huset (snart 5 barn)
 
Sniker
Jeg begynte med tøy til vesla mi da hun var forbi nyfødtperioden og kunne bruke Onesize-bleier, 3 mnd gammel. Mest fordi det føles bra med mindre søppel og fordi det er gøy (de som vet de vet, for å bruke det uttrykket). Men hvis vasken tårner seg opp., vi er slitne eller syke eller noe annet så kjører vi noen dager eller en uke med kun engangs for å komme ajour igjen.
(Bruker engangs på natta, da jeg ikke har orka å sette meg inn i nattbleier.) Så tøybleiebruk må ikke være alt eller ingenting. Viktig å ha en balanse som fungerer. Vi har to barn, men bare ett bleiebarn. Usikker på om jeg hadde fått vasken til å går under med to bleiebarn eller feks 3 barn :p
 
Brukte det sist og skal bruke det denne gangen også. Mannen er mer ivrig enn meg, han hater søppel og bruk-og-kast mentalitet :) Jeg har gjort klar alle bleiene nå.
 
Sniker
Jeg begynte med tøy til vesla mi da hun var forbi nyfødtperioden og kunne bruke Onesize-bleier, 3 mnd gammel. Mest fordi det føles bra med mindre søppel og fordi det er gøy (de som vet de vet, for å bruke det uttrykket). Men hvis vasken tårner seg opp., vi er slitne eller syke eller noe annet så kjører vi noen dager eller en uke med kun engangs for å komme ajour igjen.
(Bruker engangs på natta, da jeg ikke har orka å sette meg inn i nattbleier.) Så tøybleiebruk må ikke være alt eller ingenting. Viktig å ha en balanse som fungerer. Vi har to barn, men bare ett bleiebarn. Usikker på om jeg hadde fått vasken til å går under med to bleiebarn eller feks 3 barn :p
Vi løste det ganske likt sist, der vi brukte engangs i perioder med sykdom, ferie eller lignende. Men så fikk jeg det litt for meg å brukte tøy 100% etterhvert, til og med på sommerferie i Danmark dro jeg med tøybleiene. Ho brukte tøy i barnehagen. Fordelen med det var at ho slutta med bleie da ho var 2 år. Ganske greit! Ja, jeg vet tøy er gøy. Å siden jeg har bleiene blir de nokk brukt i perioder, men ennå usikker på om jeg gidder kjøpe inn til nyfødt og om det blir like «all inn» som sist. Er klesvask nokk med en familie på 4 og en 5 åring som ennå sliter med uhell på nettene.. Så skal det komme en til pluss tøybleier :wacky:
 
Brukte det sist og skal bruke det denne gangen også. Mannen er mer ivrig enn meg, han hater søppel og bruk-og-kast mentalitet :) Jeg har gjort klar alle bleiene nå.
Kult når mannen er så gira! Husker jeg rett at du venta tvillinger og? Skal du bruke tøy også til nyfødt?
 
Kult når mannen er så gira! Husker jeg rett at du venta tvillinger og? Skal du bruke tøy også til nyfødt?

Stemmer. Så håper vi har nok bleier til begge. Har nyfødt bleier og one-size bleier. Arva også alle nyfødt-bleiene til en venninne som er ferdig med barn. Uansett så er det ikke krise hvis vi må bruke en engangs nå og da :)
 
Jeg driver en pitteliten tøybleiebutikk, som ikke har fått noe markedsføring siden jeg ble gravid og sliten :dead: hehe. Men jeg skal helt klart bruke tøybleier:Heartred. Men ja siden butikken har vært ganske stillestående lenge tar jeg gjerne i mot tips på hva folk liker av merker etc. Må vel snart gjøre litt innkjøp.
 
Jeg driver en pitteliten tøybleiebutikk, som ikke har fått noe markedsføring siden jeg ble gravid og sliten :dead: hehe. Men jeg skal helt klart bruke tøybleier:Heartred. Men ja siden butikken har vært ganske stillestående lenge tar jeg gjerne i mot tips på hva folk liker av merker etc. Må vel snart gjøre litt innkjøp.

Hvis du er interessert så er det jeg har likt best Littlebird lommebleie og Ai2, Mommymouse lommebleie, Culla di teby Ai2-system, Littlelamb 2 og 3-lags innlegg, Muksut prefold med hamp, Amp lommebleier, Magabi, Totsbots AiO pluss Unikum Lommebleie (men det er jo en egen sjappe da), også vært fornøyd med Elf lommelbeie og MamaKoala lommebleie, særlig siden de er en del lavere i pris. Men dette har jeg ikke brukt til nyfødt da, vi startet med tøy fra Onesizestørrelse :p
Lykke til med tøybleiebutikken, jeg har handlet fra mange forskjellige norske nettbutikker fordi jeg elsker og vil støtte at det faktisk er tilgjengelig å få tak i i Norge.
 
Stemmer. Så håper vi har nok bleier til begge. Har nyfødt bleier og one-size bleier. Arva også alle nyfødt-bleiene til en venninne som er ferdig med barn. Uansett så er det ikke krise hvis vi må bruke en engangs nå og da :)
Creds for å ha gidda til å kjøre tøy til tvillinger :gen014 Nei, det er jo lov å synde litt innimellom :hilarious:
 
Back
Topp