sykemelding

Ikke hundre prosent sikker her, men tror i hvert fall at om man bytter arbeidsgiver så må man jobbe en mnd for sykemelding og to mnd for egenmelding. Men som sagt ikke sikker. Hva sier Google? :p :D
Dette stemte for meg når jeg byttet jobb for et par år siden. Måtte jobbe 8 uker for å ha rett på egenmelding.
 
Har man ikke rett til sykepenger uansett? Shit, jeg skal jo bytte jobb, det har jeg trodd ikke var noe problem, så lenge man går direkte fra det andre arbeidsforholdet og har opptjent rettigheter der.
Hvis du går direkte fra en arbeidsgiver til en annen (uten opphold mellom), har du rett til sykepenger (sykemelding). Men alltid når man byttet arbeidsgiver har man ikke rett til å bruke egenmelding de første to månedene. Betyr i bunn og grunn at du må gå til lege å få sykemelding fra dag 1
 
Hvis du går direkte fra en arbeidsgiver til en annen (uten opphold mellom), har du rett til sykepenger (sykemelding). Men alltid når man byttet arbeidsgiver har man ikke rett til å bruke egenmelding de første to månedene. Betyr i bunn og grunn at du må gå til lege å få sykemelding fra dag 1

Google sier at man har rett på sykepenger, men ikke fra arbeidsgiver (får da direkte fra nav). Så regner med det ikke er noe problem :)
 
Google sier at man har rett på sykepenger, men ikke fra arbeidsgiver (får da direkte fra nav). Så regner med det ikke er noe problem :)
Det er riktig. Går du direkte fra en arbeidsgiver til en annen, har du krav på sykepenger, men direkte fra NAV. Du får ikke noe fra arbeidsgiver og må kontakte lege for sykemelding fra dag 1, samt kontakte NAV.
 
Hei, har vært delvis sykemeldt siden uke 7 pga ekstrem tretthet/utmattelse og kvalme. Alt mellom 30-70% sykemelding. Hadde håpet at det skulle bli bedre og at jeg får litt mer overskudd snart (16+2). Men til nå har jeg ikke følt veldig på den fantastiske følelsen jeg føler alle snakker om når de er gravide. Jeg føler meg slapp og lat, og er skuffet over at jeg ikke er mer oppegående enn hva jeg er.

Dette er første svangerskapet og all ære til dem som går igjennom dette med småbarn i tillegg. Jeg synes det er godt å høre om andre som «hater» å gå gravid, for jeg føler ikke det er lov å si. Selv om barnet i magen er veldig ønsket, har ikke svangerskapet
svart til forventningene enda. Jeg vet jeg ikke skal sammenligne meg med andre, men er ikke det naturlig at man gjør det? Spesielt når jeg ikke kan sammenligne tidligere svangerskap? Sist mista vi i uke 8, og nå er dobbelt så langt på vei! Så jeg har trøstet meg med at så lenge jeg er kvalm så har baby det bra!
Gleder meg til jeg får mer overskudd og kan glede meg over alt. Har ikke fått svar på NIPT enda, så merker jeg venter litt med å slippe bekymringene helt. Jeg vet jeg absolutt ikke er alene, men er alltid fint å «sutre» litt sammen med andre som forstår ❤️
 
Hvis du går direkte fra en arbeidsgiver til en annen (uten opphold mellom), har du rett til sykepenger (sykemelding). Men alltid når man byttet arbeidsgiver har man ikke rett til å bruke egenmelding de første to månedene. Betyr i bunn og grunn at du må gå til lege å få sykemelding fra dag 1
Jepp. Jeg var sykemeldt mellom to kontrakter. Samme arbeidsgiver bare at jeg sluttet i vikarbyrå. Har ikke rett på egenmelding men min sykemelding fortsatte. Det er uansett nav som betaler den fra første dag og ikke arbeidsgiver
 
