sykemelding

Hatt 5 dager uten jobb hvor kroppen har kjentes ok ut (selfølgelig vondt på kveld/natt, men tålererbart).
Etter 1 dag igjen på jobb ( helsevesenet) har jeg skikkelig verkende smerter i korsrygg/bekken. Ligger på sofaen og klarer ikke å slappe av. Pleier heller ikke å få sove noe særlig når det blir slik som dette.
Synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Skal jobbe igjen i morgen (allerede 50 % sykemeldt). Er 19+3.
Kan du få noe tilrettegging på jobb?

Har lavt stoffskifte som svinger mer enn normalt nå i svg og har siden juni vert 50-80-100% sykemeldt i perioder. Er nå 50% sykemeldt og regner med fra november å gå ut 100% frem til fødsel. Dette er etter anbefaling fra lege og jordmor. Føler på ekstra på dårlig samvittighet, men prøver minne meg selv på at jobben nå er å lage en frisk baby og ha god helse og psyke frem til fødsel.

Til dere som er sykemeldte ❤️

Hvordan går det med dere? Kan jeg spørre hva du ble sykemeldt for? Hvor mange prosent og hvor lenge er du/har vært sykemeldt?

Vet ikke helt hvorfor jwg spør, tror bare jeg trenger å høre at det er andre som synes det er tungt å være gravid.
Har vært sykmeldt siden 27. juni pga hyperemesis. Er fortsatt veldig dårlig - kvalm og kaster opp hver dag.
25+0 i morgen.
Får også intravenøs væske hver dag nå.

Er nok sykmeldt 100% hele svangerskapet som jeg har vært med de to forrige.

Tiden går så sakte, og jeg teller ned ukene til termin..

Har vært 50% sykemeldt siden slutten av september. Jobber som arkivar i kommunen, altså en kontorjobb. Sliter med lav energi, kvalme (spesielt om morgenen) og svimmelhet. Får hodepine/migrene hvis jeg konsentrerer meg for mye. Hadde jernmangel og går på tilskudd av jern nå. Energien har blitt litt bedre, men fortsatt veldig trøtt og blir fort sliten.

Da var jeg 40% sykemeldt. Skulle be om 20%, men så knakk jeg sammen hos legen og vi ble enige om at det ble for lite.
Jobber som lærer i barneskolen.
Ikke fastsatt hvordan sykemeldingen skal settes i praksis enda, håper på én hel dag fri, men usikker på om jeg skal ønske meg enda én hel fri, eller to halve.

Sjefen skal ringe idag og snakke om hvordan vi skal gjøre det. Synes uansett det er upraktisk å være delvis sykemeldt som lærer :smiley-ashamed004

Da var jeg 40% sykemeldt. Skulle be om 20%, men så knakk jeg sammen hos legen og vi ble enige om at det ble for lite.
Jobber som lærer i barneskolen.
Ikke fastsatt hvordan sykemeldingen skal settes i praksis enda, håper på én hel dag fri, men usikker på om jeg skal ønske meg enda én hel fri, eller to halve.

Sjefen skal ringe idag og snakke om hvordan vi skal gjøre det. Synes uansett det er upraktisk å være delvis sykemeldt som lærer :smiley-ashamed004
Er ikke 40% to hele eller fire halve dager? ☺️

Er 50% sykemeldt ut svangerskapet pga hjertesykdom hos meg. Jobber som lærer og når jeg har undervisning har jeg en puls på 120-130, i tillegg til at det er mye stress på jobben. Men om det hjelper er en annen sak når man har like mye å gjøre bare på færre dager

Er ikke 40% to hele eller fire halve dager? ☺️
Jo, mente at jeg allerede viste jeg fikk én hel fri, men om jeg skulle ta én til (=to hele) eller to halve (én hel + to halve).
Men knotet veldig med å formulere meg ;)
Endte med to hele dager, torsdag og fredag i første omgang. Skal bli deilig med langhelg, og mye lettere å overlate to hele dager etter hverandre til vikar.

Er 50% sykemeldt ut svangerskapet pga hjertesykdom hos meg. Jobber som lærer og når jeg har undervisning har jeg en puls på 120-130, i tillegg til at det er mye stress på jobben. Men om det hjelper er en annen sak når man har like mye å gjøre bare på færre dager
Jeg har en litt annen jobbsituasjon, er kronisk syk og dette har ikke blitt noe enklere under svg.
Min lege sa at ved 50% sykemelding blir det ofte til at en gjør like mye arbeid, men på kortere tid og at en ofte sitter med ekstra dårlig samvittighet om en ikke rekker alt.
Av den grunn satte han 100% sykemeldt fra uke 25 i svg. Og gav beskjed at det kom til å vare frem til 3 uker før termin.
Min jm sa det same at nå med 100% sykemelding vil du ha dager der du føler deg god nok til jobb, men desse dagene skal du heller ta deg en gåtur, bade eller gjøre noe for kroppen.

