Symptomer

Begynte ganske tidlig men uvitende om at det var graviditet. Første symptom var ekstrem trøtthet og det vedvarer enda. Er 4+6 i dag.
Dagen før positiv test og som gjorde at jeg «visste» var en intens brenning i nipplene og brystene. Kjørte bil men måtte stoppe å ta av meg alt på overkroppen og kjøre uten
Så kommer det tidvis kvalme. Forhøyet luktesans. Tett i nesa. Myyye ligamentsmerter. Noe cravings. Hodepine og nakkevondt også men det er nok bare stress.

Man har KRAV på tilrettelegging, er ikke noe arbeidsgiver kan velge å unngå! Da hadde jeg 100% sykemeldt meg, ev. svangerskapspenger hvis arbeidsgiver NEKTER tilrettelegging!
Helsevesenet på sitt beste desverre med mange udugelige ledere som ikke "vil" se de delene av arbeidsmiljøloven. Har kranglet tidligere med leder om tilrettelegging, men ble verken sett eller hørt. Ble satt på de tyngste pleietrengende pasientene til tross for beskjed at jeg ikke kunne forvente at jeg skulle få fritak og andre skulle bare ta det tyngste..

Hva f? For en sjef!:confused: Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge arbeidet for den gravide.
Link: Gravid og jobb

Nattevakt anbefales ikke av bl.a. leger så der ville jeg i hvert fall fått tilrettelagt. Jobber selv turnus og må få tilrettelagt slik at jeg ikke jobber natt:)
Her bryr leder seg lite. Søkte på annen stilling innad på samme plass, fikk nei fordi de ville heller ha meg på natt.

Er du organisert? Hvem er tillitsvalgt? Altså de er nødt til å tilrettelegge, det er ikke valgfritt. Sjefen din høres ut som en fjompenisse:sorry:
Er organisert ja. De har også vært inne i bildet. Med de 4 andre, og da spesielt med nr 3, hadde jeg en leder som selv sa at hun foretrakk å lage sine egne regler. Hørte etter at jeg sluttet at hun også måtte gå. Leder jeg hadde når jeg gikk gravid med nr 4 var fantastisk:-)

Er organisert ja. De har også vært inne i bildet. Med de 4 andre, og da spesielt med nr 3, hadde jeg en leder som selv sa at hun foretrakk å lage sine egne regler. Hørte etter at jeg sluttet at hun også måtte gå. Leder jeg hadde når jeg gikk gravid med nr 4 var fantastisk:)
Men den du har nå er helt krise igjen altså? Hmm

Jeg er i dag 4+3, snart vist om graviditeten i 1 uke alt!
Sliter litt med matlyst og små kvalme. Samt sinnsykt vondt rundt hoftene sover dårlig pga det! Så litt slitsomt så håper det gir seg snart!

Spiser, spiser, spiser. Bølgevis kvalme, men skikkelig kvalm på natta! Innimellom svimmel, livmor som strekker og styrer på, puppene er gedigne og vonde o_O Trøtt fra morgen til kveld, og fått ekstra vondt i en allerede vond rygg med permanent skade. Dette blir spennende tider mht. symptomtrykk!

Symptomer som kommer og går er uggenhet, trøtthet, plutselig sult/matlyst, sinna (inni meg selv) uten grunn, følsomhet, rare og veldig fantasifulle drømmer og oppblåsthet. Har også noen stikninger og murringer i ryggen av og til. Får også skikkelig strek i lysken når jeg reiser meg opp fort. Har også hatt to blodtrykksfall. Småspising er jevnlige måltider er derfor viktig. Men noe som er konstant er hovne bryster. De føles gigantiske:laughing002

Jeg som føler alt går greit (nesten for greit). Men når jeg leser hva jeg har skrevet så innser jeg at jeg er gravid ja…:love7

- Blitt mye trøttere de 2-3 siste dagene. Lagt meg før kl. 21.30/22, og det har omtrent aldri skjedd før (utenom i tidligere svangerskap)!
- Uggen på kveld/natt
- Så svimmel at jeg tror jeg skal svime av ved 3-4 anledninger
- Tidvis hodepine
- Blir FORT sinna, helt ut av det blå. :facepalm:

Søndag var jeg så dårlig at jeg vurderte sykemelding pga kvalme. Tok egenmelding på mandagen, men fant ut at jeg måtte prøve å dra på jobb.. Tirsdagen gikk fint, og dagen i dag..
Tirsdagen merket jeg at bekkenet kranglet, og jeg tenkte at dette vil jeg ikke holde ut med lenge.. Idag var det ingen krangling, ingenting..

Merkelig, man holdes på tå hev med disse symptomene som kommer og går..
Men trøttheten er der, og urolig/dårlig søvn - så jeg sier til meg selv at jeg er gravid enda :bag: :smiley-ashamed004

Murringer i magen har kommet denne uken, hadde samme i tidligere svangerskap. Føles litt skummelt, men også betryggende at noe vokser der inne :)
Har også merket at det svir i symfysen ved noen anledninger, kan ikke huske å ha opplevd det tidligere (bortsett fra bekkensmerter lengre ut i svangerskap).

:hungover:Kvalmen og migrene tar helt knekken på meg om kvelden. Etter flere dager med praksis er jeg helt ferdig på ettermiddagene/ kveldene. Kvalmen blir verre for hver dag som går. Mat byr meg helt i mot. Og hormonene spiller mye inn på humøret.. Spennende å se hvordan symptomene blir etter første trimester

Back
Topp