Huff jeg er såå usikker på vaksinegreiene!
Nå skal jo denne nye influensavaksinen være ganske trygg da (iforhold til svineinfluensavaksinen), men etter all oppmerksomheten mot vaksiner i 2009 så ble jeg skeptisk til alle typer vaksiner!
Influensavaksinen kan vel ikke være farligere enn andre typer vaksiner? Ser de fleste her ikke har planer om å ta vaksinen, men har dere også planer om å ikke følge vaksinasjonsprogram på barnet etter fødselen??
Jeg tenker iallefall at om jeg skal vaksinere barnet etter fødselen så bør jeg kanskje starte med meg selv nå? Da vil jo babyen også være imun en stund etter fødsel...
Det blir ikke helt det samme som det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for det er absolutt alle anbefalt å følge. Jeg kommer til å la barnet mitt følge det, ja. Men sesonginfluensavaksina er anbefalt de i risikogruppene, ikke ment som noe "vanlige" folk skal ta hvert år.
De fleste forklaringene jeg har fått på hvorfor gravide regnes som risikogruppe går ut på lungekapasitet mot slutten, og at man har den lille usikkerheten på hvordan kroppen reagerer på influensa som gravid - pluss at det er veldig uheldig å ha influensa under fødselen. Når det står "Gravide, særlig i 2. og 3. trimester" så er det også fordi de ikke anbefaler noen vaksine det første trimesteret, hvor fosteret utvikles og er mest sårbart - og fordi en eventuell heavy influensa vil være verre jo nærmere termin en kommer.
Grunnen til at jeg ikke vil vaksinere meg nå, har lite med skepsis til vaksina å gjøre, men at jeg normalt ikke blir noe særlig syk av influensa, har aldri tatt sesonginfluensavaksina før, har ingen andre faktorer som gjør at jeg er i risikogruppe annet enn graviditeten - og tror mannen og jeg har hatt svineriet allerede. Med mindre jeg får et barn med lunge / astma - problematikk eller noe annet sånn at barnet er i risikosona, så kommer jeg heller ikke til å vaksinere barnet etter at det er født. Det handler om at jeg mener kroppen har godt av å bekjempe influensa og bygge opp antistoffer selv, så lenge det ikke er noe spesielt som gjør at man ikke bør utsettes for det. Er man i risikogruppe (utover graviditet, som tydeligvis legene også er uenige i hvorvidt er reelt), har jeg selvsagt full forståelse for at man ønsker å ta det. Også dersom man jobber i helsevesen og man ikke ønsker en drøss potensielt smittebærende ansatte, når det er veldig mange sårbare pasienter der.
Denne sesonginfluensavaksina er en helt annen sak enn svineinfluensavaksina som ble kjøpt opp i 2009, så mye av skepsisen til folk synes jeg er litt ubegrunna...Dersom jeg hadde hatt en annen historikk ift influensa, og var i en risikogruppe i tillegg til graviditeten, hadde jeg nok tatt den. Men nå sjanser jeg rett og slett på at jeg ikke er av de som vil utvikle alvorlig sykdom ved influensasmitte, fordi jeg anser den sannsynligheten som langt langt mindre enn at jeg synes det er noen vits i å tukle med eget immunforsvar.