Da måtte jeg krype til korset og få en gradert sykemelding.... Er i uke 14, og har forsøkt å bite tenna sammen de siste ukene, men får jo ikke utført jobben min ordentlig, føler meg dritt hele tiden og har konstant dårlig samvittighet. Foreslo 20-30 % for legen, men hun satte 40 % i 19 dager og mente at stresset over å ikke prestere på jobb kunne være en stor medvirkende årsak til at kvalme og utmattelse ikke ga seg. På en måte kjennes det utrolig befriende, kanskje jeg kan få overskudd til å bevege meg litt mer, men på den annen side skammer jeg meg sånn. Syns det var forferdelig pinlig å si det til sjefen. Har vært langtidssykemeldt tidligere, for noen år siden, grunnet alvorlig hjernerystelse, og jeg hater å være hun dama som er sykemeldt gang etter gang. Vil være en som klarer å prestere uansett også bare funker det ikke, det er så frustrerende....
 
Har vært 50% sykemeldt siste 6 ukene selv. Og tenker og forlenge med god samvittighet. Energien blir fort tom, jeg sover hakkete og dårlig som igjen utløser kvalmen. Klarer og holde meg greit flytende på jobb OG hjemme ved og jobbe kun 50% så da har jeg ikke tenkt og øke jobb sånn at jeg blir utslitt :hilarious: :dead:
 
Har begynt å tenke litt på gradert sykmelding....er i helt ny jobb og vil egentlig jobbe en god stund til ...men...er dausliten hver ettermiddag, sover ikke bra og ryggen sier litt ifra allerede..er jo "bare" 15 uker, kunne tenkt meg å komme halvveis om ikke annet først :rolleyes:
 
Ble sykemeldt denne og neste uke, deretter skal vi prøve med 50%. Er helt utmattet av denne graviditeten og legen mente at jeg nå hadde presset meg for langt. Elsker jobben min, men det tar på mentalt å ikke prestere.

Sliter med lavt blodtrykk og jernmangel, greier absolutt ingenting og er så lei allerede. Håper det snur snart!
 
Er så usikker på hva jeg burde gjøre.. Jeg har et 10 år gammelt brudd i en fot som ikke ble oppdaget før i fjor. Skulle operere nå i mai, men pga. graviditet så er det utsatt til neste år. Har siden i fjor hatt smerter relativt konstant når jeg belaster foten over en tid, og blir ikke bedre med vektøkning i svangerskapet.. Jeg har også et kne som går ut av ledd hele tiden, og som jeg også skal operere, men som også må utsettes til neste år.... Kneet gjør også vondt, og jeg kan ikke få en bitteliten vridning engang før kneet fucker seg. Utrolig vondt å gå i trapper nå. Dog er det best for meg å trene og være i fysisk aktivitet for å styrke musklene rundt kneet.

Jeg har slitt med migrene tidligere, var blant annet sengeliggende i 9 mnd. i 2015 (året jeg fikk diagnosen), men heldigvis kun hatt det en gang hver annen måned de siste par årene. Nå har det derimot kommet tilbake. Jeg har migrene eller hodepine hver eneste dag pga jobb da jeg har kontorjobb og sitter på pc hele dagen.. Jeg kommer meg som oftest gjennom arbeidsdagen, men thats it. Sofa resten av dagen. Kan ikke bruke migrenemedisinen min som er det eneste som hjelper mot anfall. Jeg var sykemeldt forrige uke, og var hodepine/migrenefri hele uka!

Jeg har ADHD og er vandt til å sove typ 6 timer om natta da jeg har masse energi. Jeg er dog så trøtt om dagen at jeg ikke klarer å fungere. Var sykemeldt forrige uke, og da sov jeg typ 12 timer om natta pluss ca 3 timer på dagen. Når jeg er på jobb og ikke har mulighet til å lytte til kroppen, kommer hodepine/migrene akutt med en gang.

