Symfyse-fundus mål

Men jordmor sa til meg at det de var mest opptatt av var om man fulgte sin egen kurve, eller hva man sier. Så hvis man konsekvent ligger litt lavt eller litt høyt var de ikke bekymret for det:)
 
Var litt under nå på 24 ukerskontrollen,men det var jeg vel hele veien sist også. Så lenge man følger sin egen kurve så er det fint har jordmor sagt til meg.
 
Jeg lå litt under SF-mål på 23 cm når jeg var 25+5.
 
Slik jeg har forstått det skal første maling skje i uke 24. legen min er visst ikke der når jeg skulle hatt 24 ukers kontrollen. Så den utgår.
Har fått time når jeg er 26+0, men dette er for å gå igjennom sykemelding og se hvordan vi skal gjøre det videre.

Har det noe å si når man blir målt? Synes det er veldig vanskelig som en uten kunnskaper om dette å drive å spørre de hele tiden, mens jeg føler det er de som skulle hatt kontroll på hva som skal og bør gjøres når. Samme med urinprøve, de to gangene jeg tok med dette til legen, så sa han «oja, ja sikkert greit å sjekke». Så jeg føler veldig på at det er min jobb at alt blir gjort rett, og redd for at jeg glemmer ting som bør sjekkes.
 
Slik jeg har forstått det skal første maling skje i uke 24. legen min er visst ikke der når jeg skulle hatt 24 ukers kontrollen. Så den utgår.
Har fått time når jeg er 26+0, men dette er for å gå igjennom sykemelding og se hvordan vi skal gjøre det videre.

Har det noe å si når man blir målt? Synes det er veldig vanskelig som en uten kunnskaper om dette å drive å spørre de hele tiden, mens jeg føler det er de som skulle hatt kontroll på hva som skal og bør gjøres når. Samme med urinprøve, de to gangene jeg tok med dette til legen, så sa han «oja, ja sikkert greit å sjekke». Så jeg føler veldig på at det er min jobb at alt blir gjort rett, og redd for at jeg glemmer ting som bør sjekkes.
Du må ikke sjekkes på akkurat de bestemte ukene, men du må jo måles og følge utviklingen for å kunne fange opp hvis magen flater ut.
 
Slik jeg har forstått det skal første maling skje i uke 24. legen min er visst ikke der når jeg skulle hatt 24 ukers kontrollen. Så den utgår.
Har fått time når jeg er 26+0, men dette er for å gå igjennom sykemelding og se hvordan vi skal gjøre det videre.

Har det noe å si når man blir målt? Synes det er veldig vanskelig som en uten kunnskaper om dette å drive å spørre de hele tiden, mens jeg føler det er de som skulle hatt kontroll på hva som skal og bør gjøres når. Samme med urinprøve, de to gangene jeg tok med dette til legen, så sa han «oja, ja sikkert greit å sjekke». Så jeg føler veldig på at det er min jobb at alt blir gjort rett, og redd for at jeg glemmer ting som bør sjekkes.

Min jordmor har ikke begynt å måle enda, skal inn neste uke og da skulle vi begynne. Da er jeg i uke 25+ 5(6)
 
Du må ikke sjekkes på akkurat de bestemte ukene, men du må jo måles og følge utviklingen for å kunne fange opp hvis magen flater ut.
Min jordmor har ikke begynt å måle enda, skal inn neste uke og da skulle vi begynne. Da er jeg i uke 25+ 5(6)
Ok. Så hvis ingen måler meg før jeg er hos jordmor når jeg er 28+0 så er ikke det så viktig? Eller burde noen målt meg før det?
 
Ok. Så hvis ingen måler meg før jeg er hos jordmor når jeg er 28+0 så er ikke det så viktig? Eller burde noen målt meg før det?
Jeg hadde nok spurt om ikke legen også kunne gjøre det mens du var på time.
 
Målte første gang denne uken hos legen, men han sa også at det enda var tidlig. Men var helt normalt her :happy: skal til jordmor rett over nyttår.
 
Har målt sf mål 3 ganger;
Uke 25, uke 28 og uke 29. Var på ekstra kontroll uke 29 pga litt lavt sf mål i uke 28. Som det blir nevnt her så er det viktigste at man følger sin egen kurve. Men husk at det er helt vanlig med både høye og lave sf-mål, og du vil få god oppfølging dersom jordmor blir bekymret for avvik.

Jeg skjønner godt dersom du er bekymret, jeg freaket ut selv … men etter å ha snakket masse med jordmor om alle bekymringene mine så ble jeg veldig beroliget hvert fall. Så anbefaler å snakke med jordmor. Og husk; dersom du er veldig bekymret kan du også ringe inn til fødeavdeling og be om å få ekstra sjekk - eller så går det alltid an å bestille seg en privat ultralyd for å sjekke vekst.

Og husk; et veldig godt tegn på at baby har det bra er at du kjenner liv hver dag :) minn deg selv på det når tankekjøret kommer!
 
Ligger vel litt over den svarte streken, men helt innenfor normalen.
Her er likevel baby 12% over gjennomsnittet, oppdaget på ultralyd forrige uke.
Lege trodde selvfølgelig de målene var etter symfysemål og som hun så "pent" sa det pga min fedme. Takk for den :facepalm::grumpy::rolleyes:
 
Ligger vel litt over den svarte streken, men helt innenfor normalen.
Her er likevel baby 12% over gjennomsnittet, oppdaget på ultralyd forrige uke.
Lege trodde selvfølgelig de målene var etter symfysemål og som hun så "pent" sa det pga min fedme. Takk for den :facepalm::grumpy::rolleyes:
Neimen jøsses, så trivelig doktor a:shifty:
Selv føler jeg ikke magen har vokst veldig siden uke 24, men det kan jo være jeg bare ikke ser det så godt som ser den hver dag:angelic:
 
Back
Topp