Så jeg har lagt dårlig samvittighet på hylla og hører på fagpersoner. Går inn i uke 2 som 100% sykmeldt og har fått til ett par rutiner som passer for kroppen uten at jeg har skyhøy puls av å være i lett aktivitet som å gå opp en etasje.

Hei, eg har søkt meg ihjel uten å finne noen svar og selv om denne tråden ikke e helt rette prøve eg mæ da igjen eg e smålig redd og sjokka.

Kort oppsummering av lang historie: sykemeldt i 3mnd pga operasjon, skal begynne på jobb igjen etter jul, eg la ut på en anna tråd at eg trur eg e gravid,veldig tidlig (igjen lang historie og prøvde ikke aktivt å bli gravid i denne perioden).Men e veldig redd for å komme på jobb igjen og måtte snakke med sjefen (om alt går bra og testene viser rett) om en graviditet, ved å komme til jobb for så å ta ut perm fra høsten og bli borte lenge igjen.....har noen erfaring med dette?
Beklager surrete innlegg, hvis nokka ikke ha mening bare spørr.

Hei, eg har søkt meg ihjel uten å finne noen svar og selv om denne tråden ikke e helt rette prøve eg mæ da igjen eg e smålig redd og sjokka.

Kort oppsummering av lang historie: sykemeldt i 3mnd pga operasjon, skal begynne på jobb igjen etter jul, eg la ut på en anna tråd at eg trur eg e gravid,veldig tidlig (igjen lang historie og prøvde ikke aktivt å bli gravid i denne perioden).Men e veldig redd for å komme på jobb igjen og måtte snakke med sjefen (om alt går bra og testene viser rett) om en graviditet, ved å komme til jobb for så å ta ut perm fra høsten og bli borte lenge igjen.....har noen erfaring med dette?
Å snakke med sjefen din må du vel uansett gjøre på et tidspunkt så det er forsåvidt ‘bare å gjøre’ selv om det er ubehagelig. En graviditet kan ikke planlegges og du er nok ikke den første som sitter i situasjonen du sitter i nå. Så lenge man er kvinne i fertil alder så kan en jo bli gravid, slik er det bare. Det er jo ikke uvanlig at man får tette barn f.eks. og da rekker man så vidt tilbake i jobb før neste permisjons-/ sykemeldingsperiode.

Hos oss er ikke jeg i jobb så her får far hele permisjonen (40 uker) og vi ønsker å prøve på neste barn relativt fort. Dette innebærer at med baby nr. 1 så kommer han til å bli borte fra jobb til ca. 1/2/25 og dersom jeg blir gravid raskt etter første baby så får han kanskje 1 eller 2 mnd med jobb før ny permisjonsperiode. Vi aner jo ikke hva som kommer til å skje eller om jeg kan bli gravid igjen, men igjen sånt kan man ikke planlegge.

Sjefene hans har aldri hatt den casen at far får hele permisjonen så de trodde han skulle være borte i 15 uker - ikke 40 uker. Det har dog aldri vært et problem for dem å forstå og heller ingen sure miner, det eneste ønsket de hadde var at hele permisjonen skulle tas sammenhengende fordi de må ansette en vikar i hans fravær. Det ordner seg til slutt.

Hei! Er du gravid, så er du gravid. Det må leder forholde seg til. Jeg har nå to tette barn og kan forstå litt situasjonen din. Var tilbake i jobb i juli etter mammaperm og var da allerede gravid igjen. Ventet til august med å si noe. Gruet meg litt da jeg akkurat var tilbake. De fleste av oss er erstattelige på jobb. Leder kan heller ikke si noe på at vi velger å få barn, planlagt eller ei ☺️ jobben venter uansett på deg til du er tilbake. Lykke til med svangerskapet!

Har jobbet 30% etter jul.
Har egentlig trivdes godt med det. Tre korte dager. Får kommet meg ut og gjort noe annet.

Nå sliter jeg med at jeg er så fryktelig trøtt. Og senest idag blåste jeg skikkelig ut på guttungen på 3år, for en filleting. Og jeg synes ikke det er noe gøy å være så gretten.

Vet at det ikke er gyldig grunn på papiret for å gå tilbake til 100% sykemeldt. Men vet ikke om jeg klarer mer.