Jeg har slitt en del med vann i beina fra før, men nå er det ille. Jordmor har registrert ødem 1-2 på meg (men hevelsene er verre enn sist registrering). Etter en dag på jobb er jeg helt ødelagt i beina (fordi jeg bare sitter), og klarer ikke å gjøre annet enn å ligge rett ut da beina blir så stive og vonde.

Jeg har begynt å få utrolig vondt i venstre arm, litt som senebetennelse, men det stråler i alle sener og jeg har et gammelt brudd i håndleddet (snowboard i 2018) som verker så mye til tider. Utrolig vondt om natta og morgenen. Det eneste som hjelper er og ikke belaste det, men jeg sitter på pc hele dagen (fatter vedtak osv.).

Har også i det siste begynt å få veldig vondt i brystryggen om kvelden, og smerter ved pust. Fikk utstråling til venstre arm i tillegg til smerter i bryst her om dagen, og måtte på legevakten for målinger.

Jeg er superheldig som har en arbeidsplass som har tilrettelagt så godt for meg at jeg kan ha hjemmekontor etter behov, men jeg føler at livskvaliteten min synker betraktelig av å være dårlig hver eneste dag og ikke orke å finne på noe annet utenom jobb. Da jeg var sykemeldt forrige uke, sov jeg så lenge jeg klarte, sov når kroppen hadde behov for det, og gikk masse turer med hunden min i frisk luft. Hadde ikke migrene en eneste dag, hevelsene var bedre (blir bedre av å gå - ikke sitte eller stå stille) og jeg hadde minimalt med smerter i arm.

Vet ikke hvorfor jeg skrev alt dette egentlig. Kanskje få ut litt frustrasjon, men samtidig høre med andre om hva jeg burde gjøre. Burde jeg sykemelde meg? Fortsette i jobb? Aner ikke. Føler at jeg ikke har noe å klage over ift. graviditeten, men alt det andre. Jeg er lei av å ha migrene/hodepine, ha smerter i fot og kne, hevelser i bein, være trøtt konstant og ikke få mulighet til å sove og derav få hodepine, osv. Det er tydelig at kroppen trenger sykemelding da jeg var en helt annen person forrige uke, men vet ikke om det er innafor. Jeg orker i hvert fall ikke å gå sånn her frem til fødsel, og så skal jeg ha en nyfødt og slite med alt det kroppslige for å vente på operasjon. Huff. Jeg er 20+2.
 
Er så usikker på hva jeg burde gjøre.. Jeg har et 10 år gammelt brudd i en fot som ikke ble oppdaget før i fjor. Skulle operere nå i mai, men pga. graviditet så er det utsatt til neste år. Har siden i fjor hatt smerter relativt konstant når jeg belaster foten over en tid, og blir ikke bedre med vektøkning i svangerskapet.. Jeg har også et kne som går ut av ledd hele tiden, og som jeg også skal operere, men som også må utsettes til neste år.... Kneet gjør også vondt, og jeg kan ikke få en bitteliten vridning engang før kneet fucker seg. Utrolig vondt å gå i trapper nå. Dog er det best for meg å trene og være i fysisk aktivitet for å styrke musklene rundt kneet.

Jeg har slitt med migrene tidligere, var blant annet sengeliggende i 9 mnd. i 2015 (året jeg fikk diagnosen), men heldigvis kun hatt det en gang hver annen måned de siste par årene. Nå har det derimot kommet tilbake. Jeg har migrene eller hodepine hver eneste dag pga jobb da jeg har kontorjobb og sitter på pc hele dagen.. Jeg kommer meg som oftest gjennom arbeidsdagen, men thats it. Sofa resten av dagen. Kan ikke bruke migrenemedisinen min som er det eneste som hjelper mot anfall. Jeg var sykemeldt forrige uke, og var hodepine/migrenefri hele uka!

