Symptomer

Jeg har vært småkvalm nesten helt fra start, men i dag kjente jeg på skikkelig svimmelhet. Noen med samme erfaring og eventuelt tips?
Ellers mye av de vanlige symptomene som går igjen, ømme bryster, trøtt, sulten/cravings, forstoppelse, må tisse ofte.

Jeg har vært småkvalm nesten helt fra start, men i dag kjente jeg på skikkelig svimmelhet. Noen med samme erfaring og eventuelt tips?
Ellers mye av de vanlige symptomene som går igjen, ømme bryster, trøtt, sulten/cravings, forstoppelse, må tisse ofte.
Jeg var ekstremt svimmel i forrige svangerskap. Var slik jeg tenkte på å ta en test bare for sikkerhets skyld- og den var positiv. Var mye svimmel hele svangerskapet og vet ikke hva det kom av så har dessverre ingen tips.

Jeg har ikke erfaring med svimmelhet selv, men det kan være et symptom på jernmangel - ville sjekka det :happy:

Uggen fra morgenen av i dag, og det eneste som fristet var iskald iste og grønn pringles :smug:

Hei. Noen som fikk kvalme veldig tidlig? Hadde svake tester på forventet mens, så antageligvis seinere EL, men allerede en uke etterpå er jeg veldig kvalm.
Skal sies at jeg har tre svangerskap med hypermessis bak meg, men kan ikke huske at jeg har blitt _så kvalm_ så fort.

Nå begynner symptomene å balle på seg.
Trett, ømme bryst, vondt i føttene, tett nese, kvalm, hormonell og tar lett til tårene, uren hud, andpusten, økt matlyst og tisser hele tiden :bookworm:

Hei. Noen som fikk kvalme veldig tidlig? Hadde svake tester på forventet mens, så antageligvis seinere EL, men allerede en uke etterpå er jeg veldig kvalm.
Skal sies at jeg har tre svangerskap med hypermessis bak meg, men kan ikke huske at jeg har blitt _så kvalm_ så fort.
Jeg ble det denne gangen. Skal sies at det var ferskforsøk ivf, men ble ikke det sist gang jeg hadde det og ble gravid. Har også hatt hyperremesis to ganger tidligere. Startet medisinering med en gang jeg ble kvalm, og er nå 8+5, og er styggkvalm hele dagen, men er ikke hyperremesis foreløpig! Har ikke gått på xonvea før da (phenergan hovedsakelig) men var veldig redd det skulle bli enda verre denne gangen siden jeg ble kvalm så tidlig :)

Frem til nå har jeg kun hatt ekstremt uren hud, ingen andre symptomer. Men i dag har jeg kjent meg litt uggen. Klarer ikke å sette fingeren på om jeg er kvalm, er dårlig i magen eller om det er menssmerter. Etter SA i oktober er jeg selvfølgelig livredd for sistnevnte og begynnelsen på en ny spontanabort..

Er det innafor å tenke at man håper kvalmen kommer snart??:p (Dette kommer jeg garantert til å angre på hvis jeg faktisk blir veldig dårlig, haha)

Jeg ble det denne gangen. Skal sies at det var ferskforsøk ivf, men ble ikke det sist gang jeg hadde det og ble gravid. Har også hatt hyperremesis to ganger tidligere. Startet medisinering med en gang jeg ble kvalm, og er nå 8+5, og er styggkvalm hele dagen, men er ikke hyperremesis foreløpig! Har ikke gått på xonvea før da (phenergan hovedsakelig) men var veldig redd det skulle bli enda verre denne gangen siden jeg ble kvalm så tidlig :)

Du er så kvalm enda ja, selv om du tar xoneva?
Jeg gikk på både afipran og phenergan forrige gang, og var stort sett sengeliggende til uke 34. Det er en forferdelig tanke at det skal gjenta seg

Her er tålmodigheten helt fullstendig på bånn om dagen, jeg irriterer meg over alt og ingenting:happy090

Du er så kvalm enda ja, selv om du tar xoneva?
Jeg gikk på både afipran og phenergan forrige gang, og var stort sett sengeliggende til uke 34. Det er en forferdelig tanke at det skal gjenta seg
Det forstår jeg godt! Det kan virkelig være et mareritt!
Ja, er fremdeles veldig kvalm, men spyr ikke. Det er like før enkelte dager/perioder, men det går akkurat. Klarer å gå små turer noen dager, og stå/sitte mer enn sist, så er veldig takknemlig for det, selv om det fremdeles er tungt. Legen min mener det ikke er så stor forskjell på phenergan og denne medisinen, mest det at de har fått ny patent og det er litt andre antihistaminer. Men om den hindrer meg fra å spy slik jeg har gjort de andre gangene (har endt med å spy blod pga slitasje i spiserøret), tenker jeg at den hjelper en god del likevel. Håper bare kvalmen gir seg i løpet av andre trimester, jeg hadde det som deg sist svangerskap og var mye sengeliggende… Håper du også slipper unna den verste kvalmen!!

