Syns du folk er for kjappe med å få barn?

Ja man kan få barn for fort. Jeg var bare sammen med bf i 3 måneder før jeg ble gravid. Vi hadde det jo sååå fint og "alt" passet så bra:rolleyes: Fikk første og alt var fremdeles bra. Hun ble født nøyaktig 1 år etter vi møttes første gang. Vi var fast bestemt på at vi skulle ha flere barn, men ikke helt enda. Da eldste var 9 måneder glemte jeg 2 p-piller og nr 2 var på vei. Etter det gikk det nedenom å hjem å vi gikk fra hverandre når yngste jenta var 7 måneder.... Var fast bestemt på at flere barn skulle jeg ikke ha! Møtte. Mannen når yngste var 2 år og fant ut at en gang kunne vi nok få felles barn. Det kommer veldig an på hvem man er som personer og hvordan man takler ulike ting om man bør få barn eller ei. Har nå fått nr 3 og vi stortrives alle.

Synes poenget bør være her: har begge lyst på barn, og er man klare for det mentalt!!
Har ikke noe med hvor lenge man er sammen, men om man er klare. Jeg møtte samboeren min for første gang for 1 år og 1 mnd siden.. Sitter her med baby på 5 dager gammel.. Vi har det kjempe fint! Vi er så lykkelige, sambo stiller opp med husarbeid etc.. Alfa omega er at da vi møttes ble drømmen om en familie for oss begge realisert. Barnet er planlagt selv om vi hadde vært kort sammen, også veldig viktig.. Er man i et forhold i 3 år og blir uplanlagt gravid tror jeg det kan gå bra såklart, men hvis feks bf ikke vil ha barnet og moren ikke ønsker abort, hva skjer da? :/ så som sagt, spørmålet er "feil" fra starten av, går derfor ikke ant å svare på dette direkte.. :/

Jeg tenker at det må få være opp til hver enkelt. Det er virkelig ikke min sak hvor tidlig eller sent i forholdet folk velger å få barn! Man gjør/velger det man føler er rett for seg selv.

Er det bedre å ha vært i et rævva forhold i 10år og få et barn sammen?
Eller er det like greit å få et barn mens man er nyforelska og kan vokse sammen med et barn inni bildet?

Dette avhenger av hvordan man takler ting, hvordan man er som person og hva man er villig til å ofre!

Min mening er at det finnes ikke et fasit svar på hvor lenge man bør være sammen før man får barn sammen
Enig!!!

Ja jeg mener virkelig at man bør BO sammen MINST ett år før man bestemmer seg for noe sånt :)
Hvorfor ett år?? Jeg og mannen har da bodd sammen nå under hele graviditeten, altså vi har bodd sammen ca 10 mnd.. (Flyttet inn før jeg ble gravid) aner du hvor mye jeg har lært meg han og kjenne i disse ti mnd?? Vi har en kjempefin rutine på ting, og babyen vårs passer inn i den rutinen nå :)

Jeg ble gravid når vi hadde vært sammen i ca 3 måneder. Nå har vi vært samboere i 2 år, og ser ikke for oss fremtiden med noen andre enn hverandre. :)
Tenker det får være opp til hver enkelt.

Noen er nok det, men det er så mye mer som spiller inn en hvor lenge man har vært sammen.
Har man vært i et turbulent forhold i et par år, og blir gravide for å prøve å redde forholdet blir det mer feil syns jeg.
syns det viktigste er at man kjenner personen godt nok.

Var selv sammen en hvor vi begynte å snakke om barn etter noen mnd, men etter at dette kom på banen begynte han å vise sine psykopatiske sider og kom med trusler osv, så overlykkelig for at jeg ikke ble gravid med ham.

Ja enig.
Er man uten barn fra før så.er nå det en ting men har de barn fra før bør man ta litt hensyn til.de.
Jepp. Vet om flere barn som blir så tilsidesatt når moren/faren får sitt "kjærlighetsbarn" med ny mann/dame når verken barna, stesøsken og stefar/stemor knapt kjenner hverandre eller går overens:/

