Svineinfluensa

Sånn jeg forstod det så er det svineinfluensa de ber gravide vaksinere seg mot?? eller har jeg forstått feil? Eg har ikke hørt noe om den vanlige influensaen.. ?

Det er vanlig sesonginfluensa-vaksine (av samme type som har vært i bruk i flere år, og anbefalt for folk i risikogruppene), som det er anbefalt at vi tar - den dekker nemlig også svineinfluensaen (i 2009 da svineinfluensaen brøt ut for første gang, ble det jo produsert en egen vaksine mot denne - og den var/er omdiskutert). Men det er spesielt på grunn av svineinfluensaen at vi blir minna om det nå. Gravide i 2. og 3. trimester er alltid anbefalt å ta sesonginfluensavaksina, men nå mener de det er hakket viktigere siden svineinfluensaen er av en mer aggressiv type overfor vanligvis friske barn og unge voksne. Så ja, det er mest pga svineinfluensa at det "mases", men vaksinen er den samme som egentlig er anbefalt hvert år dersom man er i risikogruppe, uavhengig av om hva slags influensa som går.

Da har jeg tatt vaksinen. Og ja, det stemmer at den gjelder for både svineinfluensa og sesonginfluensa. Så vidt jeg har forstått så er årets sesonginfl. godt ispedd en del svineinfl. Jeg syns det er godt å vite at jeg er beskyttet nå i hvertfall:)

Jeg tok den sist. da var jeg ikke gravid men hadde et barn på 1 år som fikk den...
Min mann i helsevesenet sier jeg skal være immun nå, men ikke vet jeg..
Tror uansett ikke jeg kommer til å ta den.

Men leser nå at gravide anbefales vanlig sesonginfluensa vaksine også... ingen har sagt dette til meg.
Noen som har tatt denne?

Men leser nå at gravide anbefales vanlig sesonginfluensa vaksine også... ingen har sagt dette til meg.
Noen som har tatt denne?

Det er bare en vaksine som er aktuell, og det er sesonginfluensa-vaksina - som nå også skal dekke svineinfluensa. Står endel nyttig info på sidene til folkehelseinstituttet www.fhi.no :
Vaksine mot sesonginfluensa

Årets sesongvaksine gir beskyttelse mot alle de tre sirkulerende influensavirusene, og vi antar at effekten er god. Det er fortsatt ikke for sent å vaksinere seg, ettersom årets epidemi er i en tidlig fase. Det tar 1-2 uker før man oppnår god beskyttende effekt. Det ser ut til at nivået av beskyttende antistoffer hos dem som vaksinerte seg med Pandemrix i 2009, eller som var syke under pandemien, kan ha falt såpass mye at man ikke kan stole på at beskyttelsen fortsatt er tilstrekkelig.

Vi anbefaler spesielt at de som har en underliggende risikofaktor tar årets sesongvaksine. Risikogruppene er:
  • personer som er 65 år eller eldre
  • beboere i omsorgsbolig og sykehjem
  • gravide, særlig i 2. og 3. trimester
  • voksne og barn med kroniske luftveissykdommer, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet
  • voksne og barn med kroniske hjerte/karsykdommer, spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, lavt minuttvolum eller pulmonal hypertensjon
  • voksne og barn med nedsatt forsvar mot infeksjoner
  • voksne og barn med diabetes mellitus (både type 1 og type 2)
  • voksne og barn med kronisk nyresvikt
  • voksne og barn med kronisk leversvikt
  • voksne og barn med kronisk nevrologisk sykdom eller skade
  • voksne og barn med svært alvorlig fedme, dvs kroppsmasseindeks (BMI) over 40 kg/m2
I tillegg anbefales helsepersonell å vaksinere seg. De er mer utsatt for smitte fra pasienter, og risikerer også å smitte sine pasienter om de blir syke.

Jeg har ikke tenkt til å ta vaksina, tok ikke Pandemrix i 2009 heller. Men er mindre skeptisk til denne.

har ingen planer om å ta - så ligger utslått på sofaen med hodepine, feber og kroppsvondt, skal se d kommer noe svineri denne gangen og, hadde svineinfluensaen i 2009...