Jeg har ADHD og er vandt til å sove typ 6 timer om natta da jeg har masse energi. Jeg er dog så trøtt om dagen at jeg ikke klarer å fungere. Var sykemeldt forrige uke, og da sov jeg typ 12 timer om natta pluss ca 3 timer på dagen. Når jeg er på jobb og ikke har mulighet til å lytte til kroppen, kommer hodepine/migrene akutt med en gang.

Jeg har slitt en del med vann i beina fra før, men nå er det ille. Jordmor har registrert ødem 1-2 på meg (men hevelsene er verre enn sist registrering). Etter en dag på jobb er jeg helt ødelagt i beina (fordi jeg bare sitter), og klarer ikke å gjøre annet enn å ligge rett ut da beina blir så stive og vonde.

Jeg har begynt å få utrolig vondt i venstre arm, litt som senebetennelse, men det stråler i alle sener og jeg har et gammelt brudd i håndleddet (snowboard i 2018) som verker så mye til tider. Utrolig vondt om natta og morgenen. Det eneste som hjelper er og ikke belaste det, men jeg sitter på pc hele dagen (fatter vedtak osv.).

Har også i det siste begynt å få veldig vondt i brystryggen om kvelden, og smerter ved pust. Fikk utstråling til venstre arm i tillegg til smerter i bryst her om dagen, og måtte på legevakten for målinger.

Jeg er superheldig som har en arbeidsplass som har tilrettelagt så godt for meg at jeg kan ha hjemmekontor etter behov, men jeg føler at livskvaliteten min synker betraktelig av å være dårlig hver eneste dag og ikke orke å finne på noe annet utenom jobb. Da jeg var sykemeldt forrige uke, sov jeg så lenge jeg klarte, sov når kroppen hadde behov for det, og gikk masse turer med hunden min i frisk luft. Hadde ikke migrene en eneste dag, hevelsene var bedre (blir bedre av å gå - ikke sitte eller stå stille) og jeg hadde minimalt med smerter i arm.

Vet ikke hvorfor jeg skrev alt dette egentlig. Kanskje få ut litt frustrasjon, men samtidig høre med andre om hva jeg burde gjøre. Burde jeg sykemelde meg? Fortsette i jobb? Aner ikke. Føler at jeg ikke har noe å klage over ift. graviditeten, men alt det andre. Jeg er lei av å ha migrene/hodepine, ha smerter i fot og kne, hevelser i bein, være trøtt konstant og ikke få mulighet til å sove og derav få hodepine, osv. Det er tydelig at kroppen trenger sykemelding da jeg var en helt annen person forrige uke, men vet ikke om det er innafor. Jeg orker i hvert fall ikke å gå sånn her frem til fødsel, og så skal jeg ha en nyfødt og slite med alt det kroppslige for å vente på operasjon. Huff. Jeg er 20+2.
Her ville jeg sagt at det ikke er noen tvil, sykemeld deg!! Som noen skrev tidligere, ingen takker deg for at du har tvunget deg på jobb hver dag og ofrer resten av livet utenom. Om det sitter veldig langt inne, start med en gradert sykemelding (eks 30-40%). En på jobb som også er gravid har det, og ingen syns det er rart/teit/unødvendig :) Ta tak i det før det går skikkelig utover egen helse! :Heartred
 
Er så usikker på hva jeg burde gjøre.. Jeg har et 10 år gammelt brudd i en fot som ikke ble oppdaget før i fjor. Skulle operere nå i mai, men pga. graviditet så er det utsatt til neste år. Har siden i fjor hatt smerter relativt konstant når jeg belaster foten over en tid, og blir ikke bedre med vektøkning i svangerskapet.. Jeg har også et kne som går ut av ledd hele tiden, og som jeg også skal operere, men som også må utsettes til neste år.... Kneet gjør også vondt, og jeg kan ikke få en bitteliten vridning engang før kneet fucker seg. Utrolig vondt å gå i trapper nå. Dog er det best for meg å trene og være i fysisk aktivitet for å styrke musklene rundt kneet.

