Syns du folk er for kjappe med å få barn?

Hvor lenge syns du folk bør være sammen før de får barn? Syns du folk er for kjappe dersom de bare har vært sammen 3 mnd? 6 mnd? Kommer det an på alder? Hva med ekteskap da?

Overhørte en samtale i går, og er litt nysgjerrig på hva "folk flest" tenker. :)

Har ikke lest alle svarene her, altså, men ville gjerne dele mine tanker om mitt valg og mitt liv i hvertfall :happy:

Jeg ville aldri ha barn før. Følte at jeg i hvertfall ikke skulle prøve før jeg var 35, hvis jeg fant noen å prøve med. Var i noen forhold, men aldri noen jeg ville prøve sammen med, aldri noen som gav meg den følelsen. Jo lengre jeg var sammen med eksene mine, jo verre ble forholdene.

Så møtte jeg han som ble kjæresten min på nytt, etter noen år som venner, og uten å ha sett hverandre på 5 år. Det klikket med en gang! Og vi ble sammen. Nå har vi vært et par i ett år, og prøver. Vi bor sammen, og alt får på skinner. Krangler ikke, men kan diskutere. Løser alle knuter med en gang. Vi er begge rolige og fredlige, og ønsker det samme i livet (akkurat nå). Og vi prøver fordi det føles riktig. Vi kan aldri vite om vi holder sammen hele resten av livet, men vi kan jobbe for det, og håpe på det beste. Uansett så er det riktig for meg, og riktig for han.

Skulle vi ventet tross at vi begge villet? Skulle vi vært sammen lengre, for å teste forholdet mer? Og kanskje risikert at vi ikke gjorde det, og skled fra hverandre uansett? Nei nå føler jeg at jeg må ta en sjanse i livet, det har jeg nesten aldri gjort :cool:

Jeg blir ikke yngre, hvis jeg skal håpe på å få barn noen gang, så må jeg nesten begynne også :p

Alle folk og forhold er forskjellige. Gjør det som føles rett for deg :Heartred
 
Her begynte vi å prøve etter ca et år etter vi ble sammen med ble jo ikke gravid før etter 5 år:) og venter nå vår første. Og har 1 års bryllupsdag også rett rundt hjørnet.
 
Last edited:
Synes egebtlig ikke det er noe utenomforstående skal mene noe om...

Men hvis jeg skal snakke for meg selv (er i uke34) så kom denne graviditeten for tidlig. Jeg og samboer hadde bodd sammen i ett halvt år, og kjent hverandre i bare ett når jeg testet positivt. Vi som par hadde ingen planer om å få barn med det første, så det ble en ganske stor krise for oss, med mye krangling og gråt de første ukene. Og for min del hadde jeg skulle ønsket vi var mer stabile på forhånd, fordi graviditet skal jo være en fin ting!

Nå har vi bodd sammen i litt over ett år, og venter en liten en innen 2mnd.. Vi har det kjempebra sammen og gleder oss til det som er i vente. Har jo også troen på at vi skal holde hele livet, men klart usikkerheten er større for oss enn for de som har holdt sammen i årevis!
 
Man må gjøre det som føles riktig. Forholdet bør være stabilt, og man må være trygg på hverandre.
 
Kommer an på personene, men jeg syns en burde kjenne hverandre ganske godt før en begynner å planlegge barn.
 
Jeg kjenner noen som møttes for første gang på sommeren, ble sammen på høsten og var blitt foreldre før de hadde 1 år´s dag i forholdet. De flyttet delvis sammen rett før barnet ble født. Jeg trodde aldri det forholdet kom til å vare.... men de holder fortsatt sammen og virker lykkelige.

Poenget mitt er at vi alle er forskjellige og vi alle har lett for å tenke, mene noe om og å dømme andres valg. Men heldigvis er det hver enkelt person som må ta egne avgjørelser og valg. Det som passer for en venninne, passer kanskje ikke for meg og da er det godt å ha råderett over egne valg.
 