Noen som har tatt denne?

jeg fikk elektronisk resept på vaksinen i dag av legen min! Han skrev at han anbefalte meg å ta den! begås fordi jeg jobbet i barnehage og at smittefaren kunne være større! :/

Jeg trodde til å begynne med at den var den samme vaksinen som i 2009, og den var jeg skeptisk til. Etter jeg fant ut at det var den vanlige sesongvaksinen bestemte jeg meg for å ta. Men jeg har eggeallergi, og den er jo såklart dyrket på egg. Skal til legen for å ta ein test i morgen. Får jeg klarsignal, så tar jeg den. Ikke skeptisk til denne vaksinen.

jeg fikk elektronisk resept på vaksinen i dag av legen min! Han skrev at han anbefalte meg å ta den! begås fordi jeg jobbet i barnehage og at smittefaren kunne være større! :/

Jeg jobber også i barnehage.. Legen min nevnte ingenting da jeg var der 3. juledag :O Hvorfor gjorde han ikke det?

Jeg vaksinerte mg ikke i 09 da jeg var nettopp blitt gravid med jenta mi. Er glad jeg ikke gjorde det, bla fordi det er mange barn som fikk narkolepsi etter massevaksineringen. Kommer nok heller ikke til å vaksinere mg denne gang heller, selv om det "bare" er vanlig influensa vaksine.

Jeg jobber også i barnehage.. Legen min nevnte ingenting da jeg var der 3. juledag :O Hvorfor gjorde han ikke det?

Det vet jeg ikke! :/ men legen min er ganske God på oppfølging. Tror jeg kommer til å ta den jeg! Men har ikke bestemt meg 100% enda! Men siden han sa det Pga smittefaren på jobb så vurderer jeg det sterkere nå!

Huff jeg er såå usikker på vaksinegreiene!
Nå skal jo denne nye influensavaksinen være ganske trygg da (iforhold til svineinfluensavaksinen), men etter all oppmerksomheten mot vaksiner i 2009 så ble jeg skeptisk til alle typer vaksiner!

Influensavaksinen kan vel ikke være farligere enn andre typer vaksiner? Ser de fleste her ikke har planer om å ta vaksinen, men har dere også planer om å ikke følge vaksinasjonsprogram på barnet etter fødselen??

Jeg tenker iallefall at om jeg skal vaksinere barnet etter fødselen så bør jeg kanskje starte med meg selv nå? Da vil jo babyen også være imun en stund etter fødsel...

Jeg vaksinerte mg ikke i 09 da jeg var nettopp blitt gravid med jenta mi. Er glad jeg ikke gjorde det, bla fordi det er mange barn som fikk narkolepsi etter massevaksineringen. Kommer nok heller ikke til å vaksinere mg denne gang heller, selv om det "bare" er vanlig influensa vaksine.

Tilsetningstoffer som gav narkolepsi i 2009 er tatt bort! Denne vaksinen har vært gitt i mange år. Husk at det var ikke svineviruset som ga bivirkninger, men alle de ulike tilsetningsstoffene

Huff jeg er såå usikker på vaksinegreiene!
Nå skal jo denne nye influensavaksinen være ganske trygg da (iforhold til svineinfluensavaksinen), men etter all oppmerksomheten mot vaksiner i 2009 så ble jeg skeptisk til alle typer vaksiner!

Influensavaksinen kan vel ikke være farligere enn andre typer vaksiner? Ser de fleste her ikke har planer om å ta vaksinen, men har dere også planer om å ikke følge vaksinasjonsprogram på barnet etter fødselen??

Jeg tenker iallefall at om jeg skal vaksinere barnet etter fødselen så bør jeg kanskje starte med meg selv nå? Da vil jo babyen også være imun en stund etter fødsel...

Det blir ikke helt det samme som det vanlige vaksinasjonsprogrammet, for det er absolutt alle anbefalt å følge. Jeg kommer til å la barnet mitt følge det, ja. Men sesonginfluensavaksina er anbefalt de i risikogruppene, ikke ment som noe "vanlige" folk skal ta hvert år.

De fleste forklaringene jeg har fått på hvorfor gravide regnes som risikogruppe går ut på lungekapasitet mot slutten, og at man har den lille usikkerheten på hvordan kroppen reagerer på influensa som gravid - pluss at det er veldig uheldig å ha influensa under fødselen. Når det står "Gravide, særlig i 2. og 3. trimester" så er det også fordi de ikke anbefaler noen vaksine det første trimesteret, hvor fosteret utvikles og er mest sårbart - og fordi en eventuell heavy influensa vil være verre jo nærmere termin en kommer.