Jeg har slitt med migrene tidligere, var blant annet sengeliggende i 9 mnd. i 2015 (året jeg fikk diagnosen), men heldigvis kun hatt det en gang hver annen måned de siste par årene. Nå har det derimot kommet tilbake. Jeg har migrene eller hodepine hver eneste dag pga jobb da jeg har kontorjobb og sitter på pc hele dagen.. Jeg kommer meg som oftest gjennom arbeidsdagen, men thats it. Sofa resten av dagen. Kan ikke bruke migrenemedisinen min som er det eneste som hjelper mot anfall. Jeg var sykemeldt forrige uke, og var hodepine/migrenefri hele uka!

Jeg har ADHD og er vandt til å sove typ 6 timer om natta da jeg har masse energi. Jeg er dog så trøtt om dagen at jeg ikke klarer å fungere. Var sykemeldt forrige uke, og da sov jeg typ 12 timer om natta pluss ca 3 timer på dagen. Når jeg er på jobb og ikke har mulighet til å lytte til kroppen, kommer hodepine/migrene akutt med en gang.

Jeg har slitt en del med vann i beina fra før, men nå er det ille. Jordmor har registrert ødem 1-2 på meg (men hevelsene er verre enn sist registrering). Etter en dag på jobb er jeg helt ødelagt i beina (fordi jeg bare sitter), og klarer ikke å gjøre annet enn å ligge rett ut da beina blir så stive og vonde.

Jeg har begynt å få utrolig vondt i venstre arm, litt som senebetennelse, men det stråler i alle sener og jeg har et gammelt brudd i håndleddet (snowboard i 2018) som verker så mye til tider. Utrolig vondt om natta og morgenen. Det eneste som hjelper er og ikke belaste det, men jeg sitter på pc hele dagen (fatter vedtak osv.).

Har også i det siste begynt å få veldig vondt i brystryggen om kvelden, og smerter ved pust. Fikk utstråling til venstre arm i tillegg til smerter i bryst her om dagen, og måtte på legevakten for målinger.

Jeg er superheldig som har en arbeidsplass som har tilrettelagt så godt for meg at jeg kan ha hjemmekontor etter behov, men jeg føler at livskvaliteten min synker betraktelig av å være dårlig hver eneste dag og ikke orke å finne på noe annet utenom jobb. Da jeg var sykemeldt forrige uke, sov jeg så lenge jeg klarte, sov når kroppen hadde behov for det, og gikk masse turer med hunden min i frisk luft. Hadde ikke migrene en eneste dag, hevelsene var bedre (blir bedre av å gå - ikke sitte eller stå stille) og jeg hadde minimalt med smerter i arm.

Vet ikke hvorfor jeg skrev alt dette egentlig. Kanskje få ut litt frustrasjon, men samtidig høre med andre om hva jeg burde gjøre. Burde jeg sykemelde meg? Fortsette i jobb? Aner ikke. Føler at jeg ikke har noe å klage over ift. graviditeten, men alt det andre. Jeg er lei av å ha migrene/hodepine, ha smerter i fot og kne, hevelser i bein, være trøtt konstant og ikke få mulighet til å sove og derav få hodepine, osv. Det er tydelig at kroppen trenger sykemelding da jeg var en helt annen person forrige uke, men vet ikke om det er innafor. Jeg orker i hvert fall ikke å gå sånn her frem til fødsel, og så skal jeg ha en nyfødt og slite med alt det kroppslige for å vente på operasjon. Huff. Jeg er 20+2.
Det @feb94 sa! Skjønner så godt at du er usikker, har følt sånn på det selv, men som legen min sier: du gjør faktisk landets viktigste jobb 24/7 nå og det tar på! Sett deg selv først. Arbeidslivet er veldig langt, ingen som kommer til å huske den sykemeldingen om ett år!
 