Har flere ganger tenk det om folk rundt oss ja. Tenker at man bør ha vært sammen i alle fall 1,5 - 2 år før man prøver å få barn sammen. Man bør også ha bodd sammen en god stund, for å vite at man ikke tråkker hverandre på tærne til en hver tid. Så bør man jo ta hensyn til alder, modenhet, øknomien, bostandar osv da :)
 
Man burde jo ha bodd sammen mer enn noen mnd, men det var jo ikke vanlig før i tiden og det gikk vel ofte fint :)
 
Ja, men man kan være heldige å møte mr right. Men tar jo mange år å bli virkelig kjent med et menneske. Skjønner at folk som begynner å bli litt eldre kanskje ikke har like god tid på å vente :)
 
Syntes noen er for kjappe ja. Ser jo godt dette når det kort tid etterpå blir slutt mellom foreldrene, det viser jo at en/begge ikke var klare.

Vi bestemte oss for at vi ville ha barn når jeg var 19 og sambo 23. Dette var vel kanskje rundt sommeren 2014. Ble gravid men mistet september 2014. 20. Oktober 2015 kom vår prins til verden :) har vært sammen i 4 år i februar 2016
 
Det kommer ann på. Men ja synes det. Er for mange som går fra hverandre. Vi hadde vært sammen i 5 år og kjent hverandre i 10 år når første ble født.
 
Her ble vi sammen april 2010, flyttet sammen i september samme år. Året etter fikk vi vår første sønn. 4 år etter på sitter vi med 3 sønner i alderen 4 år, 2 år og 11 mnd. Hadde planer om å vente med unger her til vi var etablert. Men ikke alltid ting går som vi har planlagt.
 
Folk er forskjellige.. Men jeg synes å få barn innen et år etter man traff hverandre synes jeg er litt for tett da..

Vi venta 7 år.. Perfekt for oss
 
Tenker at det må være opp til hver enkelt, det er jo individuelt hvilken situasjon og hvilken fase man er i livet. Det er ikke noe fasitsvar på hvor lenge man bør være sammen før graviditet. Selv er jeg glad for at mannen min og jeg fikk noen år med alenetid, mye fordi jeg hadde en svært tøff periode etter fødsel med multiple ryggbrudd. Det er ikke sikkert vi ville taklet situasjonen like greit å dersom vi kun hadde vært sammen noen få måneder før graviditet.
 
Sånn tenker jeg ikke på, tenker det er så mye rart som spiller inn og de fleste jeg kjenner er sammen med den de fikk barn med;)
 
Jeg har kjent kjæresten min (Pappaen til barnet) i 8 mnd nå, men vi har bare vert offentlig sammen i 1 mnd. Jeg er nå i uke 8, å ja jeg skjønner at det har gått fort i svingene for oss, men det kunne ikke føles mere rikig :) <3
 
Veldig forskjellig. Noen venter for lenge. Har man ventet lenge og hopper i det så kan det jo være grunnen.. Ingenting i livet er sikkert. Så man gjør set som føles rett. Noen ganger skjer det uplanlagt :) men selvfølgelig føles det feil å få unge med noen etter onenightstand...man bør jo helst kjenne vedkommende som skal bli far..
 
Ja jeg mener virkelig at man bør BO sammen MINST ett år før man bestemmer seg for noe sånt :)
Jeg ble gravid sommerferien etter ett års avstandsforhold, like før vi skulle flytte sammen... Det gikk HELDIGVIS veldig bra, og vi har det fantastisk sammen. Venter nr to nå, og planlegger bryllup sommeren 2017. Jeg har vært i et forhold før, og vet at ting kan forandre seg når man flytter sammen/hverdagen kommer, så jeg var veldig redd for at forholdet ikke skulle fungere etter vi flyttet sammen, særlig med en unge inne i bildet. Før vi flyttet sammen hadde vi kun vært sammen i ferier og var stormforelsket, så du kan si at realitetene traff oss med et smell da testen viste "gravid". Men nå er vi en solskinnshistorie da, og er nå ekstremt glade for hvordan ting skjedde for oss. :) Men det kan nok være risikabelt ja...
 
Back
Topp