Grunnen til at jeg ikke vil vaksinere meg nå, har lite med skepsis til vaksina å gjøre, men at jeg normalt ikke blir noe særlig syk av influensa, har aldri tatt sesonginfluensavaksina før, har ingen andre faktorer som gjør at jeg er i risikogruppe annet enn graviditeten - og tror mannen og jeg har hatt svineriet allerede. Med mindre jeg får et barn med lunge / astma - problematikk eller noe annet sånn at barnet er i risikosona, så kommer jeg heller ikke til å vaksinere barnet etter at det er født. Det handler om at jeg mener kroppen har godt av å bekjempe influensa og bygge opp antistoffer selv, så lenge det ikke er noe spesielt som gjør at man ikke bør utsettes for det. Er man i risikogruppe (utover graviditet, som tydeligvis legene også er uenige i hvorvidt er reelt), har jeg selvsagt full forståelse for at man ønsker å ta det. Også dersom man jobber i helsevesen og man ikke ønsker en drøss potensielt smittebærende ansatte, når det er veldig mange sårbare pasienter der.

Denne sesonginfluensavaksina er en helt annen sak enn svineinfluensavaksina som ble kjøpt opp i 2009, så mye av skepsisen til folk synes jeg er litt ubegrunna...Dersom jeg hadde hatt en annen historikk ift influensa, og var i en risikogruppe i tillegg til graviditeten, hadde jeg nok tatt den. Men nå sjanser jeg rett og slett på at jeg ikke er av de som vil utvikle alvorlig sykdom ved influensasmitte, fordi jeg anser den sannsynligheten som langt langt mindre enn at jeg synes det er noen vits i å tukle med eget immunforsvar.

Den vaksinen man kan få nå er mot 3 forskjellige influensaer. Den vanlige, svin også en til. Så man får ingen egen for svineinfluensaen. Er den vanlige som er "oppgradert" til å hjelpe mot 2 til.

Jeg er blitt litt mer usikker nå som jeg skjønner at det ikke er den massevaksineringa mot svineinnfluensa det er... Dette er liksom den vanlige standard vaksinen.. Da har jeg kanskje litt lyst. OG som noen skrev over her, jeg har jo tenkt til å vaksinere barnet mitt mot alt den skal vaksineres mot.. Burde jo starte nå?

Skal høre med jordmor når jeg kommer dit om 10 dager!

Jeg har vært og tatt allergiprøver i dag, for å se om jeg kan ta den. Har hatt sterk eggeallergi siden jeg var liten, så de ville i utgangspunktet ikke gi meg. Håper jeg får tatt den da. Kan ikke huske sist gang jeg hadde influensa, og pga slapp form i graviditeten vil jeg helst slippe nå. Er ikke redd for denne vaksinen da den er blitt brukt over mange år. Veslesnuppa tok i dag, så slepper vi i alle fall få smitte fra barnehagen. :-) Var KØ på legekontoret i dag. Alle ventet på vaksinasjon.

Jeg er blitt litt mer usikker nå som jeg skjønner at det ikke er den massevaksineringa mot svineinnfluensa det er... Dette er liksom den vanlige standard vaksinen.. Da har jeg kanskje litt lyst. OG som noen skrev over her, jeg har jo tenkt til å vaksinere barnet mitt mot alt den skal vaksineres mot.. Burde jo starte nå?

Skal høre med jordmor når jeg kommer dit om 10 dager!

Jeg skal også la barnet mitt følge vanlig vaksinasjonsprogram, men denne vaksina er jo ikke i det vanlige vaksinasjonsprogrammet... Det er en anbefalt vaksine for mennesker i risikogruppe (se innlegg lenger opp for hva det vil si) - ikke for alle. Så lenge ingen i familien er i risikogruppe, og man ikke får et barn som er det heller, så er det ingen spesiell grunn for å ta denne vaksina eller gi den til barna. Jeg tenker at hvis jeg får et barn med normalt fungerende immunforsvar og som ikke er i risikogruppe - hvorfor ta denne vaksina hvert år? Å ha influensa en gang iblant er jo ganske normalt, og friske mennesker tåler det (med noen særs få, tragiske unntak).

Back
Topp