Hvorfor ett år?? Jeg og mannen har da bodd sammen nå under hele graviditeten, altså vi har bodd sammen ca 10 mnd.. (Flyttet inn før jeg ble gravid) aner du hvor mye jeg har lært meg han og kjenne i disse ti mnd?? Vi har en kjempefin rutine på ting, og babyen vårs passer inn i den rutinen nå :)
Du trenger ikke ta deg nær av det jeg mener..
JEG mener at man ikke klarer lære kjenne andre før man har bodd sammen ei god stund.. Skulle veldigveldig gjerne ønske jeg hadde bodd lengre med barnefar før jeg ble gravid (nå var det en veldig uplanlagt graviditet) men jeg kunne unngått mye helvete for både voksne og barn om jeg hadde kjent han bedre.. Det er lett å skjule over sin sinnsyke side, den kommer fram til slutt, men sånt tar tid!
Du kan jo mene noe annet, jeg sier ikke at min erfaring er rett- men JEG mener at man bør bo sammen ett år før man begynner å planlegge barn ;)

Jeg tror ikke det finnes noen fasitsvar på hvor lenge man bør ha vært sammen. Noen er sammen i årevis og har alt på plass men ender å gå fra hverandre uansett, noen er omtrent nettopp blitt sammen og har ingenting på stell men får det til å fungere uansett.

Må si meg enig i denne :) Vi hører til sistnevnte kategori :p

Vi hadde vært sammen i 7 år da jeg ble gravid på pilla. Var kjempetøft for oss det første året med baby, selv om vi hadde vært samboere i mange år allerede.

Så jeg tror det er godt med en god del hverdager før man får baby. Men det er klart, vi er jo forskjellige.

Nå har vi vært sammen i 13 år og venter nr 2 etter prøverør. Så vi er kanskje over gjennomsnittet trege også da :-)

Du trenger ikke ta deg nær av det jeg mener..
JEG mener at man ikke klarer lære kjenne andre før man har bodd sammen ei god stund.. Skulle veldigveldig gjerne ønske jeg hadde bodd lengre med barnefar før jeg ble gravid (nå var det en veldig uplanlagt graviditet) men jeg kunne unngått mye helvete for både voksne og barn om jeg hadde kjent han bedre.. Det er lett å skjule over sin sinnsyke side, den kommer fram til slutt, men sånt tar tid!
Du kan jo mene noe annet, jeg sier ikke at min erfaring er rett- men JEG mener at man bør bo sammen ett år før man begynner å planlegge barn ;)
Okei ja jeg skjønner :) man har alle sine erfaringer, så du mener jo bare at det var det som var riktig for deg.
.. Men som mitt poeng over da, så mener jeg spm heller burde være planlegging fremfor hvor lenge man bor i lag.. Det et min mening da ;)

Jeg synes veldig mange er for raskt ute med å få barn!!! Ikke alltid er det et problem.. Noen er voksne og trygge, har erfaring og "vet" (i 2015 vet kanskje ingen? ;)) hva de vil ha i et forhold. Da er det ikke like spesielt å få barn tidlig. Andre blir gravide i nyforelskelsesrus, og det synes jeg bare er trist! (Planlagte svangerskap, vel og merke) Når man er nyforelsket svever man ofte og det er sjarmerende med alle feilene hos den andre.. ;)

Vi brukte 12 år på å bestemme oss. Var rett for oss. Mye måtte modnes.

Målet er å la det vare for alltid mellom oss. Hva er hastverket da?

Jeg synes veldig mange er for raskt ute med å få barn!!! Ikke alltid er det et problem.. Noen er voksne og trygge, har erfaring og "vet" (i 2015 vet kanskje ingen? ;)) hva de vil ha i et forhold. Da er det ikke like spesielt å få barn tidlig. Andre blir gravide i nyforelskelsesrus, og det synes jeg bare er trist! (Planlagte svangerskap, vel og merke) Når man er nyforelsket svever man ofte og det er sjarmerende med alle feilene hos den andre.. ;)
Ingen er perfekt tror jeg da, jeg var nyforelska da jeg ble gravid, synes det er synd å høre at du synes det er trist! Jeg synes ikke det. Var og er helt fantastisk. Hilsen stolt mamma til en 8 dager gammel baby.. Og kjæreste med mannen i 10 mnd.. Alt går heeelt fantstisk her :) så du trenger ikke synes synd i meg hvertfall, har vært lykkelig fra dag 1 og enda lykkelig, angrer ikke på valget mitt ett eneste sekund her jeg ligger med nurket mitt i armene mine :)

Last edited:
Er ikke min sak å si noe om. Jeg vet bare at å få barn etter å ha vært sammen et drøyt år var veldig utfordrende for oss. Hadde ikke vi jobba for forholdet. Hadde det ikke tålt det. Tror nok folk som har vært sammen lenger å kjenner hverandres gode å dårlige sider kanskje takler det på en bedre måte. Men finnes nok ikke noen fasit på det :) ut fra egne erfaringer vil jeg ikke anbefale å få barn så kjapt.

Back
Topp