Vondt i korsryggen. Ikke menssmerter. Håper virkelig ikke det blir ille med bekkenløsning denne gangen. Hadde litt plager med det i forrige svangerskap, og det henger igjen snart fem år etter fødsel når jeg går på ski, triller handlevogn, bærer tungt eller husarbeid. Håper det ikke blir mye verre etter dette svangerskapet

Jeg ble kvalm fra 3+6 denne gangen.. ikke oppkast, men kvalm og uggen gjennom hele dagen. Ca. samme kvalme som sist, men det startet mye tidligere nå. Bruker Embagyn (samme som Xonvea), men merker egentlig ingen voldsom effekt. I forrige svangerskap gikk kvalmen over etter første trimester, så krysser fingrene for det nå også :)

Flere som synes symptomene kommer og går litt? Har ganske ømme pupper en dag, også mindre igjen neste. Samme med uggenhet/kvalme. Virker som det svinger litt på en måte..

Det forstår jeg godt! Det kan virkelig være et mareritt!
Ja, er fremdeles veldig kvalm, men spyr ikke. Det er like før enkelte dager/perioder, men det går akkurat. Klarer å gå små turer noen dager, og stå/sitte mer enn sist, så er veldig takknemlig for det, selv om det fremdeles er tungt. Legen min mener det ikke er så stor forskjell på phenergan og denne medisinen, mest det at de har fått ny patent og det er litt andre antihistaminer. Men om den hindrer meg fra å spy slik jeg har gjort de andre gangene (har endt med å spy blod pga slitasje i spiserøret), tenker jeg at den hjelper en god del likevel. Håper bare kvalmen gir seg i løpet av andre trimester, jeg hadde det som deg sist svangerskap og var mye sengeliggende… Håper du også slipper unna den verste kvalmen!!

Ikke sant. Du høres ut som du er litt bedre til mot enn meg angående kvalmen, det er veldig bra! Jeg ser ikke for meg hvordan jeg skal overleve konstant kvalme, tre unger og 100% jobb. Men, jeg må nok endre holdningen litt, det kan jo hende det blir bedre enn jeg tror. Har tenkt å be om zofran om det blir helt krise, veldig mange har best effekt av den ☺️
Jeg var samme som deg, spydde blod, kasta opp dag og natt. Du føler deg ikke som en glødende vakker gravid når du henger over do, kaster opp å tisser på deg.

Ikke sant. Du høres ut som du er litt bedre til mot enn meg angående kvalmen, det er veldig bra! Jeg ser ikke for meg hvordan jeg skal overleve konstant kvalme, tre unger og 100% jobb. Men, jeg må nok endre holdningen litt, det kan jo hende det blir bedre enn jeg tror. Har tenkt å be om zofran om det blir helt krise, veldig mange har best effekt av den ☺️
Jeg var samme som deg, spydde blod, kasta opp dag og natt. Du føler deg ikke som en glødende vakker gravid når du henger over do, kaster opp å tisser på deg.
Nei, forstår deg godt! For meg er det vanskelig å forstå hvor ille det faktisk var når jeg føler meg dårlig nå. Men fy så ille det KAN bli. Håper du har like god effekt av xonvea som meg! Jeg har også tenkt på zofran om det ble like ille denne gangen, men tror ikke jeg får når jeg «bare» har heftig svangerskapskvalme? Får eventuelt høre :) Jeg er 100% sykemeldt, har vært det noen uker. Tenker at om det blir ille må du i alle fall sykemelde deg så du får hentet deg litt inn igjen. En annen ting som var bra med xonvea var at jeg ikke ble like trøtt som phenergan. Sover fremdeles en del, men ikke like ille.

Fått kvalme og oppkast tidlig alle ganger jeg har vært gravid.. Helt grusomt.
Denne gangen la jeg og legen min en plan før jeg ble gravid å reseptene lå klare i god tid. Startet på postafen med en gang jeg kjente antydning til kvalme, følte det hjalp. Helt til det ikke hjalp lengre.. Gikk på det en uke å har nå gått over til laveste dose xonvea. For øyeblikket å bank i bordet funker det greit. Er ennå kvalm, å ting lukter/smaker grusomt. Har ikke spydd til nå å det er en stor bonus! Prøver å holde meg unna triggere. Tar magnesium og syrenøytraliserende i tillegg, det kan hjelpe, uten at jeg kan garantere det :hilarious: Var bare et forslag fra legen. Skal også behandles med veske om/når jeg begynner å kaste opp.

Håper ikke det blir så veldig ille for deg å at du er rask å be om hjelp, siden du har historie med hg❤️

Flere som synes symptomene kommer og går litt? Har ganske ømme pupper en dag, også mindre igjen neste. Samme med uggenhet/kvalme. Virker som det svinger litt på en måte..
Her også er det litt sånn annenhver dag ish - har vært det fra start, har lest at det er helt normalt! Slik jeg har forstått det, henger det sammen med hcg-stigning og kroppens tilvenning til hormonene:happy:

Back
Topp