Men selv om man ikke er i noen risikogruppe utenom graviditeten, så er vi jo alle i risikogruppen som gravide...?
Jeg hadde ikke vurdert denne vaksinen om jeg ikke var gravid...
Ja, det er helt sant - jeg vet at jeg også regnes som å være i risikosone kun pga graviditeten, men jeg tar altså sjansen på at jeg tåler influensa fint likevel. Det er en vurdering gjort med tanke på hvordan jeg reagerer på sykdom generelt og influensa spesielt, at jeg har god lungefunksjon fra før, og at jeg tross alt ikke er høygravid. Det er spesielt på slutta, på grunn av redusert lungekapasitet, at vi blir ekstra utsatt. Det er også forskjell på hvordan immunforsvaret til gravide påvirkes av graviditeten - ikke alle blir like utsatt for sykdom.
Det jeg mener, og som jeg også har lest at leger har sagt, er at det er forskjell og graderinger også innenfor risikogruppene, i forhold til om vaksine kan regnes som "nødvendig" - men disse vurderingene kan de selvsagt ikke legge opp til i en generell anbefaling. Mannen min er i risikogruppe pga mild astma, har aldri tatt sesonginfluensavaksine, har hatt influensa et par ganger siden vi ble sammen - og det har gått helt fint. Vi mistenker at begge hadde svineriet nå i jula, da det meste av symptomer var på plass, og det "går" her i området nå - jeg håper legen kan ta blodprøve på neste kontroll, for å se om det er antistoffer, isåfall har vi hatt det.
Ved å ha influensa, så produserer kroppen antistoffer og immunforsvaret lærer seg viruset, på en bedre måte enn ved å ta vaksine. Sesonginfluensavaksina anbefales hvert eneste år og gir immunitet i ca det tidsrommet, mens å faktisk ha influensa gir enda bedre beskyttelse. Dersom jeg har hatt / får influensa nå, vil barnet være bedre beskytta i de første mnd i sitt liv enn ved å ta vaksine. Og de aller fleste - også gravide - tåler influensaen godt - og jeg sjanser altså på å være en av dem
Men jeg har ingenting "imot" vaksina, og synes det er endel uheldig hysteri og konspirasjonsteorier fordi folk blander denne vaksina med Pandemrix. Hvis jeg jobba i helsevesenet og ble bedt om å ta vaksina, hadde jeg gjort det - ikke fordi jeg var redd for å bli smitta sjøl, men fordi jeg ikke vil være noen smittekilde for sårbare pasienter. Hver og en må bestemme sjøl

Men svaret du siterte var mest ment for å få fram at sesonginfluensavaksine ikke er en del av standard vaksiinasjonsprogram som alle barn i Norge anbefales å følge, det er i utgangspunktet en anbefaling til barn og voksne i risikogrupper. Altså ingen grunn til å la barna ta den hvis de ikke er i risikogruppe eller har nære personer som bør beskyttes.