Tusen takk for svar, begge to:angelic: godt å vite at jeg ikke er helt på bærtur når jeg vurderer sykemelding :dead: jeg skal prøve å holde ut september, men så tror jeg kanskje at jeg kaster inn håndkle. Vi flytter inn i nytt hus neste fredag også, så blir spennende å se hvordan det påvirker kroppen min:hilarious: god helg dere!:happy:
 
Til dere som er sykemeldte ❤️

Hvordan går det med dere? Kan jeg spørre hva du ble sykemeldt for? Hvor mange prosent og hvor lenge er du/har vært sykemeldt?

Vet ikke helt hvorfor jwg spør, tror bare jeg trenger å høre at det er andre som synes det er tungt å være gravid.
Jeg er sykmeldt 100% og vært det siden juni. Er sykmeldt pga hyperemesis, er nå 17+2 og ser ikke ut som det skal gi seg med det første..

Ufattelig tungt å være gravid ja. Dagene går i soving og prøve å spise/drikke mest mulig :nailbiting:
 
Hva tenker dere :)
Jobber i helsevesenet som sykepleier. Er 50 % sykemeldt hovedsaklig pga bekkenet. Er 17+5.
Har noe tilrettelegging på jobb med noe mindre pasient tyngde/mengde.
Går helt ok på jobb, men når jeg kommer hjem har jeg så verking i korsrygg/bekken at jeg sliter med å sove. Ikke mye mer arbeidsgiver kan tilrettelegge. Har også et barn til på 1,5 år.
Tenkte å prøve noen vakter til, men føler ikke at det kommer til å gå fremover.
 
Jeg er 18+1. Nå ble jeg 100% sykemeldt gitt, pga depresjon og insomnia :bag:
Pga lang historikk med depresjon og angst, så tar fastlegen dette veldig alvorlig. Så nå blir det møter på den ene instansen etter den andre. Føler meg helt utslitt etter 1 møte med psykologer. Er glad for at noen har tatt kontrollen og tar vare på meg når jeg ikke klarer det helt selv :Heartred
 
Hva tenker dere :)
Jobber i helsevesenet som sykepleier. Er 50 % sykemeldt hovedsaklig pga bekkenet. Er 17+5.
Har noe tilrettelegging på jobb med noe mindre pasient tyngde/mengde.
Går helt ok på jobb, men når jeg kommer hjem har jeg så verking i korsrygg/bekken at jeg sliter med å sove. Ikke mye mer arbeidsgiver kan tilrettelegge. Har også et barn til på 1,5 år.
Tenkte å prøve noen vakter til, men føler ikke at det kommer til å gå fremover.
Ta vare på deg selv. Jobbe skal vi gjøre nok av i livet. Nå er egen helse og ivaretakelse av små hjemme det viktigste. Kjenner folk som strever med bekkenet i etterkant av graviditet og har jobbet gradert i etterkant av permisjonen pga av det. Så ikke push deg mer enn nødvendig ☺️

Er sykepleier selv og jobber innenfor rehabilitering, så kan forstå problemstillingen din. Foreløpig er jeg i 100% jobb, men det er nok snakk om tid før det blir tungt for kropp og sjel. Jeg har to små hjemme som jeg også skal ivareta, så min helse/kropp må funke hjemme også ☺️
 
Hatt 5 dager uten jobb hvor kroppen har kjentes ok ut (selfølgelig vondt på kveld/natt, men tålererbart).
Etter 1 dag igjen på jobb ( helsevesenet) har jeg skikkelig verkende smerter i korsrygg/bekken. Ligger på sofaen og klarer ikke å slappe av. Pleier heller ikke å få sove noe særlig når det blir slik som dette.
Synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Skal jobbe igjen i morgen (allerede 50 % sykemeldt). Er 19+3.
 
Back
Topp