Forsåvidt veldig vondt i ryggen og bekkenet i tillegg. Men hadde planer om å holde ut i 30% til permisjon starter den 12 februar.

Jeg er så lei og stressa av/på jobb. Vondt i bekken og symfysen, en dryg kjøretur til jobb, dårlig bemanning og trøtt. Fikk 50% sykemelding frem til permisjon. «Bare» 6 hele dager og 3 halve dager igjen!! o_O

Jeg er så lei og stressa av/på jobb. Vondt i bekken og symfysen, en dryg kjøretur til jobb, dårlig bemanning og trøtt. Fikk 50% sykemelding frem til permisjon. «Bare» 6 hele dager og 3 halve dager igjen!! o_O
Høres lurt ut å ta det mer med ro da ja ☺️❤️

Har egentlig trivdes godt med det. Tre korte dager. Får kommet meg ut og gjort noe annet.

Nå sliter jeg med at jeg er så fryktelig trøtt. Og senest idag blåste jeg skikkelig ut på guttungen på 3år, for en filleting. Og jeg synes ikke det er noe gøy å være så gretten.

Vet at det ikke er gyldig grunn på papiret for å gå tilbake til 100% sykemeldt. Men vet ikke om jeg klarer mer.

Forsåvidt veldig vondt i ryggen og bekkenet i tillegg. Men hadde planer om å holde ut i 30% til permisjon starter den 12 februar.
At du er sliten er en gyldig grunn. Du er jo gravid som i seg selv er energikrevende ☺️ både min fastlege og leder har vært enig i at jeg har måtte prioritere familie hjemme kontra jobb (så tydelig sliten ut også). Man trenger overskudd for å kunne ivareta de hjemme og hjemmet i seg selv.

Tenker nok at fastlege har god forståelse og du kjenner at nå er det nok ☺️

Jeg sykmeldte meg 100% de siste 6 dagene før permisjon. Jeg greide ikke å bygge opp noe overskudd, og lå enten på sofaen eller i sengen fra en fredag ettermiddag til søndag og følte meg fremdeles ikke mer opplagt. Har hatt god dialog med lederen min hele veien, og når jeg ringte og fortalte hvordan ståa var fikk jeg stor forståelse for at sykmelding var lurt. Har også hatt god dialog med fastlegen, og fastlegen var også veldig enig i at hvile er viktigst nå. Jeg har også to andre barn jeg skal ivareta, og når fødsel kommer trenger man også overskudd. Ingenting i veien med å sykmelde seg når man kjenner man er sliten. :)

Jeg sykmeldte meg 100% de siste 6 dagene før permisjon. Jeg greide ikke å bygge opp noe overskudd, og lå enten på sofaen eller i sengen fra en fredag ettermiddag til søndag og følte meg fremdeles ikke mer opplagt. Har hatt god dialog med lederen min hele veien, og når jeg ringte og fortalte hvordan ståa var fikk jeg stor forståelse for at sykmelding var lurt. Har også hatt god dialog med fastlegen, og fastlegen var også veldig enig i at hvile er viktigst nå. Jeg har også to andre barn jeg skal ivareta, og når fødsel kommer trenger man også overskudd. Ingenting i veien med å sykmelde seg når man kjenner man er sliten. :)
Snakket med legen idag. Jeg ba om én uke til med 30% jobb. Med plan om å sykemelde meg 100% etter det. Skal bli godt å få avsluttet på en ordentlig måte iløpet av neste uke.

Jeg har gått på svangerskapspenger siden 16 juli, ikke fordi jeg har hatt plager som tilsier at jeg trengte sykemelding, men det var pga at jeg jobber fast som nattevakt i 76% stilling på sykehjem og det aleine kan utgjøre fare for fosterskade og i verste fall sp.ab - hvilket vi har 3 av fra før iløpet av 1,5 år så her ble det ikke tatt noen sjanser når den endelig satt 4 gangen :Heartblue
Svangerskapspenger ble søkt om da jeg ikke kunne gå over på dag/kveldsvakter pga tunge pasienter og pasienter som utagerer (pasientene som utagerer sover stortsett på natt).
Tilretteleggingen ble da 1 natt i uka, ca 25% i jobb. Kunne ha 2, men da måtte det gå 4 netter mellom pga restitusjon :)

Nå er vi 35+5 og jeg skal ha siste vakta mi neste uke, da har jeg hatt en vakt i uka siden juli:Heartblue Nå ska det bli godt å snart møte pjokken vår:Heartbigred

Last edited:
Back
Topp